فرایندی که ادامه دار است

عملیات وعده صادق ۲ و بازگرداندن قورباغه به ظرف جوشان خود

۱۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۸۵۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
علی منصوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دیگ جوشان خاورمیانه به مرکزیت اسرائیل در حال جوشیدن است. این فرآیند مدت زمان طولانی است که توسط ایران آغاز و سپس توسط محور مقاومت در حال جوشیدن است. یکی از رویکردهای ایران برای نابودی اسرائیل، روش قورباغه پخته است. در این روش به مرور دمای آب افزایش می یابد و قورباغه به آرامی می جوشد و به هلاکت می رسد.
عملیات وعده صادق ۲ و بازگرداندن قورباغه به ظرف جوشان خود

نویسنده: علی منصوری، دکتری تاریخ تمدن و عضو هیات علمی

دیپلماسی ایرانی: برایان تریسی در کتاب قورباغه ات را قورت بده آورده که «اگر قرار است دو تا قورباغه را قورت بدهی اول آن یکی که زشت تر است را بخور». 

دیگ جوشان خاورمیانه به مرکزیت اسرائیل در حال جوشیدن است. این فرآیند مدت زمان طولانی است که توسط ایران آغاز و سپس توسط محور مقاومت در حال جوشیدن است. یکی از رویکردهای ایران برای نابودی اسرائیل، روش قورباغه پخته است. در این روش به مرور دمای آب افزایش می یابد و قورباغه به آرامی می جوشد و به هلاکت می رسد. به طور عمده شعله های این گاز قورباغه پزی تا عملیات هفت اکتبر (طوفان الاقصی) توسط حزب الله روشن نگه داشته می شد اما این عملیات توسط فلسطینیان یکی از شعله ها را شعله ورتر کرد و باعث شد تا قورباغه اقدام به تحرک و خروج از ظرف خود کند. اما محور مقاومت توانست به زودی قورباغه را به ظرف خود هدایت کند. با آنکه به ظاهر این قورباغه در حال قتل عام فلسطینیان در غزه و کرانه باختری بود اما خود به طور منظم در ظرف قورباغه پزی در حال گرم شدن بود. این امر باعث شد تا قورباغه برای چند بار اقدام به پریدن از ظرف خود و گسترش جنگ کند؛ یکی از این تحرکات، حمله به کنسولگری ایران در سوریه در فروردین 1403 بود. این اقدام نتانیاهو در راستای فرار از ظرف جوشان قورباغه ای و گسترش نبرد بود؛ ایران با عملیات وعده صادق یک، قورباغه را به دیگ جوشان خود بازگرداند. علی رغم تحرکات قورباغه این ظرف به جوشش خود ادامه داد. با افزایش دما، قورباغه به تحرکات دیگری اقدام کرد که به ترور اسماعیل هنیه منجر شد. ایران با تداوم رویکرد جوشاندن قورباغه، بدون پاسخ مستقیم به این اقدام، رویکرد خود را ادامه داد. در این تصمیم نقش پیرمرد آلزایمری (بایدن) و طرح های صلح کاغذی او نقش اصلی را داشت.

با این حال در این مدت قورباغه همچنان توسط محور مقاومت در حال جوشیدن بود. این امر تشدید دمای آب ظرف قورباغه پزی را باعث شد. افزایش دمای آب تحرکات جدید قورباغه را موجب شد. اقدام اسرائیل در عملیات پیجرها و ترور فرماندهان حزب الله تحرک جدید این قورباغه برای خلاصی از این دیگ جوشان بود. اما این اقدامات نتوانست قورباغه را نجات دهد؛ زیرا همچنان دمای آب شدت گرفت. قورباغه که احساس سوختگی شدید می کرد اقدام به ترور سید حسن نصرالله کرد؛ امری که به ظاهر موفقیت آمیز بود و برای مدتی کوتاه باعث خنک شدن قورباغه شد. اما این بار ایران تصمیم گرفت قورباغه را با عملیات وعده صادق دو به دیگ خود هدایت کند. باید توجه داشت که دمای آب بسیار بالا رفته و قورباغه توان تحمل این دمای آب را ندارد و ناچار به تحرک و پریدن از دیگ جوشان خود در آینده خواهد شد. باید تدبیر کرد و با رعایت پدافند غیرعامل و نگه داشتن شعله های گاز به قورباغه اجازه پریدن و خارج شدن از ظرف جوشان را نداد. در گام نخست برای موفقیت این فرآیند، رعایت پدافند غیرعامل در حوزه دارایی های استراتژیک امری ضروری است. یکی از این دارایی ها اصلی و استراتژیک رهبران حوزه مقاومت است که باید لایه های حفاظتی و پدافندی آن تشدید شود تا آنچه بر سید مقاومت گذشت تکرار نشود. هشدار و ایجاد خط قرمز واقعی برای قورباغه دیگر یعنی آمریکا که از گرمای بالای این دیگ، احساس سوختگی می کند امری ضروری است. تسلیح کرانه باختری و فلسطینیان محاصره نیز برای تداوم شعله های گاز قورباغه پزی ضروری است. تعطیلی موقت سفارت انگلیس/ یونان که به لحاظ اطلاعاتی – عملیاتی و ایجاد اشراف اطلاعاتی قورباغه در حوزه داخلی ایران می تواند خط ترور اسرائیل در کشور را تضعیف کند. راهکارهای دیگری می تواند رهگشا باشد که در این مقال نمی گنجد.  

به هر روی به گفته برایان تریسی برای خوردن دو قورباغه، نخست باید به سراغ زشت ترین آن رفت. اسرائیل زشت ترین قورباغه دنیاست که با نسل کشی و سیستم آپارتاید و نیز ماشین ترور خود به درستی در اولویت قرار گرفته است. باید برای آینده تدبیر کرد و اجازه خروج قورباغه زشت را از دیگ جوشان را نداد. 

کلید واژه ها: عملیات وعده صادق ۲ اسرائیل ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل جنگ ایران و اسرائیل علی منصوری ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل عملیات وعده صادق ترور سید حسن نصرالله شهادت سید حسن نصرالله جنگ غزه بنیامین نتانیاهو جنگ لبنان حمله اسرائیل به لبنان ترور اسماعیل هنیه


( ۲ )

نظر شما :