عکس: حاشیه های سفر لاریجانی به هند

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۱۳۵۰۱ سرخط اخبار

سفر به هند، کشور هزار رنگ قطعا می تواند سفری پرخاطره باشد، حتی اگر این سفر کاری، فشرده و با فشار و استرس بسیار زیاد همراه باشد. شاید به همین دلیل است که اگر قرار است حاشیه ای بر این سفر نوشته شود، شکل سفرنامه به خود می گیرد:

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سفر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به هند روز یکشنبه 6 اسفندماه ساعت 14 و با پرواز هواپیمای ایرباس 321 از آشیانه فرودگاه مهرآباد تهران آغاز شد.

 

ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور، حسن زمانی مشاور لاریجانی، امیدوار رضایی معاون تنقیح قوانین مجلس و علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در فرودگاه رییس مجلس را بدرقه می کردند.

 

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، فاطمه آلیا نماینده تهران، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، محمد آشوری نماینده بندرعباس و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران، هیات پارلمانی همراه رییس مجلس بودند.

 

حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه، حسین شیخ الاسلام مدیرکل بین الملل مجلس و محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی در این سفر رییس مجلس را همراهی می کردند.

 

هواپیمای حامل رییس مجلس سه ساعت و 45 دقیقه بعد در فرودگاه بمبئی به زمین نشست و انصاری سفیر ایران در هند، چهار نماینده مجلس ایالتی بمبئی و سه نماینده مجلس نمایندگان هند به استقبال رییس مجلس آمدند.

 

هیات پارلمانی ایران به ریاست علی لاریجانی که به دعوت همتای هندی وی خانم میرا کومار، رییس مجلس نمایندگان (لوک سابا)، به این کشور سفر کرده بودند، در هتل تاج محل شهر بمبئی مستقر شدند.

 

 

روز اول کاری و مذاکرات اقتصادی

 

برنامه های رییس مجلس در روز اول عمدتا وزن اقتصادی داشت. به ویژه اینکه بمبئی بندر تجاری و پایتخت اقتصادی و بازرگانی هند است و عمده فعالیت های تجاری، اقتصادی و بازرگانی در این شهر متمرکز شده است.

 

لاریجانی در اولین برنامه کاری خود در صبح روز دوشنبه به ملاقات فرماندار ایالت ماهاراشترا که بمبئی مرکز آن است، رفت و ظهر همان روز به مرکز تجارت جهانی هند در بمبئی رفت و ناهار کاری با تجار هندی صرف کرد.

 

در این دیدار کلیپی از فعالیت های اقتصادی هند به ویژه در بندر بمبئی به نمایش گذاشته شد که یکی از بخش های آن صنعت سینما و بالیوود بود.

رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با رییس مجلس نمایندگان ایالتی ماهاراشترا در بمبئی نیز دیدار کرد.

 

رییس مجلس نمایندگان ایالتی در اظهاراتی ضمن اشاره به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران، سینمای ایران را الهام گرفته از بالیوود!! توصیف کرد. علی لاریجانی نیز در واکنش به این اظهارات به مزاح گفت: ممنونیم از اینکه فرمودید سینمای ایران برگرفته از بالیوود است!

 

در دیدارهای اقتصادی رییس مجلس مکررا به این نکته اشاره شد که ایران و هند حجمی نزدیک به شانزده میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با یکدیگر دارند در حالی که ظرفیت های دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی بسیار بیش از این هاست.

 

نشست با نمایندگان اتاق های بازرگانی که از سوی سرکنسرلگوی ایران در هتل محل اقامت هیات پارلمانی ایران برگزار شده بود، آخرین برنامه روز دوشنبه رییس مجلس بود.

 

 

روز دوم و دیدارهای فرهنگی

 

هیات ایرانی در ادامه این سفر صبح سه شنبه بمبئی را به مقصد دهلی ترک کردند تا رییس مجلس پس از مذاکرات اقتصادی خود در پایتخت تجاری هند، مذاکرات خود را در بعد سیاسی دنبال کند.

 

هیات پارلمانی ایران صبح روز سه شنبه پس از ورود به فرودگاه ایندیراگاندی در دهلی نو در هتل تاج محل شهر دهلی مستقر شدند و پس از آن چند دیدار فرهنگی داشتند. آنها ابتدا برای دیدار با نخبگان هند به موسسه مطالعاتی شورای جهانی هند رفتند.

 

دیدار با علمای شیعه و سنی و سخنرانی در همایش بیداری اسلامی که از سوی خانه فرهنگ ایران در دهلی ترتیب داده شده بود دیگر برنامه فرهنگی سفر رییس مجلس به هند بود. در این مراسم که مسلمانانی از فرق مختلف حضور داشتند نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

 

 

روز سوم و بازدید از پارلمان

 

 

3

گاندی

 

هیات پارلمانی صبح روز چهارشنبه به یادبود ماهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال طلبی هند ادای احترام کرد. یادبود گاندی در محوطه ای زیبا و سرسبز بود و بازدیدکنندگان باید برای ورود به یادبود کفش های خود را در بیاورند.

 

علی لاریجانی در دفتر یادبود گاندی نوشت: گاندی شخصیت نادری در تاریخ بشر بویژه هندوستان بود، فریاد استقلال خواهی او برای مردم هند رهاوردی بزرگ داشت و الهام بخش سایر ملل گردید. بازدید اینجانب در معیت نمایندگان محترم پارلمان ایران از آرامگاه او افتخاری برای ما می باشد.

 

البته گفتنی است پیکر گاندی پس از فوت وی سوزانده شده و خاکستر وی به رود گنگ ریخته شده است.

 

رییس مجلس پس از آن به مجلس هند رفت تا با نخست وزیر این کشور دیدار کند. علت حضور نخست وزیر در پارلمان، بررسی بودجه سالانه هند در مجلس بود.

 

 

حاشیه های بازدید از پارلمان هند

 

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی لاریجانی صبح چهارشنبه همچنین از بخش های مختلف پارلمان هند از جمله مجلس نمایندگان، مجلس سنا، سالن مرکزی مجلس و قرائت خانه نمایندگان بازدید کردند.

 

لاریجانی و هیات همراه همچنین دقایقی به عنوان مهمان ویژه در جلسات علنی دو مجلس نمایندگان(لوک سابا) و مجلس سنا (راجیاسابا) حضور یافتند.

 

در جریان حضور هیات پارلمانی ایران در مجلس نمایندگان (لوک سابا) میراکومار رییس مجلس نمایندگان به لاریجانی و هیات همراه خیر مقدم گفت.

 

گفتنی است مجلس نمایندگان (لوک سابا) در هند 545 نماینده دارد که 543 نفر از آنها با رای مستقیم مردم و دو نفر توسط رییس جمهور انتخاب می شوند.

 

نکته قابل توجه در مجلس نمایندگان این بود که به دلیل تنوع بسیار گسترده زبان و گویش در هند نمایندگان برای استماع مذاکرات و سخنان یکدیگر گوشی ترجمه به گوش داشتند.

 

مجلس نمایندگان هند در جلسه علنی امروز در حال بررسی بودجه سالانه کشور بود که قرار است از اول آوریل اجرایی شود.

 

رییس مجلس همچنین در مجلس سنا (راجیا سابا) نیز حضور یافت.

 

محمدحامد انصاری رییس مجلس سنا (راجیاسابا) در جلسه علنی این مجلس حضور هیات پارلمانی ایران را خیرمقدم گفت و نمایندگان مجلس سنا نیز به نشانه تشویق، روی میز کوبیدند.

 

از نکات قابل توجه در مجلس سنا این بود که رییس مجلس سنا فردی مسلمان است.

 

این در حالی است که مسلمانان یک ششم جمعیت هند را تشکیل می دهند و از بین جمعیت یک میلیارد و 240 میلیونی هند 200 میلیون نفر مسلمان دارد.

 

مجلس نمایندگان (لوک سابا) با فرش سبز و مجلس سنا(راجیاسابا) با فرش قرمز مفروش شده بودند.

 

مجلس سنای این کشور 245 عضو دارد که یک سوم اعضا هر دو سال یک بار عوض می شوند و سایرین باقی می مانند.

 

همچنین یک ششم نمایندگان مجلس سنای هند را زنان تشکیل می دهند.

 

گفتنی است اعضای مجلس نمایندگان از سوی مجلس ایالتی انتخاب می شوند و 12نفر آنان نیز از حوزه های مختلف مثل اصناف، هنرمندان و پزشکان برگزیده می شوند.

 

این در حالی است که در مجلس نمایندگان (لوک سابا) هر پنج سال یکبار انتخابات سراسری برگزار می شود.

 

هر دو مجلس هند شبکه تلویزیونی مخصوصی دارند که در آن مذاکرات مجلس به صورت زنده پخش می شود.

 

خبرنگاران، دیپلمات ها و سفرا نیز در مجالس جایگاه ویژه ای دارند.

 

همچنین در این مجالس تنها رسانه های مکتوب حق حضور دارند.

 

رییس مجلس پس از حضور در مجالس نمایندگان و سنا دفاتر یادبود این مجالس را امضا کرد.

 

 

3

دیدار لاریجانی با رییس مجلس هند

 

حضور مهمانان در مجالس به دعوت نمایندگان محلی انجام می شود و نکته قابل توجه حضور اقشار مختلف مردم با لباس ها و پوشش های بسیار متنوع بود.

 

نمایندگان در هند از مزایایی از جمله دریافت حقوق بیشتر از مردم عادی و دسترسی نامحدود به ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی برخوردارند.

 

همچنین استفاده از تلفن همراه در مجالس هند ممنوع است و پوشش تلفن همراه نیز در پارلمان محدودیت دارد.

 

لاریجانی همچنین از سالن مرکزی مجلس هند بازدید کرد که این سالن برای حضور همزمان نمایندگان دو مجلس سنا و نمایندگان و گفت وگوی آنها با یکدیگر است.

 

مجلس هند در سال 1928 و توسط مهندسین معمار انگلیسی و هندی ساخته شده که بنایی قدیمی و بسیار زیبا است.

 

لاریجانی در ادامه بازدید خود از مجلس هند به قرائت خانه مجلس هم رفت و از رونوشت اولین نسخه قانون اساسی این کشور دیدن کرد.

 

قرائت خانه مجلس پیش از استقلال این کشور اتاق مخصوص شاهزاده بوده و اکنون نمایندگان برای مطالعه روزنامه ها و مجله های مختلف در آن حضور می یابند.

 

هیات پارلمانی ایران همچنین برای دیدار با رییس جمهور هند به کاخ ریاست جمهوری این کشور رفتند. در هند رییس جمهور مقامی تشریفاتی و البته مهم به شمار می رود که اگرچه مسئولیت های اجرایی خود را به نخست وزیر تفویض کرده اما سیاست های کلان این کشور را تدوین می کند.

 

دیدار با بازرگانان هندی و صرف ناهار کاری با آنان در هتل محل اقامت رییس مجلس دیگر برنامه لاریجانی و هیات همراه وی بود.

 

 

روز چهارم و دیدارهای فشرده سیاسی

 

رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در ادامه با رییس مجلس سنا (راجیا سابا) که همزمان معاون رییس جمهور این کشور نیز هست، دیدار کردند.

 

آخرین دیدار روز چهارشنبه با میرا کومار همتای علی لاریجانی در هند بود که میزبانی سفر هیات پارلمانی ایران را به عهده داشت.

 

در این دیدار لاریجانی پس از امضای کتاب طلایی مجلس و گفت وگو با رییس مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) در ضیافت شام خانم کومار شرکت کرد.

 

پارلمان هند در زمان حضور هیات پارلمانی ایران با برگ گل های رنگارنگ تزیین شده بود.

 

در زمان خداحافظی روسای مجالس دو کشور، تابلوی عکس علی لاریجانی و میرا کومار که مربوط به دیدار همان روز بود به رییس مجلس کشورمان اهدا شد. او نیز در واکنش به اهدای این تابلو گفت: خودمان در این جا حاضر بودیم چه نیازی به تابلوی عکس بود.

 

 

3

دیدار لاریجانی با رییس مجلس هند

 

پارلمان هند هم چنین آلبوم عکسی حاوی دیدار روسای مجالس ایران و هند و بازدید رییس مجلس از پارلمان هند را به هیات پارلمانی ایران اهدا کرد.

 

لاریجانی در این دیدار به رییس مجلس نمایندگان هند، تابلو فرش دختر شیراز را هدیه کرد. خانم کومار هم چنین به علی لاریجانی گفت که کتاب «فلسفه کانت» او را خوانده است.

 

رییس مجلس روز پنج شنبه با یکی از رسانه های هندی دیدار کرد و پس از آن برای سخنرانی به دانشگاه دهلی رفت که در آن همایشی برای بزرگداشت یکی از اساتید زبان فارسی در هند برگزار شده بود.

 

سفارت ایران در دهلی نیز ظهر آخرین روز سفر رییس مجلس به هند میزبان ضیافت ناهار رییس مجلس با حضور دیپلمات ها و مسئولین نهادهای ایرانی مقیم بود.

 

در هنگام حضور علی لاریجانی رییس مجلس در دانشگاه دهلی نو همایش بزرگداشت یکی از اساتید زبان فارسی در این دانشگاه با قرائت قرآن آغاز شد. دانشجویان هندی در زمان قرائت قرآن شال های خود را به نشانه احترام به کتاب مقدس مسلمانان بر سر انداختند.

 

نشست خبری علی لاریجانی با رسانه ها و شبکه های مختلف خبری هند، عصر پنج شنبه برگزار شد. در این نشست خبرنگاران هندی سوالات بسیار متنوعی را از رییس مجلس پرسیدند که از جمله ی آنها می توان به مساله ی هسته یی ایران، فیلم آرگو، تحولات اخیر منطقه و موضع ایران در قبال آنها و حتی احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده! اشاره کرد.

 

یکی از خبرنگاران رسانه های هندی در خلال سوال خود، جمهوری اسلامی ایران «ابرقدرت شیعه» در جهان توصیف کرد.

 

آخرین دیدار رییس مجلس در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد که ایرانیان مقیم هند در این دیدار حضور داشتند.

 

ایرانیان مقیم در دیدار لاریجانی، حل مسائلی از جمله اشتغال فارغ التحصیلان، ویزای ایرانیان، مشکلات ارزی دانشجویان و انتقال ارز را مطرح کردند.

 

در این دیدار هم چنین گفته شد که رایزنی فرهنگی ایران در هند دو کتاب اشعار پیروان ادیان دیگر در مدح علی (ع) و محمد (ص) را تدوین کرده اما پول چاپ آن را ندارند. لاریجانی نیز گفت که پرداخت هزینه ی چاپ این کتاب ها را تقبل می کند.

 

او در این دیدار که آخرین برنامه ی سفر کاری اش به هند بود، هم چنین با اشاره به حجم بسیار زیاد دیدارهای رسمی و ضیق وقت برای بازدید از مکان های تاریخی این کشور به مزاح گفت که ان شاءالله آقای سفیر بعد از دوران ماموریت خود کتابی در مورد هند خواهند نوشت تا ما اطلاعات بیشتری در مورد هند کسب کنیم!

 

در حاشیه ی این دیدار که دانشجویان ایرانی مقیم هند نیز حضور داشتند، انتخابات انجمن های اسلامی دانشجویان در هند برگزار می شد؛ چرا که کرایه تاکسی در هند بسیار بالاست و تدبیر خانه فرهنگ این بود که با توجه به این که تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این مراسم حضور می یابند، انتخابات انجمن های اسلامی نیز برگزار شود.

 

در بیرون از محل خانه فرهنگ فردی ایرانی که گفته می شد سالها پیش و در زمان حکومت پهلوی از شدت علاقه خود به فیلم های هندی به هند پناهنده شده بود، در مقابل درب خانه فرهنگ به تکدی گری می پرداخت و نکته جالب در این میان آشنایی ایرانیان حاضر با او بود که حداقل هفته ای یک بار و زمانی که دیپلمات ها و خانواده هایشان برای شرکت در مراسم دعای کمیل شبهای جمعه و صرف شام در خانه فرهنگ دور هم جمع می شوند، او را می دیدند.

 

 

ترک دهلی و عزیمت به تهران

 

علی لاریجانی و هیات همراه صبح روز جمعه پس از چهار روز کاری فشرده و انجام مذاکرات سیاسی و اقتصادی به ویژه در مورد پیشنهاد برای انتقال گاز از ایران به هند و سرمایه گذاری هندی ها در چابهار دهلی نو را به مقصد تهران ترک کردند.

 

علی لاریجانی در پایان سفر و ترک دهلی در هواپیما از تمامی هیات همراه تشکر کرد و به آنها خسته نباشید گفت.

 

وزن اقتصادی این سفر از آن جایی به وضوح قابل تشخیص بود که این سفر از بمبئی قطب تجاری هند آغاز شد و مذاکرات سیاسی روز چهارم سفر یعنی آخرین روز کاری انجام شد.

 

رییس مجلس در بازگشت به تهران در هواپیما به صورت جداگانه با خبرنگاران اعزامی خبرگزاری های ایران مصاحبه کرد.

 

در فرودگاه مهرآباد تهران جواد جهانگیرزاده رییس گروه دوستی پارلمانی با هند که در این سفر حضور نداشت و سید شریف حسینی به استقبال رییس مجلس شورای اسلامی آمدند.

 

در دیدارهای رسمی، مقامات هندی با علی لاریجانی به رسم مردم این کشور شال هندی به نشانه تکریم مهمان بر گردن رییس مجلس می انداختند.

 

هیات پارلمانی ایران هم در دیدار مقامات و مسئولین هند هدایایی از جمله تابلو فرش، تابلوهای خاتم کاری و میناکاری به آنها اهدا می کردند.

 

 

حاشیه های دور از متن

 

آن چه در ابتدای سفر به هند و در شهر بمبئی به چشم می خورد، ساختمان های قدیمی، چهره ی کثیف شهر و وجود تعداد فراوان متکدی و خیابان خواب بود؛ به طوری که در مقابل هتل تاج محل که بهترین هتل بندر تجاری بمبئی به شمار می رود، به فاصله ی بسیار کمی تعداد زیادی خیابان خواب روی زمین خوابیده بودند. البته شرجی بودن و گرمای هوا شرایط را برای خیابان خواب ها تسهیل می کرد؛ زیرا آنها برای خوابیدن روی کف زمین، چیزی جز یک تکه پارچه نازک نداشتند.

 

ریکشا و توک توک، تاکسی و سه چرخه ای است که هندی ها برای مسافت های کوتاه از آن استفاده می کنند. در کل شهر نیز خودروهای نه چندان لوکسی به چشم می خورد اما نکته ی جالب تر استفاده ی بسیار زیاد هندی ها از «بوق» بود. شاید آنها در این زمینه گوی سبقت را از ایرانیان هم ربوده باشند.

 

علی رغم وجود تعداد زیاد خودرو و ترافیک های سنگین در خیابان های شهر که البته هیات ایرانی چندان آنها را تجربه نکرد، آلودگی هوا در حد نرمال بود و در واقع هندی ها مشکل آلودگی هوا نداشتند؛ شاید به این دلیل که خودروهای آنها دیزلی بود و بنزین مورد استفاده در خودروها که البته قیمت گزافی داشت، از سلامت کافی برخوردار بود.

 

در مقابل، شهر دهلی نو که پایتخت اصلی هند است شهری بسیار سبز و با آب و هوای مطبوع بود و چهره ی شهر نیز بسیار زیبا به نظر می رسید. البته دهلی قدیمی که محله ای فقیرنشین است بیشتر چهره ای شبیه بمبئی داشت.

 

در هند علی رغم این که مسلمانان یک ششم جمعیت این کشور یک میلیارد و 240 میلیونی را تشکیل می دادند، اما روز عاشورا در سرتاسر این کشور پهناور تعطیل رسمی است. شاید به این دلیل که گفته می شود بیشترین جمعیت شیعه پس از ایران در این کشور زندگی می کنند.

 

یکی از نکات قابل توجه، تحصیل 8 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های هند است که از سطح مطلوب علمی برخوردارند. دانشجویانی که در دانشگاه دهلی نو تحصیل می کردند عنوان کردند که هزینه ی تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه سالانه 7 هزار روپیه یعنی کمتر از 500 هزار تومان است که حتی برای دانشجویان بورسیه این رقم کمتر از نصف خواهد شد. ضمن اینکه هزینه های زندگی نیز ماهی 500 دلار است.البته این هزینه تحصیلی برای دانشجویان خارجی بسیار بیشتر و رقمی حدودا سالی 4000 دلار است.

 

همزمان با اقامت هیات پارلمانی ایران در هتل تاج محل شهر دهلی نو، هیاتی سیاسی از بوتان در این هتل اقامت داشتند. وزیر خارجه بوتان که در راس این هیات به هند سفر کرده بود، تصویری از خودش در کنار محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران را در سفر قطر به خبرنگاران نشان داد.

 

هند به دلیل تنوع فراوان فرق، مذاهب، ادیان و همچنین گوناگونی بسیار زیاد فرهنگ ها الگویی از زندگی مسالمت آمیز قشرهای مختلف در کنار یکدیگر است و مردم این کشور حتی فقیرترین آنها به خوبی معنای دموکراسی و مردمسالاری را می دانند و لمس می کنند، شاهد مثال آن هم وجود 1000 شبکه تلویزیونی در این کشور است که 500 شبکه آن خبری هستند.

کلید واژه ها: مجلس هند رییس مجلس نمایندگان لاریجانی دیدار پارلمانی هندی دهلی مجلس نمایندگان بمبئی پارلمانی ایران علی لاریجانی اقتصادی در هند سنا مجلس سنا سابا) هتل بازدید مجالس دانشجویان هیات همراه هیات پارلمانی فرهنگ و هیات همراه مذاکرات و هیات هیات پارلمانی ایران این دیدار خانه فرهنگ (لوک صبح (لوک سابا) پارلمان با رییس دانشگاه


( ۱ )

نظر شما :