منظری دیگر به تحولات داخلی و منطقه ای رژیم صهیونیستی

اسرائیل درحال جنگ در تمامی جبهه ها

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۰۱۹۰۹۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: ابوالقاسم دلفی
ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل در حال حاضر در تمامی جبهه ها در حال جنگ است و این یک شعار نیست. حملات  با سلاح گرم و یا با سلاح سرد، سوء قصد با بمب و یا اتومبیل بمب گذاری شده، در شهرهای بزرگ و یا در جاده های منتهی به بیت المقدس همواره رخ می دهد. همچنین شلیک راکت و خمپاره از لبنان، سوریه و یا نوار غزه به طور معمول صورت می گیرد. به تمامی این وضعیت ها، باید حملات پهپادی از لبنان و یا سوریه را نیز اضافه کرد.
اسرائیل درحال جنگ در تمامی جبهه ها

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که محافل سیاسی بین المللی و رسانه های جهانی در هفته های اخیر هر یک با عینک خاص خود تحولات داخلی اسرائیل و منازعات سیاسی و مخالفت های مردمی با دولت جدید التاسیس نتانیاهو هم زمان با روز ملی این رژیم را مورد ارزیابی قرار می دهند، رسانه های جمعی و تحلیلگران داخل سرزمین های اشغالی نیز در حرکتی طراحی شده و مبتنی بر فریب افکار و ارائه چهره ای از مظلوم نمایی و مرارت های مردم در حوزه تنش های همیشگی این رژیم با منطقه، به فعالیت و پردازش های رسانه ای پرداخته اند.

در همین چارچوب آریل اشمیت برگ، مدیر خبر شبکه آی ۲۴ نیوز اسرائیل و یکی از متخصصین و کارشناسان جنگ روانی در صحنه رسانه که مدت های طولانی در مسئولیت های مختلف هدایت افکار عمومی از طریق رسانه های اسرائیلی و بین المللی را در توجیه راهبرد های صهیونیستی ایفای نقش کرده است، در یادداشتی تحلیلی و با هدف بزرگ جلوه دادن به اصطلاح دشمنان اسرائیل، شرایط فعلی این رژیم را در هفته دوم ماه آوریل جاری این گونه تصویر می نماید:

تجربه به ما (اسرائیلی ها) می گوید که "صلح" و "دولت اسرائیل" مقولاتی نیستند که بتوانند با هم همزیستی داشته و در کنار یکدیگر زندگی کنند. در بیشتر دوران ها اوضاع امنیتی اسرائیل وضعیتی بین تنش، تنش بالا و اوج تنش بوده است. و این در حال است  که دوران های آرام و توام با آرامش به ندرت در اسرائیل تجربه می شوند. این شرایط، یک امر تصادفی نیست و چنانچه ارتش اسرائیل هم تحت تاثیر همین وضعیت به طور متوسط هفته ای یک بار، به عنوان مثال، اعلام می کند که حملات متعددی علیه سوریه انجام داده است. ضمن آنکه هر سرباز اسرائیلی و یا هر نظامی این رژیم در ارتش اسرائیل بیش از دو سطح عملیاتی را نمی شناسد یا در "جنگ" است یا "در حال آماده شدن برای جنگ".

اسرائیل در حال حاضر در تمامی جبهه ها در حال جنگ است و این یک شعار نیست. حملات  با سلاح گرم و یا با سلاح سرد، سوء قصد با بمب و یا اتومبیل بمب گذاری شده، در شهرهای بزرگ و یا در جاده های منتهی به بیت المقدس همواره رخ می دهد. همچنین شلیک راکت و خمپاره از لبنان، سوریه و یا نوار غزه به طور معمول صورت می گیرد. به تمامی این وضعیت ها، باید حملات پهپادی از لبنان و یا سوریه را نیز اضافه کرد.

البته این ها همه مشکلات (مردم اسرائیل) نیستند. شورش هایی در داخل سرزمین اسرائیل و در نقاط حساس بیت المقدس هم صورت می گیرد. و نباید فراموش کرد که طی هفته های اخیر اسرائیل با حملات مستمر سایبری نیز روبه‌رو بوده است .

هیچ کشوری در دنیا با یک چنین واقعیات و شرایطی روبه‌رو نیست. حتی اوکراین (در حال جنگ علنی) تنها با یک دشمن روبه‌رو است. از آغاز سال ۲۰۲۳ هجده نفر اسرائیلی در اثر اتفاقات "تروریستی" جان خود را از دست داده اند. این اتفاقات به هنگام رانندگی برای رفتن به سرکار، تعطیلات و یا خرید صورت گرفته و یا اینکه کشته شدگان در  صف انتظار اتوبوس و یا شب هنگام برای تفریح عازم سواحل دریا بوده اند. این موجودات از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی سیستمی همچون "گنبد آهنین" برخوردار نیستند .

البته در سوی دیگر مرزهای اسرائیل تعداد کسانی که جان خود را در همین دوران ها از دست می دهند به هزاران نفر هم می رسد.

دبیر خبر رسانه وابسته به رژیم اسرائیل در ادامه تحلیل خود که عنوان آن را "ایران قواعد بازی را تغییر داده است" برگزیده و در علت یابی ریشه مشکلات جاری کشورش و در چارچوب مسئولیتی که به عهده اش نهاده شده، به بر شمردن عوامل موثر در این اوضاع می پردازد و چنین سخن پراکنی می کند:

اسرائیل در شرایط فعلی در مرکز منطقه ای قرار گرفته است که همه با او دشمن هستند. در هفته های اخیر به کرات و مکررا گفته و نوشته شده است که دشمنان اسرائیل از ضعف هایش آگاه شده اند و می دانند چگونه از آنها علیه اسرائیل بهره برداری کنند.

در ایران و لبنان از حدود ۳ ماه پیش تظاهراتی که مستمرا علیه اصلاحات قضایی مورد نظر دولت نتانیاهو در جریان است، انتظاراتی ایجاد شده و منتظر اتفاقاتی هستند. این تظاهرات مردم اسرائیل را از هم جدا و ارتش اسرائیل را به بی نظمی وبی‌ثباتی دچار کرده است.

"متاسفانه" پیش بینی ها و انتظارات یاد شده در لحظات و دورانی بسیار حساس و در روزهای عید پاک یهودیان که مصادف با اواسط ماه رمضان مسلمانان بود، به واقعیت تبدیل شده اند و مراسم جشن های این مناسبت (عید پاک) به انفجار جمعیت انجامید. امری بی سابقه طی سال‌های اخیر.

همواره  گفته می‌شد که در یک چنین تاریخی مردم اسرائیل و هر اسرائیلی برای بزرگداشت این مراسم به خیابان ها می ریزند. این موضوع واقعیتی درست بود ولی اهداف مردمی که به خیابان ها ریختند متفاوت بود. اگر ما تایید کنیم که آن چه گفته و نوشته شده بود درست از آب درآمد، به روشنی مشخص بود که آنچه انجام شد مورد نظر ایران بود. البته با تغییراتی دراماتیک و نگران کننده همراه شد.

این تحلیلگر اسرائیلی که دریاداشت خود در تلاش است با سیاه نمایی، مخالفت های گسترده مردم سرزمین های اشغالی از عملکرد دولت مستاصل ناتانیاهو را "صرفا" به اوضاع منطقه ای و ایران هراسی مربوط کند در ادامه مطلب خود می افزاید:

در سال های اخیر ایران همپیمانان خود را در مناطق مرزی با اسرائیل (به منظور اهدافی) آماده و "گالوانیزه" کرده و به همین علت دو تغییر عمده در حال وقوع است. در درجه اول ایران حمایت خود را از سازمان "تروریستی" حماس افزایش داده و این امر به این سازمان امکان داده است که حوزه عملیات خود را گسترده تر کند و به خصوص فعالیت های خود را در جبهه های بیشتری دنبال کند. در روزهای اخیر این تغییر در دو حوزه  قابل مشاهده بوده است. نخست در لبنان که از این منطقه موشک هایی از جنوب لبنان به سمت اسرائیل شلیک شدند و این شلیک ها توسط نیروهای حماس مستقر در لبنان انجام شد و نیروهای حزب الله عمل کننده آن نبودند. شلیک ۳۴ راکت توسط حماس ازجنوب لبنان به سمت اسرائیل در یک روز نوعی از آزمایش تسلیحات بود که مسئولین امنیتی اسرائیل باید تلاش کنند تمامی این منابع را شناسایی و ویران کنند. همچنین از بیت المقدس هم که حماس در آنجا مسئول آزار و اذیت اسرائیل با ادعای این که مسجد الاقصی در خطر است اقدام به شلیک موشک کرده است. موضوع بعدی عمق بخشی به همکاری های همپیمانان ایران در مناطق مرزی ما (اسرائیل) است. همکاری ها بین حماس و حزب الله، هم در صحنه عملیاتی و هم در صحنه اعلام مواضع و حرکات تبلیغاتی شبیه تصویر دیدار سید حسن نصرالله، رئیس حزب الله لبنان با اسماعیل هنیه از رهبران حماس، که اتفاقی هم نبوده است، از موارد آزاردهنده برای اسرائیل محسوب می شود.

اشمیت برگ، دبیر خیر شبکه آی 24 نیوز در نتیجه گیری گزارش خود و در جهت ترغیب جناح های سیاسی داخل اسرائیل برای اجتناب از درگیری های سیاسی، در قبال شرایطی که این رژیم را با تهدیدات فراوان روبه‌رو کرده است خاطرنشان می کند: این تغییرات حکایت از آن دارد که گونه ای مبارزه طلبی برای ایجاد امنیت در کوتاه مدت و شاید هم در دراز مدت در دستور کار است زیرا اینگونه همکاری‌ها (بین معارضین اسرائیل) در بازه زمانی، گسترش و عمق بخشی خود را نشان می دهد و تنها حماس و حزب الله نیستند که از آن بهره مند می شوند.

حماس از تجربیات و قدرت نظامی حزب الله بهره مند می شود. حزب الله در لبنان در کنار ارتش دارای سلاح است که خود شرایطی خاص است و متقابلاً سید حسن نصرالله از شجاعت رهبر حماس یعنی آقای  هنیه که "در راس یک گروه تروریستی است" بهره مند می شود.

ابوالقاسم دلفی

نویسنده خبر

سفیر پیشین ایران در فرانسه و کارشناس مسائل بین المللی و اروپا. وی همچنین سابقه سفارت در شیلی، کلمبیا و صربستان را نیز در کارنامه دیپلماتیک خود دارد.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان فلسطین بنیامین نتانیاهو تظاهرات در اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس جنبش حماس حزب الله حزب الله لبنان سید حسن نصرالله اسماعیل هنیه اسرائیل و فلسطین اسرائیل و لبنان ایران و اسرائیل ایران هراسی افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل دولت نتانیاهو


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۱
یهودیان در تفرق در جامعه جهانی بیشتر منتفع بودند تا در تجمع انها در سرزمین های دیگران در جهت انتفاع گروهی معدود۔ یهودیان فلسطین میتوانستند حاکم واقعی فلسطین مسلمان باشند ورابطه خود را با یهودیان دیگر کشورها حفظ کنند۔تضادی بین یهودیان ومسلمانان فلسطین نبود۔ تحریک از خارج فلسطین بود۔۔نمی توانیم بگوئیم یهودیان را دولت اسرائیل میتواند فریب دهد وعامل دست نشانده خود بکند۔یهودیان هوش سرشار خود را در سیاست وعلم وپیشرفت در کشورهای دیگرنشان دادهاند۔این بار هم موفق خواهند شد خود را از یوغ استعمار اسرائیلی رها کنند۔امروزه هر یهودی در کشور دیگری عامل اسرائیل تلقی میشود ومورد اعتماد قرار نمی گیرد۔حتی کشورهای در صورت ظاهر وباطن دوست اسرائیل۔بعنوان مثال امروز کردها در تعمل با منطقه سود بیشتری دارند تا در تشکیل جمعی انحصاری خود ودر تضاد با منطقه۔دیزرائیلین نخست وزیر انگلیس بود۔تروتسکی نفر دوم وبلکه چسبیده به اول انقلاب روسیه بود۔انها اشتباه کردند پیشرفت خود را درجوامع غیر ندیدند ودر تفکر جداسازی وتجمع افتادند۔