در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی: عراقچی و بورل توافق کردند در آینده نزدیک گفت‌وگو کنند/بخشی از جنگ اوکراین نیستیم

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۰۲۸۱۳۶ اخبار اصلی اخبار داخلی
وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار بورل و عراقچی در نیویورک گفت: مجمع‌عمومی فرصت بسیار خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده است و این فرصت بین طرفین از جمله اتحادیه اروپا وجود دارد و توافق بین عراقچی و بورل وجود داشته که این گفت‌وگوها را در آینده نزدیک داشته باشند و گمان می‌کنیم مجمع‌عمومی فرصت خوب برای این گفت‌وگو است. الان برنامه قطعی شده‌ای در این ارتباط در اختیار من نیست. ولی گمان می‌کنم این گفت‌وگو حسب اعلام آمادگی مشترک طرفین در آنجا انجام خواهد شد.
کنعانی: عراقچی و بورل توافق کردند در آینده نزدیک گفت‌وگو کنند/بخشی از جنگ اوکراین نیستیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت.
وی درباره عملیات شب گذشته در مرز اردن و فلسطین بیان کرد: رژیم صهیونیستی خودش را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده و اکنون شاهد بیداری انسانی علیه این رژیم و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستیم. حمایت از فلسطین را تعهد اخلاقی و قانونی و انسانی می‌دانیم ولی تلاش این رژیم برای انتساب هر رخدادی علیه این رژیم به ایران یک لفاظی و تلاشی مذبوحانه برای کتمان حقایق و فرار از واقعیت است. این رژیم با تداوم بحران در نوار غزه و اصرار بر خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود درباره آتش‌بس و تداوم حمله به لبنان  و سوریه پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است. این رفتارهای جنون‌آمیز هیچ دستاوردی برای آن به همراه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله امروز رژیم صهیونیستی به سوریه را شدیداً و با قوی‌ترین عبارات محکوم کرد و اصرار بر ادامه جنایت در غزه و حمله به خاک کشورهای همسایه نشان می‌دهد اقدامات این رژیم صرفاً محدود به سرزمین فلسطین نیست و این رژیم مدت‌هاست جنایات فرامرزی را در دستور کار خود قرار داده است و ارتکاب جنایت هیچ حد و مرزی ندارد.

وی اینکه رژیم صهیونیستی عنوان کرده که مرکزی مرتبط با ایران بوده را تأیید نکرد و گفت که همان‌طور که دولت سوریه عنوان کرده مرکزی وابسته به وزارت دفاع و ارتش سوریه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که توسعه مناسبات با حوزه شرق و کشورهای قاره کهن آسیا در رأس اولویت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی همچنان قرار خواهد داشت و اجرای توافقات اجرا شده گذشته و تنظیم اسناد جدید همکاری مبتنی بر نیازهای موجود در روند روابط دوجانبه با جدیت مورد اهتمام و پیگیری دولت چهاردهم خواهد بود.

کنعانی بیان کرد: وزارت امور خارجه اهتمام جدی و ویژه خود را مبذول خواهد داشت. روابط با کشورهای حوزه شرق، آسیا و چین و روسیه با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد و ادامه این همکاری‌ها مبتنی بر اراده و خواست مشترک ایران و شرکای ایران خواهد بود و این‌ها تأمین‌کننده منافع مشترک خواهد بود.

وی افزود: ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم و همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای رفع سوءتفاهمات تلقی می‌کنیم و توسعه روابط با شرق و آسیا به معنای نادیده گرفتن توسعه مناسبات با دیگر کشورهایی که خواستار روابط دوستانه با ایران است، نیست. هم‌زمان با توسعه روابط با شرق و آسیا برای روابط با کشورهای دوردست هم اهتمام ویژه خواهیم داشت. ما به اقدامات مثبت واکنش‌های مثبت خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کریدور زنگزور که سؤال خبرنگاری بود اظهار داشت: کریدورها امروز بیش از هر زمانی محل توجه و اهتمام است. مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره درباره قفقاز و کریدورهای ترانزیتی و کریدورهای ادعایی متعاقب سفر پوتین به باکو همان مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. این امر و این اظهارنظرها زمینه‌ساز طرح دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی و بعضاً هم در مخالفت با توسعه روابط ایران و بعضی از همسایگان ما شده و ضرورت دارد به شما تأکید کنم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه و در تحلیل و تفسیر این موضوع محل توجه قرار بگیرد. ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباطات اقتصادی و مسیرهای مواصلاتی در منطقه و پیشبرد دستور کار صلح بین ارمنستان و آذربایجان ادامه خواهد داد. صلح در قفقاز به نفع منطقه است. برخی قدرت‌ها و رژیم‌های خارج از منطقه که بی‌ثباتی و بحران در قفقاز آسیبی به منافع آنها وارد نمی‌کند می‌خواهند به هزینه‌های ملت‌های منطقه قفقاز را به منطقه بی‌ثباتی تبدیل کنند و اولویت آنها صلح نیست و بی‌ثبات‌سازی در منطقه را دنبال می‌کنند. از تقویت سازوکارهای همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی موجود 3+3 در قفقاز جنوبی و همسایگان با جدیت حمایت می‌کنیم و نشست دیگری در این خصوص در پیش خواهد بود. ایران در چارچوب سیاست همسایگی از صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و در رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی در منطقه در چارچوب احترام به استقلال، تمامیت ارضی و رعایت منافع کشورهای منطقه و همسایه استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: تدوین سندی برای مناسبات ایران و روسیه با توجه به روابط دوجانبه در دستور کار دو کشور قرار دارد و این سند تحت عنوان معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه نهایی شده است و امضای آن توسط مقامات عالی دو کشور ترجیحاً رؤسای جمهور در زمان مورد توافق صورت خواهد گرفت. این سند و معاهده پس از امضا برای تصویب باید به مجلس و بعد از تشریفات قانونی در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

کنعانی درباره سفر پزشکیان به عراق به روابط دو کشور مبتنی بر حسن همسایگی و دوستی اشاره کرد و افزود: در طول سالیان گذشته شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌های سازنده و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق نشانگر اهمیت مناسبات دوجانبه ایران و عراق است و این سفر فرصتی خواهد بود زمینه‌های ارتقا و تعمیق مناسبات دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف فراهم شود. در حوزه امنیتی دو کشور معتقد به تعمیق ثبات و امنیت در طول مرزهای مشترک و تبدیل مرزها به ثبات و دوستی و دروازه‌های گسترش و رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند و این به‌عنوان اولویت مورد توجه دو دولت است. در موضوع امنیتی پیش از این توافقنامه همکاری‌های امنیتی را با تمرکز بر خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب داشتیم. در این سفر موضوع امنیت و امنیت پایدار در منطقه و تعمیق امنیت مرزهای مشترک مورد اهتمام مقامات دو کشور خواهد بود.

وی درباره ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مذاکرات آتش‌بس گفت: رژیم غاصب هر روز در روند مذاکرات شروط جدید و خواسته‌های توسعه‌طلبانه و زیاده‌خواهانه جدیدی را مطرح می‌کند و تا الان مانع شکل‌گیری آتش‌بس شده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: از آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین حامی این رژیم شاهد اراده‌ای عملی برای متقاعد کردن این رژیم برای شکل‌گیری آتش‌بس نیستیم. دولت آمریکا تاکنون با کلمات بازی کرده و با مانورهای سیاسی نشان می‌دهد خواستار برقراری آتش‌بس است، ولی در عمل هیچگاه از قدرت خود برای تأثیرگذاری بر این رژیم استفاده نکرده و با تداوم صادرات مرگبار خود به این رژیم نشان داده به‌جای قرار گرفتن در مسیر آتش‌بس در مسیر تداوم جنگ و جنایات جنگی علیه ملت فلسطین است. به‌عنوان ایران معتقدیم ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار جنایت جنگی صرفاً با شکل‌گیری اراده قاطع جهانی میسر است و سکوت حاکم بر جهان به‌عنوان مشوقی برای این رژیم در ادامه جنگ‌طلبی است. به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای حمایت از مردم فلسطین و تحرک بخشیدن به فعالیت‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد و ان‌شاءالله در مجمع‌عمومی به تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنایات ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر پزشکیان به غازان برای شرکت در نشست بریکس بیان کرد: عضویت ایران در بریکس یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات با کشورهای عضو این مجموعه پیش‌روی ایران قرار داد. چندجانبه‌گرایی یک رویکرد و انتخاب هوشمندانه از سوی ایران و اعضای بریکس است و فرصت بی‌شمار پیش روی اعضا قرار می‌دهد که به تأمین منافع عادلانه و مشترک خود اقدام کنند. ما عضو فعال شرکت کننده در نشست‌های مختلف بریکس در یک سال گذشته بودیم و تأمین منافع و اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است و قطعاً در مسیر عضو فعال و مؤثر در چارچوب گروه بریکس خواهیم بود و مشارکت سطح عالی ما در نشست غازان مبتنی بر اراده برای تبدیل ایران به‌عنوان عضو مؤثر و دارای ظرفیت‌های متمایز اقتصادی در گروه بریکس است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم و اینکه ایران پالس‌هایی را از سوی طرف‌های مقابل دریافت کرده است؟ اظهار داشت: مواضع ایران کاملاً روشن و واضح است. توافق یک توافق جمعی بوده و ایران تنها عضوی بود که به تعهداتش به‌صورت کامل عمل کرد. احیای توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان در چارچوب برجام است. توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌های متعاهد به تعهدات خود به‌صورت مسئولانه برگردند. ایران از میز مذاکرات فاصله نگرفته است. مذاکرات را به‌عنوان راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود محل توجه قرار دادیم. برجام هم نمونه‌ای از موفقیت چندجانبه‌گرایی در حل‌وفصل موضوعات پیچیده بود. جای تعجب است اعضای اروپایی و آمریکا اجازه تحقق و موفقیت این مسیر دیپلماتیک چندجانبه برای پیشبرد امور را ندادند. مسیر توافق می‌تواند باز باشد و فرصت برای احیای برجام وجود دارد مشروط بر اینکه طرف‌های مقابل به‌صورت عملی و متعهدانه به شروط توافق پایبند باشند و اراده عملی را برای اجرای تعهدات در چارچوب برجام نشان دهند. فرصت دیپلماتیک پیش روی طرف‌ها وجود دارد. گفت‌وگوی تلفنی خوبی بین عراقچی و بورل انجام شد و خوش‌بین هستیم فرصت‌های پیش روی مناسبی برای گفت‌وگوهای مشترک در تحولات دیپلماتیک پیش رو بین ایران و اتحادیه اروپا دراین‌خصوص وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره احتمال دیدار بورل و عراقچی در نیویورک گفت: مجمع‌عمومی فرصت بسیار خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده است و این فرصت بین طرفین از جمله اتحادیه اروپا وجود دارد و توافق بین عراقچی و بورل وجود داشته که این گفت‌وگوها را در آینده نزدیک داشته باشند و گمان می‌کنیم مجمع‌عمومی فرصت خوب برای این گفت‌وگو است. الان برنامه قطعی شده‌ای در این ارتباط در اختیار من نیست. ولی گمان می‌کنم این گفت‌وگو حسب اعلام آمادگی مشترک طرفین در آنجا انجام خواهد شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت محمدرضا نوری زندانی ایرانی در عراق و اینکه آیا در دستور کار سفر پزشکیان قرار دارد؟ گفت: این موضوع یکی از موضوعات مورد اهتمام جدی دستگاه دیپلماسی بوده و هست و تلاش‌های زیادی را داشتیم و پیگیری‌های سیاسی و کنسولی ما با مقامات عراقی در سطوح مختلف ادامه دارد حتماً فرصت سفر رئیس‌جمهور زمان مناسبی است که این موضوع به‌صورت ویژه مورد اهتمام قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره آخرین درباره زندانی ایرانی در عربستان اظهار داشت: همان‌طور که پیگیری‌های انجام شده منجر به آزادی شهروندان زندانی در عربستان شد، در ارتباط با زندانی باقیمانده این موضوع در فهرست پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی این شهروند ایرانی هم باشیم.

وی درباره طرح ادعاها از سوی کویت در خصوص میدان آرش تصریح کرد: حقوق مسلم و حقه هیچ کشوری در سایه اظهارنظرهای غیرحقوقی و غیرفنی کشور دیگری از میان نخواهد رفت. معتقدیم موضوعات حقوقی و فنی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند باید در چارچوب گفت‌وگوهای حقوقی مورد توجه کشورها قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین گفت: صراحتاً اعلام کردیم در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و بحران نیستیم و راهکار سیاسی بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌دانیم. طرح ادعاهای مبتنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات برای یک طرف جنگ را قویاً رد می‌کنیم و آن را ناشی از برخی از منویات سیاسی این طرف‌ها ارزیابی می‌کنیم به‌ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران جزو کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف هستند و نقش بسزایی را در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا اراده عملی برای برقراری مناسبات مبتنی بر منافع مشترک با ایران داشته باشد، امکان تحقق این همکاری سازنده و مشترک وجود دارد و چنین همکاری‌هایی میسر خواهد بود. موضوع رژیم صهیونیستی بحران مزمن و دیرینه در منطقه ماست و شکل‌گیری یک رژیم بی‌ریشه و غاصب زمینه‌ساز ایجاد بی‌ثباتی مستمر در طول چند دهه متمادی در منطقه ما شده است. وجود این رژیم تعمیق کننده بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است. تداوم اشغال سرزمینی هیچ حقی برای هیچ رژیم و واحد اشغالگری ایجاد نخواهد کرد. اروپا و هر طرفی باید به این موضوع توجه کند که اشغالگری این رژیم حقی برای آن به همراه نخواهد آورد.

وی در باره حضور پزشکیان در نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل با بیان اینکه شرکت در این نشست همواره در دستور کار ایران بوده گفت که اطلاع‌رسانی در این باره از سوی نهاد ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد.

کنعانی افزود: ایران از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی برای اعلام مواضع خود و انجام دیدارهای دیپلماتیک غفلت نمی‌کند. در صورت انجام سفر انجام سخنرانی و دیدارهای مختلف دوجانبه و دیپلماتیک در برنامه‌ها گنجانده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی گفت که حق‌آبه هیرمند را به عنوان مطالبه جدی مورد توجه قرار خواهیم داد و معتقدیم مبتنی بر معاهده حق‌آبه کامل ایران باید در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیوار مرزی با افغانستان هم اظهار داشت: مراجع ذیربط ایران در این خصوص گزارش‌دهی را داشتند.
کنعانی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که سیاست اصولی ایران درباره افغانستان با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران و امریکا برجام ایران و روسیه ایران و اروپا جوزپ بورل سیدعباس عراقچی نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه


نظر شما :