پیام های ضد و نقیض چین به امریکا و اروپا

غربی ها معنای رفتارهای پکن را نمی فهمند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۱۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حالی که چین سفر وزیر دارایی آلمان و عضو حزب دموکرات آزاد را که با تایوان روابط دوستانه دارد، در آستانه سفر برنامه ریزی شده وی به پکن لغو کرد، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه سفیر ایالات متحده آمریکا را پذیرفت.
غربی ها معنای رفتارهای پکن را نمی فهمند

نویسنده: مجید ستار و یوخن اشتانکه

دیپلماسی ایرانی: پکن به طور همزمان سیگنال هایی توهین آمیز و تنش زدا می فرستد. در حالی که چین سفر وزیر دارایی آلمان و عضو حزب دموکرات آزاد را که با تایوان روابط دوستانه دارد، در آستانه سفر برنامه ریزی شده وی به پکن لغو کرد، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه سفیر ایالات متحده آمریکا را پذیرفت. دیدار چین با نیکلاس برنز نشانه ای از تنش زدایی بود که احتمالا باید به برلین نیز برسد. قرار است وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه به آلمان سفر کند.

چین به سفیر آمریکا گفت که "تثبیت روابط چین و آمریکا، اجتناب از سیر نزولی و جلوگیری از حوادث بین چین و آمریکا کاملا ضروری است." چین که برای اولین بار در سمت جدید خود به عنوان وزیر امور خارجه با برنز دیدار کرد، گفت این نکته برای جهان نیز اهمیت زیادی دارد.

برنز قبلا در آوریل سال گذشته به سمت سفیر منصوب شده بود. با این حال، او تنها دو هفته پیش توانست استوارنامه خود را به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین تسلیم کند. گفت‌وگوهای بین چین و برنز در پکن اکنون یکی از عالی‌ رتبه ترین مذاکرات بین نمایندگان دو کشور از زمان ماجرای بالون هواشناسی در اوایل سال جاری است.

چین خواستار بازگشت روابط با ایالات متحده به "مسیر درست" شد، اما شرایطی را تعیین کرد که تفاوت چندانی با مواضع قدیمی چین ندارد. چین گفت، به ویژه، واشنگتن باید از زیر پا گذاشتن اصل چین واحد دست بردارد. اشاره وی به این ادعاست که تایوان بخشی از چین بوده و تنها دولت قانونی حاکم بر آن، جمهوری خلق است.

چینی ها آمریکا را مسئول این وضعیت می دانند. چین گفت که نمی‌توان مانند واشنگتن خواستار کانال‌های ارتباطی بهتر از یک سو و «سرکوب و مهار» چین از سوی دیگر بود. اقدامات و سخنان "اشتباه" آمریکا، "لحظه مثبتی را که به سختی به دست آمده" پس از دیدار سال گذشته شی و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در اندونزی را خنثی می کند. اکنون آمریکا باید "عمیق" بیندیشد و "در نیمه راه با چین ملاقات کند" تا روابط را بهبود بخشد.

پس از سرنگونی یک بالن مشکوک جاسوسی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در اوایل فوریه، روابط پرتنش آمریکا و چین به پایین ترین سطح خود رسیده بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا سفر برنامه ریزی شده خود را به پکن به دلیل این حادثه لغو کرده بود. تلاش‌های واشنگتن برای انجام این سفر در بهار و همچنین برای تأکید بر اهمیت کانال‌های ارتباطی در مواقع بحران، به دلیل مقاومت چین شکست خورد. گفته می‌شود که استقبال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس‌جمهوری تایوان در اوایل آوریل، پکن را بر آن داشت که درخواست‌های سفر بلینکن را نادیده بگیرد. علاوه بر این، گزارش های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه پکن در حال بررسی ارسال تسلیحات به مسکو است، روابط را بیشتر تیره کرده است. بایدن تهدید کرد که اگر چین این کار را انجام دهد، خود نیز تحریم خواهد شد.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا چین و امریکا تایوان چین و تایوان امریکا و تایوان و چین آلمان آلمان و چین آلمان و تایوان چین و آلمان پکن مسکو نیکلاس برنز شی جین پینگ ولادیمیر پوتین


( ۳ )

نظر شما :