دولت بایدن متهم می کند

زدوبند نتانیاهو و کنگره علیه کاخ سفید برسر ایران

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۰۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سطح بالای تماس میان دولت بنیامین نتانیاهو و نمایندگان کنگره که به دلیل رویکردهای سختگیرانه در قبال ایران قابل توجه هستند دلیلی برای نارضایتی واشنگتن شده است. دولت بایدن اذعان دارد که کنگره داده های زیادی را از طریق این کانال ارتباطی دریافت می کند.
زدوبند نتانیاهو و کنگره علیه کاخ سفید برسر ایران

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: دولت جو بایدن اسرائیل را به انتقال عمدی اطلاعات در مورد روند مذاکرات ایران و امریکا به رسانه های گروهی متهم کرد. سطح بالای تماس میان دولت بنیامین نتانیاهو و نمایندگان کنگره که به دلیل رویکردهای سختگیرانه در قبال ایران قابل توجه هستند نیز دلیلی برای نارضایتی واشنگتن شده است. دولت بایدن اذعان دارد که کنگره داده های زیادی را از طریق این کانال ارتباطی دریافت می کند.

کاخ سفید بر این باور است که جزئیات پروژه تنظیمات کوچک برای دستیابی به درک متقابل در تعدادی از زمینه ها از جمله، در حوزه هسته ای، به لطف مقامات اسرائیلی به رسانه های گروهی درز کرده است. واشنگتن به اسرائیل مظنون است که در تلاش برای جلوگیری از یک توافق احتمالی است که منابع آگاه نشان داده اند که در حقیقت، به مفهوم آتش بس سیاسی میان واشنگتن و تهران است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا در این خصوص که نتانیاهو اطلاعات انتقادی درباره توافق احتمالی را با اعضای کنست به اشتراک گذاشته است، ابراز ناامیدی کرد. کاخ سفید نگران است که دولت نتانیاهو به طور مستقیم یا غیرمستقیم، اطلاعات حساسی را در اختیار آن دسته از اعضای کنگره قرار دهد که رویکردی اساسا تقابلی در قبال ایران نشان می دهند. نگرانی های دولت بایدن قابل درک است: منتقدان آن در کاپیتول هیل مدت هاست بر این باورند که کاخ سفید قصد دارد، اختلافات خود با ایران را به صورت خصوصی و بدون تصویب قانونی لازم حل کند. شایعاتی که در ژوئن منتشر شد، مبنی بر آمادگی کاخ سفید برای انجام یک معامله سیاسی با جمهوری اسلامی ایران بدون دستیابی به تضمین های معتبر در مورد برنامه هسته ای، تنها به فوبیاهای مرتبط افزود.

شاید یکی از آخرین حوادثی که کاخ سفید را نگران کرده است، سفر یک گروه دو حزبی از قانونگذاران امریکایی به اسرائیل باشد که توسط کمیته روابط عمومی امریکا – اسرائیل سازماندهی شده بود. نتانیاهو شخصا از مهمانان پذیرایی کرد و از گفت وگو با آنها در مورد مشکل ترین موضوعات از نظر توسعه روابط دوجانبه تردید نکرد.

فشار بر دولت بایدن بر سر تماس با ایران در حال افزایش است. دولت رئیس جمهور امریکا به طور فزاینده ای، نامه هایی دریافت می کند که خواستار جلوگیری از توسعه اتمی نظامی جمهوری اسلامی از طریق اعمال تحریم های اضافی هستند. یکی از آخرین اپیزودها، نامه ای از 249 نماینده کنگره به رهبری دن کرنشاو، جمهوری خواه و ابیگیل اسپانبرگر دموکرات بود که می گوید، امریکا باید یک سیگنال صریح به ایران ارسال کند، مبنی بر این که هر گونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته ای این کشور به عواقب ناگواری منجر خواهد شد. این پیام حتی، توسط آن دسته از دموکرات هایی که از انعقاد توافق هسته ای اولیه با تهران در سال 2015 میلادی حمایت کردند، امضا شد.

با این وجود، در روند مذاکرات میان امریکا و ایران، امیدی به پیشرفت موفقیت آمیز نیست. به گفته منابع میدل ایست آی، در هفته های اخیر، پیشرفت های جدی میان طرفین در چند موضوع کلیدی از جمله، مشکل حفاظت از نیروهای امریکایی مستقر در سوریه و عراق در برابر حملات شبه نظامیان طرفدار ایران حاصل شده و امریکا در خصوص موضوع تبادل اسرا اعلام کرده است که برای آزادی سه شهروند ایرانی که به اتهام جاسوسی در زندان هستند تلاش می کند. اما بعدا، امریکا تلاش کرد نام زندانی چهارم را در توافق نامه بگنجاند. این امر مانعی جدی در روند مذاکرات ایجاد کرد. ابراهیم رئیسی آمادگی خود را برای آزادی چهارمین زندانی به عنوان بخشی از یک معامله احتمالی ابراز کرد. با این وجود، در دستگاه های امنیتی ایران، مدافع این بودند که درباره سرنوشت چهارمین زندانی جداگانه بحث شود. بدون رضایت آنها، این احتمال وجود دارد که معامله نهایی حاصل نشود. خود مذاکرات برای آزادی زندانیان که از طریق سایت های بی طرف در خلیج فارس انجام می شد، اولین گام به سوی توافق های بزرگ تر میان واشنگتن و تهران تلقی می شد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل مذاکرات مستقیم بنیامین نتانیاهو کنگره امریکا سناتورهای امریکا توافق احتمالی بن بست در مذاکرات هسته ای جو بایدن دولت بایدن جیک سولیوان


( ۵ )

نظر شما :