بی بی دوام می آورد؟

تشدید تنش ها بر اساس کتاب راهنما

۲۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان امنیتی ماه‌هاست که هشدار می‌دهند: به محض اینکه در ماه آوریل، ماه رمضان، عید فصح و عید پاک با هم مصادف می شوند، تحت هیچ شرایطی نباید در کوه معبد/الحرم الشریف اتفاقی بیفتد. با این وجود، نیروهای امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه هفته گذشته به مسجد الاقصی در کوه معبد یورش بردند. همان شب موشک هایی از غزه و سپس روز پنجشنبه از لبنان، اسرائیل را هدف قرار دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با عجله کابینه امنیتی خود را احضار کرد که وزیر دفاع نیز بر سر این میز حضور داشت. او پیشتر با اصلاحات قضایی مخالفت کرده بود و در نتیجه عملا توسط نتانیاهو اخراج شده بود. اما به واقع نتانیاهو باید در حال حاضر از حضور هر عقل سلیمی در ائتلاف خود سپاسگزار باشد.
تشدید تنش ها بر اساس کتاب راهنما

نویسنده: اشتفی هنتشکه

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد اسرائیل هفته هاست که در لبه پرتگاه معلق مانده است. اگرچه اصلاحات جنجالی قضایی در آخرین لحظه به حالت تعلیق درآمد، اما به محض توقف تنش های سیاسی داخلی، کشور به یک بحران امنیتی وارد شده که ثبات کل منطقه را تهدید می کند و اکنون بر گردشگران نیز تأثیر می گذارد: عصر روز جمعه یک عرب اسرائیلی با گروهی از مسافران در ساحل تل آویو تصادف کرد. در این حمله یک ایتالیایی 35 ساله کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

دقیقا گویی بر اساس کتاب راهنما، اوضاع تشدید شد. کارشناسان امنیتی ماه‌هاست که هشدار می‌دهند: به محض اینکه در ماه آوریل، ماه رمضان، عید فصح و عید پاک با هم مصادف می شوند، تحت هیچ شرایطی نباید در کوه معبد/الحرم الشریف اتفاقی بیفتد.

با این وجود، نیروهای امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه هفته گذشته به مسجد الاقصی در کوه معبد یورش بردند. همان شب موشک هایی از غزه و سپس روز پنجشنبه از لبنان، اسرائیل را هدف قرار دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با عجله کابینه امنیتی خود را احضار کرد که وزیر دفاع نیز بر سر این میز حضور داشت. او پیشتر با اصلاحات قضایی مخالفت کرده بود و در نتیجه عملا توسط نتانیاهو اخراج شده بود. اما به واقع نتانیاهو باید در حال حاضر از حضور هر عقل سلیمی در ائتلاف خود سپاسگزار باشد.

گفته می شود که هیچ کس خواهان خشونت جدید در خاورمیانه نیست: نه حماس اسلامگرا، نه رهبری تضعیف شده فلسطینی در رام الله، و نه قطعا نتانیاهو. 

نتانیاهو تحت فشار داخلی احزاب کوچک و بی‌تجربه‌ پیرامون وزیر امنیت راستگرا و وزیر دارایی رادیکال، در خطر از دست دادن قدرت در سطح بین‌المللی نیز قرار دارد.

با توجه به شرکای افراطی ائتلاف، کشورهای حاشیه خلیج فارس فاصله خود را حفظ می کنند. عربستان سعودی ترجیح می‌دهد با ایران وارد مذاکره شود و آمریکا، مهم‌ترین شریک اسرائیل نیز از آن رویگردان شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از دعوت همتای اسرائیلی خود برای یک سفر دولتی خودداری کرده است.

از زمان وقوع حادثه در مسجد الاقصی، ارتش اسرائیل دوباره به شلیک موشک های گران قیمت رهگیر از سامانه دفاعی گنبد آهنین خود مجبور شد که هر یک از آنها تا 150هزار دلار امریکا قیمت دارد و عمدتا با پول آمریکا تامین می شوند. 

جمعه شب، نیروی هوایی به اهداف حماس در غزه و لبنان حمله کرد. هدف از این حملات هدفمند ارسال هشدار به دشمنان بود: اسرائیل واقعا هیچ علاقه ای به تشدید تنش یا حتی یک جنگ تمام عیار با همسایه شمالی خود که می تواند به رویارویی مستقیم با ایران منجر شود، ندارد.

جو ژئوپلیتیکی با توجه به بحران امنیتی که اسرائیل با آن مواجه است، بسیار نامطلوب است: خشونت شهرک نشینان و حملات تروریستی فلسطینی ها در کرانه باختری اشغالی؛ و در داخل کشور، تظاهرات گسترده و تهدیدهای مکرر از طرف حامیان رادیکال دولت علیه مخالفان سیاسی. اکنون سؤال این است که آیا نتانیاهو هنوز هم می تواند از تشدید بیشتر تنش ها جلوگیری کند؟

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فلسطین فلسطینیان اسرائیل فلسطین و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو غزه مسجد الاقصی افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل لبنان حزب الله لبنان


( ۴ )

نظر شما :