روایت مشایی از دیدارهای احمدی نژاد در الازهر

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۱۲۵۲۸ سرخط اخبار

محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران به منظور شرکت در دوزادهمین اجلاس سران همکاری های کشورهای اسلامی وارد قاهره شد و در فرودگاه قاهره مورد استقبال گرم مرسی رییس جمهور مصر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به مصر، رییس جمهور در فرودگاه قاهره گفت وگوی نسبتا طولانی با مرسی داشت و دو طرف در جریان این گفت وگو بر اهمیت گسترش روابط بین ایران و مصر و تاثیر آن بر منطقه بحث و گفت وگو و برعزم دو کشور برای گسترش روابط تاکید کردند.

احمدی نژاد همچنین روز گذشته با حضور در شیخ الازهر شریف با احمدالطیب رییس الازهر دیدار و گفت وگو کرد و در این دیدار بر اهمیت وحدت بین مسلمین تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که در این دیدار تعدادی از اساتید الازهر نیز حضور داشتند و بر اهمیت وحدت بین مسلمین تاکید شد، ولی برخی از رسانه های عربی تلاش کردند که مباحث اختلاف انگیزی را از این جلسه گزارش دهند و مطالب را به صورت نادرست منتشر کنند.

این رسانه ها مدعی شده بودند که در جریان دیدار رییس جمهور با شیخ الازهر احمد الطیب در مورد مسائل بحرین و همچنین اهل تسنن در ایران بخصوص در اهواز و همچنین مسائل سوریه با مقامات ایرانی گفت وگو کرده است.

اسفندیاررحیم مشایی که در این جلسه حضور داشت، به خبرنگاران گفت: در این جلسه در مورد مسائل بحرین و همچنین اهل تسنن اهواز بحثی نشد، بلکه تاکید شد که باید به مسائل جهان اسلام توجه ویژه ای داشت که یکی از این مسائل سوریه است.

مشایی گفت: رییس جمهور در این جلسه اظهار داشت، مردم سوریه باید خود سرنوشت شان را رقم بزنند و حاکمان خود را تعیین کنند و راه حل بحران سیاسی از طریق گفت وگو، مسامحه و مشارکت مردم در انتخاب افراد حاکم بر کشورشان است و راه دیگری ندارد و هر دولتی بخواهد بر اساس جنگ به قدرت برسد، دوام نخواهد داشت و جنگ راه حل نیست.

احمدی نژاد همچنین بعد از دیدار با رییس الازهر به مسجد راس الحسین رفت و به زیارت پرداخت و در این مکان مورد استقبال مردم حاضر قرار گرفت.

در این منطقه که تعدادی از شیعیان مصری ساکن هستند، رییس جمهور مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفت و مردم این منطقه شعار الله اکبر و خوش آمدید سر می دادند و تاکید می کردند که ایران و مصر هر دو یک دست هستند و پرچم های جمهوری اسلامی ایران و همچنین عکس هایی از احمدی نژاد در دست داشتند.

رییس جمهور در هنگام خروج از مسجد راس الحسین نیز مورد استقبال مردم بیرون از مسجد قرار گرفت و مردم شعارهای الله اکبر سر می دادند و احمدی نژاد نیز به ابراز احساسات آنها پاسخ گفت.

در این بین یک نفر که گفته می شود معارض سوری بوده است، شی ای را به سوی رییس جمهور پرت کرد که محافظان رییس جمهور مانع اصابت آن به رییس جمهور شدند و خود مردم حاضر در منطقه نیز جلوی این فرد را گرفتند و با او برخورد کردند و به ابراز احساسات خود ادامه دادند.

برخی از رسانه های عربی با نادیده گرفتن استقبال باشکوه مردم این منطقه از رییس جمهور، در ساعت های اخیر فقط اقدام به پخش این تصویر کرده و بر روی آن اقدام به مانور خبری علیه ایران کردند، در حالیکه شاهدانی که در صحنه حضور داشتند، با بیان ابراز احساسات باشکوه مردم این منطقه به رییس جمهور، خود مانع ادامه اهانت های این فرد شدند.

رییس جمهور همچنین بعد از زیارت مسجد راس الحسین به مسجد زینبیه در قاهره رفت و در آنجا نیز مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفت و به خواندن نماز پرداخت.

رییس جمهور بعد از خواندن نماز در هنگام بیرون آمدن از مسجد که مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و شعارهایی در حمایت از ایران و وحدت ایران و مصر سر می دادند، به ابراز احساسات آنها پاسخ گفت.

احمدی نژاد همچنین شب گذشته در برنامه پایانی اولین روز سفر خود به مصر با تعدادی از سردبیران رسانه های مصری دیدار کرد و به سوالات آنها در مسائل مهم منطقه و گسترش ارتباطات بین ایران و مصر پاسخ گفت.

رییس جمهور در این جلسه بر آمادگی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی برای گسترش رابطه با مصر تاکید کرد و در ارتباط با مساله سوریه نیز اظهار داشت که مردم سوریه خود باید سرنوشت شان را تعیین کنند و ما از ایجاد تفاهم ملی در سوریه استقبال می کنیم.

به گزارش ایسنا، درحالی که مقامات دو کشور ایران و مصر عزم جدی برای گسترش روابط دارند و بر اهمیت این موضوع تاکید می کنند مشخص نیست که منظور برخی از رسانه های عربی از انتشار اخبار اختلاف انگیز بین مسلمین و همچنین پخش دائم تصویر معارضی که قصد داشت به رییس جمهور اهانت کند، چیست.

کلید واژه ها: مصر مسجد مورد استقبال دیدار سوریه وگو گفت وگو الازهر ایران و مصر رسانه و مصر بر اهمیت قاهره باشکوه مردم جمهور در در این جلسه باشکوه ابراز احساسات احساسات


نظر شما :