همه چیز رو به فروپاشی است

نگرانی اسرائیلی ها از آینده با این دولت افراطی

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از مشخصه های دولت جدید اسرائیل را باید رد کرد و به بررسی انتقادی ادامه داد. حضور افراط گرایان راستگرا با سوابق جنایی در کابینه یا تغییرات در قانون به گونه ای که سیاستمداران فاسد بتوانند وزیر شوند، پایین ترین و تاریکترین نقطه در تاریخ سیاسی اسرائیل است.
نگرانی اسرائیلی ها از آینده با این دولت افراطی

نویسنده: ژوزف شوستر

دیپلماسی ایرانی: وطن یهودیان کدام است: اسرائیل یا دیاسپورا؟ همیشه دو کانون یهودیت وجود داشته، اما این بدان معنا نیست که اینها بر یکدیگر تأثیر نمی گذارند، بلکه به هم مرتبط بوده و حتی ممکن است به یکدیگر وابسته باشند. از این رو، یهودیان در سراسر جهان با روی کار آمدن یک دولت جدید در کشور یهود، متاثر می شوند.

این امر جوامع یهودی دیاسپورا را نگران می کند، به خصوص زمانی که وزرای این دولت به شیوه های نژادپرستانه، تبعیض آمیز و نگران کننده اظهار نظر می کنند. این مواضع در جهان یهود که انسانیت، ارزش های دموکراتیک و میل به صلح در آن صدق می کند، در اقلیت هستند.

بسیاری از مشخصه های دولت جدید اسرائیل را باید رد کرد و به بررسی انتقادی ادامه داد. حضور افراط گرایان راستگرا با سوابق جنایی در کابینه یا تغییرات در قانون به گونه ای که سیاستمداران فاسد بتوانند وزیر شوند، پایین ترین و تاریک ترین نقطه در تاریخ سیاسی اسرائیل است.

ادای سوگند این حکومت مذهبی راستگرا باید برای بسیاری از نمایندگان لیکود نیز لحظه ای دلگیر بوده باشد. مهم است که به وضوح بیان شود که چه چیزی ارزش های لیبرال سنتی اسرائیل را نقض می کند. اسرائیل مدرن همواره به عنوان الگوی ضد بشریت و بی عدالتی مطرح شده است.

نباید عقبگردی بازتابی در اسرائیل ایجاد شود. بخش بزرگی از جمعیت اسرائیل مسیر اعلام شده توسط دولت جدید را رد می کنند: این با نظرسنجی ها ثابت شده و در اعتراضات عمومی منعکس می شود. اکثریت مردم از آینده خود می ترسند و نگران هستند. در یک جامعه دموکراتیک، این نمی‌تواند یک وضعیت دائمی باشد، به خصوص که دولت جدید اعلام می‌کند استقلال دادگاه‌ها را به سبک دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین تغییر خواهد داد.

سفر وزیر جدید امنیت ملی به کوه معبد تنها چند روز پس از روی کار آمدن، یک اقدام تحریک آمیز بود، در این مورد بحثی وجود ندارد. بن غفیر علاقه‌مند به تشدید تنش با سازمان حماس است که اسرائیل و برخی متحدان اروپایی و همچنین امریکا آن را تروریستی می دانند و برایش فرقی نمی‌کند چه کسی در دولت اسرائیل باشد تا خواهان نابودی کشور یهود باشد. او با این کارش به آنها بهانه خوبی داد.

دموکراسی و حاکمیت قانون در اسرائیل برای چندین دهه از جنگ ها و بحران ها جان سالم به در برده و اکنون با آزمون جدیدی روبه رو هستند. برای یک بار هم که شده بحران از بیرون نیست، بلکه از درون نشأت می گیرد. این بدان معنا نیست که اکثریت اسرائیلی ها راست افراطی یا تئوکراتیک هستند، بلکه آنها محصول درگیری دائمی اسرائیل و فلسطین هستند.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فلسطین فلسطینیان فلسطین و اسرائیل اسرائیل اسرائیلی ها تظاهرات در اسرائیل تظاهرات علیه دولت راستگرای اسرائیل دولت بنیامین نتانیاهو بنیامین نتانیاهو افراطی ترین دولت در اسرائیل راست افراطی در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :