لزوم عدم غفلت از بحران قفقاز

کریدور زنگزور و گزینه هایی که همچنان روی میز است

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۰۳ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد مهدی مظاهری
محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسیاری از مقامات کشورها می کوشند در سایه تغییر تمرکز افکار عمومی جهانی، اهداف و مقاصد منطقه ای خود را که در زمان معمول باید با تحمل فشار و هزینه بالا پیش می بردند، در سکوت خبری پیگیری کنند. بحران قفقاز نیز یکی از این مسائل است که عدم غفلت از آن و آمادگی برای مدیریت شرایط در مرزهای شمال غربی طبق منافع کشور، باید یکی از الزامات دستگاه دیپلماسی کشور باشد.   
کریدور زنگزور و گزینه هایی که همچنان روی میز است

دیپلماسی ایرانی: در ماه های اخیر حمله اسرائیل به نوار غزه و کشتار بی رحمانه ای که این رژیم علیه مردم فلسطین به راه انداخته به خبر اصلی همه رسانه ها تبدیل شده و در نتیجه همه بحرانها و اختلافات ارضی – ژئوپلیتیکی دیگر را در حاشیه قرار داده است. هر چند به دلیل مطرح بودن مسأله نسل کشی در غزه و بالا بودن شدت درگیری ها و تلفات در این جنگ، لزوم باقی ماندن این موضوع در رأس تحلیل‌های سیاسی احساس می شود، اما به نظر می رسد، با توجه به تعدد تهدیدات موجود در اطراف مرزهای ایران، غفلت از سایر مسائل و مشکلات ژئوپلیتیکی حوزه پیرامونی کشور نیز به مصلحت نیست. به ویژه که در زمان اوج گیری یک بحران بین المللی، بسیاری از مقامات کشورها می کوشند در سایه تغییر تمرکز افکار عمومی جهانی، اهداف و مقاصد منطقه ای خود را که در زمان معمول باید با تحمل فشار و هزینه بالا پیش می بردند، در سکوت خبری پیگیری کنند. بحران قفقاز نیز یکی از این مسائل است که عدم غفلت از آن و آمادگی برای مدیریت شرایط در مرزهای شمال غربی طبق منافع کشور، باید یکی از الزامات دستگاه دیپلماسی کشور باشد.   

بعد از جنگ سوم قره باغ در شهریور۱۴۰۲ که با پیروزی جمهوری آذربایجان بر نیروهای جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی و پیوستن این منطقه به آذربایجان همراه گردید، به دلیل ورود و مداخله بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای و طرح موضوع کریدور زنگزور و احتمال تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای ایران، چالش های راهبردی میان باکو و تهران افزایش یافت. هر چند ایران و آذربایجان اشتراکات فرهنگی و اقتصادی گسترده ای برای همکاری و شراکت با یکدیگر دارند، اما کریدور زنگزور می تواند با حذف دسترسی مرزی ایران به ارمنستان، منافع ژئوپلیتیکی و منطقه ای ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد و کشورمان را ناچار به پذیرش محدودیت های ژئوپلیتیکی جدید برای عبور ترانزیتی از شمال به جنوب و بالعکس بسازد. به عبارت دیگر، عبور این کریدور از داخل خاک ارمنستان، مرزهای ایران و روابط با کشور ارمنستان را محدود می کند و یک نوع خفگی ژئوپلیتیک برای کشور به وجود می‌آورد. بر همین اساس بعد از الحاق قره باغ به آذربایجان، بسیاری از کشورهای منطقه که در رقابت استراتژیک با ایران هستند، در کنار کشورهای غربی مایل به ایجاد این کریدور بودند و به توافقاتی در این زمینه نیز رسیده بودند. با این وجود، مقامات دیپلماتیک کشورمان بر این رویکرد تاکید کردند که این بحران باید با حضور بازیگران منطقه ای و لحاظ کردن منافع همه کشورهای منطقه حل و فصل شود. 

در چنین شرایطی و با وجود تنش ها و چالش های مختلف، ایران توانست سایر کشورهای منطقه به ویژه جمهوری آذربایجان را متقاعد به پذیرش پیشنهادات خود کند. درنتیجه، بر اساس طرح ایران یعنی همکاری در قالب نشست منطقه ای ۳+۳ با حضور شش کشور ایران، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، گرجستان و ترکیه و برقراری مسیر ترانزیتی شرقی- غربی جمهوری آذربایجان- جمهوری نخجوان از طریق ایران، این چالش مدیریت گردید. 

با این وجود، برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه فرانسه و انگلیس، چینش میز مذاکرات صلح قفقاز بر اساس فرمت 3+3 قابل قبول نبود؛ چرا که می توانست منجر به تحقق صلحی پایدار و در نهایت، مسدودسازی مسیر مداخله‌گرایی آنها در معادلات آسیای مرکزی و ممانعت از توسعه حضور ناتو در این منطقه شود. بنابراین هر چند موضع رسمی آنها بعد از این نشست، حمایت از صلح و ثبات در منطقه بوده، اما رویه عملی آنها بر هم زدن توافقات صورت گرفته در نشست تهران و یا پیگیری مسیرهایی است که می تواند به اندازه کریدور زنگزور برای ایران تبعات سیاسی- اقتصادی و ژئوپلیتیک داشته باشد. 

کشورهای منطقه نیز رویکردهای متفاوتی در قبال این مسأله داشته اند؛ در رابطه با موضع روسیه باید گفت جنگ اوکراین تأثیر بسیاری بر رویکرد کرملین نسبت به کریدور زنگزور  داشته است. در حالی که این کشور بعد از جنگ دوم قره باغ در سال 2020، مخالف شکل گیری این کریدور بود و در برابر فشارهای ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد آن مقاومت می کرد، اما حال در اثر تبعات جنگ در اوکراین که باعث مسدود شدن مسیرهای روسیه به سمت غرب شده، مقامات روس به دنبال مسیرهای مواصلاتی جدید برای تجارت و ارتباط با سایر نقاط دنیا هستند. در نتیجه به نظر می رسد نگاه روسیه نسبت به ایجاد کریدور زنگزور تغییر کرده؛ هر چند مسکو هنوز به شکل علنی از ایجاد آن حمایت نکرده است.

ترکیه نیز که از احیای کریدور زنگزور و تضعیف موقعیت ژئوپلیتیکی ایران نفع می برد، خود را در صف طرفداران آذربایجان قرار داده و در این راستا در اواخر بهمن 1402، شاهد سفر «الهام علی اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به آنکارا بر اساس دعوت رسمی اردوغان بودیم؛ سفری که در طی آن بر لزوم افزایش حجم تجارت بین دو کشور، اتحاد ترکیه و جمهوری آذربایجان و البته اتحاد جهانی ترک‌ها و تقویت سازمان کشورهای ترک، تأکید شد. در این راستا به نظر می رسد آنکارا به‌منظور پیشبرد اهداف خود در منطقه قفقاز، تلاش کرده تا در ابتکارات چندجانبه مانند تقویت سازمان کشورهای ترک و مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر مشارکت فعالانه‌تری داشته باشد.

گرجستان نیز به عنوان تنها کشور منطقه قفقاز که دسترسی مستقیم به دریای سیاه دارد، از آب گل آلود بحران قفقاز به دنبال افزایش نقش خود برای ترانزیت تجاری است. در نتیجه این کشور به طور مقطعی با سیاست مخالفت ایران با ایجاد کریدور زنگزور همراه شده تا توسعه و تقویت کریدور میانی (کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر) در دستور کار آذربایجان و کشورهای غربی قرار بگیرد. این طرح بخشی از برنامه توسعه ارتباطات شرق و غرب است که قلمرو روسیه و ایران را دور می زند و کشورهای اروپایی را از طریق  ترکیه و گرجستان به آذربایجان و پس از آن به شرق و به ویژه چین متصل می کند. 

بر این اساس، به نظر می رسد در مقطع کنونی، همسایگان ایران در مرزهای شمال غربی کشور با شتاب فزاینده‌ای به دنبال تثبیت جایگاه خود در کریدورهای ترانزیتی و بده و بستانهای سیاسی – اقتصادی به منظور تأمین منافع خود در حوزه قفقاز هستند. از سوی دیگر، ارمنستان نیز در هفته های اخیر(4 اسفند 1402) بعد از ادعای وزارت دفاع این کشور مبنی بر کشته شدن چهار سرباز ارمنستانی در حمله جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی این کشور، عضویت خود در سازمان «پیمان امنیت جمعی» را به حالت تعلیق درآورده و مدعی شده که «پیمان امنیت جمعی» در مورد ارمنستان اجرا نشده است؛ رویکردی که می تواند به معنای نزدیکی هر چه بیشتر ارمنستان به کشورهای غربی باشد. در این شرایط، منطقه قفقاز بار دیگر مستعد درگیری و افزایش تنش است و عدم ورود و تدبیر اندیشی جمهوری اسلامی ایران، می تواند سیر تحولات این منطقه را بر خلاف منافع و امنیت ملی کشور سوق دهد. به ویژه خطر جدی در این میان، پشت کردن جمهوری آذربایجان به توافقاتش با ایران و تلاش مجدد این کشور برای احیای کریدور زنگزور از داخل خاک ارمنستان است. 

در این راستا در شرایط جدید، جمهوری اسلامی ایران باید نقش توازن گر خود در منطقه قفقاز را احیا کرده و ضمن جلوگیری از اتحاد ترکیه، آذربایجان و گرجستان برای بی اثر کردن مسیرهای ترانزیتی کشورمان و ایجاد کریدورهای جایگزین، از بازگشت گزینه استفاده از زور برای اشغال استان سیونیک ارمنستان و بازگشایی کریدور زنگزور از این مسیر، جلوگیری و بر توافقات اخیر خود با باکو مبنی بر اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از داخل جمهوری اسلامی ایران تأکید کند. 

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به واسطه برخورداری از روابط حسنه با هر دو کشور  روسیه و ارمنستان، می تواند به عنوان یک میانجی در روابط آنها وارد شود و ضمن امتیاز گیری از هر دو طرف برای رعایت ملاحظات و منافع کشور در بحث کریدورها و ائتلافهای منطقه ای، مانع تیره تر شدن روابط آنها، تمایل دولت ارمنستان به بازی در زمین کشورهای غربی و باز شدن پای این کشورها و ناتو به منطقه قفقاز شود. 

محمد مهدی مظاهری

نویسنده خبر

دکتر محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه، رئیس موسسه فرهنگی اکو، عضو هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، مشاور رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور وزیر امور ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دالان زنگه زور کریدور زنگه زور زنگه زور محمدمهدی مظاهری ارمنستان ایران و ارمنستان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ترکیه ایران و ترکیه


( ۱۱ )

نظر شما :

ناشناس ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۲
علی پانترکه بدو . خسرو پانترکه تو هم بدو . ده تا ده تا کامنت بگذارید تا ارباب رجب خوش به حالش بشه .
میلاد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۰
واقعیت امر این هست که ایران بالاجبار باید اتفاقات قفقاز را با عینک آذربایجان ببیند ارمنستان نه چیزی برای عرضه دارد و نه می خواهد تعاملات حداکثری با ایران داشته باشد همین ارمنستان بیشتر دنبال تعامل با ترکیه و غربی هاست تا ایران. یک واقعیتی هست و آن هم اینه که ایران با دست خالی و تحت تحریم نمی تواند ارمنستان را کنار خود داشته باشد. ارمنستان فقیر دنبال تعامل و ارتباط با دنیاست تا سروسامانی به اقتصاد خود دهد
خسرو ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰
نویسنده محترم بر اشتباه متداول در تصور اینکه ارمنستان راه مواصلاتی برای ایران است و خفگی ژئوپلیتیک ایران اصرار ورزیده است نمی دانم چرا فکر می‌کنند همه می‌خواهند کریدور زنگه زور را باز کنند فرانسه و اورپا و آمریکایی‌ها در این مورد با ایران همفکر هستند و مخالف بازگشایی کریدور زنگه زور -- روسیه کمی و ترکیه بیشتر موافق کریدور زنگه زور هستند با اینحال ارمنستان در هیچ کجای کریدور شمال جنوب قرار ندارد مگر آذربایجان با ایران توافق کرده که کریدور زنگه زور باز نشود که حالا به آن پشت کند؟ نترسید ارمنستان جسارت طلاق گرفتن از روسیه را ندارد در صورت جدایی ارمنستان از ترکیب امنیتی روسیه و پیوستن ایروان به بلوک غربی ، جنوب ارمنستان مثل آبخازیا از ارمنستان جدا شده و ابتدا استقلال و سپس به روسیه ملحق شده و روسیه خود کریدور زنگه زور را باز خواهد کرد
مجتبی ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۲
درگیری و جنگ امروز کریدوری است ،همان طور که ترکها با پیدایش داعش و حمایت آن جلو خط لوله انرژی و ترانزیتی ایران به مدیترانه ( با عبور از عراق و سوریه )بدون عبور از خاک ترکیه گرفتند و ایران را وابسته به ترکیه و باکو کردند اینبار نوبت ایران است تا تاوان اقدام آنها را به خودشان بچشاند و کمترین اغماض و مصلحت نکند گول زوزه گرگهای خاکستری نخورید با نعره شیر همه پا به فرار خواهند گذاشت
علی ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۶
تا دیروز ارمنی پرستان در ایران میگفتن که گرجستان و روسیه مخالف این کریدور هستن اما هر ادم عاقلی با دیدن واقعیات منطقه میتونه تشخیص بده که حرفهای انها فقط از روی دشمنی با ترکها و حس شادی توخالی برای پان فارسها است. بهتره که طرفداران ارمنستان که جرات بیان واقعیات رو ندارن لااقل در توهمات سیر نکنن هر چند میتونن شادی کودکانه بکنن . این کریدور ایجاد خواهد شد چه ایران بخواد چه نخواد ، چه بهتر که ایران هم برای منافع مردمش در این طرح شرکت کنه چون در اخر ارمنستان هم با ان موافقت خواهد کرد . پان فارسها منتظر هضیانات شما هستیم البته بصورت ناشناس !
به ناشناس ۱۲:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۲
ما ترکها دنبال خوش آمد رجب نیستیم تو از خواب غفلت و حماقت بلند شی کفایت می کنه
کوروش داریوش راده ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۸
تحلیلی بسیار ضعیف و ترک ستیزانه. کریدور زنگه زور به نفع ایران است. و ارتباط ایران و ارمنستان قطع نمی شه. یک چهار راه است. زیر گذر و روگذر. هرچند خود بنده و اکثریت مردم کشورم دوست دارند زنگه زور دست ادربایجان شیعه بیفته تا ارمنی نصارا. مطمئنا علیف هم بعد از فتح زنگه زور به هیچ کشوری از جمله اسراییل اجازه دخالت نخواهد داد و چقدر زیبا خواهد بود که شمال غرب ایران دو تا همسایه کاملا ترک داشته باشد که قبلا هم همینطور بوده است و ارمنستان اشغالگر است. زنده باد زنگه زور زنده باد ایران زنده باد آذربایجان. فتح زنگه زور معادل فتح خرمشهر است انشاالله
Aysan Maral ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۵:۴۴
آقای مظاهری، در ترکیه یک سنت دیرینه دولتی وجود دارد و آن این است که - ترکیه تبلیغات نمی کند و سر و صدا نمی کند که چه خواهند کرد. آنها فقط بی سر و صدا کار را انجام می دهند و سپس شما را در موقعیتی قرار می دهند که شما چاره ای جز پذیرش آن نخواهید داشت. وقتی بحث زنگزور به میان می‌آید، ترکیه و آذربایجان همان کاری را که در قره‌باغ و مناطق اطراف آن در سال 2020 و 19 سپتامبر 2023 انجام دادند، انجام خواهند داد.یادتان هست در تهران و اروپا عده ای در مورد حمایت از حقوق ارامنه در قره باغ صحبت می کردند؟یادتان هست پاشینیان در باشگاه ارامنه تهران می گفت قره باغ ارمنستان است؟ آن ارمنی ها قراباغ الان کجا هستند؟ کار انجام شده است و سر و صدایی که برخی در حال حاضر ایجاد می کنند بیهوده و آب در هاون کوبیدن است و واقعیت را در روی زمین تغییر نمی دهد. پس یک روز از خواب بیدار می شوید و می بینید که کریدور زنگزور ایجاد شده و سر بازان آذربایجانی آنجا هستند. آن روز دور نیست. فقط منتظر نزدیک شدن انتخابات آمریکا باشید. روز خوبی داشته باشید
ناشناس ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۷
به احتمال زیاد کریدور زنگه زور باز خواهد شد اما کنترل آن در دست ارمنستان خواهد بود در ازای افتتاح این کریدور آذربایجان هم مرز های خود را به روی ارمنستان خواهد گشود و ارمنستان را به روسیه متصل خواهد کرد ترکیه هم مرز خود را به روی ارمنستان خواهد گشود و ارمنستان از طریق ترکیه به اروپا وصل خواهد شد
ایران ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳
ارمنستان هیچگاه کریدور که هیچ حتی راه هم نخواهد داد. مگر راهی محدود برای اروپاییهایی که دولت ارمنستان رو تحت فشار سیاسی قرار میدهند که تا حدی از نظر نظامی با ایران همیشه سرافراز نزدیک نشود...
داود ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۱
زنگزور که نه کل مناطق با اصطلاح ارمنستان فعلی خاک مسلمانان بود. و در دوره عثمانی، ارمنی های ترکیه و عراق و سوریه به علت خیانتی که به عثمانی در جنگ با روس ها کرده بودند حکم نخجیر گرفتند و به ایروان که آن موقع در سیطره روس ها بود کوچ کردند و به تدریج ترکیب جمعیتی منطقه را با اخراج و کشتار مسلمانان به نفع خودشان تغییر دادند. کتاب ایروان ایالت مسلمان نشین را از دکتر صمد سرداری نیا.
به داریوش کوروش زاده (مد شده اسامی فارسی قوم گراها انتخاب میکند ؟؟؟) ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۳
منفعت کریدور زنگه زور برای ایران چیست ؟؟؟؟ نقشه کریدور در بر گیرنده تمام مرز ایران با ارمنستان است و ایجاد چهار راه یا رو گذر و زیر گذر مطرح نیست و در تمام میزگردها تلویزیونی و اندیشکده های باکو و ترکیه و غرب مسله حذف ایران از قفقاز مطرح است نه من و نه اکثریت مردم ایران دوست ندارم این کریدور دست باکو دشمن ایران شریک جرم اسراییل بیفتد(تامین کننده بیش از 40 درصد نفت اسراییل ) و اصولا هر کسی به باکو رفته مردم انجا را شیعه نمیداند (از جمع اوری پرچم امام حسین تا دستگیری علما و شیعیان و عزاداران باکو و...) علیف قبل و بعد جنگ قره باغ گفته اجازه دخالت به اسراییل نخواهد داد اما با ساقط کردن پهباد اسراییلی در فوردو و ترورهای علیه دانشمندان هسته ای و شاهچراغ و...نشان داده افسار حکومت باکو دست اسراییل است .تاریخ نشان داده هرگاه حکومت ترک در همسایه ایران بوده بیشترین تجاوز به ایران صورت گرفته نگاهی به 13بار تجاوز عثمانی به اذربایجان یا تجاوز ازبکها به حکومت صفوی و.....بینداز .فتح کریدور توسط باکو معادل جنگ عراق (ترکیه باکو و اسراییل و غرب )با ایران و مطمین باش ایران در میدان نخواهد گذاشت این اتفاق بیفتد قدرت ایران باعث کرنش ترکها شده عقب شنینی شبکه itv جمهوری باکو در برابر قدرت ایران(این شبکه بازتاب دهنده مکنونات درونی و دیدگاه های مسئولان باکویی است که گمان می کردند می توانند از لحاظ نظامی از پس ایران برآیند اما تحولات اخیر منطقه به خصوص نبردهای دریای سُرخ نشان داد قدرت جمهوری اسلامی و متحدانش تا چه اندازه بوده که حتی آمریکا و غرب نیز در برابر آنها کاری از پیش نمی برند.)صاحبان اصلی ساختمان‌های مجلل خالی از سکنه باکو بالاخره پیدا شدند!(پس از گذشت چهار ماه از عملیات طوفان الاقصی و ناکام ماندن رژیم صهیونیستی در جبران شکست خود در این حمله فلسطینی‌ها و ناکامی در تحقق اهداف حملات وحشیانه به غزه، مهاجرت صهیونیست‌ها به باکو از فلسطین اشغالی و نیز روسیه افزایش یافته و این صهیونیست‌ها در خانه‌های خالی باکو اسکان داده می‌شوند! این منازل خالی مجلل در باکو طی دو دهه حکومت الهام علی‌اف توسط شرکت‌های ساختمان‌سازی ساخته می‌شدند و برای بسیاری از مردم جمهوری آذربایجان این معما مطرح شده بود که وقتی این منازل گران‌قیمت خالی باقی می‌مانند، چرا ساخته شده‌اند؟! طی دوره بیش از دو سال گذشته نیز رسانه‌های باکو بارها از افزایش پروازهای مسافری میان اسرائیل و باکو خبر می‌دادند که این نیز به معمایی لاینحل برای مردم تبدیل شده بود. اما، رویدادهای ماه‌های اخیر و افزایش سفرها از اسرائیل و سکونت این مسافران یا مهاجران صهیونیست در آپارتمان‌های مجلل خالی باکو، از این معماها رمزگشایی کرده است!)
سرباز وطن ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰
" این کریدور ایجاد خواهد شد چه ایران بخواد چه نخواد ، چه بهتر که ایران هم برای منافع مردمش در این طرح شرکت کنه چون در اخر ارمنستان هم با ان موافقت خواهد کرد . پان فارسها منتظر هضیانات شما هستیم البته بصورت ناشناس" توهماتت از جنس پیشه وری هست که شاخ و شونه میکشید. ولی به محض اینکه روسها رفتن اونم فرار کرد. پتک آهنین همیشه در خدمت به حال آوردن متوهین هست.
سرباز میهن ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۲
Aysan maral که احتمالا اسم واقعیت بیوک یا چنگیزه "نها فقط بی سر و صدا کار را انجام می دهند و سپس شما را در موقعیتی قرار می دهند که شما چاره ای جز پذیرش آن نخواهید داشت. وقتی بحث زنگزور به میان می‌آید، ترکیه و آذربایجان همان کاری را که در قره‌باغ و مناطق اطراف آن در سال 2020 و 19 سپتامبر 2023 انجام دادند، انجام خواهند داد." این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست. مطمئن باش اگر علیف و اردوغان میدونست میتونه بدون واکنش ایران و تحریمهای اروپا سیونیک رو بگیره تا حالا گرفته بود. پتک آهنین همیشه در خدمتته تا الهام چنگیزوف رو سر حال بیاره.
به Aysan Maral ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۰
ترکیه طبق سنتی دیرینه از زمان عثمانی تبلیغات و قمپوز در کردن است (از تبلیغات واکسن ملی ساخته نشده کرونا و...)و اتفاقا در شبکه های خبری و میز گردهای کارشناسان انها عملا جهت دهی سیاسی حکومت ترکیه را مشخص میکند . بعلت سیاست منفعل ایران در زمان روحانی و حسن نیت ایران باعث برداشت نادرست باکو و ترکیه به ضعف ایران در جنگ قره باغ شد اما در سفر هاکان فیدان به ایران بار دیگر ایران هشدار و مواضع به حق خود را به ترکیه منتقل کرد و ترکها چاره ای جز کرنش ندارند رهبری غیر مسقیم و مستقیم هشدار نسبت به دخالت بیگانگان در قفقاز و تامین نیاز اسراییل توسط کشورهای اسلامی (باکو و ترکیه ) ابراز کرد . رزمایش در نوار مرزی و پل متحرک زدن بر رود ارس هشدار خوبی برای ترکها است یک روز از خواب بیدار می شوید و می بینید سربازان ایرانی انجا هستند
به ناشناس ۲۲:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴
شما ترکها ( قومگراها)دنبال توهمات پانترکی و توران هستید و خوشحال هستید چه بسا سرباز کوچک اردوغان و این سیاست باشید نمی دانید شما قربانی و گوشت دم توپ این خواب غفلت و حماقت خواهید شد و زحمت ایران را کم
بابک ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
در یک نگاه بی طرفانه، قبل از شاه عباس صفوی اکثریت ساکنان ارمنستان را به گواهی تمام نقشه های جغرافیایی ثبت شده، نوشته های جهانگردان اروپایی و مسلمان، ارامنه مسیحی تشکیل می دادند و پس از آن، تا زمان عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی، به تدریج نسبت مسلمانان در ارمنستان بیشتر شد تا به اکثریت رسید. اما، پس از اشغال ارمنستان توسط تزارها و جدایی آن از ایران زمین، دوباره نسبت جمعیتی به نفع ارامنه مسیحی تا پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۸ عوض شد و به حالت اول خود در پیش از شاه عباس صفوی بازگشت.
م ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۴
۱_کریدور زنگزور می تواند با حذف دسترسی مرزی ایران به ارمنستان ۲_عبور این کریدور از داخل خاک ارمنستان، مرزهای ایران و روابط با کشور ارمنستان را محدود می کند ۳_طرح ایران یعنی همکاری در قالب نشست منطقه ای ۳+۳ با حضور شش کشور ایران، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، گرجستان و ترکیه حداقل این سه مورد مفسر غلط یا دروغ است که قابل درک نیست. مورد اول و دوم ایجاد مسیرهای ریلی یا جاده‌ای چطور می‌‌تواند دو کشور را از هم جدا کند. اگر چنین هست چرا بین شمال‌غرب و جنوب‌غرب تهران ۴ اتوبان و یک راه‌آهن باعث قطع ارتباط نمی‌شود. پس این مورد جز توهم و دشمنی با آذربایجان و بیانات نامعقول چیز دیگری نیست. شما هر ارتباطی با روسیه یا دریای سیاه دارید با آذربایجان برقرار کنید. مورد سوم یعنی طرح ۳+۳ اولین با از طرف اردوغان پیشنهاد و تاکید شد که حتی ایران نسبت به این طرح بی‌تفاوت یا ساکت بود و تمایلی به قرارگرفتن یا اجرای این طرح نداشت. که بعد گذشت زمان و از مجبوریت تن به این طرح داد. حداقل در نقل قول و امانت‌دار باشید و صداقت را پیشه کنید. لطفأ بجای توهین و تحقیر از منطق و عقل و عدالت در نظرات استفاده کنید. چون جز کمک به تفرقه و از بین بردن اتحاد داخل ایران تاثیر دیگری ندارد. توهین و تهدید براحتی از هر طرف می‌تواند اعمال شود.
عبدالرضا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
الهام علیف نشان داده که به حرفهایش عمل می کند و تنها مترصد فرصت مناسب است تا با حداقل هزینه این کریدور را باز کند و عنقریب این مسئله را عملی خواهد کرد در ضمن برای ایران جنگ با امریکا راحتتر از جنگ ازربایجان است چون 30 میلیون تورک در ایران می باشد که با وضع موجود یک جرقه کافی است تا خسارت جبران نا پذیری به ایران وارد شود بنابراین در مقابل چنین خطری باز گشایی دالان زنگزور خطری به حساب نمی اید
ناشناس ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۹
30میلیون اذری در ایران پشت باکو را گرفتند منجمله ایمه جماعت استانهای شمال غربی ایران اما وقتی راننده اذری ترانزیت ایرانی با چک و لگد و دست بند بازداشت کردند فهمیدند اینبار سکوت یا حمایت از باکو انجام دهند به نابودی خودشان و قطع درامد ترانزیتی و صادراتی خودشان تمام میشوند. علیف باکو و ترکیه و اسراییل اگر میتوانست تا حال کریدور متوهمانه خود باز میکرد اما دید هشدار و جدیت واکنش ایران کشید کنار