با وجود اختلافاتی که وجود دارد

اتحادهای جدید آسیایی علیه چین و کره شمالی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۱۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نزدیکی دوباره ژاپن و کره جنوبی به یکدیگر، ارتباط زیادی با نگرانی آنها درباره همسایگانشان دارد. چین و شی جین پینگ، رهبر آن، آشکارا می خواهند تایوان دموکراتیک را در صورت لزوم با زور «دوباره» با سرزمین اصلی متحد کنند. اگر درگیری از نظر نظامی تشدید شود، ژاپن و کره جنوبی نیز احتمالا مستقیما تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در هر دو کشور مستقر هستند که ممکن است واشنگتن آنها را به جنگ بفرستد. برای توکیو، حرکات تهدیدآمیز پکن "بزرگترین چالش استراتژیک" تمام دوران است.
اتحادهای جدید آسیایی علیه چین و کره شمالی

نویسنده: سون هاوبرگ

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته طی دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی سران دو دولت توافقنامه ای را امضا کردند که سفیر سئول در واشنگتن بعدا آن را "فصل جدیدی" در روابط بین دو کشور نامید. بدین ترتیب هنگامی که نخست وزیر ژاپن به سئول سفر می کند، احتمالا با میزبانی دارای اعتماد به نفس ملاقات خواهد کرد. 

اما اکنون نقطه تاریکی در آستانه این سفر دیده می شود: یک سیاستمدار حزب اپوزیسیون دموکرات کره جنوبی به مجمع‌الجزایر صخره‌ای کوچکی که برای دهه‌ها بین ژاپن و کره جنوبی مورد مناقشه قرار داشته، سفر کرده است. وزارت امور خارجه ژاپن بلافاصله به این سفر اعتراض و اعلام کرد این جزایر "بخش جدایی ناپذیر" حاکمیت ژاپن هستند.

این حادثه در زمان بدی برای رئیس جمهوری کره جنوبی رخ می دهد، زیرا روابط با ژاپن در حال بهبود است. در آغاز ماه مارس، سئول برای رفع یکی از بزرگترین موانع در برخورد با توکیو اقدام کرد: شهروندان کره جنوبی‌ که در دوران اشغال ژاپن قربانی بیگاری اجباری شده یا به عنوان برده جنسی مورد آزار قرار گرفته‌ بودند، دیگر نه از ژاپن، بلکه از کشور خود غرامت می گیرند.

نزدیکی دوباره ژاپن و کره جنوبی به یکدیگر، ارتباط زیادی با نگرانی آنها درباره همسایگانشان دارد. چین و شی جین پینگ، رهبر آن، آشکارا می خواهند تایوان دموکراتیک را در صورت لزوم با زور «دوباره» با سرزمین اصلی متحد کنند.

اگر درگیری از نظر نظامی تشدید شود، ژاپن و کره جنوبی نیز احتمالا مستقیما تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در هر دو کشور مستقر هستند که ممکن است واشنگتن آنها را به جنگ بفرستد. برای توکیو، حرکات تهدیدآمیز پکن "بزرگترین چالش استراتژیک" تمام دوران است و این کشور همچنین با پکن بر سر برخی جزایر – جزایر سنکاکو یا دیائیو که بین ژاپن و تایوان قرار دارند – اختلاف دارد.

در سئول، مردم با نگرانی به سمت تایوان و بیشتر از آن، به قلمرو کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می نگرند. دیکتاتور کره شمالی می‌تواند هر زمان که بخواهد دستور آزمایش هسته‌ای دیگری را بدهد و ماه‌هاست که موشک‌هایی یکی پس از دیگری برای اهداف آزمایشی به سمت دریا شلیک می‌شود. سو می تری، تحلیلگر سابق سیا آزمایش های بیشتر و مدرنیزه شدن فزاینده زرادخانه تسلیحات کره شمالی را انتظار دارد. چین که احتمالا تنها کشوری در جهان است که می‌تواند بر کیم تأثیر بگذارد، به دیکتاتور اجازه می‌دهد هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

البته دولت واشنگتن نگرانی های کره جنوبی را جدی می گیرد: در جریان سفر دولتی هفته گذشته یون، هر دو طرف بیانیه ای را امضا کردند که هدف آن تقویت قابلیت های بازدارندگی سئول بود. این باعث برانگیختن نگرانی های توکیو می شود، زیرا موشک های کره شمالی بارها به طور خطرناکی در نزدیکی جزایر ژاپن فرود آمده اند.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا چین و امریکا تایوان مناقشه تایوان چین و تایوان امریکا و چین و تایوان کره جنوبی کره شمالی ژاپن ژاپن و امریکا ژاپن و کره جنوبی کره شمالی و کره جنوبی شی جین پینگ جو بایدن کیم جونگ اون


( ۲۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۱
مجبورند با چین کنار بیایند و الا بلعیده می شوند .