نشست امروز اتحادیه اروپا درباره سوریه

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۱۲۹۴۰ سرخط اخبار

وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) نشستی را با هدف بررسی آخرین تحولات سوریه و تحریم های اعمال شده از سوی اروپا علیه این کشور برگزار می کنند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، بر اساس گزارش های رسانه ای، در این نشست قرار است وزیران خارجه به بررسی آخرین تحولات سوریه بپردازند.

در گزارش های رسانه ای در این خصوص آمده است: وزیران خارجه اروپا امروز در نشست خود مساله تحریم های کشورهای اروپایی را که پایان ماه جاری میلادی به پایان می رسد و شامل تحریم های نفتی، تسلیحاتی و مالی می شود، مورد بررسی قرار می دهند.


اتحادیه اروپا حدود 18 دور تحریم را علیه مقامات سوریه اعمال کرده است که این تحریم ها بخش های نفتی، پولی و هوایی را علاوه بر بلوکه کردن اموال ده ها تن از مقامات سوریه شامل می شود.


علاوه بر این مسوولان اروپایی پیشتر اعلام کردند که نشست امروز اتحادیه اروپا بر احتمال لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه به صورت کلی یا جزئی تمرکز دارد.


بنا به گفته این مسوولان، با وجود اینکه برخی کشورهای اروپایی مسلح کردن گروه های مخالف سوریه را خواستارند اما بیشتر اعضای اتحادیه اروپا در خصوص امکان ارسال سلاح به سوریه مخالف یا مردد هستند.


این در حالی است که برخی دیگر نیز کمک تسلیحاتی به گروه های مسلح سوریه را امری لازم می دانند.

پیشتر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا تا زمانی که امکان مذاکره میان دولت و مخالفان وجود دارد قانون ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را لغو نخواهد کرد.


همچنین ولید البنی، سخنگوی رسمی ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد: معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان به طور رسمی از سوی آمریکا دعوت شده است که به این کشور سفر کند.


وی افزود: هدف از این سفر مذاکره درباره مکانیزم راهکار سیاسی حل و فصل بحران سوریه است.


البنی در اظهارات خود گفت: هنوز زمان این سفر مشخص نشده اما این دعوت آمریکا مورد قبول واقع شده است.

مسکو نیز اخیرا اعلام کرده بود که پایان ماه جاری میلادی و همزمان با سفیر ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه به این کشور از الخطیب استقبال می کند.


این در حالی است که دولت سوریه و منابع مخالف گزارش های رسانه ای درباره دیدار الخطیب با المعلم را در مسکو رد کردند.


از سوی دیگر، وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که این کشور از حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت می کند.

این وزارتخانه همچنین بر لزوم حمایت جامعه جهانی از ائتلاف ملی مخالفان سوریه و افزایش کمک های انسانی به ملت سوریه تاکید کرد.


بنا به گزارش خبرگزاری ایتالیا (آکی) وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرده است که از حل و فصل سریع بحران سوریه به شکل سیاسی که با خروج بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از عرصه سیاست همراه باشد حمایت می کند.


پیشتر وزیر امور خارجه این کشور مدعی شده بود برکناری بشار اسد از قدرت بهترین راهکار برای حل و فصل بحران سوریه است.


از سوی دیگر، وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که آماده است تا از کنفرانس آینده دوستان سوریه که به زودی در رم پایتخت این کشور برگزار می شود، میزبانی کند. این دومین نشستی است که در ایتالیا و در خصوص سوریه برگزار می شود.


ماه اوت نیز نشستی وزارتی برای بررسی مرحله بعد نظام سوریه در ایتالیا برگزار شد.

 

در این راستا عاموس گلعاد، یکی از مسوولان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت: نظام سوریه در حال حاضر بر سلاح های شیمیایی کنترل کامل دارد اما اسرائیل باید نسبت به این مساله کاملا هوشیار باشد تا این سلاح ها به دست حزب الله لبنان یا گروه القاعده نیفتد.


وی افزود: به دلیل فشارهای بین المللی نظام سوریه به مخالفان این کشور اجازه دستیابی به این سلا ح ها را نمی دهد اما نظام سوریه در حال حاضر رو به فروپاشی است لذا باید در هر لحظه هوشیار باشیم تا گروه های تروریستی که در سوریه خود را تقویت کرده اند از جمله حزب الله به این سلاح ها دست نیابند.


اسرائیل پیشتر نیز مکررا اعلام کرده بود که وضعیت سوریه را از نزدیک پیگیری می کند.


گلعاد در ادامه به احتمال ارتباط میان اسرائیل و مخالفان نظام سوریه اشاره کرده و درباره سوری هایی که اعلام شده است در اراضی اشغالی مورد معالجه قرار گرفته اند، گفت: آنها از ما کمک های انسانی خواستند و نیاز به کمک های پزشکی داشتند و اسرائیل نیز این کمک را ارائه کرد.


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز درباره معالجه پنج مجروح سوری که در منطقه اشغالی جولان زخمی و برای معالجه به اراضی اشغالی منتقل شدند، گفت: اسرائیل جز در موارد استثنایی اجازه عبور سوری ها به اراضی اشغالی را نمی دهد.


پیشتر طی درگیری هایی که میان گروه های مسلح و ارتش سوریه در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل رخ داد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پنج مجروح سوری برای معالجه به اراضی اشغالی منتقل شدند.


همچنین خبرگزاری کویت (کونا) به نقل از ناتو اعلام کرد: تمامی سامانه های دفاع موشکی پاتریوت در ترکیه آماده به کار هستند.

ناتو همچنین تاکید کرد: عملیات راه اندازی شش سامانه دفاعی پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه که بنا به خواست آنکارا در این مناطق مستقر شدند به پایان رسیده و این سامانه ها تنها برای رویارویی با هرگونه تهدید یا حمله احتمالی از سوی سوریه به ترکیه مستقر شده اند.


در خصوص وضعیت آوارگان سوری نیز دولت اردن اعلام کرد: طی سه روز گذشته بیش از 8800 شهروند سوری وارد اردن شده اند.


یک مسوول اردنی در این خصوص به روزنامه الغد اردن گفت: آوارگان سوری در سنین مختلف و از زن و کودک و پیر و جوان با نیازهای مختلف وارد اردن شدند و اردن طی سه روز گذشته 8893 آواره سوری را پذیرا بوده است.


وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه نیز اعلام کرد که دولت این کشور برای بازگرداندن ثبات به همه مناطق سوریه تلاش کرده و از ورود گروه های مختلف در روند سیاسی سوریه برای نجات این کشور حمایت می کند.


وی افزود: دولت به رغم شرایط دشواری که کشور در آن به سر می برد همه مسوولیت ها و وظایف خود را نسبت به مردم برعهده گرفته و برای حفظ امنیت کشور و شهروندان تلاش می کند.


درگیری ها در سوریه از 23 ماه گذشته تاکنون در مناطق مختلف این کشور به ویژه در دمشق و حلب آغاز شده که به کشته شدن 70 هزار تن و آواره شدن هزاران تن دیگر در خارج و داخل سوریه انجامیده است.
 

کلید واژه ها: سوریه سوری اروپا ایتالیا اسرائیل اشغالی اردن سلاح تحریم سیاسی فصل بحران و فصل حل و حل و فصل اراضی اشغالی اراضی معالجه اتحادیه اروپا اتحادیه


نظر شما :