واشنگتن امیدوار به تغییر تصمیم تهران

ترس از ایران همچنان وجود دارد

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۶۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
دیوید ایگناتیوس، کارشناس امنیتی «واشنگتن پست»، نوشته است: «بایدن شخصا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را هدایت می‌کند و در آن ایالات متحده خویشتنداری از مقامات تهران را خواستار شده است. همچنین بایدن با لحنی تند به نخست‌وزیر اسرائیل هشدارهای صریحی داده و از او خواسته است تا شریک خوب و معقولی برای ایالات‌متحده باشد.» در ادامه این کارشناس امنیتی نوشته است: «تهران احتمالا به دلیل نمایش قدرت آمریکا در این هفته و پیام های محرمانه ارسال شده از طریق سفارت سوئیس در تهران و سفارت ایران در سازمان ملل، اقدام تلافی‌جویانه خود را به تاخیر انداخته است.»
ترس از ایران همچنان وجود دارد

دیپلماسی ایرانی: ترس از واکنش ایران همچنان وجود دارد، اما مقامات کاخ سفید معتقدند که تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مهار واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، به ثمر نشسته و ایران ممکن است در طرح واکنش سخت خود تجدیدنظر کند. 

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش داد که برنامه‌های انتقام‌جویانه حزب الله همچنان نامشخص است. در ستونی از دیوید ایگناتیوس، کارشناس امنیتی «واشنگتن پست»، نوشته شده است: «بایدن شخصا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را هدایت می‌کند و در آن ایالات متحده خویشتنداری از مقامات تهران را خواستار شده است. همچنین بایدن با لحنی تند به نخست‌وزیر اسرائیل هشدارهای صریحی داده و از او خواسته است تا شریک خوب و معقولی برای ایالات‌متحده باشد.» در ادامه این کارشناس امنیتی نوشته است: «تهران احتمالا به دلیل نمایش قدرت آمریکا در این هفته و پیام های محرمانه ارسال شده از طریق سفارت سوئیس در تهران و سفارت ایران در سازمان ملل، اقدام تلافی‌جویانه خود را به تاخیر انداخته است.» یک مقام ارشد دولت آمریکا به واشنگتن پست گفته است که «ایران به وضوح درک می کند، ایالات متحده در دفاع از منافع، متحدان و مردم خود تردیدی ندارد. ما مقدار قابل توجهی از دارایی‌های نظامی را به منطقه منتقل کرده‌ایم تا بر این موضوع تاکید کنیم.» بر اساس این گزارش، پیام‌ها به ایران همچنین شامل هشداری بود مبنی بر اینکه خطر تشدید گسترده تنش ها بسیار زیاد است و حوادث بعدی عواقب جدی برای ثبات دولت جدید مسعود پرشکیان خواهد داشت. 

همچنین در این گزارش آمده است: «پاسخ ایران هنوز اجرایی نشده است زیرا در تهران در مورد چگونگی ترور هنیه ابهامات زیادی وجود دارد. ایران می‌گوید که هنیه توسط موشک اسرائیلی ترور شده است. این اظهارنظر به خاطر واکنش متقابل مشابه است. با این حال مقامات ایرانی بعداً به این نتیجه رسیدند که هنیه با یک بمب مخفی که در اتاقش کار گذاشته شده بود ترور شده و این نیازمند یک واکنش متفاوت از تهران است. علی رغم اختلافات و عبانیت بین رهبران اسرائیل و واشنگتن، یک منبع آگاه به واشنگتن پست گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه پیام روشنی به محمد آل ثانی، نخست وزیر قطر ارسال کرد که بر اساس آن اگر ایرانی‌ها بخواهند به حذف هنیه واکنش قابل توجهی نشان دهند و درگیری را به گونه‌ای تشدید کنند که به جنگ منطقه‌ای منجر شود، بزرگ‌ترین بازنده خودشان خواهند بود.» 

از سوی دیگر، مقامات ایران به همتایان خود در جهان عرب اطلاع دادند که تهران «مصمم به پاسخگویی» است، اما این کار را بسیار حساب شده انجام خواهد داد. 

دولت بایدن مدت‌هاست بر این باور است که تهران با اقتصاد بیمار دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر از یک درگیری در مقیاس بزرگ همیشه اجتناب می‌کند. 

گاردین این هفته گزارش داد که با توجه به گردهمایی روز چهارشنبه وزرای أمور خارجه کشورهای اسلامی در عربستان سعودی ممکن است ماهیت پاسخ ایران مشخص شود و یا پاسخ به تعویق بیفتد. در جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی، تهران تلاش کرد تا کشورهای عربی را تحت فشار قرار دهد تا از حق خود برای انجام اقدامات تلافی جویانه علیه اسرائیل حمایت کنند. 

در همین حال دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس با علی باقری کنی، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگویی داشته است. وزیر امور خارجه ایران به همتای انگلیسی خود گفته که اسرائیل عامل بی‌ثباتی در منطقه است و باید با آن برخورد شود. 

در همین حال اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل، خطاب به ده ها تن از همکاران خود در سراسر جهان، پیامی را به آنها ابلاغ کرد. او نوشت: «ایران در حال بدتر کردن ثبات منطقه است و علی رغم تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از این امر، مصمم است حمله مستقیم علیه اسرائیل انجام دهد. دولت اسرائیل آماده است تا با ایجاد یک اتحاد دفاعی این حمله را دفع کند.» 

تا آنجا که به حزب الله مربوط می شود، همان طور که منابع آمریکایی گفتند، هنوز مشخص نیست که سید حسن نصرالله، رهبر این سازمان که گفته است: «انتظار اسرائیل بخشی از پاسخ ماست» چگونه باشد. نصرالله گفت: «شاید به صورت انفرادی یا شاید با کل محور (ایران) به اسرائیل پاسخ دهیم. حزب‌الله و ایران توانایی پاسخگویی به ترورهای اسرائیل را دارند، اما ما با دقت، عمل خواهیم کرد.» 

ساعتی قبل از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، حملات گسترده‌ پهپادی به مناطق شمالی از جمله نهاریا انجام شد. این حملات به زخمی شدن 9 غیرنظامی اسرائیلی منجر شد. شهردار نهاریا ضمن انتقاد از عملکرد جدی ارتش اسرائیل در شمال، خواستار رسیدگی و برخودر جدی‌تر با حملات روزانه حزب‌الله شد. همچنین والانیوز ضمن گزارشی با رد تهدیدات حزب الله نوشت: «برای اطلاع حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و ساکنان نگران کلانشهر حیفا: در مخازن حیفا آمونیاک وجود ندارد. در فوریه 2017، پس از تقریبا 30 سال درگیری حقوقی، به لطف قضات دیوان عالی این مخازن تخلیه شدند.»

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به ایران حمله ایران به اسرائیل جنگ ایران و اسرائیل دیوید ایگناتیوس انتقام ایران ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل ترور اسماعیل هنیه ترور هنیه انتقام ایران از اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :