سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: رژیم صهیونیستی شکست فاحش خورده است/سازوکارهای منطقه ای بهترین ابزار برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان است

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۲ کد : ۲۰۲۲۴۵۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان در آینده نزدیک گفت: «این پرسشی است که طبیعتا باید خود دولت آذربایجان باید به آن پاسخگو باشد. آنچه برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است. حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان از طریق سیاسی بهترین مسیر برای حل اختلافات است. و ما گمان می کنیم مهمترین سازوکار برای حل اختلافات سازوکارهای منطقه ای است که باید دنبال شود.»
کنعانی: رژیم صهیونیستی شکست فاحش خورده است/سازوکارهای منطقه ای بهترین ابزار برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد. او در ابتدا به تحولات غزه اشاره کرد و ضمن توصیف آن به حوادث غمبار و اسفبار غزه گفت: «ما در غزه یک مقاومت مردمی شاهد هستیم که زمین آن غرق خون شهروندان مظلوم فلسطین است. متاسفانه این روزها رفتارهای جنایات صهیونیست ها بار دیگر در حال تکرار است. امروز فلسطینیان مظلومترین مردم جهان هستند. مردمی که با این حجم از دشمنی، شرارت و خباثت مواجه و سکوت خفتبار مدعیان حقوق بشر را شاهد هستند. امروز غزه در محاصره کامل رژیمی است که از روردرویی در میدان با مبارزان مقاومت ناتوان است و همه نیروی خود را در برابر یک مردم مظلوم به کار گرفته است. جای بسی تاسف و تاثر است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند امروز چشمان خود را به این گونه حقایق بسته اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان در آینده نزدیک گفت: «این پرسشی است که طبیعتا باید خود دولت آذربایجان باید به آن پاسخگو باشد. آنچه برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است. حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان از طریق سیاسی بهترین مسیر برای حل اختلافات است. و ما گمان می کنیم مهمترین سازوکار برای حل اختلافات سازوکارهای منطقه ای است که باید دنبال شود.»

وی درباره تحولات غزه و فعالیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: «اولویت فوری و مهم جمهوری اسلامی ایران پایان دادن به جنایت های وحشیانه علیه غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. اینکه بمباران و موشکباران مناطق مسکونی به طور کلی قطع شود. آمار واقعا تکان دهنده ای از میزان شهدای فلسطینی که بخش قابل توجهی از آنان زنان و کودکان هستند را جهانیان شاهد هستند. وزارت امور خارجه فعالیت های دیپلماتیک را با قوت آغاز کرده است و رایزنی های دیپلماتیک فشرده ای را با دبیر کل سازمان ملل، وزرای عرب و کشورهای درگیر پرونده فلسطین انجام داده است. همچنین برای برگزاری وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرده ایم. همچنین مکاتباتی هم با برخی از همتایان انجام شده است. بنابراین هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه بین المللی وزارت امور خارجه با قدرت موضوع را دنبال کرده است. سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه نیز در همین چارچوب بوده است. در پرتو همین فعالیت ها فضای خوبی نیز ایجاد شده است. آقای رئیسی نیز با برخی از همتایان خود در سطوح عالی گفت وگوهایی را انجام دادند. خوشبختانه قرار است در این راستا در روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه کشورهای سازمان اسلامی نشستی نیز در جده برگزار شود. آنچه شنیده شده قرار است وزرای بسیاری از کشورهای اسلامی در این نشست شرکت کنند. در درجه اول ضرورت دارد جنایت بیرحمانه رژیم صهیونیستی فورا پایان یابد. در این رابطه هم سازمان ملل و هم نهادهای حقوق بشری مسئولیت دارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در صورت ادامه محاصره غزه و انجام حمله نظامی اسرائیل به غزه واکنش ایران چه خواهد بود نیز گفت: «ما در سطوح مختلف در روزهای گذشته به صراحت مواضع خود را بیان کرده ایم. آنچه مقاومت انجام داد حق مسلمی بود که در پاسخ به رفتارهای کابینه افراطی اسرائیلی در حق ملت فلسطین، اسرای فلسطینی و هتک حرمت به مسجد الاقصی انجام شد. متهم کردن یا توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومت در فلسطین به عنوان طرفی که این شرایط را احیانا ایجاد کرده یک اتهام باطل است. مقاومت به نمایندگی از همه فلسطینیان در جبهه حضور دارد. بنابراین احیانا قرار دادن یک گروه مقاومتی به عنوان طرفی که زمینه ساز شده، تلاش برای انحراف افکار عمومی و جابه جایی ظالم با مظلوم است. ما از قبل گفته بودیم که مقاومت حق طبیعی مردم فلسطین است. رژیم صهیونیستی در میدان بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست فاحش رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطینی بود. برای همین انتقام خود را متوجه مردم مظلوم فلسطین کرده است. آنچه می بینیم نقض کامل حقوق بشر در حق مردم عادی فلسطین است. قطع آب، برق، غذا و کمک های پزشکی نمونه بارز نقض حقوق بشر است. ما الآن شاهدیم که مردم کشورهای مختلف در اعتراض به این وضعیت در خیابان های شهرهای جهان حضور دارند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در ادامه چنین وضعیت غیرانسانی می تواند وضعیت را ملتهب کند و فراگیر سازد. مقاومت در منطقه چشم خود را بر صهیونیست ها نخواهد بست. این مسئولیت همه جامعه جهانی است که با اقدامات غیرانسانی صهیونیست ها مقابله بکند و نقطه پایانی بر جنایات صهیونیست ها بگذارد. ما مواضع خود را به صورت علنی بیان کرده ایم.»

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه ها درباره احتمال ورود ایران به جنگ غزه و هشدارهایی که برخی کشورهای غربی در این رابطه به ایران داده اند نیز گفت: «ما زیاد به این اظهارات وقعی نمی نهیم. آنچه انجام شد واکنش مقاومت به جنایت های صهیونیست ها بود و آنچه بیان می شود صرفا اظهارات یکجانبه دار امریکایی ها به سود صهیونیست و علیه ملت مردم فلسطین است. این دولت امریکاست که باید پاسخگو باشد چراکه در حال حاضر با تمام قوا به حمایت از رژیم صهیونیستی برخواسته است. اعزام ناو امریکایی معنایی جز جانبداری از جنایت های صهیونیست ها ندارد.»

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحولات جاری در فلسطین بر فرایند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز گفت: «اقدامی که برخی کشورهای منطقه ای در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام دادند از نظر ما غیرقابل قبول است. ما اعلام کرده ایم که عادی سازی روابط کمکی به امنیت نمی کند. آنان که فکر می کردند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می تواند بازدارنده رژیم صهیونیستی در انجام جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین باشد اکنون شاهدیم که خلاف آن در جریان است. اگر آنها به فکر تامین امنیت خود هستند اکنون شاهدیم رژیم صهیونیستی خود در تامین امنیت خود ناتوان بوده است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره تماس رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری کشورمان بر سر موضوع فلسطین و اینکه الیزه در اطلاعیه خود از این تماس تلفنی اعلام کرده که در این رابطه به ایران هشدار داده است نیز گفت: «ما معتقد هستیم که دلیل اصلی بحران در منطقه اشغالگری و شکلگیری یک رژیم جعلی در سرزمین غصب است. تا زمانی که کشورهایی در جهان هستند که از این رژیم حمایت می کنند بحران تمام نخواهد شد. در اینجا ملتی برای احقاق حقوق خود تلاش می کند که ما از این ملت حمایت می کنیم. اینکه عده ای انتظار دارند ملت تحت ستم به دفاع از حقوق مسلم خود نپردازد انتظار نادرستی است و هیچ کمکی به اوضاع منطقه نخواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت وگوهای انجام شده وزیر امور خارجه با رهبران حماس در دوحه و احتمال تبادل زندانی میان حماس و اسرائیل نیز گفت: «این موضوعی است که به خود مقاومت مربوط است که در این زمینه تصمیم بگیرد. آنچه شاهد بودیم واکنش طبیعی مقاومت در برابر رفتارهای تبعیض آمیز، آزار و اذیت زندانیان فلسطینی و هتک حرمت به مسجد الاقصی بود که مقاومت همواره اعلام کرده بود که خط قرمز ماست. مقاومت انتظار دارد هر چه سریعتر محاصره انسانی برداشته شود و موضوع قطع برق و آب و سوخت متوقف شود و کوریدوری برای جابه جایی چندین هزار زخمی موجود در نوار غزه ایجاد بشود. در دیداری که با رهبران مقاومت در قطره داشتیم آنها گفتند که از امکانات لازم برای ادامه رویارویی با اشغالگران برخوردار است اما این جریان اشغالگر است که صحنه جنگ را به میان مردم کشانده است و باید جلوی آن گرفته شود. این نکته مورد درخواست مقاومت از ما بود. آنها همچنین انتظار داشتند در نشست آتی وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی یک موضع واحد، منسجم و متحد در دفاع از ملت مظلوم فلسطین داشته باشند. در صورت برآورده شدن خواسته های مقاومت البته آنها آمادگی جابه جایی اسرا را دارند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات و اتهامات برخی نمایندگان و مسئولین امریکایی مبنی بر لزوم بستن اموال آزادشده ایران از جمله در قطر به دلیل حمایت ایران از جریان مقاومت نیز گفت: «این اتهامات باطل است. مقاومت فلسطینی به صراحت بیان کرده آنچه انجام داده در چارچوب حق ذاتی دفاع از حقوق مشروعشان بوده است. بنابراین اظهاراتی که برخی مقامات امریکایی بیان می کنند با انگیزه ای سیاسی صورت می گیرد که نوعی فرار رو به جلوست تا افکار عمومی از جنایت های رژیم صهیونیستی منحرف شود که متاسفانه با حمایت امریکا در حال انجام است. در رابطه با منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران، همان طور که مقامات ما و قطر اعلام کرده اند هیچ تحول جدیدی رخ نداده و این منابع متعلق به مردم ایران است و دولت در راستای منافع خود از آن بهره برداری خواهد کرد.»

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت امور خارجه نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ناصر کنعانی ایران و آذربایجان اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل غزه


( ۲ )

نظر شما :