سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۰۲۲۳۲۴ اخبار اصلی اخبار داخلی خاورمیانه
تهدیدات علیه ایران از سوی صهیونیست‌ها و تعدادی از سناتورهای آمریکایی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی در پاسخ گفت: ملت مقاوم فلسطین حق دارند در مقابل رژیمی که بیش از ۷۵ سال حقوق مسلم و طبیعی و حقوق انسانی و به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آنها را نقض کرده از توانایی‌ خود برای رفع تجاوز و دفع و رفع اشغالگری استفاده کنند. این یک حق مشروع است که به رسمیت شناخته شده است. آن کس که ایران را تهدید می‌کند، بداند هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود.
کنعانی: هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۷ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بیان کرد: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است به ویژه طی ۲ روز گذشته. همچنان شاهدیم برخی طرف‌های مشخصی که همواره حامی مستمر جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودند، اکنون در تلاشند در تحولات جدید جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و بدون توجه به تضییع ۷۵ ساله حقوق ملت فلسطین توسط یک رژیم اشغالگر و ذره‌ای اعتنا به این همه جنایات این رژیم، در تحولات اخیر در کنار ظالم و به پشتوانه ظالم علیه ملت مظلوم فلسطین ایستادند.

کنعانی افزود: این به هیچ وجه قابل قبول نیست که دولت‌های غربی و آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ روانی و تبلیغاتی سنگین خودشان علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند که از ظالم در عرصه‌های بین‌المللی حمایت کنند. به هیچ وجه پذیرفته نیست، برخی دولت‌ها چشم خود را بر روی جنایات این رژیم ببندند و ملت فلسطین را در معرض اتهام قرار دهند.

وی با بیان اینکه شاهد حمایت تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین هستیم، اظهار داشت: حجم گسترده‌ای از حمایت‌های افکار عمومی جهان را از مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین شاهدیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره موضع صریح و روشنی در قبال موضوع فلسطین داشته، گفت: هم موضع رسمی خود را در این خصوص اعلام و در عالی ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر خارجه با همتایان که همچنان ادامه خواهد داشت، تحولات صحنه فلسطین مورد توجه جدی قرار دارد.

کنعانی اضافه کرد: کشورهای اسلامی همت بیشتری کنند و در حمایت از ملت فلسطین و از توانایی‌های سیاسی و معنوی خود بیش از گذشته استفاده کنند.

وی بیان کرد: در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق که شامگاه دیروز انجام شد پیشنهاد وزیر خارجه مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی مطرح شد و امیدواریم با تداوم تلاش‌ها و هم افزایی بین کشورهای اسلامی و اینکه مسجدالاقصی و قدس شریف برای همه کشورهای اسلامی و مسلمانان عالم حائز اهمیت است، شاهد اقدامات جمعی کشورهای اسلامی در حمایت از مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین علیه جنایات روزمره رژیم صهیونیستی باشیم.

کنعانی درباره برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره تحولات در سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: برگزاری نشست کمک می‌کند کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای حمایت سیاسی و معنوی و حمایت حقوقی - بین‌المللی از ملت فلسطین استفاده کنند. نحوه حمایت دسته جمعی از فلسطین در سایه برگزاری این نشست مطرح خواهد شد و کشورها هستند که پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند.

به گزارش فارس، تهدیدات علیه ایران از سوی صهیونیست‌ها و تعدادی از سناتورهای آمریکایی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی در پاسخ گفت: ملت مقاوم فلسطین حق دارند در مقابل رژیمی که بیش از ۷۵ سال حقوق مسلم و طبیعی و حقوق انسانی و به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آنها را نقض کرده از توانایی‌ خود برای رفع تجاوز و دفع و رفع اشغالگری استفاده کنند. این یک حق مشروع است که به رسمیت شناخته شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: آن کس که ایران را تهدید می‌کند، بداند هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود.

وی درباره روند همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: در نشست‌های دوجانبه موضوعات مختلفی مطرح شده است و همکاری‌های تجاری و اقتصادی و گسترش آن در آخرین نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک مورد توجه بوده است. از سرگیری فعالیت و برگزاری اجلاس‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تشکیل کمیته هماهنگی و پیگیری همکاری‌های اقتصادی مورد توجه امیرعبداللهیان قرار گرفت که مورد حمایت همتای عربستانی هم قرار گرفت. در این چارچوب موضوع همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح شد. در مذاکرات در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره بازی فوتبال الاتحاد و سپاهان نیز خاطرنشان کرد: این یک موضوع فوتبالی است و در چارچوب خودش باید مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد. ای.اف.سی همواره تأکید دارد مسائل ورزشی در چارچوب سازوکارهای ورزشی دنبال شود و مورد مداخله سیاسی و تاثیرگذاری‌های سیاسی قرار نگیرد. انتظار داریم ای.اف.سی درباره شکایت ایران از ناظر بازی که به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرد، حرفه‌ای عمل کرده و نظر و رای عادلانه خودش را صادر کند. با توجه به ماهیت ورزشی موضوع این وظیفه فدراسیون فوتبال ایران است که موضوع را با جدیت دنبال کند و از حقوق تیم ایرانی و هواداران ایرانی محافظت کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ورود دستگاه دیپلماسی و گفت‌وگوها بین دو وزیر خارجه برای این بود که این موضوع در چارچوب ورزشی حل و فصل شود و طرف‌های ورزشی را تشویق کنند که متناسب با روح حاکم بر مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور این موضوع حل و فصل شود. ان‌شاءالله متناسب با فضای سیاسی سازوکارهای ورزشی مسائل خود را حل و فصل کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رزمایش مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در دریای خزر گفت: جزئیاتی ندارم و در حوزه همکاری‌های دفاعی و نظامی سازوکارهای مشترکی وجود داشته و الان مورد توافق دو طرف است که این همکاری‌ها تقویت شود و برگزاری اینگونه مانورها و همکاری‌های نظامی قبلا مرسوم بوده است. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان و روند بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز بیان کرد: سفر خلف خلف اف دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان به تهران در استمرار گفت‌‌وگوهای مقامات عالی دو کشور برای پیگیری موضوعات سیاسی و اقتصادی و تحولات اخیر در حوزه قفقاز و منطقه قره‌باغ صورت گرفت. گفت‌وگوها و مشورت‌های خوبی صورت گرفت، هم طرف آذربایجانی درباره تحولات اخیر در قفقاز دیدگاه‌های خود را بیان و جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب نگاه اصولی خود به تحولات منطقه و اینکه مسائل و اختلافات منطقه در چارچوب گفت‌‌وگوهای سیاسی حل و فصل شود و ایران آمادگی دارد به جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند، دیدگاه‌های خود را بیان کرد.

وی بیان کرد: درباره از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اتفاق نظر در این زمینه وجود دارد که در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده و گام‌های مثبتی که تا الان برداشته شده و در ادامه مسیر روند خوب سیاسی دو کشور این سفارتخانه بتواند در آینده نزدیک فعالیت خود را در تهران از سربگیرد.

کنعانی اضافه کرد: در فضا و روند بسیار خوبی در مناسبات دوجانبه ایران و آذربایجان قرار داریم و امیدواریم این تحولات گام به گام در مسیر همکاری‌ها بین دو کشور پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارتباط ایران با عملیات طوفان الاقصی گفت: مقاومت ملت فلسطین اکنون خوشبختانه از توانایی و قدرت لازم و اراده و انگیزه لازم برای دفاع از خودش و ملتش و تلاش برای استیفای حقوق ضایع شده خودش برخوردار است و این توانایی را در عمل نشان داه که با اتکا به قدرت ذاتی و توانمندی از حقوق خود دفاع کند. طرح اتهامات و اظهاراتی درباره ایران و نقش ایران و ... با انگیزه‌های مختلف سیاسی و با هدف توجیه شکست سنگین رژیم صهیونیستی و ترمیم وجهه شکسته شده هیمنه پوشالی این رژیم و با هدف توجیه حمایت‌های مختلف غرب از جمله رژیم آمریکا و یا توجیه ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: نمی‌توان میان ۷۵ سال جرم و جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه و مسؤولیت‌های بین‌المللی رژیم آمریکا و رژیم انگلیس و برخی دولت‌های شناخته شده غربی تفکیکی قائل شد. همانطور که مقاومت فلسطین اعلام کرد عملیات انجام شده در پاسخ به اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی و قدس شریف و جنایات روزمره‌ای است که این رژیم علیه ملت فلسطین انجام داده است. 

کنعانی بیان کرد: طرح برخی اتهامات با طرح نام ایران و حزب الله و ... به هیچ نحوی از مسؤؤلیت‌های بین‌المللی رژیم آمریکا و رژیم انگلیس در حمایت از جنایات ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند. مقاومت فلسطین هم درباره اعلام آمریکا مبنی بر گسیل کردن ناو هواپیمابر به سمت آب‌ها‌ی منطقه، اعلام کرد که این اعلامیه از سوی آمریکا به معنای مشارکت عملی در حمله و تعرض رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین است.

وی آمریکا را متحد ردیف اول و حامی ردیف اول رژیم صهیونیستی خواند و اظهار داشت: گسیل مستمر سلاح‌های آمریکایی و حمایت مالی سالیانه آمریکا از این رژیم و اینکه می‌خواهد حمایت مالی سنگینی به اسرائیل اعطا کند، همه نشانگر نقش مستقیم رژیم آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: طرح موضوعاتی درباره نقش ایران با هدف انحراف اذهان عمومی و توجیه اقدامات احتمالی بعدی آنهاست که باید متوجه مسؤولیت‌های خود در استمرار تعرض علیه ملت فلسطین باشند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در عمان نیز اظهار داشت: اطلاعی از تاریخ تعیین شده‌ برای گفت‌وگوهای جدید درباره مذاکرات رفع تحریم ندارم، ولی مسیر دیپلماسی باز است و تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم می‌تواند از طریق واسطه‌ها انجام شود.

به گزارش فارس، کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای آتش بس در فلسطین اشغالی اقدام می‌کند؟ گفت: این ملت فلسطین است که نسبت به وضع موجود تصمیم می‌گیرد. نقشی در تصمیم گیری به جای هیچ طرفی در منطقه از جمله ملت فلسطین نداریم. مقاومت ملت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی مشروع و شناخته شده از منظر بین‌المللی است. جای ظالم و مظلوم و متجاوز و اشغالگر نمی‌تواند عوض شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: تلاش ما در ارتباط با کشورهای اسلامی این است که کشورهای اسلامی باید در کنار حقوق شناخته شده ملت فلسطین قرار بگیرند و ما هیچ موجودیت و حقی برای رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم اشغالگر قائل نیستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: در نشست‌های رسمی و ملاقات‌ها همواره موضع خود را درباره رژیم صهیونیستی بیان کرده‌ایم. 

وی همچنین گفت: عزل و نصب‌های داخل وزارت خارجه در چارچوب روندها انجام می‌شود.

به گزارش فارس،‌ این دیپلمات ارشد ایرانی درباره گلایه سردار باقری در خصوص عدم اجرای کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: در سفر اخیر الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به تهران که مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق ایشان را همراهی می‌کرد، در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق بحث و گفت‌وگو شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده خود در ارتباط با توافق امنیتی به طرف ایرانی ارائه کرد و در این خصوص گفت‌وگو شد.

کنعانی اضافه کرد: طرف ایرانی یافته‌های خود را ارائه کرد. دستگاه‌های ذیربط عراقی با همکاری مقام‌های اقلیم کردستان گام‌های موثری را تا الان در مسیر اجرای توافقتنامه مذکور و استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقرهای گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی برداشتند و گزارش‌های آن به طرف ایرانی ارائه شد.

وی گفت: کمیته مشترکی در این خصوص شکل گرفت. از قبل کمیته‌ای داشتیم و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات دوستانه و برادرانه و سازنده بین ایران و عراق و همکاری‌های خوب با اقلیم کردستان عراق، گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود. این موضوع در چارچوب کار کمیته امنیتی مشترک دو کشور ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر ارجاع موضوع عدم اجرای تعهدات ایران به کمیسیون مشترک برجام گفت: برجام توافقی است چندجانبه و همه اعضای برجام متعهد به اجرای تعهدات هستند. باید همه تعهداتشان را انجام دهند و اگر مسوؤلیت و تعهدی هست که هست، متوجه همه اعضاست. آنکه از تعهدات خود شانه خالی کرده آمریکا و دیگر اعضای اروپایی برجام هستند.

وی افزو: مسؤولیت‌ها متوجه آمریکا و شرکای اروپایی آن است و توپ در زمین آنهاست. 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی هم درباره توافقنامه امنیتی بیان کرد: انتظار داریم دولت عراق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب توافق انجام شده با ایران عمل کند.

* ایران در ارتباط با دفاع از امنیت ملی و حقوق ملت ایران هیچگاه دست بسته نبود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی دربارها اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی و تهدید ایران نیز بیان کرد: طرف‌های تهدید کننده باید متوجه مسؤولیت‌های حقوقی و بین‌المللی خود در ارتباط با انجام تهدید علیه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی و سازمان ملل باشند. بدانند که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دفاع از امنیت ملی و حقوق ملت ایران هیچگاه دست بسته نبوده و همواره محکم و قاطع و پشیمان کننده عمل می‌کند.

وی درباره مهاجران افغانستانی نیز گفت: معضل آوارگی که برادران و خواهران افغان با آن مواجهند، نتیجه بیش از ۴۵ سال تجاوز خارجی و غیر مسؤولانه علیه افغانستان عزیز و ملت عزیز این کشور است که با شرایطی که در این کشور ایجاد کردند، بخش زیادی از شهروندان این کشور مجبور به مهاجرت شدند. ایران همه این شرایط را درک می‌کند و به عنوان همسایه ای که نسبت به شهروندان افغانستان احساس مسؤولیت می‌کند نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی توجه باشد. مهاجرت از موضوعات مهم در دستورکار نهادهای اجرایی ایران بوده است و به عنوان یک موضوع مهم در دولت و دستگاه‌های دولتی مورد توجه است.

کنعانی ادامه داد: موضوع از منظر امنیتی همواره مورد توجه بوده است. از منظر انسانی خودمان را نسبت به سرنوشت شهروندان افغانستان که در نتیجه شرایطی که در این کشور شکل گرفته، متعهد می‌دانستیم و تلاش‌های خود را انجام داده‌ایم و در مجامع بین‌المللی توجه به مهاجران افغان و حقوق آنها و حمایت قانونی از آنها و تامین امکانات برای آنها را مطرح کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در عین حال با وجود اهتمام به وضعیت استقرار و زندگی آنها و توجه به ابعاد امنیتی موضوع، متاسفانه یک روند تبلیغی و رسانه‌ای در لایه‌های فضاهای رسانه‌ای و مجازی را شاهدیم که اینگونه فهم می‌شود که برخی اقدامات هدفمند و جهت دهی شده برای بحران آفرینی و ایجاد نگرانی‌های غیرضروری و تخریب روابط ایران و افغانستان صورت می‌گیرد.

کنعانی گفت: مطالب و فیلم‌ها و تصاویر و کلیپ‌هایی دیده می‌شود که ریشه‌های واقعی و درستی ندارند و اینگونه برداشت می‌کنیم که طرف‌هایی سعی می‌کنند روابط بین دو ملت همسایه را مخدوش کنند و هم اینکه دنبال بحران‌های کاذب با اهداف خاص خودشان هستند. البته دستگاه‌های ذیربط کشور به این موضوعات توجه دارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعوید اظهار داشت: با همه کشورهای اسلامی و منطقه‌ای که گفت‌وگو می‌کنیم حمایت از مردم فلسطین از موضوعات مورد گفت‌وگو است و درباره خطرهای عادی سازی روابط هشدارها و توصیه‌های لازم را به کشورهای همسایه و جهان اسلام داشتیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده نیز گفت: این اتفاق در بستر خود انجام شد و دسترسی ایران به دارایی‌های خود وجود دارد. 

ناصر کنعانی در ادامه این نشست هفتگی و در پاسخ به پرسشی درباره پذیرش مهاجران افغانستانی در پی زلزله اخیر در هرات اظهار داشت: درباره زلزله افغانستان که حادثه تلخ و جانگذاری است، از این تریبون به ملت عزیز افغانستان و خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم. امیدوارم عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری کامل شود. برای مجروحان این حادثه تلخ شفای عاجل آرزو می‌کنم. از ابتدایی که در جریان این اتفاق تلخ قرار گرفتیم، سفارت ما در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات اطلاعاتی را ارسال و بلافاصله هلال احمر ایران وارد شد و کمک‌هایی را ارسال کردند و تیم امداد و نجات ایران هم با تجهیزات امدادی وارد افغانستان شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دیشب هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی انجام و آخرین وضعیت مورد تبادل نظر قرار گرفت. جهات ذیربط ایران از جمله هلال احمر تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. 

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره زمان سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه گفت: موضوع این سفر یکی از برنامه‌هایی است که در چارچوب مناسبات دو کشور مورد توجه قرار دارد. هنوز تاریخ قطعی برای این سفر تعیین نشده و در برنامه کار روابط دو کشور دیدار سران و تبادل هیأت‌های عالیرتبه قرار دارد. 

خبرنگار رسانه ترکیه‌ای با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی از نظر غرب یک حمله تروریستی اعلام شده است و از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران مستقیما از حماس حمایت می‌کند، نظر سخنگوی وزارت امور خارجه را جویا شد که وی گفت: متاسفانه هستند کشورهایی که جای ظالم را با مظلوم عوض می‌کنند. ظالم و اشغالگر را دارای حق جلوه می‌دهند و از ملتی که سرزمینشان اشغال شد و به صورت روزمره از سوی رژیم اشغالگر مورد تجاوز و تعدی قرار می‌گیرند، حمایت نمی‌کنند. 

وی افزود: ایران از حقوق ملت فلسطین برای آزادی سرزمینشان حمایت می‌کند. 

کنعانی گفت: حمایت از غصب و جرم و جنایت رژیم صهیونیستی به معنای مشروعیت بخشیدن به آن است. حقوق ملت فلسطین شایسته حمایت است و همه دولت‌ها و ملت‌ها باید از آن حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعزام ناو آمریکایی به منطقه نیز بیان کرد: گسیل ناو و یا هر حمایت دیگری از رژیم صهیونیستی به معنای قرار گرفتن در کنار ظالم است. اینکه این درگیری گسترش یابد، جزو احتمالات است. تأکید داریم که تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اقدام آتش افروزانه است و کشورها باید مداخله کرده و از اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

وی به وضعیت بدی که این رژیم در آن قرار دارد نیز اشاره کرد.

کنعانی درباره حملات ترکیه به مقر کردها در عراق و سوریه نیز گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باید مورد احترام قرار بگیرد. تروریسم یک خطر مشترک برای کشورهای منطقه است و باید در چارچوب همکاری مشترک بین کشورهای منطقه دفع شود. ایران به تحولات نگاه می‌کند و در صورت ضرورت ورود کرده و دیدگاه‌های خود را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بذرپاش به باکو و همکاری ایران و آذربایجان در کریدور شرق و غرب اظهار داشت: این موضوع جدیدی نیست و ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری در چارچوب مناسبات دوستانه و توأم با حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان خاک خودش را و کریدور ارتباطی خود را در اختیار آذربایجان قرار داده و از خاک ایران برای ارتباط بین آذربایجان و نخجوان استفاده شده است و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: با توجه به آزادسازی قره‌باغ امکان برقراری همکاری‌های جدید متناسب با شرایط جدید جغرافیایی وجود دارد و طرف آذربایجانی درخواست همکاری‌ها با ایران با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباطی آذربایجان با نخجوان را مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است. سفر بذرپاش و افتتاح پل در همان چارچوب برای استفاده از کریدور ترانزیتی ایران صورت می‌گیرد و این همکاری‌ها با جدیت در حال استمرار است.

وی گفت: از همکاری‌های مربوط به حوزه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، ولی باید ناظر به احترام به استقلال کشورها و قوانین بین‌المللی صورت بگیرد. ایران از همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بذرپاش با همتای خود گفت‌وگوهای خوبی در چارچوب فعال کردن همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام داد و دیدار خیلی خوبی هم با الهام‌ علی‌اف انجام شد و گفت‌وگوها در فضای سازنده و مثبتی انجام شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره چشم انداز طوفان الاقصی از نظر ایران هم بیان کرد: درباره روند جاری نمی‌توانم پیش بینی کنم. ملت فلسطین در حال دفاع از حقوق خود هستند. 

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل فلسطین ایران و اسرائیل ایران و امریکا تهدید ایران


( ۱ )

نظر شما :