بررسی داده های تحلیلی

دانشجویان ایرانی و دانشگاه های آمریکایی!

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۲۷۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: اگر امروز بگویند که یک وجب از خاک ایران به دست بیگانگان افتاد چه قدر ناراحت می شویم؟ نمی گویم بیشتر ولی دست کم به همان اندازه باید ناراحت شد از اینکه یک دانشجوی مستقل باهوش از این مملکت می رود و دیگر باز نمی گردد.
دانشجویان ایرانی و دانشگاه های آمریکایی!

نویسنده: محمدرضا اسلامی، مدرس دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا

دیپلماسی ایرانی: دانشگاه های برتر آمریکا عموما دارای جایگاه برتر در رتبه بندیهای بین المللی هستند و لذا ورود به این دانشگاه ها پس از عبور از فیلترهای متعدد است. در واقع ورود به این دانشگاه ها نوعی «رقابت بین المللی» است میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی.

حالا یک پله به عقب نگاه کنیم: چرا در مقایسه با دانشگاههای اروپا، شرق آسیا، و حتی کانادا، دانشگاههای آمریکایی در جهان در رتبه های برتر قرار دارند؟

پاسخ به این سوال، کوتاه نیست چون که «صنعت آموزش» یکی از پیچیده ترین صنایع در آمریکاست. چند پاسخ اجمالی:

- دانشگاه های آمریکا ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارند و تعامل صنعت و دانشگاه باعث غنی شدن فرآیند آموزش/تولید علم شده.

- «اقتصاد دانشگاه» در آمریکا به شکلی است که دانشگاه ها منابع درآمدی متنوعی دارند و نهاد دانشگاه از استقلال نسبی برخوردار است (در مقایسه با شرق آسیا و حتی اروپا)؛ و عملا دانشگاه چندان ذیل دولت قرار نمی گیرد. خلاصه تر بگوییم: دانشگاه یک نهاد دولتی نیست.

- بودجه هایی که بنیاد علوم (NSF) برای پژوهش های لب مرزی دانش تامین می کند بودجه های هنگفتی است و این باعث شده تا به عنوان «نقش مکمل» در کنار دیگر درآمدهای دانشگاه، به فرآیند تولید علم کمک شود.

حالا برگردیم به سوال اول: در هر سال تحصیلی چند دانشجوی ایرانی در آمریکا هستند؟

طی سال های اخیر در هر سال تحصیلی حدودا ۱۱۰۰۰ (یازده هزار) نفر. عدد درشتی است؟ اگر به خود عدد نگاه کنیم، بله! طی شش سال گذشته هر سال حدود ۱۱۰۰۰ تن از بهترین فارغ التحصیلانِ دانشگاه های کشور در مراکز دانشگاهی آمریکا مشغول به تحصیل شده اند. این یعنی فقط از ۲۰۱۷ تا امروز بیش از ۶۰هزار تن از فرزندان سرزمین ایران.

اما بیائید به جای نگاه به قدرمطلق عدد، با نگاهی مقایسه ای به آمار نگاه کنیم: طبق آمار رسمی وزارت علوم آمریکا تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی گذشته در آمریکا یک میلیون و پنجاه و هفت هزار نفر بوده است. قبل از کرونا بیشتر هم بود. 

جالب اینجاست که بدانیم که اکنون حدود ۳۰۰هزار دانشجوی چینی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند و حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی هندی. 

حتی کشور ژاپن با وجود آن همه صنعت و برخورداری از دانشگاه هایی مانند توکیوتِک و کیوتو، شانزده هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در آمریکا دارد.

حالا بیاید از منظری دیگر نگاه کنیم: هر کشوری از هر صد هزار نفر، چند نفر دانشجو در آمریکا دارد؟ برای این کار جمعیت دانشجویان را تقسیم بر جمعیت کشور می کنیم و سپس ضربدر ۱۰۰ هزار: ایران از هر صدهزار نفر، ۱۳ نفر، ژاپن ۱۳ نفر، هند ۱۴ نفر و چین ۲۱ نفر. اینجا اعداد سخن می گویند. همیشه عدد، رقم و آمار باعث می شود که از اتاق فکر خود خارج شویم و با واقعیت های دنیا موجه شویم. اگر از این منظر نگاه کنیم ما با هند، ژاپن برابر هستیم و فقط چین تقریبا ۱.۵ برابر ماست. این باعث می شود که گمان نکنیم قدرمطلق تعداد دانشجویان ایرانی در ایالات متحده عدد بزرگی است. بلکه باعث می شود که بدانیم ابعاد صنعت آموزش در مقیاس بین المللی چقدر بزرگ است و برای تک تک آن یازده هزار دانشجوی کشورمان ارزش قائل شویم. چون آنها کسانی هستند که در یک رقابت نفسگیرِ بین المللی با چینی ها، هندی ها، اروپایی ها، ترکیه ای ها، اعراب و... موفق به حضور در یک آزمایشگاه تراز بین المللی شده اند. 

دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آمریکا عموما از خانواده های طبقه متوسط هستند و هیچ کدام با بورسیه تحصیلی دولت ایران مشغول به تحصیل و پژوهش نیستند. با گران شدن دلار و بد شدن شرایط اقتصادی کشورمان، برخی از آنها حتی مقدار اندک پس انداز مثلا دویست – سیصد دلاری خود را برای والدین بازنشسته شان می فرستند.

این در حالی است که محمد بن سلمان حدود ۱۶هزار دانشجوی عربستانی را با بورسیه (و با پول نفت) برای تحصیل به آمریکا فرستاده است که می شود ۴۳ نفر به ازای هر صد هزار نفر، یعنی سه برابر دانشجویانی که با جیب خودشان می روند با بورس حکومتی عربستان می روند. 

و حالا یک سوال دیگر: تا اینجا فهمیدیم که میزان حضور دانشجویان ایرانی در آمریکا خارج از نرم نیست. سوال این نیست که چرا می روند؟ سوال این است که چرا برنمی گردند؟ اگر امروز بگویند که یک وجب از خاک ایران به دست بیگانگان افتاد چه قدر ناراحت می شویم؟ نمی گویم بیشتر ولی دست کم به همان اندازه باید ناراحت شد از اینکه یک دانشجوی مستقل باهوش از این مملکت می رود و دیگر باز نمی گردد.

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه های آمریکا دانشجویان دانشجویان خارجی دانشجویان ایرانی ایران و امریکا


( ۱۱ )

نظر شما :

۔۔۔۔۔۔۔۔ ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۴
در امریکا دانشجوی بعد از لیسانس عموما خارجی اند۔ازتمام کشورها هستند۔ایرانی ها زیاد نیستند۔ قبلا چینی ها وجنوب شرقی اسیا زیاد بودند اکنون هندی ها پیش تازند ۔امریکا ایران را تحریم اقتصادی بینالمللی گرده است بجز جذب دانشجو توسط خودش۔جذب دانشجو نوعی در امد زائی است بدون صرف هزینه۔مضافا اینکه یک مبلغی هم تولید میشود۔دانشجویان ایرانی در امریکا برخلاف حکومت قبلی مخالف حکومت نیستند ولی منتقد ومبلغ امریکا هستند۔ دوستی داشتم که به یک کشور شرقی ایران سفر کرده بود وشخصی او گفته بود خوشحال باشید قبل از انکه غرب را ببینید شرق را دیدید۔فرهنگ انسانی از شرق است و توپ شرپنل وبمب اتمی از غرب واز شرپنل و ومحققین دانشکاهی است۔ انقلاب صنعتی از غرب است وانقلابات فرهنگی از شرق۔غرب چیزی که ندارد فرهنگ انسانی است۔شکم است و۔۔۔۔ است وتوپ و وناو هواپیمابر و سلاح های مخرب برای حکومت واتومبیل وموبایل وفیلم ها وهنرپیشه های هالیوودی برای مردم۔دانشجویان ایرانی نسل اول در غرب موفق اند ولی نسل بعدی بهیچ عنوان مشخص نیست۔معمولا ناموفق۔ تصمیم در مورد راه حل با سیاست گذاران ایران است۔
خسرو ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۳
نوشته جالبی بود ولی من سوال را از آخر طرح میکنم دانشجویانی که با هزار بدبختی در آمریکا تحصیل می‌کنند چرا باید برگردند؟ وقتی خواستند برگردند چه امتیازی بدست می آورند ؟ با کدام موانع روبرو می‌شوند؟ امکان کار و تحقیق و زندگی مناسب به آنها داده میشود؟ آشنایی می گفت که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ برای هزینه تحصیل تنها فرزندش در آمریکا خانه و ماشین و... را فروخته است حالا سه سال است که پسرش شاغل شده و ماهانه دو هزار دلار می‌فرستد تا خانه بخرند اگر به ایران برگردد می‌تواند ماهانه دو هزار دلار به خانواده اش کمک کند ؟ در بیشتر کشورها فرستادن پول به وطن ، یکی از منابع درآمدی مردم شده است مثل هند و ارمنستان و ...
امیر در جواب بی نام: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۳
در سالهای گذشته حضور دانشجوی خارجی در دوره های بعد از لیسانس به بالاترین حد خودش رسیده و در رشته های مهندسی و علوم فن آوری به نصف کل دانشجویان هم رسیده. اما در کل این آمار فعلا ۳۵٪ کل رشته های فوق لیسانس و دکترا هست و هنور دو سوم دانشجویان این مقطع خود آمریکاییها هستند.
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۵
بحشی که امریکائی هستند امریکائی شده جدید نسل اولی هستند۔ واگر اینگونه باشد بیشتر از ۵۰ درصد میشود۔
امیر در جواب بی نام (۲) ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۵۹
بنده مثل شما با عالم غیب ارتباط ندارم که بدون ننه بابای تک تک اینها کیه. اما شما گفتی «خارجی» من هم گفتم آمار رسمی چیز دیگه ای نشون میده. حتما میدونی که دانشجویان در آمریکا به سه دسته تقصیم میشن. بومی ایالت، ساکن ایالات دیگه و دانشجویان خارجی یا همان بین المللی. وقتی شما میگی «خارجی و از تمام کشورها» و بحث دانشجو هست مشخص هست راجع به کدام گروه حرف میزنی.