واکنش سفارت ایران به برگزاری همایش ضد ایرانی در قاهره

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۱۱۵۱۱ سرخط اخبار

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر درباره برگزاری همایش ضد ایرانی در قاهره هم زمان با سفر صالحی گفت: هدف اصلی برگزارکنندگان این همایش هدف قرار دادن نزدیکی ایران و مصر بوده است و لذا تلاش داشتند این به اصطلاح همایش همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان برگزار شود تا شاید به هدف خود که برهم زدن این سفر بود نایل شوند.

مجتبی امانی رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سفر آقای دکتر صالحی به قاهره با منظوری دوجانبه انجام شد که علیرغم زمان کوتاه آن بسیار پربار و با اهمیت بود.

وی گفت: در این سفر شش ملاقات بسیار مهم شامل دیدار با محمد مرسی رییس جمهور، محمد کامل وزیر خارجه، نبیل العربی  دبیر کل اتحادیه عرب، اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در موضوع سوریه، احمد طیب شیخ الازهر و پاپ تواضروس رهبر قبطیان مصر انجام شد و  وزیر خارجه کشورمان همچنین در  گفتگوی زنده تلویزیونی صبح به خیر مصر که از پربیننده تر برنامه های شبکه اول مصر است شرکت کردند.

امانی با اظهار آنکه موضوع سوریه بخش مهمی از گفتگو با مقامات سیاسی مذکور بود تاکید کرد: نتیجه این گفتگو ایجاد راه حلی برای سوریه خواهد بود که منافع مردم منطقه را تامین خواهد کرد.

به گفته امانی این سفر با استقبال بسیار زیاد رسانه ها مواجه بود بگونه ای که در ملاقات با رییس جمهور مصر، خبرنگاران و فیلم برداران برای ورود به محل ملاقات به سه گروه تقسیم شدند، زیرا مکان ملاقات گنجایش حضور همگی آن ها را در یک زمان نداشت. همچنین در ملاقات با شیخ الازهر و در کنفرانس مطبوعاتی بیش از یک صد خبرنگار و عکاس و فیلم بردار حاضر بودند.

رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره استقبال مقامات مصری از مسوولین کشورمان را در هر سفر به قاهره رو به تزاید خواند و گفت: شاید به همین علت است که برخی کشورها که منافع خود را با نزدیکی ایران و مصر در خطر می بینند هم راستا با روند نزدیکی ایران و مصر تلاش های خود را برای تخریب روابط دو کشور افزایش می دهند.   

امانی در باره برگزاری همایش ضد ایرانی در قاهره هم زمان با سفر صالحی گفت: ابتدا باید بدانیم که هدف اصلی برگزارکنندگان این همایش هدف قرار دادن نزدیکی ایران و مصر بوده است و لذا تلاش داشتند این به اصطلاح همایش همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان برگزار شود تا شاید به هدف خود که برهم زدن این سفر بود نایل شوند.

امانی گفت: دروغی که برای با اهمیت نشان دادن این جلسه بیان شد آن بود که ادعا کردند ازهر از برگزار کنندگان این جلسه بوده و شیخ ازهر نیز در آن مشارکت خواهد شد که بلافاصله از سوی الازهر تکذیب شد. در عین حال برخی از رسانه های غربی و عربی و متاسفانه برخی رسانه های داخلی همچنان با نادیده گرفتن تکذیب ازهر این دروغ را تکرار می کردند.

رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره گفت: خنده دار این بود که برخی از دست اندرکاران برگزاری این جلسه که از نام آن ها واضح است که شیعه هستند حمایت کنندگان این برنامه را فریب داده و مدعی شده بودند که این جلسه برای حمایت از اهل سنت ایران تشکیل می شود و برخی سلفی های مصری که در این جلسه شرکت کردند درباره مظلومیت اهل سنت منطقه خوزستان و اهواز سخن گفتند؛ در حالیکه مردم منطقه خوزستان ایران به حکم همجواری و نزدیکی با عراق و بحرین همگی شیعه هستند.

 وی در باره حضور شیخ عریفی امام جماعت وهابی عربستان که از این کشور به مصر آمده بود گفت وی در این جلسه حاضر شد و سخنرانی کرد و این موضوع جای شکی برای هویت حمایت کنندگان مالی این برنامه باقی نمی گذارد.

مجتبی امانی تاکید کرد: حتی عبود الزمر رییس حزب سازندگی و توسعه که نام وی در بین سخنرانان در این جلسه ذکر شده بود بعد از اطلاع از اهداف برگزار کنندگان این جلسه از شرکت در آن خودداری کرد و برخی از شخصیت های سلفی دیگر نیز به برگزاری چنین جلسه ای و حضور افرادی نظیر عماد عبدالغفور در آن اعتراض کرده و خواستار برکناری وی از مشاورت رییس جمهور شدند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کسانی مثل عماد عبداغفور که مشاور رییس جمهور است به معنای تایید اینکار توسط مرسی نیست گفت: البته اعتراض ما به وزارت خارجه مصر در اینباره اعلام شده است اما باید گفت در شرایط سیاسی داخلی مصر، شا هد آن هستیم که برخی از این اقدامات خارج از اراده مقامات مصری است و در شرایط فعلی مصر شاهد چنین به همریختگی هایی هستیم.

امانی گفت: در هر حال در درون سیستم حاکمه فعلی مصر گرایش های سیاسی مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها بشدت با برقراری رابطه ایران و مصر مخالف هستند.

وی گفت: هرگونه اقدام نامناسب که ممکن است بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی مصر انجام شود می تواند اهداف این عده را تامین کند.

امانی با تشبیه کردن شرایط فعلی مصر با شرایط سیاسی بین 12  تا 22 بهمن 57 در ایران گفت: با توجه به طبیعت انقلاب مصر نباید توقع داشت که این انقلاب بتواند با جریاناتی که وابسته به دشمنان مصر بوده  سال هاست که در این کشور فعال می باشند به سرعت برخورد کند.

بر اساس برخی اخبار در این جلسه از سوی تعدادی از حاضرین اعتراض شدیدی به برگزار کنندگان برنامه صورت گرفت که چرا با وجود موضوعاتی مثل یهودی سازی و ظلم و ستم به فلسطینی ها به موضوعات موهومی مثل اهواز پرداخته می شود. این موضوع باعث درگیری بین حاضران شد.

 برخی از مصری ها نیز به برگزاری این جلسه اعتراض داشتند و این اقدام را تلاش برخی کشورهای منطقه برای انتقال مشکلات خودشان به مصر می دانستند و این سوال مطرح شد که چرا مصر باید هزینه دشمنی این کشورها را با ایران بدهد. آن ها اعتقاد داشتند در حالیکه نظام مصر دچار مشکلات زیادی است برخی از کشورهای منطقه با در نظر گرفتن منافع خود می خواهند مصر را وارد بازی های سیاسی خود کنند.

امانی گفت  یکی از مقامات مصری به وی گفته است برگزاری این همایش توسط برخی  کشورهای عربی خلیج فارس حمایت مالی شده است.

کلید واژه ها: مصر قاهره سیاسی و مصر ملاقات در قاهره ایران و مصر نزدیکی دفتر حفاظت نزدیکی ایران نزدیکی ایران و مصر اعتراض که برخی در این جلسه با سفر وزیر خارجه نزدیکی ایران و حفاظت


نظر شما :