به چالش کشیدن ایران و چین به کمک ترکیه و آذربایجان

هدف نهایی دالان تورانی چیست؟

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۰۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
فرشاد عادل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تلاش محور ترکی – غربی برای راه اندازی کریدور زنگزور یا دالان تورانی به واسطه‌ی اشغال بخشی از سرزمین‌های ارمنستان، تلاشی است برای تحت کنترل قرار دادن و تسلط بر مسیر شرق به غرب جهان که می‌تواند در آینده دسترسی چین یه اروپا و آفریقا را فراهم کند. به بیان دیگر می‌توان گفت که شکل دادن دالان تورانی و تثبیت آن به عنوان اصلی ترین مسیر دسترسی چین به آفریقا و اروپا، ابزاری است برای جلوگیری از ایجاد نظم جدید شرقی که از چین آغاز شده است.
هدف نهایی دالان تورانی چیست؟

نویسنده: فرشاد عادل، دبیر کارگروه راه ابریشم نو در اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین

دیپلماسی ایرانی: با شدت گرفتن گمانه‌زنی ها پیرامون تجاوز نظامی جمهوری آذربایجان به ارمنستان طی روز‌های اخیر، بار دیگر این سوال مطرح می‌شود که محور ترکی – غربی در نهایت قصد دارد به چه هدفی دست پیدا کند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نگاهی به تحولات مهم در فضای بین‌الملل داشته باشیم. پیش از هر چیز، چشمگیرترین رخداد در دهه‌ی گذشته قدرت گیری چین است که این مساله منشا تحولات مختلفی در جهان شده است.

پیگیری ابتکارات مختلف از سوی چین که مهم‌ترین آنها را می‌توان ابتکار پهنه و راه دانست، یکی از مهم‌ترین پیشران‌ها برای شکل‌گیری برخی از تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه است.

میل چین برای پیش‌روی در پهنه‌ی آسیا و شکل دادن به پروژه‌های مشترک در قالب کریدورهای توسعه‌ای مساله ای اثرگذار بر مناسبات امروز بین‌الملل است. از سوی دیگر برنامه چین برای دستیابی به بازارهایی فراتر از آسیا و اروپا، توجه این کشور را به آفریقا جلب کرده است. در چنین شرایطی چین در حال برنامه ریزی برای پیشبرد برنامه‌های خود در پهنه ی به هم پیوسته آفروآوراسیا است. پهنه‌ ای به وسعت سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا که بخش اعظمی از جمعیت و منابع جهان را در خود جای داده است و با ابتکارات چین می‌تواند رقیبی برای نظم آتلانتیکی به رهبری آمریکا باشد. در چنین فضایی کشورهای مختلف در حال برنامه ریزی برای قرار گرفتن در صف بندی‌های جدیدی هستند که منافع آنها را تامین خواهد کرد.

بر اساس بسیاری از تحلیل‌ها، آفریقا از مهم‌ترین نقاطی است که آینده‌ی جهان را رقم خواهد زد. این قاره از منابع طبیعی دست‌نخورده بسیاری برخوردار است و مطابق پیش‌بینی ها تا سال 2050 بیش از یک چهارم مردم جهان در آفریقا زندگی می کنند و این به معنای‌ بازارهای جدیدی است که باید به آنها دست پیدا کرد.

به همین سبب است که چین در حال حاضر به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در آفریقا تبدیل شده و پروژه‌های اقتصادی و صنعتی متعددی را در این قاره پیگیری می‌کند. اما آنچه ضامن تثبیت حضور چین در این قاره خواهد بود، مسیر‌هایی است که چین در شرق آسیا را به سراسر آفریقا پیوند دهند. برای دسترسی زمینی چین به آفریقا مسیر‌های زمینی مختلفی وجود دارند. یکی از این مسیر‌ها می‌تواند کریدوری باشد که پس از عبور از ایران و عراق به عربستان برسد و از آنجا به سوی آفریقا امتداد یابد. مسیر دیگر برای این هدف می‌تواند پل زمینی ایران باشد که پس از عبور از ایران، عراق و سوریه ازطریق دریای مدیترانه امکان دسترسی به شمال آفریقا را فراهم کند. اما مسیر دیگر، کریدور میانی است که با عبور از آسیای میانه و قفقاز به بنادر ترکیه در مدیترانه می‌رسد و سپس تا شمال آفریقا امتداد پیدا می‌کند.

این مسیر‌ها هر یک از ویژگی‌های منحصر به فردی برخودار هستند اما به نظر می‌رسد که تلاش غرب بر این است که چین در نهایت مجبور به استفاده از مسیر کریدور میانی برای دسترسی به آفریقا باشد.

نباید فراموش کرد که این مسیر، کریدوری است که ترکیه مبتکر آن است و تسلط ترکیه به عنوانِ عضوی از ناتو بر مسیر تجاری ای که چین را به اروپا و آفریقا متصل می‌کند اقدامی استراتژیک در جهت مهار چین به حساب می‌آید و این امر برنامه‌ای است که محور غربی برای آینده در نظر گرفته است.

به همین منظور تلاش برای ایجاد مانع جهت دسترسی چین به مدیترانه و شمال آفریقا از مسیر ایران با اقداماتی نظیر ناامن سازی مسیر پل زمینی ایران با استقرار پایگاه نظامی تنف در این مسیر و همچنین برنامه ریزی برای ایجاد ناآرامی و فرسایش در زیرساخت‌های ترانزیتی ایران به واسطه‌ی تحریم‌ها و در عین حال حمایت و پشتیبانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه برای پیشبرد کریدور زنگه‌زور که موجب اتصال بی واسطه ترکیه به چین از طریق قفقاز و آسیای میانه می‌شود در دستور کار محور غربی است که با این استراتژی در برابر پیش‌روی چین از طریق مسیر‌های زمینی به سوی اروپا و آفریقا اقدام کند.

لازم به ذکر است که مهم‌ترین دلیل علاقه‌ی چین به ایجاد مسیر‌های زمینی، تسلط قدرت‌های غربی بر دریاهاست. قدرت‌هایی که پس از قرن پانزدهم به واسطه‌ی کشف راه‌های دریایی و استعمار به قدرت رسیدند و امروز نیز بزرگترین قدرت‌های دریایی جهان هستند. این درحالی است که همواره در شرق، مسیر‌های زمینی و به هم پیوستگی جغرافیایی تمدن‌های شرقی در امتداد راه ابریشم مهم ترین منشا ثروت و قدرت به شمار می‌آمد.

با این وصف می‌توان گفت که تلاش محور ترکی – غربی برای راه اندازی کریدور زنگزور یا دالان تورانی به واسطه‌ی اشغال بخشی از سرزمین‌های ارمنستان، تلاشی است برای تحت کنترل قرار دادن و تسلط بر مسیر شرق به غرب جهان که می‌تواند در آینده دسترسی چین یه اروپا و آفریقا را فراهم کند.

به بیان دیگر می‌توان گفت که شکل دادن دالان تورانی و تثبیت آن به عنوان اصلی ترین مسیر دسترسی چین به آفریقا و اروپا، ابزاری است برای جلوگیری از ایجاد نظم جدید شرقی که از چین آغاز شده است، و در نهایت هدف پیوند میان کشورهای پهنه‌ی آفروآوراسیا را دنبال می‌کند که این پیوند می‌تواند سیطره نظم آتلانتیکی را که شامل غربِ اروپا و آمریکا می‌شود، به چالش بکشد.

کلید واژه ها: دالان تورانی ترکیه آذربایجان جمهوری آذربایجان چین ایران و ترکیه ایران و آذربایجان کوریدور میانی دالان زنگه زور کریدور زنگه زور فرشاد عادل


( ۱۸۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۳
قبلا محور ترکی - عربی - عبری - غربی را در سوریه و عراق داشتیم که ناکام ماند این جدیده که دو تا محور هم تازه کم داره . و ناشناس ۱۴:۲۰ تو بدان که ما میدانیم در خارج از کشوری و در حال انجام وظیفه ای هستی که به ازای آن یک جای خواب کوچک و یک وعده غذای روزانه گرم بهت می دهند و اصلا تعجب نخواهیم کرد که حتی ترک باشی . در ضمن مردم ایران آنقدر تجربه ی تاریخی دارند که حرف دروغ منافقانه را از راست وطن پرستان تشخیص دهند .
Aysan Maral ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۵
آقا فرشاد سیاست هنر ممکن است نه خیال پردازی. ترک ها اکثریت ایران را تشکیل می دهند. دیر یا زود کریدور زنگزور باز خواهد شد و این کوتاه ترین مسیر برای چین برای رساندن کالاهایش به اروپا است. چین به خوبی از منافع ملی خود آگاه است و از افتتاح این کریدور حمایت می کند. این را زمانی یاد خواهید گرفت که با واقعیت روی زمین روبرو شوید، همان طور که در جنگ دوم قره باغ یاد گرفتید.
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۹
جالبه تا قبل از اینکه ناتو ارمنستان رو دعوت کنه به ناتو بپیونده و رزمایش آمریکا و ارمنستان می‌گفتید دالان ناتو الان دیگه اسمی از دالان ناتو نمیارید
م. راد ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۹
رژیم تروریستی باکو و ترکیه و متحد آنها رژیم تروریستی اسرائیل دقیقا مثل کفتار عمل می کنند. همواره منتظر فرصت اند تا در صورت بروز کوچکترین علائم ضعف از طرف مقابل به وی حمله کنند. حال می خواهد کشور کوچکی مثل ارمنستان باشد یا ایران. باید این غده ی سرطانی و مزدوران و تروریست های پانترک تجزیه طلب داخلی را یکبار و برای همیشه نابود کرد.
آلپ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۲
چند روزیه همه شدن کارشناس مسایل آذربایجان و قفقاز !!! خلاصه میگم : چون جمهوری اسلامی ایران تحریمه و وضعیت حکومت اسلامی افغانستان هم معلومه ، برا همین چین ترجیح میده از قزاقستان بگذره و از خزر به آذربایجان و بعد ترکیه و اروپا برسه. اگه راه کوتاه تر و امن تری بود زنگه زوری لازم نبود .دیگه این همه تحلیل و نظریه و طرح توطئه ارایه دادن لازم نیست.
عطا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۵
چند روز پیش دالان ناتو لقب داده بودید امروز پدر ناتو آمده در کنار رود ارس مانور نظامی می دهد اصلا از سیاست شما چیزی نمی دانیم درسال ۱۹۱۸ شوروی سابق خاک آذربایجان را به ارمنستان واگذار کرده است با تهدید ودستور،زنگزرو طبق اسناد متعلق به آذربایجان می باشد
به آیسان ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۰
آیسان جون حالا تحلیلت به کنار این آمارهای جعلی رو از کجا میارید ؟ قبلا به دروغ ادعا میکردید نصف ایران ترکن که همونم غلط بود الان میگید نه اکثریت ترکن اینطوری که شما پیش میرید چند وقت دیگه لابد ادعا میکنید کل ایران ترکن ! بعد بهتونم بگیم نژادپرست بدتون میاد از نصف و چهل میلیون رسیدید به اکثریت روز به روز دروغگوتر و جاعل تر از دیروز میشید حداکثر جمعیت ترکها در ایران ۱۴ تا ۱۵ میلیونه اما دوز توهم پانهاشون ماشاالله از ۴۰ به اکثریت رسیده ، جنون نژادپرستی دیوانه تون کرده منم از قومیتهام اتفاقا بخاطر چند هزار ترک و ترک زاده مهاجر توهم زدید کل استان ما هم خاک ترکستانتونه که نیست ، تو خواب ببینی بجز شمالغرب ایران جهت دیگه جغرافیایی اکثریت ترک داشته باشن متوهم
فریدون ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۸
اردوغان در جهنم خواهد دید دلان زنگرود
ایرانی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۱
ترکها اقلیتی با حداکثر ۱۶ میلیون نفر در ایران هستند. توهمات پانترکی خودتان را رها کنید.
ناشناس ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۵
به نظر من ما باید در منطقه خاورمیانه یک بازار مشترک همانند اروپا تشکیل بدهیم و سازمان اکو را گسترش دهیم و از جنگ و اختلافات کنار باشیم در زمانی که جنگ اول جهانی و دوم جهانی در اوروپا باهم جنگ بودن در حال حاظر دوست و باهم بازار مشترک تشکیل دادن انوقت تحریم ها هم اثر نخواهد کرد.و گرودور زنگزور باز می شود ارمنستان هم به این بازار مشترک می پیوندد
به aysan maral ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۱
باز از اثرات زیانبار تماشا تلویزیون باکو و ترکیه همین که اکثریت ایران ترک و در اختیار فرامین باکو و ترکیه هستند و در مقابل سیاستهای کشورشان ایران ؟؟؟؟احتمالا توهم و خیالات شما را گرفته است ؟؟؟؟کریدور زنگه زور باز نخواهد شد چرا که هدف غرب و ترکیه قطع مرز ایران با قفقاز و اروپا است و رهبری و سیاسیون و فرماندهان نظامی موکدان ان را خط قرمز ایران اعلام کردند و مسافت و زمان زیاد رسیدن کالا و تغییر حمل و نقل از ریل به کشتی (از طریق دریای کاسپین )و هزینه بارگیری مجدد از کشتی به ریل و.....و سیاست سینوسی غربی ترکیه (بدست گرفتن اهرم فشار ترانزیت کالا چینی در قبال اقوام ترک اویغور )هنوز چین را مجاب و حمایت نکرده است و چینیها منتظر عاقبت زنگزور و جنگ باکو و ارمنستان هستند واقعیتهای میدانی مهمتر از قمار بر توهمات و ارزوهای محال است . جنگ دوم قره باغ تلنگری به ایران و هند و...بود برای هماهنگی سیاستهای امنیتی و اقتصادی (کریدور هند ایران و ارمنستان )
داریوش ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۸
انشاالله مسلمانان شیعه آذربایجان بر کفار ارمنی و طرفداران منافقشان پیروز خواهند شد و دل امام زمان را خوشنود خواهند کرد
معلم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۱
حساسیت دوستان ستودنی هست نظر من مخالف تمام نظرات کارشناسان مربوطه هست من فک می کنم گشایش این کریدور حساسیت ترکها رو نسبت به آذربایجان ایران کم خواهد کرد به نفع امنیت ملی ماست که این دالان هر چه سریعتر افتتاح شود
Rauf ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۲
من وخیلی از ملت این مرز وبوم واقعیت وحوادس منطقه کشور.وجامعه را دنبال می‌کنیم وکاملا آگاهانه میدانم.میفهیم.ودرک.میکنیم کاملا واقعی نه سرشار از توهمات فارسی پسندانه..پس زرتاپرت موقوف توهم زیان بار است. از توهم وکلمات زرتاپرتی دور از واقعیت بیزاریم..
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۹
در اول نوشته عبارت " تجاوز آذربایجان" نشانگر طرز فکر نویسنده هست ، افراط در خود بزرگ بینی ناشی از باستانگرایی افسانه ای موجب مسمومیت فکری قسمت بزرگی از الیت منصوب به سیاسیون شده است و تحویل گرفتن این طرز فکر از سوی برخی مجریان سیاست خارجی ، چنین عاقبتی برای کشور بوجود آورده است ، اگر از این وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی رضایت داریم ؟ باید ادامه یابد دیروز اتحادیه عرب و چین و روسیه و امروز ژاپن و ... در جبهه مقابل تمامیت ارضی ایران قرار دارند واقعیت های جهانی ناشی از معیارهای قدرت ، خط بطلان بر تئوری های مطرح شده در نوشته را پررنگتر می‌کند
به Aysan ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۸
اونیکه خیالپردازی میکنه تو و امثالتید ترکها تو آذرباییجان غربی که اسمش آذرباییجانه اکثریت نیستن چه برسه به ایران ، خدا شفاتون بده چقدر عقده قومی قبیله ای دارید !
ناشناس ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
امثال آیسان که مدام نام عوض میکنند باقیمانده اردوگاه آلبانی هستند . اگر قصد جواب دادن دارید به این موضوع هم اشاره کنید تا پشت پرده ها بیستر آشکار شود .
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۸
آذربایجان غربی با اکثریت شیعه ترک آذربایجانی و اقلیت شکاک و سورانی ، واقعیت موجود و نمونه از جامعه ایران است که از قضا مشخصه کلی جامعه را تعریف می‌کند
ایرانی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۶
مغولها چه در ایران و چه در استانی که نام آن را آذربایجان غربی گذاشته اند اقلیتی بیش نیستند و از همه مهمتر مهمان هستند. پس بهتر است نمکدان نشکنند و حرمت میزبانان ایرانی الاصل خود را نگه دارند.
ایوب ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۸
کی گفته اکثریت مردم آ.غ تورک هستن بیشتراز ۵۰درصد مردم این استان کورد هستن الکی فاز نگیرن بعضیا
به خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۸
آذرباییجان غربی اکثریت کردن کردهاش هم شیعه ان هم سنی واقعیت و شما تحریف میکنید
Ali ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۳
خواب غرب برعلیه ایران تعبیر نمی شود. اراده چین به استفاده از راه ایران است. عربستان، ترکیه، باکو وابستگی به غرب دارند و هر لحظه امکان توقف در تجارت چین وجود دارد. بالا بروند و پایین بیایند. کریدور ایران دست نخواهد خورد. ایجاد نا امنی داخلی و نیز در قفقاز برای بازکردن کریدور هند و عربستان شکست خواهد خورد.
همایون ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۹
آذربایجان غربی خاک کردستان هست و ترک ها در این استان مهمان هستند
کوروش ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۱
اره کردها اونقدره تو اکثریتن که یک قبر صدساله کردی تو ارومیه و حتی تو کل اذربایجان غربی پیدا نمیکنی اینا مهاجرین عراقی الصل و هندی هستن که باید رعایت حال صاحبخانه اصلی را داشته باشن و الا مانند قره باغ از ارمنیها یاد خواهند گرفت
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۱
پانکرد متوهمی که خود را به دروغ ایرانی می نامد حتی اگر جمعیت ترکها در ایران ۱۶ میلیون هم باشد باز اقلیت نیستند ۱۶ میلیون نفر بیش از جمعیت اکثر کشورهای اورپایی ویا ۸ برابر جمعیت ارمنستان است و تعداد نمایندگان مجلس در شورای اسلامی در آذربایجان غربی ۱۲ نفر است و سالهاست که نه نفر شیعه و سه نفر سنی هستند این یعنی ۷۵ در صد شیعه و ۲۵ درصد سنی --- فارغ از اینکه بیشتر جمعیت سورانی ها در جنوب استان ، پناهندگان عراقی سال ۱۹۷۵ هستند که به تحریک شاه ایران بر علیه عراق شورش کردند و سپس بعد از توافق شاه و صدام به ایران فرار کردند ، امروز هر شخصی که شناسنامه ایرانی دارد حتی از دیروز ، تبعه مساوی ایران است قدمت هزاران ساله ما ترکها در ایران ، ویا مهاجرت ۳۰۰ سال پیش کردتبارها از هند به منطقه ، موجب برتری یکی بر دیگری نیست
تورج ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۷
چند روز است که خواننده مقالات سایت شما شده ام . اما در تحلیل هایتان نکات مهمی را در نظر نمی گیرید. از نظر نظام جهانی سلطه دشمن اصلی و دائمی ایران نبوده و چین است ! اگر غرب قصد اختلال در قدرت گیری چین و مقابله با آن را داشته باشد قطعا از توسعه سیستم حمل و نقل بین المللی مورد نظر چین جلوگیری میکرد. و البته چینی ها هم احمق نیستند که ترکیه عضو ناتو را بر میلیاردها سرمایه گذاری خود را مسلط ببینند . واقع آنستکه غربیها قصد توسعه بازار بین المللی را دارد و هم غرب و هم چین ایران را اختلال در این بازار می بینند شاید مهمترین عامل عدم اتصال ایران به این بزرگراه نپذیرفتن NFTF است
حسینی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۳
هدف وصل کردن تبریز به ارومیه شد خشکاندن دریاچه ارومیه، امیدوارم که این بار خذر رو خشک نکنند!
یک آذری ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
در جواب آیسان ابزار کار پانترکان دروغگویی و تحریف تاریخ و هویت و ترکسازی اقوامی که ترک نیستند که یک نسل کشی فرهنگی می باشد و دست آخر نسل کشی فیزیکی کسانی که حاضر به ترک شدن نیستن مانند ارمنی ها و کردها و آشوری ها
عادل ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۸
آذری زبان ها فکر میکنند چون در تهران و شهر های اطراف، ترک زبانان زیاد هستند پس اکثریت ایران ترکه. با ی حساب و کتاب ساده میشه فهمید که خیلی هم دست بالا بگیرید جمعیت ترک زبانان به ۲۰ نخواهد رسید. در ضمن جمعیت کشور باکو ، همشون آذری نیستند خیلی ها تالشی و گرجی و ...هستند که به خاطر سیاست های نژاد پرستی ، زبانشان به مرور به ترکی تغییر کرده به خصوص شهر باکو که قبلا ی شهر ایرانی زبان ( نه پارسی) بوده است. ترکیه که معلوم الحال است بالای ۲۰ میلیون خودشون معترفند که کرد تو ترکیه هست تا همین چند سال پیش دولت ترکیه بهشون میگفتند ترکان کوهی. حالا بماند ارمنی ها و یونانی های ترکیه که به خاطر یکسان سازی زبانی دولت های ترکیه بعد از جنگ جهانی تغییر زبان دادند. چون عثمانی ها ترکمن بودند شبیه ترکمن های ایران ، طبیعتا مردم ترکیه نیز باید ترکمن باشند ولی اگه به ظاهرشون نگاه کنید مردم غرب ترکیه شبیه اروپایی ها بور هستند و شرق ترکیه شبیه ایرانی ها و ارمنی ها. تازه جنوب ترکیه حدود ۲ میلیون عرب داره
صام ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۴:۱۸
ایران باید تا عمق خاک ارمنستان نزدیک ایروان ضمیه خاک خودش بکنه به عینه شاهدم که خودشون هم راضی هستن بیان یکی از شهرهای استان اذربایجان شرقی تبریز بشن چون میدونن دیر یا زود توسط ترکیه بلعیده خواهند شد
سعید اهوازی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۴
سلام دوستان ایوب به نقطه خوبی اشاره کرد. اکثریت مردم آذربایجان غربی کورد هستند. عفیه کاک ایوب
سعید اهوازی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۴
ایوب درست میگه اکثریت مردم آذربایجان غربی کورد هستند. عفیه کاک ایوب
علی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴
در اولین فرصت و به هر ترفندی نخجوان رو برگردونیم تا فتنه بخوابه بعد تالش و .. کسی جرات میکنه نگاه چپ به ایران بکنه آذری های عزیز ایرانی هستن نه تورک مزدورا و خائنین داخلی که مسوولیت دارن رو رسوا و از کار برکنار کنین
بیجار ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۹
آنهایی که اکثریت آذربایجان غربی را کورد می دانند لطف کنند جمعیت شهرستانهای بوکان،مهاباد،سردشت،پیرانشهر و اوشنویه و نصف نقده را جمع کنند به اضافه اقلیتهایی در اورمیه،چالدران و شوط ببینند از جمعیت سه میلیون و هفتصد هزار نفری استان چند درصد میشه.بحث و جدال لازم نیست که.
ابراهیم قدیمی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰
دولتها حق دارند با هم اتحاد اقتصادی ،نظامی ،سیاسی وفرهنگی بنا برتمایل وفرهنگ ومنافع اقتصادی ،سیاسی ،اجتماعی وحتی نظامی خود بر قرار کنند۔من تصور نمی کنم ایران یا کشور دیگری با اینگونه تمایلات حق مخالفت داشته باشد۔ایران مخالف دالان جعلی وخود ساخته زنگزور است۔ایران وارمنستان بیش از دوهزار وپانصد سال است که رفت وامد بی واسطه از طریق سرزمین های خود دارند واجازه نمی دهد این حق ازبین برود۔اذربایجان ونخجوان بدینگونه به دولت تزاری روس واگذار شده است۔اذربایجان نمی تواند بندی بر قرار داد ترکمانچای اضافه کند۔
حامد ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۳
نصف بیشتر ارومیه هم کردنشین است که اسم آذربایجان گذاشتند روی آنجا. ترکها مهاجر هستند و اصالتی در غرب دریاچه ارومیه ندارند. سالها دروغگویی و آمار بافی پانترکی دیگر کافیست.
یک لر کاسی ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۱
خود آذربایجان شرقی هم تات و کرد شقاقی و کرد میلان و کرد برادوست و تات هستند که از جور مغولزادگان بیابانگرد سلجوقی و ایلخانی و قزلباشان صفویه ترک‌زبان شده اند
یک آذری ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۵
هر وقت مردم آذربایجان قیافه و چهره ای زردپوست داشتند شما می توانید بگویید مردم آذری ترک هستند درصورتی که مردم آذربایجان هویت و فرهنگی ایرانی دارند و از نژاد آریایی می باشند
یک آذری ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۸
تاریخ و هزاران سند تاریخی با صدای بلند فریاد می زنند که آذربایجان و مردم آذری ترک نیستن و از هر ایرانی ایرانی تر هستند
خسرو ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۵
دروغ دوای درد پانکردها نیست اورمیه یک شهر آذربایجانی ترک شیعه هست و خواهد ماند ما از هر ایرانی ، ایرانی تر هستیم ولی ترک ایرانی نه آذری باستانی جعل شده توسط کسروی --- ایران در زبان ترکی ما به مفهوم سرزمین پیوند و اتحاد است و ما گارانتی اتحاد ایران هستیم ، من مطمئنم که پانفارسها طرفدار اتحاد ایرانند درست مثل ما ، ولی پانکردها تجزیه ایران و استقلال کردستان را آرزو می کنند
ایراندوست ۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۳
خوب اگر شما ترک هستید و آذری نیستید پس چرا وقتی می‌گویند داعشی هستید قبول نمی‌کنید چون ترکها بودند که در ترکیه داعش را ساماندهی و حمایت کردند.
خسرو ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶
یادآوری میکنم که به مجلس شورای اسلامی ایران چند نفر کرد داعشی حمله کردند یعنی شما پانکردها که با اسن های جعلی مثل ایرانی یا ایراندوست یا فرهاد و ... می‌نویسید قبول میکنید که داعشی هستید؟