در عین نزدیک شدن مواضع واشنگتن و تل آویو بر سر پرونده هسته ای

فلسطین، عامل دوری اسرائیل و امریکا از موضوع ایران

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۸۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نتانیاهو در دیدار دوشنبه با وزیر امور خارجه آمریکا، می خواست که بر موضوع ایران تمرکز کند اما با انتقادهای آمریکا درباره بازبینی در دستگاه قضایی اسرائیل و نیز بر سر فلسطینی ها روبه رو شد.
فلسطین، عامل دوری اسرائیل و امریکا از موضوع ایران

نویسنده: بن کاسپیت  Ben Caspit

دیپلماسی ایرانی: یوآلاو گالانت، روز سه شنبه در بیت القمدس با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا دیدار کرد. گالانت هم همچون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر چالش های امنیتی اسرائیل، و در راس آن ایران و گروه های هم پیمانش، تمرکز کرد. 

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به المانیتور می گوید که پس از مدت ها و برای نخستین بار، آمریکا و اسرائیل در کارزار جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران، در یک جبهه قرار دارند. وی می گوید: "این یک تراژدی است که در این شرایط، ما مجبوریم به مسائلی کم اهمیت تر و نه چندان مهم بپردازیم. ذهن ما متوجه ایران است اما پای ما در سیلوان گیر کرده است." اشاره او به محلات بیت المقدس شرقی است که به کانون خشونت میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تبدیل شده است.

نگرانی آمریکا درباره تشدید تازه تنش اسرائیلی – فلسطینی، یک دستور کار کلیدی در دیدارهای پشت سر هم مقام های دولت بایدن، از جمله جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی بیل بُرنز، رئیس سیا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در ده روز اخیر بوده است. بنابرگزارش ها، این سه مقام آمریکایی همچنین در گفت وگو با مقام های اسرائیلی، نگرانی بزرگ خود را درباره تقلای دولت تازه نتانیاهو برای بازبینی جنجال برانگیز در سامانه قضایی و حقوقی این کشور مطرح کرده اند. منتقدان بر این باورند که تلاش دولت افراطی اسرائیل، یورشی است به بنیادهای دموکراتیک اسرائیل.

آن مقام ارشد امنیتی اسرائیل می گوید: "به جای تمرکز بر مسائل واقعی با متحده اصلی مان، که اکنون مسائل ایران را از همان زاویه ای می بیند که ما می بینیم، باید وقت، توجه و انرژی ارزشمند خود را صرف فلسطینی ها و مسائل حقوقی آنها کنیم."

مرگ گفت وگوهای بازگشت به برجام در سال گذشته، اختلافات بنیادین میان آمریکا و اسرائیل را از میان برداشت. اسرائیل دیرزمانی در تقلای جلوگیری از احیای برجام بود. یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل به المانیتور درباره تلاش آمریکایی ها برای جلوگیری از توانمندی هسته ای ایران می گوید که آمریکایی ها اکنون بیشتر در دسترس هستند، جسورترند، عزم بیشتری را نشان می دهند و نیز خواهان تغییر لحن و عمل خود هستند تا برای ایران روشن کنند که پیشرفتش به سمت توانمندی هسته ای، بدون برخورد رها نخواهد شد. این واقعیت در چند سطح دولت آمریکا نشان داده شده است.

وی می گوید: "اما شکاف هایی هم هست. مثلا ما درباره ایران و عربستان سعودی حرف می زنیم و آنها می خواهند درباره جنین، شیرین ابوعاقله و دمکراسی صحبت کنند." بلینکن در مصاحبه مطبوعاتی مشترکش با نتانیاهو گفت: "از جمله ارزش های مشترک میان آمریکا و اسرائیل، حمایت از اصول و نهادهای هسته دمکراتیک می شود که دربرگیرنده احترام به حقوق بشر، دولتمداری عادلانه و برابر برای همه، تساوی حقوق برای گروه های اقلیت، حاکمیت قانون، رسانه های آزاد و یک جامعه مدنی نیرومند است."

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل پرونده هسته ای ایران برجام مذاکرات هسته ای بن بست در مذاکرات هسته ای فلسطین فلسطین و اسرائیل بنیامین نتانیاهو آنتونی بلینکن جو بایدن دولت بایدن


نظر شما :