آرژانتین دوباره بخت خود را آزمود
قانون طناب کشی میلی
نویسنده: ماریا ویکتوریا میوریلو (MARÍA VICTORIA MURILLO)، استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه کلمبیا
دیپلماسی ایرانی: پیش از انتخابات میاندورهای مجلس قانونگذاری آرژانتین در ماه گذشته، بسیاری معتقد بودند که حزب رئیس جمهور خاویر میلی، لا لیبرتاد آوانزا (LLA)، محکوم به شکست در انتخابات است. پس از نزدیک به دو سال ریاست جمهوری، میلی با کمبود ذخایر ارزی مورد نیاز برای متوقف کردن سقوط ارزش پزوی آرژانتین مواجه شد و این امر نگرانیها را در مورد بحران بدهی دیگری در کشوری که بارها بدهیهای خود را نکول کرده است، افزایش داد. برنامه تعدیل اقتصادی او که کاهش شدید هزینهها و اخراجها را شامل میشد، برای بسیاری از آرژانتینیها سختیهایی را به همراه داشت. و در ماه سپتامبر، حزب او با اختلاف ۱۳ امتیاز در انتخابات استانی برای شهرداران و قانونگذاران در بوئنوس آیرس، بزرگترین حوزه انتخاباتی کشور، شکست خورد.
اما در ماه اکتبر، شهروندان آرژانتینی با ۴۱ درصد آرا، که اکثریتی قانعکننده است، به این حزب پاداش دادند. حزب او حتی در بوئنوس آیرس نیز پیروز شد. این پیروزی نشان دهنده موفقیت میلی در مهار تورم است که از بالای ۲۰۰ درصد در زمان تصدی سمت خود در دسامبر ۲۰۲۳ به حدود ۳۰ درصد در زمان انتخابات کاهش یافت. رأیدهندگان با رئیسجمهوری که وعده داده بود سختیها پاداش به همراه خواهد داشت، دوباره صبر و شکیبایی خود را نشان دادند. این نتیجه همچنین نشاندهنده نگرانیهای مداوم در میان مردم بود مبنی بر اینکه رویکرد جایگزین، خطر بیثباتی اقتصادی بدتری را به همراه دارد. نکته مهم این است که این پیروزی، احتمال ایجاد ائتلافهای قانونی لازم توسط میلی برای تصویب اصلاحات آزادیخواهانه، از جمله مقرراتزدایی از نیروی کار و کاهش مالیات را که او وعده میدهد آرژانتین را به مسیر رفاه باز خواهد گرداند، دوباره زنده کرده است.
اما حکم انتخاباتی میلی، چک سفید امضا برای دستور کار حزبش نیست. برای پیشبرد اصلاحات، او باید ائتلاف وسیعتری ایجاد کند که به هدایت کنگره ملی چندپاره قادر باشد. تثبیت پزو از طریق یک سیاست نرخ ارز معتبر – سیاستی که امکان انباشت ذخایر، خدمات بدهی قابل مدیریت و نرخ بهره پایینتر را فراهم کند – نیز برای بازگرداندن اعتماد سرمایهگذاران و تحریک رشد ضروری خواهد بود. در نهایت، بقای سیاسی او به ارائه رفاه به رأیدهندگان بستگی دارد. اگر او نتواند تورم را کنترل کند و دستور کار بازارمحور خود را به دستاوردهای ملموس برای اکثر آرژانتینیها تبدیل کند، رأیدهندگانی که او را به قدرت رساندهاند، ممکن است به سرعت به جای دیگری رو آورند.
آرژانتین را دوباره بزرگ کنید
ظهور میلی نتیجه بحرانهای اقتصادی مکرر آرژانتین است. از دهه ۱۹۷۰، دولتهای متوالی با کمبود ارز، تورم افسارگسیخته و چرخههای کنترل و کاهش نرخ ارز مواجه بودهاند. آرژانتین برای مقابله با کمبود ارز خارجی که برای جلوگیری از نکول به آن نیاز دارد، حتی زمانی که به بازارهای اوراق قرضه خصوصی دسترسی نداشته، به اعتبار متکی بوده است. در حال حاضر، این کشور بزرگترین بدهکار صندوق بینالمللی پول است که تقریباً یک سوم وامهای معوق این سازمان را تشکیل میدهد. شهروندان آرژانتینی نیم قرن است که به شدت به دنبال پایان دادن به چرخه بحرانهای اقتصادی دائمی هستند.
رهبران طیف سیاسی قطبیشده آرژانتین نتوانستهاند مشکلات اقتصادی را حل کنند و این به قدرت گرفتن میلی کمک کرده است. از دهه ۱۹۴۰، سیاست آرژانتین حول محور پرونیستها و ضدپرونیستها میچرخیده است. پرونیسم که به نام خوان پرون، رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۵ و از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴، نامگذاری شده، بسیج کارگری را با گسترش رفاه اجتماعی و ملیگرایی اقتصادی در هم آمیخته است. در دهه ۱۹۹۰، پرونیستها اصلاحات نئولیبرالی را پذیرفتند، اقتصاد را باز کردند، اکثر شرکتهای دولتی را خصوصی کردند و با تثبیت پزو در برابر دلار، تورم را مهار کردند. اما افزایش بیش از حد ارزش پزو در دوران ریاست جمهوری فرناندو دلاروا، رقابتپذیری صادرات آرژانتین را از بین برد و کشور را به رکودی کشاند که در سال ۲۰۰۱ به نکول بدهیهای دولتی منجر شد. پرونیستها در انتخابات بعدی، در سال ۲۰۰۳، پیروز شدند و از تقاضای چین برای سویای آرژانتین که درآمدهای صادراتی و مالی را افزایش داد، بهرهمند شدند. در دوران دولتهای پرونیستی نستور کرشنر و کریستینا فرناندز کرشنر، دولت خدمات عمومی را ملی کرد، برنامههای رفاهی را گسترش داد و حمایتگرایی را افزایش داد. پس از یک دهه، تورم افزایش یافت و رشد متوقف شد.
در سال ۲۰۱۵، مائوریسیو ماکری، تاجر راست میانه، با وعده کنترل تورم با برنامهای که هزینههای عمومی را به تدریج کاهش میداد، به ۱۲ سال حکومت پرونیستها پایان داد و با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به ریاست جمهوری رسید. اما تلاشهای ماکری بینتیجه ماند، زیرا او نتوانست تورم را کنترل کند و اقتصاد همچنان در رکود بود. حتی وام بیسابقه ۴۴ میلیارد دلاری صندوق بینالمللی پول که ماکری با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دریافت کرد، پس از آنکه مشخص شد ماکری بعید است در سال ۲۰۱۹ دوباره انتخاب شود، نتوانست جلوی سقوط ارزش پزو را بگیرد. در آن سال، آلبرتو فرناندز، پرونیست، ریاست جمهوری را به دست گرفت. او برای کاهش فشار بر ذخایر ارزی کشور، بدهی آرژانتین را بازسازی کرد و بخش ۵ میلیارد دلاری از خط مبادله ارزی ۱۰ میلیارد دلاری موجود با چین را فعال کرد. اما در پایان دوره ریاست جمهوری او، تورم همچنان از ۲۰۰ درصد فراتر رفت، فقر در حال افزایش بود و اقتصاد رشد نمیکرد.
در سال ۲۰۲۳، رأیدهندگان آرژانتینی احساس کردند که نه پرونیستها و نه احزاب راست میانه نمیتوانند بحرانهای کشور را حل کنند و به میلی خارجی، یک اقتصاددان آزادیخواه که اره برقی را به عنوان وسیلهای برای مبارزات انتخاباتی به کار میبرد تا نماد کاهشهای عمیق در بودجه دولت باشد، رو آوردند. او نخبگان سیاسی را به عنوان «کاست» محکوم کرد، با دلاری شدن – یعنی پذیرش دلار به عنوان واحد پول کشور – لاس زد و با قرض گرفتن از ترامپ، قول داد که «آرژانتین را دوباره بزرگ کند». پس از کسب تقریباً یک سوم آرا در دور اول، او با پیروزی بر اکثر هواداران ماکری، ۵۶ درصد آرا را در دور دوم به دست آورد. او در اکثر استانها، حتی استانهایی که به ندرت در آنها کمپین انتخاباتی برگزار کرده بود، اکثریت آرا را به دست آورد. کمپین میلی نه تنها ائتلاف سنتی ضد پرونیستی متشکل از رأیدهندگان تحصیلکرده و مرفه، بلکه آرژانتینیهای جوانتر و فقیرتر را که به طور سنتی از پرونیستها حمایت میکردند، نیز به جنبش درآورد.
موفقیتها و شکستها
اصلاحات سختگیرانه میلی، اگرچه دردناک بود، اما تورم را که نگرانی اصلی رأیدهندگان در زمان انتخابش بود، مهار کرد. دولت او کسری مالی اولیه نزدیک به ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به مازاد تبدیل کرد، که عمدتاً از طریق کاهش شدید هزینهها بود. او اشتغال عمومی را بیش از ده درصد کاهش داد و اجازه داد تورم ارزش حقوق بازنشستگی، دستمزدهای عمومی و مزایای رفاهی را کاهش دهد. هزینههای سرمایهای با توقف پروژههای زیرساختی سقوط کرد. تنها برنامه اجتماعی که به معنای واقعی گسترش یافت، انتقال پول نقد به کودکان آسیبپذیر بود.
میلی دلاری شدن را به تعویق انداخت و برای کنترل تورم، نرخ ارز پزو – دلار را مدیریت کرد، کنترلهای سختگیرانه ارزی و سرمایهای را حفظ کرد و نرخ بهره را بالا نگه داشت. این فرمول برای تقویت پزو قبلاً امتحان شده بود و با فروش دلارهای زیاد برای افزایش ارزش پزو، خطر کاهش ذخایر ارزی را به همراه داشت. برای مقابله با این، دولت دسترسی واردکنندگان به دلار را سهمیهبندی کرد و برای ترغیب شهروندان آرژانتینی به بازگرداندن داراییهای خصوصی خود به داخل کشور، عفو مالیاتی ارائه داد. نرخ بهره بالا تقاضا برای دلار را کاهش داد و در عین حال سرمایهگذاری و فعالیت اقتصادی را کاهش داد. اما این تلاشها نتوانست ذخایر را به سرعت کافی برای حفظ ارزش پزو افزایش دهد. در ماه آوریل، صندوق بینالمللی پول وام ۲۰ میلیارد دلاری با حمایت ایالات متحده برای آرژانتین را تصویب کرد و میلی تغییر به رژیم شناور مدیریتشده را اعلام کرد که به موجب آن ارزش پزو بین آستانههای تعیینشده توسط دولت شناور خواهد بود؛ بانک مرکزی پزو را با قیمت پایینتر میفروشد و با قیمت بالاتر میخرد تا ارز را تثبیت کند.
میلی که دوره خود را با تنها ۳۸ کرسی از ۲۵۷ کرسی مجلس سفلی کنگره ملی و تنها هفت کرسی از ۷۲ کرسی مجلس علیا آغاز کرده بود، نمیتوانست به اکثریت قانونگذاری تکیه کند. در عوض، او از طریق احکام اضطراری، اتحادهای تاکتیکی با قانونگذاران راست میانه و معامله با فرمانداران استانی که آرای کلیدی را در اختیار داشتند، حکومت کرد. کنگره لایحه اصلاحات جامعی را تصویب کرد که به او اختیارات موقت برای کوچکسازی دولت، خصوصیسازی شرکتهای دولتی و اصلاح چارچوب سرمایهگذاری خارجی کشور برای جذب صنایع استخراجی مانند معدن و هیدروکربنها را میداد. میلی انتظار داشت انتخابات میاندورهای ۲۰۲۵، فراکسیون نمایندگان کنگره او را گسترش دهد که این امر تصویب قوانین را در نیمه دوم دوره ریاست جمهوریاش تسهیل میکند.
اما به جای تحکیم اتحادهایی که به برنامهاش اجازه داده بود، میلی اغلب رویارویی را انتخاب میکرد و نامزدهای رقیب را در مقابل فرماندارانی که از او حمایت کرده بودند، قرار میداد و با تمسخر از متحدان سابق یاد میکرد. قانونگذاران سابقاً متحد، که از این موضوع آزرده خاطر بودند، به فراکسیون پرونیستها پیوستند تا لوایحی را برای افزایش بودجه دانشگاهها، حقوق بازنشستگی و مزایای معلولین و همچنین افزایش بودجه استانها تصویب کنند که میلی همه آنها را وتو کرد. سپس قانونگذاران سه وتو را با دو سوم اکثریت باطل کردند و تصویر میلی را به عنوان یک بیگانه غیرقابل توقف از بین بردند. رسوایی فساد در ارائه مزایای معلولین که خواهرش، کارینا میلی، را درگیر خود کرد، به برند رئیس جمهوری آسیب بیشتری رساند. رقابتهای داخلی، به ویژه بین خواهرش و مشاور ارشدش، به انظار عمومی سرایت کرد و چهره دولت را لکهدار کرد.
در انتخابات استانی قبل از انتخابات میاندورهای اکتبر، نامزدهای حزب کارگر محلی بدتر از حد انتظار ظاهر شدند. شکست در برابر پرونیستها در استان بوئنوس آیرس در ماه سپتامبر نشان داد که حزب میلی میتواند ماه بعد در صندوقهای رأی شکست بخورد. با وام صندوق بینالمللی پول که به عنوان جایگزینی برای ذخایر خارجی عمل میکرد، پزوی ناپایدار و تصویر رو به وخامت میلی، بازارها با افزایش ارزش پزو واکنش نشان دادند. هفته بعد، دولت مالیات صادرات برای تاجران غلات را کاهش داد تا دلار جمع کند و پزو را تقویت کند. متعاقباً دولت ترامپ یک خط مبادله ارزی ۲۰ میلیارد دلاری را برای تکمیل وام ۲۰ میلیارد دلاری صندوق بینالمللی پول اعلام کرد. اسکات بسنت، وزیر خزانهداری ایالات متحده، در رسانههای اجتماعی نوشت که ایالات متحده "آماده است تا هر کاری را که در چارچوب وظایف خود برای حمایت از آرژانتین لازم است انجام دهد"، سپس پزوی آرژانتین را برای حمایت از پول ملی خریداری کرد. میلی در اواسط اکتبر به دیدار ترامپ رفت. در یک کنفرانس مطبوعاتی دوجانبه، ترامپ عملاً هرگونه حمایت اضافی ایالات متحده از آرژانتین را به عملکرد انتخاباتی میلی مشروط کرد و گفت: "اگر او پیروز نشود، ما از بین میرویم"، که باعث شد سهام و ارزش پزو کمتر از دو هفته قبل از انتخابات بیشتر سقوط کند.
با نزدیک شدن به مراحل پایانی، میلی با برانگیختن ترس از بازگشت پرونیستها، دوباره به قطبی شدن اوضاع دامن زد، اما همچنان با اضطراب سرمایهگذاران و رسوایی سیاسی روبهرو بود. نامزد ارشد حزب او در کنگره در بوئنوسآیرس توسط رقیبش به دریافت پول از یک قاچاقچی مواد مخدر متهم شد و بدون اینکه فرصت کند نام جایگزین خود را روی برگههای رأی چاپ کند، از رقابت کنارهگیری کرد. غروری که نشانگر ظهور میلی بود، جای خود را به پیامی فروتنانهتر داد: رقابت بسیار نزدیک بود.
یا فراهم کن یا نابود شو
در نهایت، حزب میلی، تنها حزبی که در تمام حوزههای انتخاباتی شرکت داشت، با ۴۱ درصد آرا پیروز شد؛ پرونیستها ۳۳ درصد آرا را به دست آوردند. برخلاف سال ۲۰۲۳، حزب LLA در مناطق مرفهتر عملکرد بهتری داشت، که به رأیگیری سنتی ضد پرونیستی که به نفع ائتلاف ماکری بود، بازگشت. نتیجه به عنوان یک همهپرسی در مورد میلی تعبیر شد، اما همچنین منعکس کننده ترس شهروندان از بازگشت به هرج و مرج اقتصادی بود. سقوط ارزش پزو در آخرین مرحله مبارزات انتخاباتی حتی ممکن است به میلی کمک کرده باشد و به رأیدهندگان احتمال واقعی بیثباتی را یادآوری کند.
این رأیگیری توانایی میلی را برای تصویب اصلاحات حیاتی در کنگره تقویت کرده است. اگرچه او اکثریت را نداشت، اما اقلیتی غیرقابل وتو را به دست آورد. حزب قانون اساسی و متحدانش ۱۰۹ کرسی در مجلس سفلی و یک سوم کرسیهای سنا را در اختیار خواهند داشت. متحدان بالقوه در هر دو مجلس میتوانند به میلی در تشکیل اکثریتهای قانونگذاری کمک کنند و او را قادر سازند تا از موضع قدرت حکومت کند، به خصوص با توجه به اینکه اختلافات بین پرونیستها پس از شکستشان افزایش یافته است. بازارهای سهام و اوراق قرضه پس از انتخابات به شدت افزایش یافت و ریسک حاکمیتی کشور کاهش یافت.
انتخابات میاندورهای جان تازهای به دولت میلی بخشید؛ حمایت ترامپ از متحدش نتیجه داده است. میلی میتواند از این فرصت برای ایجاد ائتلافی در حمایت از اصلاحات خود استفاده کند. درخواست او برای جلسهای با ۲۰ نفر از ۲۴ فرماندار برای بحث در مورد اصلاحات کارگری و مالیاتی گامی در این جهت است، اما درخواستهای فرمانداران برای منابع مالی، تعهد میلی برای کاهش هزینهها و جلوگیری از کسری مالی را تهدید میکند. رئیس جمهور آرژانتین همچنین برای دسترسی به اعتبار خصوصی به حمایت بانکها نیاز دارد، اما به نظر میرسد حمایت آنها منوط به حفظ انضباط مالی دولت، آزادسازی نرخ ارز و لغو تمام کنترلهای ارزی و سرمایهای است. برای موفقیت، میلی باید چگونگی هدایت این منافع متضاد بین فرمانداران و بانکها را دریابد.
امروزه، آرژانتینیها از بیثباتی اقتصادی مجدد میترسند، اما نگران مشاغل و کاهش درآمد نیز هستند. شایان ذکر است که ائتلاف ماکری در انتخابات میاندورهای ۲۰۱۷، ۴۱ درصد آرا را به دست آورد، اما نتوانست این حمایت را حفظ کند و دو سال بعد به ائتلافی از جناحهای پرونیست باخت. پیروزی حزب میلی در انتخابات میاندورهای به او این اختیار را داده است که به بیثباتی اقتصادی پایان دهد و استانداردهای زندگی اکثر آرژانتینیها را بهبود بخشد. اگر او نتواند رفاه را برای مردم به ارمغان بیاورد، رأیدهندگان ممکن است در سال ۲۰۲۷ به گزینه دیگری روی آورند.
منبع: فارن افرز / ترجمه: سید علی موسوی خلخالی


نظر شما :