احسان اوغلو:بحران سوریه درمرحله پایان است

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۹۱۰۵۸۶ سرخط اخبار

دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در قاهره دیدار آخرین تحولات سوریه و راه های حل و فصل بحران این کشور را به بررسی گذاشت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب که روز سه شنبه وارد قاهره شد، با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش های در حال جریان گفت وگو کردند.

براساس اعلام یک منبع آگاه در اتحادیه عرب الابراهیمی و العربی در این نشست به بررسی تماس ها و رایزنی های الابراهیمی با گروه های درگیر در سوریه، نتایج آخرین مذاکرات وی با مسئولان وزارت خارجه آمریکا و روسیه در ژنو و نیز نتایج مذاکرات وی با شماری از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداختند.

همچنین محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر نیز در دیداری جداگانه با الابراهیمی در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش های مصر و کشورهای عربی و جامعه جهانی برای متوقف کردن هر چه سریعتر کشتارها در سوریه گفت وگو کرد.

الابراهیمی پس از این دیدارها هیچ اظهارنظری نکرد.

خبرگزاری سوریه نیوز نیز اعلام کرد: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا مدعی شده که آمریکا به مخالفان سوریه تجهیزات غیرجنگی می دهد. ما به کمک های انسانی خود به سوریه ادامه می دهیم.

دولت چین نیز اعلام کرد: با هرگونه طرحی که بیانگر حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه باشد و از سوی طرف های درگیر مطرح شود استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: چین به خواسته ملت سوریه احترام گذاشته و موضعی مثبت نسبت به طرح حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی مساله سوریه اتخاذ می کند.

 

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن ایراد شد که فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه در اظهاراتی تاکید کرد: راهکار حل و فصل بحران سوریه باید از طریق سازش تاریخی با حضور و نظارت کشورهای اصلی منطقه و اعضای شورای امنیت صورت بگیرد.

 

سنخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین مدت های زیادی است که تاکید می کند استفاده از زور به هیچ وجه بحران سوریه را حل نمی کند؛ تنها راهکار حل بحران سوریه سازش سیاسی است.

دولت چین با اعلام این مساله طرفین درگیر در سوریه را به کنار گذاشتن درگیری های خشونت آمیز و تشکیل هیاتی انتقالی با نمایندگان گروه های درگیر که وظیفه آن اجرای دوره انتقال سیاسی و پایان دادن به بحران سوریه باشد فرا خواند.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با انور هوژاج، همتای کوزوویی خود در آنکارا تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده که ایران پیامی شفاف و آشکار را به نظام سوریه بدهد.

 

احمد داوود اوغلو از مقامات ایران خواست از نفوذ خود برای متوقف کردن درگیری ها در سوریه استفاده کند.

وزیرخارجه ترکیه گفت: ایران باید از نفوذ سیاسی خود در سوریه استفاده کند تا بتوان درگیری ها در سوریه را پایان داد.

داوود اوغلو در واکنش هشدارهای مقام های ایران نسبت به استقرار موشک های پاتریوت نیز گفت: ترکیه و ناتو بارها تاکید کردند که این سامانه موشکی تنها با هدف دفاعی مستقر خواهد شد نه هیچ چیز دیگر.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: این حق ترکیه است که هر کاری را که می خواهد انجام دهد و برای حمایت از اراضی خود و شهروندان ترکیه ای اقدامات لازم را اتخاذ کند اما باید بگویم که ما در صورت ضرورت این اقدامات خود را اجرایی خواهیم کرد.

احمد داوود اوغلو در پایان مدعی شد رژیم بشار اسد تهدیدی واقعی به شمار می رود.

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در کنفرانسی مطبوعاتی که در مقر این سازمان در جده عربستان برگزار شد با ابراز تاسف نسبت به حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق که کشته و زخمی شدن ده ها فلسطینی را به دنبال داشت، این اقدام را غیرقابل توجیه خواند.

 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین بر اهمیت ممانعت از کشیده شدن فلسطینی ها به بحران سوریه تاکید کرده و بار دیگر مقامات سوریه را به کناره گیری از قدرت فراخواند.

 

اکمل الدین احسان اوغلو تاکید کرد: این آخرین پیام ما به مقامات سوری است.

 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین گشوده شدن دفتر نمایندگی مخالفان در سازمان همکاری اسلامی را بعید دانست.

 

اکمل الدین احسان اوغلو در پایان با محکوم کردن حمله اخیر به اردوگاه یرموک تاکید کرد: باید برای حمایت از فلسطینی های مقیم در سوریه و ممانعت از آسیب رساندن به آنها حمایت های لازم را فراهم کرد.

 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: بحران سوریه در آخرین مراحل خود است و من بار دیگر از سران سوریه می خواهم که به خاطر مردم از خود گذشتگی و فداکاری کنند.

 

وی تاکید کرد: مساله سوریه روز به روز پیچیده تر می شود لذا جامعه جهانی در این خصوص مسئول است که عملیاتی سیاسی را در این کشور برای پایان دادن به درگیری ها آغاز کند. راهکار سیاسی که برای سوریه اتخاذ خواهد شد باید راهکاری واقعی باشد و بتواند در ساختن آینده سوریه و نظامی جامع که پاسخگوی خواسته ها و آمال مردم باشد سهیم باشد. نباید اجازه دهیم اشتباهاتی که در عراق رخ داد در سوریه تکرار شود.

وی همچنین بر تمایل سازمان همکاری اسلامی برای باقی ماندن موسسات دولتی سوریه تاکید کرد.

اکمل الدین احسان اوغلو پیشتر نیز تاکید کرده بود که باید به مرحله بعد از نظام سوریه اندیشید چرا که نظام این کشور در حال فروپاشی است.

از سوی دیگر منابع خبری نیز اعلام کردند که نیروهای آلمانی به همراه دو سامانه موشکی پاتریوت وارد ترکیه شدند.

از سوی دیگر آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اعلام کرد: حدود 50 درصد از ساکنان اردوگاه یرموک دمشق ناچار شدند این اردوگاه را ترک کنند.

پیشتر در پی حملات چند روزه به اردوگاه یرموک دست کم 25 فلسطینی به شهادت رسیده و شماری زخمی شدند.

کلید واژه ها: سوریه بحران اوغلو چین ترکیه اتحادیه سازمان همکاری اسلامی سیاسی همکاری اسلامی سازمان همکاری اردوگاه عرب تاکید کرد: اتحادیه عرب احسان الدین احسان اوغلو حل و حل و فصل وزارت خارجه فصل دیدار احسان اوغلو الدین احسان الابراهیمی و فصل


نظر شما :