در پاسخ به آنچه پیدا و آنچه پنهان است

نقدی بر یادداشت «ناگفته های جنگ قره باغ»

۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴ کد : ۱۹۹۶۵۳۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
آرسن نظریان در یادداشتی که برای دیپلماسی ایرانی از هلند نوشته است، می نویسد: مقاله مورد نقد ما باوجود نگاشته شدن توسط روزنامه نگار مجرب و سردبیر تارنمایی که ظاهرا باید بر امور دیپلماسی اشراف و احاطه داشته باشد، دارای اشتباهات فاحشی از لحاظ اطلاعات مورد استفاده است که نشان می دهد نویسنده، مثل اکثریت اصحاب رسانه ای ایران، از اخبار و اطلاعات فقط یک طرف مناقشه، یعنی جمهوری آذربایجان، استفاده کرده و هیچ توجهی به آنچه طرف دیگر می گوید نداشته است.
نقدی بر یادداشت «ناگفته های جنگ قره باغ»

نویسنده: آرسن نظریان 

دیپلماسی ایرانی: مقاله "آنچه پیدا و آنچه پنهان است - ناگفته های جنگ قره باغ" باوجود نگاشته شدن توسط روزنامه نگار مجرب و سردبیر تارنمایی که ظاهرا باید بر امور دیپلماسی اشراف و احاطه داشته باشد، دارای اشتباهات فاحشی از لحاظ اطلاعات مورد استفاده است که نشان می دهد نویسنده، مثل اکثریت اصحاب رسانه ای ایران، از اخبار و اطلاعات فقط یک طرف مناقشه، یعنی جمهوری آذربایجان، استفاده کرده و هیچ توجهی به آنچه طرف دیگر می گوید نداشته است. این پرسش را که این عدم توجه سهوا صورت گرفته یا نه فعلا کنار می گذاریم. همینطور، با این بحث نیز که چرا "با وجود حمایتی که ایران از آذربایجان در طول تمامی این سال ها نموده ... باکو همچنان حاضر نیست به تهران اعتماد کند ... و اصرار دارد اسرائیل را در کنار خود حفظ کند ..."، در این نقد کاری نداریم و صرفا به موارد پرسش برانگیز مقاله می پردازیم. 

1- در بخش "انگیزه آذربایجان"، نویسنده محترم از جمله می نویسد: "... ارمنستان هفت شهر آذربایجان را به ناحق اشغال کرده و این اقدام از سوی مجامع بین المللی به عنوان اشغال شناخته شده و سازمان ملل در چهار قطعنامه خود بر اشغالگری ارمنستان تاکید کرده است ..."، گزاره تحریف شده ای از واقعیت که دستگاه های جنگ روانی باکو و آنکارا به خوبی آنرا در بخش مهمی از افکارعمومی جا انداخته اند. من در مقاله ام تحت عنوان "مناقشه قره باغ و جمهوری اسلامی" از منظر حقوقی مفصلا به این موضوع پرداخته ام در اینجا، چند پاراگراف از بخش تحت عنوان "قطعنامه های شورای امنیت" را نقل می کنم: "... واقعیت اینست که در هیچ یک از چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صحبت از "اشغال مناطق آذری توسط ارمنستان" نشده، بلکه از کنترل این مناطق توسط نیروهای محلی ارمنی قره باغ (نام ارمنی: آرتساخ) صحبت شده است. اما ارمنستان ملزم شده است که به حکومت محلی قره باغ فشار وارد بیآورد تا برای رسیدن به توافق در مورد برگشت هفت منطقه حایل با دولت باکو به مذاکره بنشیند. به شرحی که در سطور زیر خواهد آمد، باکو با عدم قبول نمایندگان قره باغ در مذاکرات به عنوان یکی از طرفهای مذاکره به تداوم و به بن بست کشیده شدن مذاکرات صلح کمک کرده است. به علاوه، ارمنستان بدین جهت طرف دعوی واقع شده که خود را ضامن امنیت مردم قره باغ در برابر تجاوزات و احتمال کشتار جمعی آنان توسط آذربایجان می داند. ارمنستان بارها اعلام کرده که درصورت حمله آذربایجان به قره باغ بیکار نخواهد نشست و برای حفظ امنیت ساکنان آن و جلوگیری از یک نسل کشی دیگر اقدام لازم را انجام خواهد داد و بدان عمل هم کرده است. این رویکرد، در شرایط وجود احتمال کشتار و پاکسازی قومی در عرف و موازین بین الملل اقدام پذیرفته شده ای است. توجه شود که ارمنستان خود حکومت قره باغ را به رسمیت نشناخته است. پی آمد ادعای کذب "اختلاف ارضی با ارمنستان" توسط رژیم باکو اینست که این رژیم از پذیرفتن نمایندگان حکومت محلی قره باغ در مذاکرات صلح مصرانه خودداری می ورزد، در حالی که، هم چنانکه در بالا ذکر شد، قره باغ یکی از امضا کنندگان موافقت نامه آتش بس بوده است. بعلاوه، چگونه می توان به توافق صلحی دست یافت که نمایندگان منطقه مورد مناقشه در آن حضور نداشته باشند؟" (پایان نقل قول)

2- در بخش "ارمنستان" نویسنده مدعی است" ارمنستان در گیرو دار تنش های داخلی خود است" و از صغری ها و کبراهایش نتیجه می گیرد که "این کشمکش درونی سبب شده است تا یک معضل پیچیده برای حل بحران قره باغ همواره وجود داشته باشد". این هم یک نشانه دیگر از عدم آگاهی نویسنده از اوضاع داخلی ارمنستان. واقعیت اینست که در هیچ بزنگاهی از تاریخ معاصر ارمنستان وحدت و یکپارچگی نظیر آنچه اکنون در سپهر سیاسی داخلی ارمنستان مشاهد می شود، وجود نداشته است. دفاع و مقابله در برابر تجاوز مشترک آذربایجان با مدیریت نظامیان ترکیه، به صورت هدفی متعالی برای همگان درآمده است و ارمنیان مداخله و شرکت فعالانه ترکیه در این جنگ را تلاشی جدید از جانب ترکیه در اجرای یک نسل کشی تازه می بینند. رئیس حکومت محلی قره باغ اعلام داشته است که "اگر دشمن تاریخی ما قصد اجرای نسل کشی تازه ای علیه ما دارد، ما ترجیح می دهیم این بار در میدان جنگ و در دفاع از خانه و کاشانه خود به شهادت برسیم تا مانند گوسفند در ۱۰۵ سال پیش قربانی شویم".

3- در بخش "روسیه" ازجمله چنین می نویسد: "زمانی که نیکول پاشینیان به قدرت رسید و سلف خود را کنار زد، با توجه به علاقه و تمایلاتش به غرب مهره غربی ها محسوب می شد. از آن زمان تاکنون روسیه که در ارمنستان پایگاه های متعدد نظامی دارد و نفوذ سیاسی، امنیتی و نظامی اش در ارمنستان عمیق است رفتارهای پاشینیان را مغایر با منافع خود می داند." این درست است که پاشینیان پیش از رسیدن به قدرت مواضع ضدروسی داشته است. اما، مثل بسیاری از سیاستمدارانی که در اپوزیسیون موضع گیری های تندی اختیار می کنند و قول و وعده های غیر مسئولانه می دهند، ایشان هم به موازات تحولات نسبتا سریعی که، تاحدی غیر منتظره، به به قدرت رسیدنش انجامید این سیاست را کنار گذاشت. روابط دو کشور اکنون، پس از تردیدهای اولیه در زمان روی کار آمدن پاشینیان، مانند سابق عادی است و تغییرمهمی در آن روی نداده است. روسای دو کشور به کرات بر این موضوع تاکید می نمایند. البته، ارمنیان از رویکرد انفعالی روسیه (و هم چنین ایران) به ویژه درمورد به کارگیری مزدوران تکفیری در منازعه توسط ترکیه آزرده خاطر هستند، اما این، بحث دیگری است که برای پرهیز از اطاله کلام به آن نمی پردازیم.

4- در بخش "ترکیه"، ازجمله چنین می خوانیم: "بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران می گویند اگر محرک جنگ نخست قره باغ که حدود سه ماه پیش به وقوع پیوست، روسیه بود که سبب شد ارمنستان به آذربایجان حمله کند. محرک نبرد دوم ...". این هم از آن ادعاهای بی اساس است که تصویر تحریف شده ای از ارمنستان در ارتباط با رابطه اش با روسیه را به نمایش می گذارد. درست است که روسیه پایگاه نظامی در ارمنستان دارد، اما ارمنستان غیر از روسیه با ایران، اتحادیه اروپا و امریکا هم روابط حسنه ای دارد و سیاست خارجی اش را صرفا براساس منافع ملی اش تنظیم می کند و نه خواست روسیه. بعلاوه، ارمنستان هیچ انگیزه ای برای حمله به آذربایجان ندارد. در واقع، ارمنستان برای توسعه اقتصادش نیاز مبرم به صلح دارد، نه جنگ. به عکس، آذربایجان که از کمپلکس شکست در جنگ رنج می برد و با ذخایر وسیعی از تسلیحات مدرن که در اختیار گرفته در این تصور است که اکنون می تواند در جنگ با ارمنستان بر وی غلبه کند، از هر فرصتی برای تحریک ارمنستان و وادار کردن وی به پاسخگویی استفاده می کند تا بهانه برای حمله به دست آورد. یک دلیل مهم برای اثبات این گزاره آنست که ارمنستان بارها از گروه میسنک سازمان همکاری و امنیت اروپا، که وظیفه میانجی گری میان دو طرف را دارد، خواسته است که دستگاهها و ناظرانی برای دیدبانی و شنود در طول خط آتش بس برای شناسایی طرف ناقض آتش بس، مستقر کنند. گروه از این پیشنهاد استقبال کرده ولی جمهوری آذربایجان تا کنون از دادن پاسخ روشن طفره رفته است.

5- در بخش "ایران" از جمله آمده: "از سوی دیگر ارمنستان حملات موشکی به شهرهای آذربایجان را در دستور کار قرار داده که بسیار قابل نکوهش است و می تواند ضمن فرسایشی ساختن جنگ امور را پیچیده تر کند". باز هم تحریف وقایع با اتکا به اخبار و اطلاعات یک طرف قضیه. سه، چهار اطلاع کذب در این ادعا وجود دارد. نخست اینکه، حمله موشکی از ارمنستان صورت نگرفته، بلکه از قره باغ و توسط نیروهای دفاعی جمهوری آرتساخ، انجام شده است. دوم، شهرها و مناطق مسکونی هدف قرار نگرفته اند، بلکه به فرودگاه نظامی گنجه حمله شده است، که ازجمله هواپیماهای شکاری ترکیه را، که مستقیما در جنگ شرکت دارند، در خود جای داده بود و هدف نظامی موجهی به شمار می رفت. توضیح ضروری دیگر اینکه از بعد از هفته دوم مناقشه، زمانی که نیروهای آذربایجان برخلاف انتظارشان به مقاومتی سخت در خط دفاعی قره باغ ضمن دادن تلفات سنگین مواجه شدند، برای تلافی این شکست شروع به موشک باران شهرها و روستاها و نقاط مسکونی قره باغ نمودند که هنوز هم ادامه دارد. تا چند روز پیش که آتش بس شکننده دیگری اعلام شد، ۳۶ نفر غیرنظامی براثر این حملات کشته و حدود ۱۰۰ نفر زخمی شده اند. غیراز زیرساختهای شهری، خانه های مسکونی، کودکستانها، بیمارستانها حتی کلیسای جامع شوشی براثر موشک باران شبانه روزی آذربایجان ویران شده است. ارتش قره باغ برای پایان دادن به این حملات ناجوانمردانه، به آذربایجان هشدار داد که اگر حملات را متوقف نکند، قره باغ ناگزیر از مقابله به مثل خواهد شد. فقط پس از عدم توجه و ادامه حملات اذربایجان، قره باغ فرودگاه نظامی (و نه مناطق مسکونی) گنجه را هدف قرار داد. حال، چگونه است که در مورد حملات موشکی چند هفته ای یک طرف به مناطق مسکونی قره باغ چیزی گفته نمی شود، اما شلیک یک موشک هشدار دهنده به یک هدف نظامی از طرف دیگر این همه واحسینا و غوغا به پا می کند؟ لابد باید فجایع تازه ای رخ دهد، که اصحاب رسانه ای کشورمان، حتی پاره ای از رسانه های اپوزیسیون، خود را از زیر تاثیر لابی های جمهوری باکو در کشورمان برهانند.

لاهه، ۲ آبان ۱۳۹۹ برابر با ۲۳ اکتبر 2020

کلید واژه ها: جنگ قره باغ جنگ ارمنستان و آذربایجان ارمنستان و آذربایجان ترکیه و ارمنستان ترکیه و آذربایجان اسرائیل و آذربایجان اسرائیل و ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و ترکیه ایران و اسرائیل


( ۸۱ )

نظر شما :

محمد حسین ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
آقای نظریان سپاس فراوان که نکته های ارزشمندی را یادآوری داشتید! این حقیقت است که گویا اکثریت اصحاب رسانه ای ایران، از اخبار و اطلاعات فقط یک طرف مناقشه، یعنی جمهوری آذربایجان، استفاده کرده و هیچ توجهی به آنچه طرف دیگر می گوید ندارند! بماند که باید به این مهم خیلی خیلی جدی توجه بشود که چرا "با وجود حمایتی که جمهوری اسلامی از باکو در طول تمامی این سال ها نموده ...باز هم باکو همچنان حاضر نیست به تهران اعتماد کند ... و اصرار دارد اسراییل را در کنار خود حفظ کند ..."نیز روشن است که باکو با عدم قبول نمایندگان قره باغ در مذاکرات به عنوان یکی از طرفهای مذاکره به تداوم و به بن بست کشیده شدن مذاکرات صلح کمک کرده است. امیدوارم که دامی که اردوغان تنیده است گرفتارمان نکند!
مهدوی تحلیگر سیاسی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲
در رد نظرات شما همین بس که ارمنی هستید و اینکه کسی که فضای رسانه داخلی ایران را می شناسد از برتری قدرت رسانه های لابی ارامنه و لابی روس نسبت به لابی ترک ها اطلاع کافی و وافی را دارد. نویسنده طوری وانمود می کند که قره باغ بصورت خلق الساعه بوجود آمده وهیچ اشغالگر ارمنی وارد قره باغ نشده است و در طرفه العینی از آسمان به داخل خان کندی هلی برن شده اند و یک میلیون آواره آذربایجانی نیز جهت تفریح در سواحل باکو از 7 استان این کشور خارج شده اند.
علی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
به نظر می آید آرسن نظریان از یک آذربایجان و ترکیه و ارمنستان وروسیه و ایران دیگر حرف می زند بطوریکه در مورد هر چیزی که نوشته ارمنی ترین ارمنی ها نیز گفته های اورا باور نمی کنند. در مورد آذربایجان باید صحبتهای اردوغان را نقل قول کرد که گفت : به خاطر خدا مگر یک مذاکره 30 سال طول می کشد دوست عزیز وکمی محترم ، کشور ارمنستان در سرزمینهای تاریخی آذربایجان و تورکها تشکیل شده است چه برسد به قره باغ که قلب تپنده ی اوست . صرف اینکه چندین هزار نفر در یک منطقه ای ارمنی باشد مگر جمهوری تشکیل می شود؟ یک جستجوی ساده انجام دهید کدام کشور چنین کاری می کند که آذربایجان انجام دهد؟ درمورد ارمنستان همه ی ساکنان بروز شده ی قره باغ فرارمی کنند و می گویند چرا باید به خاطر سرزمینی که مال ما نیست بجنگیم وکشته شویم .درمورد نسل کشی دروغین ارامنه هم رئیس جمهور ترکیه گفته که آرشیوها و مدارک و شواهد وهرآنچه که ارمنی ها برای ادعایشان دارند رو کنند و در یک دادگاه بی طرف به همه ی آنها رسیدگی شود اگر ادعایشان ثابت شد کارهایی که لازم است را انجام می دهیم. درمورد روسیه هم باید گفت شاید تنها کاردرستی که تابه حال انجام داده است همین بی طرفی در جنگ حاضر است با اینکه تمامی سلاحها را مجانی در اختیار ارمنی ها قرارداده است . در مورد ایران هم تمامی نوشته هایت دروغ است تازمانی که اطلاعات درست دست ایران نبود حرفهای شما راتکرار می کرد ولی وقتی به اطلاعات درست دست پیدا کرد واقعیات را نوشت وگفت با اینکه رسانه هایی مانند همین سایت مقالات نادرستی مثل همین مقاله را دوباره درج کرده اند . خلاصه اینکه تمامی نوشته هایت نادرست است البته غیر ازاین هم انتظار نمی رود.
خیرالله ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵
روانشناسان معتقدند که در صورت کشف دروغ شخصی یا گروهی نتنها،صحبتهای درست و صحیح قبلی نیز زیر شبهه و سوال میرود بلکه در آینده هم هر چه صحبت کنید مخاطب به اعتبار دروغهای قبلی سخن راست شما را هم بی اعتبار ودروغ خواهد پنداشت،. مصداق حال ارامنه که در قضیه قره باغ آنقدر دروغ گفتند ،که نتنها،صحبتهای قبلی ارامنه در مورد ،به قولشان قتل عام ارامنه زیر سوال رفته بلکه در آینده هم هر سخن وصحبتشان به تاسی از دروغهای فعلی بی‌اعتبار خواهد بود.واین هم درست با حضور تمام شاهدان بین المللی دروغ‌پردازی میکند. اشغال ۷ شهرستان آذربایجان به بهانه ضمانت امنیت مردم قره باغ،،،خوب این چه عدالتی است که بخاطر امنیت ۱۲۰ هزار ارمنی بایستی بیش از ۱۰۰ هزار آذربایجانی ،،در ۳۰ سال ،،کشته شوند،وبیش از یک میلیون نفر شأن هم از خانه وسرزمینشان رانده شوند،،. تا ارامنه قره باغ که ۹۵در صدشان در سال ۱۹۶۷ از ایران،،اراک،شازند،بربرود،کزاز،چایلق،،توسط محمد رضا شاه ملعون به آنجا فرستاده شده اند،که شناسنامه،وسابقه شأن فعلا هم در ثبت احوال استان مرکزی موجود است،وحتی خیلی از ارامنه قره باغ هر از گاهی جهت تجدید خاطره به آن دیار میآیند. واتفاقا ویگن خواننده ارمنی هم در آن تاریخ از دولت آذربایجان به خاطر اسکان ارامنه در قره باغ تشکر کتبی هم کردند،،،ومقامات روس هم در اعتراض اهالی بومی آذری گفتند موقتا در اینجا هستند بعداً به قزاقستان خواهیم برد،،که حالا ۵۳ سال است نتیجه را میبینیم. ولی طبق آخرین سرشماری اهالی قره باغ ۶۵ در صد ارمنی ۳۵ در صد آذری بودند که بعدهمان قتل عام خوجالی ودیگراهالی مناطق خود قرهباغ،که رانده شده اند،،،ایا اهالی آذری قره باغ حقی در سرنوشت قره باغ ندارند،وتمام حقشان به ارامنه منتقل شده،. در صورتیکه در عهدنامه خان قره باغ ،،ابراهیم خلیل خان جوانشیر،، با تزار روس در سال ۱۸۱۹ به نام عهدنامه ،،کورچای،،هیچ اشاره ای از ارمنیان نبوده ولی بعد از کشتن ابراهیم خان که روس‌ها به قفقاز سرازیر شدند وبرای استثمار وکوچ اهالی به عنصر ارمنی احتیاج داشتند که از ممالک عثمانی وایران وارد ودر قراباغ اسکان دادند ، پس چگونه به سرنوشت قره باغ بدون حضور آذریها میتوان رسید،کدام قانون این اجازه را به ارامنه داده است،،،،،به رابطه آذربایجان با اسراییل اشاره کردید،ایا شما ارتباط ندارید،ایا بزرگترین سفارت آمریکا با ۲۰۰۰ هزارکارمند،در مملکتی مثل ارمنستان جای سوال نیست آنهم درکنار ایران،،،ایا ترکیه که نوشتید تشنه قتل عام ارامنه است پس چرا ۵۰۰ هزار ارمنی بصورت قاچاق در ترکیه کار و زندگی میکنند ولی ترکیه با آنها کاری ندارد،وحتی در خود آذربایجان وباکو بیش از ۵۰ هزار ارمنی وجود دارد چرا آنها را نمیکشند، چرا در گرجستان بیش از یک میلیون آذری در کنار ۵۰۰ هزار ارمنی بدون مشکلی زندگی نمیکنند،چطور شده فقط ارامنه قره باغ میترسند،ولی در باکو نمی‌ترسند.، آیا در مسکو روسیه کنار هر قوم بیش از ۲ میلیون در کنار هم زندگی میکنند چرا نمیترسند،پس اینها همه بهانه است تا سرزمین آذربایجان را تصاحب واشغال کنید، آیا۴ قطعنامه سازمان ملل ،وشورای اورپا،وکنفرانس اسلامی،که همگی بر تمامیت خاک آذربایجان تاکید کرده اند وارمنستان را به رفع اشغال محکوم کرده اند،دروغ است،،اگر قرار باشد در هر مملکتی اقلیتهای ۱۲۰ هزاری همچین ارامنه قره‌باغ مستقل شوند بایستی در دنیا بیش از ۷۰۰ هزار مملکت تاسیس شود،،ویا این تبعیض استقلال فقط برای ارامنه از برای چیست.، پس چرا ارامنه روسیه،گرجستان،وحتی ارامنه ایران تأسیس مملکت مستقل نمی‌کنند.
یک ایرانی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۴
برای یادآوری به آذریهای ایران باید این نکته گفته شود که داستان ایران با جمهوری آذربایجان(من نمیدونم اینایی که "آذربایجان" رو "آزربایجان" مینویسند یعنی الان با تغییر یه ذ به ز همه چیز عوض میشه !!؟؟) داستان اینه که اگه ایران دستش رو تو عسل هم فرو کنه و بذاره تو دهن رژیم حاکم بر ج.آذربایجان باز اون آخر دستش رو گاز میگیره .واسه همین هم ایرانیا اینقدر سرخورده اند ، تو جنگ اول سال 92 ایران به آذربایجان کمک میکرد حتا شماری از نیروهای سپاهی برای آموزش آذری ها به اونجا رفتن (اینو حتا آمریکایی ها گفتن) ولی آخرش چی شد ایران رو کردن بده و ترکیه تو اون جنگ مثلن همپیمان اونها بود و کمکش تنها در حد حرف بود با توجه به شرایط جهانی اونزمان شد قهرمان آذریها و ایران رو کردن دشمن مردم ج آذربایجان . دوم اینکه چگونه ایران اینرو میتونه ندیده بگیره و فراموش کنه که رژیم حاکم بر ج آذربایجان تو روز روشن دم از تجزیه ایران میزنه !! و تو کتابهای رسمی شون تاریخ رو به کل وارونه میکنن و از ایران و ایرانی یه اهریمن میسازند .در پایان باید گفت یکی از کوتاهی های اساسی حکومت ایران که امیدوارم در آینده کار دست سرزمین ایران نده همین کوتاهی در اجازه دادن به نامگذاری جمهوری بنام آذربایجان بود ببینید یونانیها تنها برای یه بابایی بنام اسکندر مقدونی چندین ساله با جمهور مقدونیه درگیرند و اجازه نمیدن نام کشوری به این نام وجود داشته باشه !!!
به نظریان ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴
شما بعد از کلی روزه خوانی نگفتید که جامعه بین‌الملل و سازمان ملل قره باغ را خاک آذربایجان می شناسد. و اشاره ای به قتل عام خوجالی و قتل عام ام مارشیمون در صد سال پیش که شامل خاک ایران امروز نیز می شود اشاره ای نکردید، به موشک پرانی به خاک ایران و انتقام از آذربایجان ایران نیز اشاره نکردید. همه هدف شما این است که آذربایجان را به بهانه مذاکرات صلح به پای میز مذاکره با دولت ارمنی غیر قانونی قره باغ بکشاند و این طور دولت قره باغ را در مجامع بین‌المللی رسمیت دهد، و استقلال قره باغ را اعلام کرده و با یک همه پرسی بدون حضور یک میلیون آواره قره باغ ، ضمیمه ارمنستان کند. ترکیه و آذربایجان دیگر شرایط سی سال پیش را ندارند و ارمنستان نیز همین طور. با این استفراغ کینه و حسدتان باعث می شوید باقی مانده سه میلیون ارمنی ساکن جمهوری آذربایجان غربی (ارمنستان امروزی) نیز خاک آذربایجان غربی را ترک کنند
کامران خسرو ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۲
یک پانترک افراطی 200 دلاری با دو نام ، کامران ، خسرو، خخخ
كامران ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
دستگاه دروغ و دغل لابی ارمنی در سرتاسر دنیا مشغول است ، بازی با عناوین مثلا عنوان اینکه در قطعنامه ها از ارمنستان نام مستقیم برده نشده !! در تصرف منطقه کلبجر ارتش ارمنستان مستقیما ورود کرد حال انکه خارج از منطقه قره باغ بود و هم اینک ارتش ارمنستان است که در حال نبرد با اذربایجان است و الا جمعیت کوچک ارامنه قره باغ نیروی نظامی خاصی ندارند. از ایجاد مکانیسم کنترل بر خط تماس گفتید که این تله ای بود که اربابان شرقی و غربی اتان برای همیشگی کردن اشغال گذاشته بودند . در صادق نبودن شما همین بس که مناطق خارج از قره باغ را تغییر نام دادید و مسکون سازی انجام دادید که این نشان از نیت اشغال و تجاوز شماست. موشک باران مناطق و شهرها فقط محدود به گنجه نبود و خیلی از انها توسط پدافند سرنگون شد و جنایتکارانه ترین ان حمله به سد بزرگ مینگچویر بود که هدف ان به زیر اب رفتن بخش بزرگی از مناطق مسکونی و فاجعه انسانی بود که خوشبختانه توسط پدافند جلوگیری شد.
تبریزی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹
در جنگ عراق علیه ایران نیز در قطع نامه های سازمان ملل کلمه اشغال قید نشده بود پس عراق خاک ایران را اشغال نکرده بود!!، میگویید ارمنستان حامی امنیت قره باغ هست بعد موشک باران گنجه را به قره باغ منتسب میکنید زیبا نیست این حرفتان؟!ضمنا اگر هدف فرودگاه بود چرا با موشک نقطه زن این کار را نکردید و با البورس که دقتش بسیار کمتر هست زدید یعنی هدف شهروندان بودند ضمنا وضعیت اقتصادی شما کاملا مبرهن هست که جمعیت ارمنستان هر روز کمتر میشود و برای عملگی به روسیه فرانسه آمریکا میروند با تسلیم شدن لااقل به فکر شهروندان خود باشید
خسرو ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۹
آرسن نظریان ، با این همه صغری و کبری ، چرا در قره باغ نیستی ؟ چرا تو خط مقدم نمی جنگی ؟ چون میدونی که هر چی نوشتی دروغ بود ، فریبکاری نکن بیشتر ارامنه اعتقادی به جنگ و تصاحب سرزمین دیگران ندارند ، نشستی اورپا داری برای دیگران تعیین تکلیف می کنی ، سرزمین ارمنستان فعلی برای جمعیت دو میلیونی ارمنی زیادی است ، چرا طمع در سرزمین دیگران دارید؟ مردم پیر و پا به سن ارمنستان ، زیر بار ا دعاهای تاریخی دروغ له می شوند حتی کلوپ صلیبی دروغهای ارمنستان را قبول ندارند ولی به رویتان هم نمی آورند ، باور کن خیلی وفادارند که باز از ارمنستان این همه حمایت می کنند
ایرانی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۷
جوابها اینقدر دقیق و صادقانه هستند که نویسنده خود هم به اشتباهی که در نگارش این متن پر از کینه و کفر گویی هست پی برده و درک بهتری از مخاطبان آگاه و زیرک برایشون حاصل شده.
شیعه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۵
آقای نظریان درست است که اقلیت ارمنی موجود در ایران و امپراتوری عثمانی با توجه به خیانت آشکار به مام میهن و خیانت و همدستی با فرانسه و روسیه و شکست افکار خاینانه شان در سرزمین های آذربایجان در اشغال روسیه اسکان داده شدند کشور جعلی ا ر م ن س ت ا ن را در اراضی تاریخی آدربایجان تاسیس کردند. که نشان بارز آن مجسمه پاسکویچ در ایروان جهت تقدیر تشکر می باشد. دیگر بماند قره باغ که نام ملت تورک بر روی آن نشان از مالک ان دارد. ذهن ما هیچ موقع جنایت قتل عام جیلولوق و خوجالی و داشناکها و هینچاکها را در شاماخی و قوبا را فراموش نخواهد کرد. و اینکه شما راحتی همسایگی ملت تورک را با ننگ بردگی به روسها با دادن پایگاه قومری به مدت ۲۵ سال عوض کردید.در ضمن این pkk به نوعی محصول شما است که در کنار شما بر علیه ارتش آذربایجان می جنگد. و دروغ من درآودی تکفیری چیزی جز برای کشاندن پای روسیه به جنگ و توجیه شکستهایتان نیست.
جمشید ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۵
چند نکته خدمت استاد نظریان عرض می کنم انشالله که آگاهی ایشان از دیپلماسی ایرانیان بیشتر شود. ۱. باتوجه به سیاست ارمنستان اگر بنا براین باشد که فلان منطقه از یک کشور همسایه چون با ما هم دین ویا هم زبان هستند پس باید به تصرف خود درآوردند. وای چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. همه کشورها باید باهم در جنگ باشند. ۲. احتمالا با این نگرش اگر روزی ارمنستان به قدرت برسد به خاطر اینکه ارومیه ، تبریز،تهران و اصفهان چون اقلیت ارمنی دارد پس باید به تصرف ارمنستان درآیند. ۳. ارمنستان در سال ۱۹۹۲ با کشتار جمعی و آواره کردن بیش از یک میلیون مسلمانان قره باغ و کوچ اجباری ارمنی ها از ارمنستان به قره باغ و اقدام به تغییر نام اماکن خاک آذربایجان از نام های ترکی به ارمنی جهت توجیه غصب اراضی آذربایجان و فریب افکار جهانیان نموده است . ۴. چرا ارمنستان با توجه به ۴ مصوبه شورای بین‌المللی و جهانیان برحقانیت آذربایجان و درخواست از ارمنستان برای ترک و تخلیه اراضی آذربایجان اقدام نمی کند و چه اصراری بر تصاحب آنجا دارد. ۵.بهتر است مردم ارمنستان در تله عده‌ای زیاده خواه و فریب روسیه گرفتار نشود . چراکه با توجه به پتانسیل کشورهای و مناطق ترک نشین که با ارمنستان همسایه هستد را نمی شود نادیده گرفت و باید با یاد بگیرد با این اقوام همزیستی مسالمت آمیز ی داشته باشد.
علی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰
سانسورچی ترک ، چیه میترسی نظرات طرفداری برادران ارمنی چاپ نمیکنی، هر چی میخواین زور بزنین ایرانی ها همیشه کابوس پروژه های ترکی و پانترکی خواهند بود
حمید ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۴
شما یک ارمنی هستید ونظرات مغرضانه و کاملا یکطرفه دارید
ابراهیم قدیمی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴
جناب نظریان.سلام با احترام.این نظامی گنجوی هم که متعلق به گنجه است ترک نبوده کار گزار ارامنه مرزهای چین بوده ودروغگو بوده ست ودر خسرو شیرین شیرین محبوب خسرو شاهزاده ترک ازر بایجان را شاهزاده ارمنی میداند وبعدها هم ملکه کشور ازربایجان ونه ارمنستان میشود. خسرو شاپور را به ازربایجان ونه ارمنستان میفرستد..این ارامنه عزیز اصفهان را هم که در اصلیت ترک بودهاند شاه عباس از ازربایجان اورده است. حافظ هم دروغگو بودهاست. باید میگفت چنان بردند صبر از دل که ارامنه خان یغما را. ارامنه و کردها دروغ بزرگ تاریخی وساخته وپرداخته دیگران اند واز مرزهای چین به این منطقه همواره ترک نشین در طول تاریخ رخنه کرده اند.
رضا ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۵
ظاهرا نویسنده مقاله مطبوعات و رسانه های ایرانی را پیگیری نمیکند. چونکه اتفاقا رسانه های فارسی زبان بیشتر طرفی ارمنی را گرفته اند. در این بین باید به چند نکته اشاره کنم و امیدارم منتشر شود: ۱.تمام قطعنامه های سازمان ملل اتفاقا صریحا اعلام کرده اند که ارمنستان با پشتیبانی از گروههای ارمنی داخل آذربایجان٬ قره‌باغ و هفت شهر پیرامونی آن را اشغال کرده است. ۲.قره‌باغ در زمان اشغال ۷۰ درصد ارمنی و ۳۰ درصد تُرک داشت. هرچند در اواخر قران گذشته ترکیب جمعیتی به نفع آذربایجانیها بود که ارامنه با تشویق روسیه به قره‌باغ کوچانده و ترکیب جمعیتی منطقه را تغییر دادند. اما این منطقه همیشه در خاک آذربایجان قرار داشته و رئیس جمهور این کشور نیز همیشه تاکید کرده که مشکلی با حقوق ارامنه نداشته بلکه با اشغالگری مخالف است. ۳.در موضوع ترکیه نیز فکر می کنم فرافکنی صورت میگیرد٬ اینکه ترکیه از آذربایجان دفاع میکند و چرا٬ موضوع دیگری است اما این ارتش آذربایجان است که برای آزادی اراضی اشغال شده خود می جنگد نه ترکیه و یا گروهای به اصطلاح اسلامگرای رادیکال. تاکنون هیچ مدرکی برای حضور اسلام گراهای سوری مورد حمایت ترکیه در آرذبایجان ارائه نشده و رسانه هایی مانند بی بی سی که تحت منافع انگلستان فعالیت می کنند٬ آن را شایع کردند. اتفافا گروههای زیادی مانند پ.ک.ک در حمایت از ارمنستان در قره باغ حضور دارند. ۴. ایرانیان در هر تحلیلی بهتر است منافع کشور را در نظر داشته باشند٬‌ حضور میلیونها آذربایجانی در ایران دلیل محکمی برای حمایت ایران از آذربایجان شیعه(هر چند لائیک) است. اتفاقا آذربایجان کمکهای ایران را فراموش نمیکند و رئیس جمهور این کشور و معاونش اخیرا از این بابت از ایران تشکر کردند. من فکر می کنم زمان اعتمادسازی میان دو کشور فرا رسیده و اکنون بهترین فرصت است!
رضا ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۹
رسانه های داخلی نژادپرستانه حرف میزنند حق باارمنستان است
علی ساعدی ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۲
Qərəbağ Azərbaycan dir
گوک تورک ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۴
ارمنستان برای جدایی تورکها از یکدیگر و اسرائیل برای جدایی عربها ، هر دو اقلیتی دینی و افراطگرا هستند که ..... نظریات شما بماند برای ابلهان و فاشیستهایی که دین ، زبان و فرهنگ را بهانه ای برای تجاوز به مرزها می دانند و هیچگاه برای حرص وآز خود مرزی را محترم نمی شمارند....
رامین ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۶
سراسر دروغ، چندش اوره
ایران ۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۸
به شخصه چند کامنت برای حمایت از برادران ارمنی گذاشتم که هیچکدام منتشر نشد ، تا پانترک افراطی میتوانید در هر جا که هستید زور بزنید ، اما نهایتا انتخاب شما از کامنت های فارسی زبان ما خواهد بود ،بله اینجا ایران است
عزیز ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۳
وقتی نظرات اقایان محمد حسین .مهدی تحلیلگر سیاسی.علی.خیراله وسایر عزیزان را مطالعه می کنی یک شعف یک رضایت درونی .می گه توی این کشور انسانهای اگاه .اهل مطا لعه ودارای بینش سیاسی بالا وجود دارد که حق را وترفند ها را می شناسند ودنیای سیاست های پشت پرده ای به سر امده .وسیاست مداران کشورها باید به افکار عمومی بها دهند نه اینکه مثل نویسنده مقاله که درخصوص شلیک موشک ازطرف حکومت قره باغ را مقصر قلمداد کند .اخه مرد حسابی حکومت خود خوانده ای که به قول خود شما حتی ارمنستان هم نیز ان را به رسمیت نشناخته .موشک را ازکجا تهیه کرده .هزینه های این سلاح ها را چی پرداخت کرده .دوستان ولی ارامنه خودشان انسانهای صلح جو واهل تلاش ودرستکاری بوده که چندین سال هزاران نفر انان ساکن شهرهای تبریز . ارومیه. تهران . مراغه . اصفهان وخیلی شهرهای ایران بوده اند وسرمنشا خیلی از صنایع در ایران بوده اند ودرکنار مردم ایران زندگی بدون دغدغه داشته وحتی اولین تاتر وسینما به همت انان به وجود امده ولی سیاست مدارا ن وصاحبان قدرت هر کدام به فراخور منافع وطن خویش انان را به ورطه جنگ وتجاوز سوق داده اند
ایرانی ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۷
دوستان فریهخته گویا در مورد خودمختار بودن و حاکمیت ملی مردم ارتساخ دچار فراموشی تاریخی شده اند حق مسلم حاکمیت ملی و خودمختاری که قبل از فروپاشی در ۳ نقطه وجود داشته و دولت ج ازربایجان خود را ملزم به رسمیت شناختن ندانسته و ۲ بخش خودمختاری را لغو و حقوق ملی تجاوز نموده
Sepideh ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۳
اقای محترم من ۱ چیز رو با همه وجودم حس کردم چون در ارمنستان مدتی زندگی کردم. ارمنی ها تا زمانی که اقلیت هستن قابل تحمل هستن ولی وقتی اکثریت رو تشکیل میدن به شدت رفتار ناجوان مردانه دارن . غریب کش هستن و از نظر رفتار و شخصیت اصلا قابل مقایسه نیستن با ارامنه ایران. و موضوع دیگه این که من ۲۱ نسلم برای قره باغ هست و به قاطعیت میگم که ارمنی ها اون جا رو به ناحق گرفتن. عزیز دل خواهر اسلام ۱۴۰۰ سال و .... اومده و قبل از اون مسیحیت ، یهودیت ، زرتشتی ها و .... ادیان دیگه بودن. ترک ها یکتا پرست بودن. یعنی غیر ممکنه ۱ ترک مسیحی باشه؟ و اگر هر کس پیرو عیسی و دینش بود ارمنی ها ماکلش هستن؟ تو اصفهانم ۱ محله بزرگ و چندین کلیسا هست‌ ارامنه عزیز بفرمایید اگر دوس دارین ببرین. نا قابله.
جهان ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۲
متاسفانه دلایل ارمنستان برای اشغال قره باغ همانند دلایل صهیونیسم برای اشغال فلسطین است. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
ایرانی ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۶
در رد سخنان نویسنده قلم فرسایی شد و کلا حق به آذربایجان داده شد خب یا باید در این سو باشی یا در آن سو با این همه غرض و بغض آیا می‌توان به حل موضوع امید داشت ادامه درگیری 30 ساله تنها یک مقصر ندارد چرا ما نمی توانیم بی‌طرفانه و منصفانه به محکمه برویم اتفاقات اوایل قرن 20 که در کشور همسایه شکل گرفته هنوز نقش بازی می‌کند و تاثیر گذار است چرا چند نسل بعدی نتوانستند از این تعصبات قومی عبور کنند وآن را از جان خودو نوادگانشان مهمتر فرض می‌کنند در کشورهای پیشرفته عقل حاکم است و افراطیها درانزوا در کشورهای عقب مانده عقل منزوی است و افراطیها در راس کار کمی تعقل و تامل حداقل لطفی است که دوستان می‌توانند به خود و فرزندانشان بکنند پیشرفت و رفاه و امنیت در انتظار همه است دست دراز کنید و دستش را بفشارید پدربزرگان ما صدسال قبل چه کرده اند ما مسئولش نیستیم اما می‌توانیم برای بهروزی و نیکی خانواده امان تلاش کنیم ارامنه را هم خدا خلق کرده آنها را بپذیریم ودر کنار هم زندگی کنیم
رضا ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۲
جالب اینجاست که پانترکان ایران شب و روز از ایده الحاق آذربایجان ایران به جمهوری جعلی باکو(اران سابق) دم میزنن و آسمون و ریسمون میکنن ولی درباره الحاق آرتساخ به ارمنستان رگ گردنشون بیرون میزنه! ارمنستان مرکز ثقل و بهترین دوست ایران در قفقازه. وظیفه و تکلیف ملی ماست که جانب ارمنستان رو بگیریم تا خطر بلقوه نوعثمانیگری و پانترکی ایران رو از شمال محاصره نکنه. ارمنی ها کهن ترین و باشناسنامه ترین کشور و ملت قفقاز هستن، حقشون نیست که درکشوری اونقدر کوچک و غارت شده زندگی کنن.
مرتضی ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۵
شما ارمنی ها واقعا شاهکار تظریف دارید‌. با قتل و عام و آواره سازی یک میلیون انسان حالا حق به جانب حرف میزنید. آقای نظریان متاسفم که رسانه های ایرانی به عنوان یک کشور آزاد ( ورای مسلمان بودن و اشتراکات فرهنگی با آذربایجان) شده محلی برای اظهار نظرهای بی بنیاد و دروغین شما. قتل و عام خوجالی لکه ننگ ابدی بر دامان بشریته که شما مرتکب شدید و حالا به زور و زر روسیه و بعضی کشورهای دیگر هم چنان وقیحانه میخواید حرف ناحق و ظلم آشکار خودتون رو به کرسی بنشونید. اگر صحبت از حق تعیین سرنوشت میکنید اولا این حق با اکثریت ساکنان آواره شده قره باغ باید باشه نه اقلیت فعلی. ضمنا اشغال هفت شهر اطراف هم حتی با این توجیهات بسیار غیر عاقلانه، باز هم توجیهی ندارد. ضمنا حق تعیین سرنوشت اگر همه جای دنیا وجود داشته باشد نقشه های جغرافیایی کشورها قطعا تغییرات زیادی خواهد کرد از جمله خود ایران. پس به گزافه لتف نزنید و انسان باشید.
دانيالي ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۰
برخی دوستان حافظه تاریخی کوتاهی دارند و خاطر ندارند که حزب خلق اذربایجان در داخل آذربایجان مانع از برقراری صلح 30 سال قبل شد خاطرات سرنگونی هلی کوپتر حاملل گروه صلح آذربایجان به قره باغ را چه کسی ساقط کرد؟ ارامنه ؟ وقتی مقدمات صلح در زمان آقای هاشمی در تهران با حضور طرفین توافق شد چگونه ج آذربایجان با حرف شنوی از آمریکا مذاکرات را معلق و ایران را از مذاکرات کنار گذاشت !! کمی با تاریخ نچندان دور اشنا کنید چگونه ج آذربایجان کشور دوست و همسایه و مسلمان خود ایران را رها و بدامن اسرائیل رهسپار شد ؟! چگونه از پایگاههای خود برای پرواز پهنبادهای اسرائیلی برای جاسوسی از مناطق حساس ایران بهره برداری شد ؟؟!! حال اشک تمساح و دوست برادری و مسلمان بودن .......
قربان ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳
سلام آقای نظری شما ارمنی نسل کش هستید که در خوجالی انجام دادید مگر یادت رفته عزیزم پس برو بشین سرجات
زنده باد ایرانی ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۷
کشور آذربایجان قسمتی از ایالت اذربایجان ایران هست که در چند صد سال گروه کوچکی از ترکمانان مغول با غارت و هجوم به مردم ایرانی تبار و پارسی زبان آذربایجان حکومت را در دست گرفتند و زبان ترکی را بر مردم آن منطقه تحمیل کردند .... معنی نام آذربایجان که مربوط به دین زرتشتی و ایرانی هست.... شاعران قدیم آذربایجان، نظامی گنجوی که ۸۰۰ سال پیش در گنجه به دنیا آمده حتی یک بیت شعر ترکی ندارد و در شعرهایش خود را دهقان زاده پارسی معروفی میکند که این گویای این حقیقت هست که زبان مردم کوچه و بازار در آن زمان گنجه فارسی بوده... و همچنین شمس تبریزی که از تسلط زبان ترکی و فراموشی زبان فارسی مردم آذربایجان گله‌مندی میکند... همه و همه اینها نشان از فارس بودن ریشه مردم آذربایجان هست که در گرداب پان ترکیست غرق شدند.... اکنون نیز در کشور آذربایجان نژاد پرستی و پان ترکیسم توسط دولت دست‌نشانده ترکیه ادامه دارد ، گروه های اقلیت که توانسته اند زبان خود را حفظ کنند همواره مورد ظلم و ستم دولت نژاد پرست آذربایجان قرار دارند...از جمله مردم مسلمان قوم تالشان آذربایجان و قوم تات و گروهی دیگر که فقط به خاطر ترک زبان نبودنشان مورد ظلم دولت دست نشانده موروثی و نژاد پرست آذربایجان هستند.... مردم آذربایجان عزیز لطفاً در مورد اصل و ریشه خود تحقیق کنید و با هویتی که ترکان مغول به شما تحمیل کردند زندگی نکنید....
میثم ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۲
آقای علی که دم از سرزمین تاریخی ترکها میزنید ، ترکها چه تاریخی دارند که سرزمین هم داشته باشند...
شهروند ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
مطلب ارائه شده اشکالات زیادی داردومهمترینِ آن ، اینکه درزمان اشغال قره باغ توسط ارمنستان باحمایت روسیه بافت جمعیتی قره باغ به هیچ وجه به گفته ارمنستان اکثریتِ ارمنی نبوده بله به واسطه غافلگیری ولشکرکشی نظامی تصرف شد نکته دیگر بحث نسل کشی توسط آذربایجان بهانه ای ابلهانه است وطبق مستندات واقعیت ندارد، اسامیِ شهرها وروستاهای قره باغ واژه های آذری میباشدنه ارمنی پس نمیتوان برای این منطقه اصالت ارمنی بکاربرد، درزمان حمله ارامنه وتصرف قره باغ طبق اسنادموجود یک نسل کشی وکشت وکشتارفجیع بدست ارامنه رخ دادکه بااین وجودبکاربردن اصطلاح نسل کسی به وسیله ارامنه بی معنی میباشد ، ارمنستان متجاوزاست. منطقه قره باغ ودیگرمناطق جداشده جزئی ازخاک آذربایجان میباشد وارمنستان هرچقدردرحفظ آن پافشاری کند جز شکست ونابودی چیزی برارمنستان نخواهد داشت چون ارمنستان ازنظر جمعیتی وثروت بسیار ضعیف وآسیب پذیراست.
م.م ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۹
خوب واق گرایانه قضاوت کرده و نظر بدهیم سوال من این است مگر شخص خود رئیس خود خوانده قره باغ نبود که به حمله موشکی به مناطق مسکونی گنجه اعتراف کرد؟ دوم اینکه؛ مگر توی تصاویر عکس جسد کودکان خردسال را ندیدید که در اثر موشک باران ارمنستان جان خود را از دست داده بودند؟ این درس تاریخ است که ظلم و اشغالگری بی جواب نخواهد بود یا در این دنیا و یا در آخرت...
امیر ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۹
فکر کنم ایشون جنس خوبی مصرف کرده که شر گفته ارمنستان دست از حمایت به اصطلاح جمهوری آرتساخ بردارد تا ترکیه هم دست از حکومت شرعی و قانونی آذربایجان بردارد که برای باز پس گیری مناطق اشغال شده اش بردارد و اگر اکثریت قومی و نژادی دلیل بر جدایی و خودمختاری میشود ما هم ترکمن هستیم و کردها در ایران هم 4 استان رو شامل میشن و ترکها هم 4یا5استان رو شامل میشن برادران بلوچ رو هم داریم و برادران عرب رو هم داریم چطوره ایران رو تیکه پاره کنیم هیچ اکثریت قومی و نژادی دلیل بر جدایی و اشغال نمیشود
Babak azez ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۶
البته خود نویسنده به خوبی از تاریخ کشور ارمنستان به خوبی آگاه هست 200سال پیش در کل کشور ارمنستان فعلی و قره باغ اشغال شده توسط ارمنستان 3یا4درصد هم ارمنی وجود نداشته روسها وبا کمک اروپا برای فشار به دولت عثمانی مردم ارامنه رو از اصفهان شیراز تهران بیروت عراق و سوریه و حتی ترکیه جم کردن و تشکیل ارمنستان دادن و چه قطل عام ها که در این زمان انجام ندادن مردم بیگناه اذزبایجان به دست ارمنیها با حمایت روس ها کشته و از شهر و روستاها بیرون رانده شدند و در نهایت در زمان فروپاشی شوروی چون آذری ها از روس ها تبعیت نکردن ارمنی‌ها با چراغ سبز روس‌ها این منطقه رو اشغال کردن و
مهدی ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۹
فقط یک جمله بگین ، چرا سرزمین اشغالی آذربایجان(قره باغ) طی این ۳۰سال و با توجه به قطعنامه های سازمان ملل متحد به آذربایجان برگردانده نشده؟
امید ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۸
آیا به مقداری که ما تورکها نسبت به تفکر فارس محور انسانیت و آزادی قایلیم، آنها نیز نسبت به فرهنگ و زبان ما انسانیت و عدالت قایل هستند؟!
شهاب ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۰
مع الاسف مقاله فوق تحت تاثیر ارمنی بودن نگارنده تبدیل به قضاوتی یکسویه شده است و از حقیقت فاصله دارد. بنده بواسطه کار بازرگانی و رفت آمد مکرر به ارمنستان و گرجستان حقایق منطقه را از نزدیک دیده ام. سوال اساسی اینجاست که چرا ارامنه سوریه که بدلیل جنگ در کشورشان به ارمنستان پناه آورده بودند، در قره باغ اسکان داده شدند. شهرک سازی وسیع و اسکان مهاجران ارمنی سوریه در مناطق آشغال شده و بعد نامگذاری منطقه با عنوان آرتساخ! حتی جان مهاجرین بیگناه ارمنی نیز برای حکومت ارمنستان مهم نبود و آنها در خطوط جنگی اسکان داده شدند. از سوی دیگر اما جمهوری آذربایجان هم بدنبال پروپاگاندای تجزیه طلبانه در منطقه است. و قره باغ تنها شروع یک نبرد بزرگ است که بگمانم بنده ایران رانشان گرفته. استنباط من از شرایط موجود آنست که نبرد سوریه به مرزهای شمالی ایران کشانده شده و هدف درنهایت درگیر کردن ایران در این مناقشه است.
اذری ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
من خودم از آذری های ایران هستم. و از طرفی دوستان نازنینی از ارامنه دارم. باید بی طرف به قضیه نگاه کرد. اینکه مناطق آذری نشین مدتها تحت اشغال ارمنستان باشند درست نبود. اما خود آرتساخ قره‌باغ کوهستانی که در مرزهای آذربایجان واقع شده باید مدتها قبل معضلش حل میشد.باید آرتساخ مجزا از قسمت های ترک زبان میشد.چه معنی داره و در کجای دنیا دیده شده که یک منطقه بزرگ از یک کشور با فاصله کمتراز پنج کیلومتر با قسمت اصلی فاصله داشته باشه و کامل در مرزهای کشور دیگه باشه. مسلما یک سیاست زشت استالینی پشت داستان بوده. همون سیاستی که در مقابل نسل کشی ارامنه توسط ترکیه سکوت کرده. اگه عدالت برگذار میشد. قفقاز در صلح بسر میبرد. از بی عدالتی ارامنه خواستند و البته به تحریک روسیه،که خودشون عدالت رو برقرار کنند. مسلما قوانین بین المللی هم ضد ارامنه تنظیم شد
به اقاي دانيالي ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۴
ظاهرا شما دچار دمانس مغزی هستی، همه چیز را وارونه گفتی، در مذاکرات تهران به ریاست اقای رفسنجانی و در حالی که طرفین در حال مذاکره بودند این طرف ارمنی بود که خائنانه و با سو استفاده به شهر استراتژیک شوشا حمله کرد و انرا تصرف کرد و مذاکرات عقیم ماند. سقوط هلیکوپتر توسط ارمنستان ثبات شده است فرافکنی نکنید. اگر ایرانی هستی یادی کن از ۲۸ زن و کودک ایرانی که در هواپیمای c130 بر فراز قره باغ توسط تروریست های ارمنی سرنگون شدند!! اما امثال تو یادی نخواهند کرد بلکه سانسور هم میکنند.
امید ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۲
یک سوال از زنده یاد ایرانی چرا با اینکه ترکان در اصفهان و شهرری و قسمتهای مرکزی ایران بیشتر تشریف داشتند یا حتی هندوستان چندصدسال تحت سلطه همون بقول شما مغولان بود چرا زبان اون قسمتها یا هندوستان ترکی نشده درحالیکه الان در خود کشور اذربایجان بیش از دویست سال تالشیها با ازریهازندگی میکنند و هنوز زبان تالشی خود را دارند بعد با اینهمه رسانه و زبان رسمی چرا تالشیهای اونجا ترکزبان نمیشند
گوتادگو به میثم ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۸
ترکها تنها ملتی هستند که به چین ایران هند پاکستان افغانستان اوکراین گرجستان عربستان عراق سوریه لبنان الجزایر مصر لیبی مجارستان بلغارستان و کشورهای بالکان حکومت کردند. اسم ترک در کتاب تاریخ نیمی از کشورهای جهان به بچه درس داده می شود. هرم ۳۰۰ متری ترکستان شرقی که امروز در اشغال چین است را ببینید که ترکها در ۷ هزار سال پیش ساختند و مجسمه ملکه ترکان هم از آن هرم بیرون آورده شد و توسط محققان آلمانی آزمایش دی ان ای گرفته شد و ترک بودن ملکه نیز تثبیت شد در ضمن ارتفاع این هرم دو برابر بزرگترین هرم مصر است و قدمت اش نیز هزار سال بیشتر است. تو که از شاه عبدالعظیم آن طرف‌تر را ندیدی در مورد تاریخ ترک حرف نزن
دانیالی ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۳
در پاسخ به برخی از موضوعات و خیانت های حزب خلق ازربایجان به مذاکرات صلح ساقط کردن هلی کوپتر صلح کشتار مردم کوجالی و ..... به مستند ساخته شده توسط کارگردان اذری بنام داغ قره باغ رجوع شود
حمید ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۱
به نظر منم حضور ارمنستان در قره باغ یک اشغالگری. هست، گرچه هیچ علاقه و اعتمادی. به دولت باکو ندارم. ولی واقعا ایران لای منگنه ست و هیچ کاری نمی تونه بکنه از یه طرف باکو با اسراییل و سلفی ها بسته از یک طرف هم ارمنستان از آوارا شدن مردم آذری دفاع می کنه. هیچ راه کاری. جز برگردوندن مردم قره باغ به این منطقه و تضمین امنیت ارامنه از سوی بامو وجود نداره. ضمنا اسم آذربایجان مال تبریز و اردبیله....
محکوم نسل کشی ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸
اقایان شما که سنگ نرکان عثمانی به سینه میزنید اگر مردانگی و شرافت سرلوحه قرار میدهید نسل کشی ۱/۵ میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ را هم محکوم کنید بیش از ۵۰ کشور جهان این نسل کشی را به رسمیت شناخته و عاملین و وارثین ان ترکای عثمانی انکار کردن بیایید اول ازادگی شرافت و مردانگی را اثبات کنید و با حداقل یک عذرخواهی طلب بخشش کنید و بعد حرف بزنید بهتر است با این تبلیغات بی پایه و اساس از بزرگنمایی و محو کردن حادثه اصلی اجتناب کنید کشتن کشتن است چه دیروز چه امروز اول اثبات کنید که ازاده هستید از دیروز و بعد بیایید از امروزتان اطهار نظر کنید
به babak azez ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
بسیار نیکو که صحبت از ۲۰۰ سال قبل ارمنستان و لفظ ارمنستان فعلی استفاده میکنید بسیار نیکو که در همان ۲۰۰ سال مورد اشاره از وجود قره باغ هم اسم برید و اما درهمان زمان کجا بود ج ازربایجان ؟؟ با کدام تاریخ میتوانید از ج ازربایجان در ۲۰۰ سال صحبت کنید ؟ و چه دروغ بزرگی که دولت قاتل عثمانی مسبب کشتار به یک قهرمان و جمع کننده ارامنه و دادن اب و خاک و استقلال معرفی میکنید !!! عجبا حتما ما از تاریخ و حملات عثمانی تا اروپا و یونان و سوریه و عراق و ایران ... بیخبر بودیم و نمیدانستیم مهربان پدران عثمانی خانه و کاشانه میساختن فقط میتوان به این معکوس نمودن تاریخ خندید و بس
یاشار ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴
ما ترک غیور قهرمانیم ما سرور مردم جهانیم ما ملت قهرمان ترکیم ما زاده سرزمین گرگیم
به Sepideh ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰
پس یعنی 21 نسل قبل شما در ج آزربایجان بوده ؟؟ 80 سال قبل چیزی بنام ج آزربایجان وجود داشته ؟ و برگردیم به حرف خودتان اگر نسلی از شما در انجا بوده پس مالکیت با ج آزربایجان است ؟ عزیز دل حواهر بروید مطالع برفرمایید که خانات قرباه باغ چه پیش از پیدایش ج آذربایجان در 80 سال قبل و بدست استالین خودمختار بوده خودمختار عزیز خواهر و همینطور تا قبل از فروپاشی شوروی خودمختار بوده خودمختار عزیز خواهر و 2 بخش از خودمختاری آن توسط ج آزربایجان با زور لغو شده و در آخرین سناریو لغو خودمختاری کوهستان نیز در برنامه بوده پس حاکمیت ملی و خودمختاری بخشهای لغو شده را درخواست کنید تا برگردد و سپس برسیم به موارد بعدی
نسل كشي از سوي عثماني ممنوع ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۴
اگر تاریخ را ورق برنیم در تاریخ کاملا روشن است 1- درقراردادهای نگین ترکمنچای و گلستان هیج چیزی جعرافیا و یا کشور و یا حتی منطقه بنام آزربایجان به تراز روسیه واگذار نشده است و تالش و داعستان و شیروان و نجخوان و قره باغ و بخشی از ارمنستان نام برده شده با ساکنین ترک کرد ارمنی و اشوری 2- تاسیس ج آزربایجان در سال 1936 توسط شوروی و بدست استالین ( البته در حد ایالتی از ایالتهای شوروی نه به معنی حمهوری ) به جهت جداسازی آزربایجان ایران توسط خائننن حزب توده و پیشه وری بوده و اصولا نامگذاری حتی جنبه سیاسی داشته نه جنه قومیت یا هر چیز دیگری 3- پس از تاسیس ایالت آزربایجان به جهت مبارزه با ایران و جداسازی آزربایجان از ایران و الحاق به آن امتیازهای به ایالت آزربایجان داده شده منجمه ضمیمه کردن خانات قره باغ که تا آن زمان مستقل با نام خانات قره باغ وجود داشته یعنی قبل از بوجود آمدن ایالت آزربایجان 4- از انجائیکه ساکنین خانات قره باغ اکثریت ارمنی بودن الحاق به اراضی ایالت ازربایجان با اعتراض ارمنستان روبرو شد چاره این بود که با توجه به الحاق آن به اراضی ایالت آزربایجان ولی خودمختار و به 3 بخش خودمختار تقسیم گردید 5- در چند سال قبل از فروپاشی شوروی اعتراضات مردم محروم قره باغ مبنی بر عدم رسیدگی توسط ایالت آزربایجان و آزار و اذیت و پاک سازی قومی منجر به خودمختار بودن در اراضی ایالت آزربایجان ماندن و مستقیم تحت نظر مسکو و حاکمیت مرکزی شوروی بودن شد 6- جند ماه قبل از فروپاشی شوروی قره باغ به عنوان اولین جا اعتراض و درخواست استقلال نمود ( قبل از ایالت آزربایجان و ارمنستان ) ولی با وجود اندک مردمان موفق نبود 7- پس از فروپاشی شوروی کسی به اخود مختاری و یا ستقلال درخواست شده مردم قره باغ توجه نکرده و ج آزربایجان ایجاد شده این قسمت را حق مسلم و اراضی خود دانسته در 2 بخش از 3 بخش لغو خودمختاری کرده و شروع به پاکسازی قومیت نموده بحث اساسی این است که در پروسه تاریخ توجه به خودمختاری و حتی استقلال درخواستی مردم منطقه نشده و حاکمیت ج آزربایجان ( تاسیسی استالین ) بدنبال زیاده خواهی پاک سازی قومیت که در طول زمان تمامی اقوام کرد آشوری و ارمنی را از مناطق اصلی پاک نموده حالا به بخش قره باغ نیز نظر داشته که با مخالفت و حمایت ارمنستان با عقبه کشتار 1915 عثمانی روبروه شده است
ايراني ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۱
امروزه میشه به اطلاعات راحت دسترسی پیدا کرد و با کمی تحقیق به واقعیات تاریخ واقف شد. برای دوستان بخشهای از ویکی پدیا ج آزربایجان را گذاشتم تا توجه به عهدنامه ها و بخشها و نامهای ولایت و خانات نبودن نامی از آزربایجان و حتی تصویر نامه اعتراض ایران به نامگذاری جمهوری آزاربایجان نیز وجود دارد و درمورد قرباغ نیز امده است • عهدنامه گلستان: 1. ایالت گنجه 2. ایالت قره‌باغ 3. ولایت شکی 4. ولایت شیروان 5. ولایت قبه 6. ولایت دربند (خانات دربند) 7. ولایت بادکوبه 8. ولایت داغستان (حدود ۷۰ درصد داغستان امروزی) 9. ولایت گرجستان (نیمه شرقی گرجستان) 10. محال شوره‌گل 11. محال آچوق‌باشی (ولایت ایمرتی یا باش آچوق در غرب گرجستان. مسلمانان ولایت ایمرتی در گرجستان غربی را که مرکزش کوتائیس بود، به نام باش آچوق (به زبان ترکی یعنی سر برهنه) می‌خواندند زیرا مردم این دیار سر خود را تنها با یک باشلق می‌پوشاندند) 12. محال گروزیه (کورنه) شامل چچن و اینگوش امروزی[۴] 13. محال منگریل (منکریل) 14. محال آبخاز و سامگرلو (مرگالیا) و گوریا (غرب گرجستان) • افزون بر آن، بخشی از سرزمین تالش (خانات تالش) نیز به تصرف روس‌ها درآمد (هرجا از ولایات تالش را که بالفعل در تصرف روسیه بود) و حاکمیت بدون منازع ایران بر دریای مازندران، خدشه‌دار گردید. • • عهدنامه ترکمانچای: 1. خانات ایروان 2. خانات نخجوان 3. خانات تالش (بخش‌های بیش تری نسبت به عهدنامه گلستان به تصرف روسیه درآمد) قره‌باغ و جنگ قره‌باغ این نوشتار کامل نیست. لطفاً به بهبود آن کمک کنید، یا دربارهٔ اِشکال آن، در صفحهٔ بحث، گفتگو کنید. اندکی بعد از استقلال، در پی احساسات ضد ارمنی و قتل‌عام مردم ارمنی در باکو، سومقاییت، گنجه و دیگر شهرها، ارامنه قره باغ جهت جلوگیری از ادامه کشتار و جهت پیوستن دوباره به سرزمین مادری خود ارمنستان اقدام به برگزاری رفراندوم کردند که با حمله نظامی و کشتار مردم توسط ارتش جمهوری آذربایجان منجر گردید. [نیازمند منبع]. جمهوری آرتساخ در قره باغ (با نام باستانی آرتساخ) ظهور کرد و توسط سه کشور غیر عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دارای دفاتر دیپلماتیک در سراسر جهان است. به‌طور دوژوره هنوز بخشی از آذربایجان شمرده می‌شود گرچه به‌طور دوفاکتو پس از جنگ کشور مستقلی بوده‌است.[۴۵] جمهوری خودمختار نخجوان که از خاک اصلی جمهوری آذربایجان جدا مانده و جمهوری خودمختار قره‌باغ کوهستانی نیز واحدهای فدرال جمهوری آذربایجان هستند. ناحیهٔ قره‌باغ و هفت بخش پیرامون آن واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان در جریان جنگ قره‌باغ از آذربایجان جدا شده‌اند.[۴۶][۴۷]
مکافات عمل ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۰
هر روز می نشینید تحلیل می کنید که در ایران ترک نیست و نام آذربایجان جدید است و در مورد کردها و ارامنه تاریخ باستان می سازید ، خودتان که تاریختان را مدیون یهودیان و انگلیسی ها هستید، خب که چی؟ یعنی کمر به نابودی آذربایجان بستید و یا می خواهید ترکها را در ایران قتل عام و ریشه کن کنید؟ و یا مانند قتل عام مارشیمون ارمنی در آذربایجان شما هم قتل عام جدیدی علیه مردم ترک آذربایجان شروع کنید؟ می گویید زبان ترکی را سیصد سال پیش ترکها در آذربایجان رواج دادند! خب جد ما همان ترکهایی هستند که زبان ترکی را در این سرزمین رواج دادند خب حرف جدیدی دارید؟ می گویید ترکها ارامنه را قتل عام کردند، خب ارامنه دست به قتل عام ترکها نمی زدند و جواب نمی گرفتند، حالا هم اگر کسی به خون آذربایجان تشنه است امتحان کند تا سرنوشت ارامنه را بر سرش بیاوریم، خب حرف جدید بزنید. می خواهید از افتخارات شاه اسماعیل بگویید و اینکه عثمانی به آذربایجان حمله کرد؟ خب کار خوبی کرد، لعنت به شاه اسماعیل صفوی. حرف جدیدی هم به غیر از این کلیشه ها و یا ارجیف کوروش دارید یا همانهایی که یهودیان در عصر رضا خان ملعون لقلقه دهانتان کردند را طوطی وار می خواهید تکرار کنید؟ گوش ما پر است.
ایرانی ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
به مکافات عمل گستاخانه صحبت کردند شما نتیجه پرتوقعی شما و ضعف تهرانه اگر مثل رضاشاه برخورد میشد این اتفاقا نمیفتاد تاریخ نه نشانه فخر فروشی و نشانه برتری فقط نماد یک ملت همین اونهایی که ترکستان بزرگ میخوان دنبال تاریخ پوسیده چنگیز و تیمور و بقیه هستند خیلی اذیت میشی شما برو همون باکو یا ازمیری جایی زندگی کن راحت باش با هم زبانان ترکت و هم نزادهات البته توهین به شاه اسماعیل هم برازنده خودت و ترکان شیعه کش عثمانیه
جاوید ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۲
توجه خوانندگان گرامی را به چند نکته جلب می کنم. جنگ میان آذربایجان و ارامنه به زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی برمیگردد و هموطنان گرامی را به مطالعه وقایع آنزمان جلب می کنم که بسیاری از هموطنان آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و شهرها و روستاهای کوچک آن استان توسط ارامنه با حمایت قدرتهای وقت امپراتوری انگلستان و روسیه به وقوع پیوست. 2- در مورد اشغال 30 درصد از خاک جمهوری آذربایجان نیز در امتداد سیاستهای نژادپرستانه و برپایی کشور ارمنستان بزرگ (که طبق نقشه حزب داشناک و افراطیون ارمنی ترسیم شده این کشور مابین سه دریاچه خزر، ارومیه و دریاچه وان در کشور ترکیه کنونی قرار دارد.) 3- قتل عام و اخراج آذربایجانی های مقیم جمهوری ارمنستان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی. 4- قتل عام و اخراج و آواره کردن اهالی شهرها و روستاهای قره باغ کنونی از جمله قتل عام خوجالی و شوشا. (اهالی شهر شوشا در 1992 500هزار نفر). 5- تخریب و نابودی کلیه آثار و بناهای مربوط به تمدن اسلامی و تغییر نام کلیساهای مربوط به تمدن آلبان ها بنام اماکن ارمنی در مناطق تحت اشغال جمهوری ارمنستان. یک نکته بسیار مهم نیز این است که ارامنه یک قوم در حال ازمحال می باشند که همواره مسائل قومی را به مسائل دینی و مذهبی گرده زده و بدینوسله سعی در ایجاد یکنوع جنگ سلیبی جهت متحد کردن سایر کشورهای مسیحی جهت رسیدن به اهداف قومی نموده اند. نمونه بازر آن در نحوه تیزرهای تبلیغاتی جنگ کنونی می باشد که کلیه علایم مسیحیت از جمله نمایش سلیب و نظامیان ملبس به روحانیون مسیحی در آن آشکار است. 6- استفاده از
مکافات عمل به ایرانی ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸
رضا شاه شمارا هم دیدیم ، فرستادند جزیره موریس آن هم با حقارت. ما ترکها حداقل مثل شما نمی رویم به سایتهای آمریکایی اسراییلی و از آمریکا نمی خواهیم به ایران حمله کند. این را شما انجام می دهید. تهران باید با شما برخورد کند که با جفنگیات کوروش دشمن اسلام و سرباز اسراییل شده اید. رضاشاه ملعونتان در جنگ جهانی حتی یک ساعت از کشور دفاع نکرد، آنقدر بی غیرت بود، زورش به ارتش روس و انگلیس و ارمنی نمی رسید و فقط مردم خودش را می کشت. ولیعهدتان هم که خودش گفته من چهل سال است از مامانم پول می گیریم. آن قدر بی عرضه است که با آن همه پولی که پدرش غارت کرد در آمریکا بی کار است، یک فلافلی هم باز نکرده ، استوره های پهلویتان هم این ها هستند.
به جاويد و مكافات عمل ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵
به چه راحت از قتل عام صحبت میشود بدون عقبه تاریخی تمام ظاهر سازی فقط بخاطر سرپوش نهادن برروی نسل کشی سال 1915 میباشد به وضوع در مستند داغ قرباغ خبرنکار آذری چنگیز مصطفی اف بصورت مستند تصویری در کشتار خوجالی حتی یک سرباز ارمنی یافت نشد آقایان بروید تحقیق کنید که چگونه این خبرنگار اذری به تصویر کشید مردم و کشته شدگان خوجالی 10 کیلومتر با ارامنه فاصله و 700 متر با پست آزربایجان بروید خیانت حزب خلق آزربایجان را جستجو کنید و مرور کنید ایلچی بیگ رئیس جمهور وقت آزربایجان را بروید ببینید چگونه کمکهای ایران را رد کردند و از ترکیه کمک خواستند و چگونه ترکیه پشیزی کف دستشان نگذاشت این همان ترکیه هست بروید کتاب تاریخ عیرت نوشته آقای شیخ موسی دستجردی را در خصوص حمله لشکر عثمانی به ایران و ایستادگی مردم خطه الوند که مورد یورش وحشیانه عثمانی تا همدان یوده را مطالعه کنید روزی که عثمانیان مردم تبریز را به جرم خلق باطل بودن سوزاندن از 678 تا 1301 خورسیدی را مطالعه فرمایید تاریخ پر از حملات وحشیانه عثمانی از اروپا تا یونان از شرق تا غرب میباشد کمتر با تبلیعات سعی در لوس کردن و تطحیر عثمانی کنید اقایان چرا حرفی از خودمختاری قرباغ نمیزنید چرا ؟ به صرفه نیست ؟ واقعیت ندارد ؟ چرا از اشغال اراضی آزربایجان حرف میزنید از خودمختاری مردم قرباغ حتی یک کلمه حرف نمیزنید ؟؟؟ عوام فریبی و تغییر تاریخ با تبلیعات بس است بسیار روشن اراضی اشعالی بخش از آزربایجان ولی خودمختاری 3 بخش قرباغ حقشان بوده که ج آزربایجان سلب کرده
به جاويد ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰
چه جالب !!! مطمین هستم برای اظهارت کذب در خصوص قتل عام های نامبرده حتی یک مستند واقعی بجز نوشته های افراطیون ترکیه و ج آزربایجان وجود ندارد هیچ مرجعی در دنیا چنین کشتاری را تایید نکرده دوست من چرا بدنیال تبلیعات برای کم رنگ کردن بدترین جنایت تاریخ قرن بیستم و نسل کشی ارامنه که بیش از 50 کشور به رسمیت شناخته تلاش میکنید ؟؟؟ بی فایده است چون ان نسل کشی تایید شده و هرروز به سمت تایید میرود و کشورهای بیشتری برآن تایید مینمایند پس با کذب گویی بدنبال حذف صورت مسئله نباشد قانون عثمانیان بر گرفته از اجداد مغول به کشور گشایی و قتل عام معروف بوده و هست بهتر است ترکیه کنونی با عذرخواهی و جدا کردن بدنه جامعه از کشتار ارامنه و اعلام اینکه ترکیه کنونی ازاد و کشتار را نمیتابد و خود را از عثمانیان قاتل جدا میداند در غیر اینصورت از همان قاتلین عثمانی خواهند بود و خواهند ماند
امید ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
والله اونی که دیده ایم باور کنیم یا اونی که شما ایرانشهری ها میگید پدربزرگ من تعریف میکنه اگه کمک دولت عثمانی نبود الان ازربانغربی یا ترکی در این منطقه وجود نداشت همه قتل عام و منقرض شده بود که الان ایرانیهای هموطن بیان قمپز در کنن بگن ارومیه تبریز هرکی چپ نگا کنه چنین میکنیم چنان میکنیم الان یک ایالت ارمنستان بزرگ بود یا حرف ایرانشهریها رو که 500 سال قبل عثمانی به صفوی حمله کرد چنین کرد چنان کرد پس چطور بعد شکست صفویه تبریز را کی ازاد کرد حتما تو کرمانی یا اصفهانی یا کرد یا شیرازی یا تهرانی که اصلا وجود نداشت همون ملت ازربایجانی خودشون اونزمان حساب عثمانی را رسیدند پس الان هم به شما ربطی نداره که بین ترکها رابطه شون را خراب کنین الان با چشمهای خودمون میبینیم کی از ازادی قره باغ حمایت میکنه کی از اشغال اون به دست ارامنه
ایرانی ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳
به مکافات عمل نادانی تا چه حد یعنی کشتار نشانه شجاعت هست ، بگذارید چیزی بگم با صراحت بله ترکان جنگاورن و بسیار پیروز اما ایا خوبه من نادر شاه عزیز رو دوست دارم زیاد اما یک احساس دوگانه بهش دارم وقتی عثمانی و روس رو در هم کوبید بهش افتخار میکنم عاشقشم اما وقتی فجایع هند رو خلق کرد سرم پایینه میفهمین هم وطن میفهمین !!!! افتخار به کشنده بودن و غاصب بودن نشانه بدیه باید ضعف هامون رو بپذیریم دوست گرام ترکان خدمت به ایران کردند بله بر منکرش لعنت کدوم ایرانیه که شاه عباس رو نپرسته ایا در ایران به شما گفتند فارس کوهستان ایا شما رو شهروند درجه دو نامیدند ایا همیشه گفته نشده اذربایجان سر ایران میدونی فرق تفکر ایران در چیه در اینه که فتوحات و قدرت جنگاوری دلیل محبوبیت در دل ایرانیان نیست به همین دلیل که من عباس میرزایی که از روس ها شکست خورد و 18 شهر قفقاز رو از دست داد بیشتر از نادرشاه کشنده عثمانی و روس دوست دارم بدلیل اینکه زیبایی باطن داشت به همین خاطره که من کریم خان زند رو که نه به اندازه شاه اسماعیل قدرت داشت نه به اندازه ایشون به ایران خدمت کرد بیشتر از شاه اسماعیل دوست دارم چون قدرتش در فرهنگ بود رواداری در ادب بود علم اما شاه اسماعیل هر چند عثمانی کشت اما باز هم کشتار بود و صحیح نبود اگر چه قبول دارم کشورها بدون جنگاوری فرو میپاشند به همین دلیل که عاشق صفویان عزیزم هستم هم علم هم جنگ هم کشور هم رواداری همه با هم چرا چونچبفهم صفوی فهمید بدون تمدن ایران کنیتش لنگه و ایران هم برای دفاع از خودش به قزلبتش سرافراز نیاز داشت و شد ان چه شد ، بفهم وارث صفوی، این تمدن هزار بار قویتر از عثمانی بود هر چقد در ترکیه فعلی تلاش کنند به صفوی بگن جعل تاریخ مهم نیست صفوی عزیزم هست اصفهان نمادشه و من پیروش خدمات متقابل ایران و صفوی بهم باعث ایجاد یک ملت زیبا شد و اگر نبود تهدید ازبکان از شرق و عثمانی از غرب چها که نمیکرد شاه عباس کبیر اسطوره ترک من که هم طراز هست از دیگاه من با شاه بزرگ کورش
زنده باد ايران ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹
شک ندارم که ج آزربایجان یک حکومت دیکتاتور و مستبد است همان بس که پدر علی اف رئیس جهمور و بعد پسر علی اف معاونش و پس از مرگ پدر پسر علی اف رئیس جهمور حالا هم با بسیج مزدوران از همه اطراف به مرز کشور ما تهدید دیگری را اجرا میکند با در اختیار قراردادن پایگاه برای رژیم غاصب صهیونستی جاسوسی کشورمان را میکند و از اینطرف ما میگوییم مسلمانان ج آزربایجان !! اینان همان وارثین عثمانی هستند و بس اینان هیچ ارتباطی با ما و کشور ما نداردند ج باکو جعلی و دشمن کشور ما بوده و هست
طهماسب ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
این صفحه متعلق به ایران است یا ترکیه و آذربایجان. این همه پان توش چه کار می کنند؟
تورک اوغلان مراغادان ۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۵
ارمنیها چه جالب میسوزند خدایا شکرت
علی مهدوی ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۷
عید 1396 من به ایروان رفته بودم و با مردی حدود 50 ساله برخورد کردم که از ارمنیان قره باغ بود. او خود با افتخار اقرار می‌کرد که به دختران و زنان کردهای لاچین و آذربایجانیان تجاوز کرده بود و سر چندین نوجوان را بریده بود. من گریه‌ام گرفت. گرچه من آذربایجانی و ترک نیستم آخه مگر جنایتکاری افتخار دارد؟ مگر آنها اهل کتاب نیستند؟
مهدی مرندی ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۷
ارامنه فقط در قره باغ نسل کشی نکردند. آقایان و خانم ها جنایت ارامنه در اواخر جنگ جهانی اول را فراموش نکنید. آنها می‌خواستند ایران را تجزیه کنند و کشوری مسیحی نشین پیرامون دریاچه ارومیه تشکیل دهند که ارامنه و آشوریان ایران و عثمانی در آن ساکن شوند. آنها به ترک و اکراد شکاک هم رحم نکردند. بعد از اینکه ارامنه و آشوریان ارومیه و سلماس را قتل عام کردند نوبت به خوی رسید که ناکام ماندند. آنها از رو نرفتند و آندرانیک اوزانیان قهرمان ملی از ارمنستان به خوی لشکرکشی کرد و در مسیر صدها روستای آذربایجانی را با خاک یکسان کرد ولی در برابر مقاومت اهالی خود نتوانست شهر را بطور کامل اشغال کند. با رسیدن عساکر عثمانی آندرانیک پا به فرار گذاشتند. حالا این فرد ترسو شده قهرمان ملی!
ايراني ۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۸
بحث قتل عام توسط ارامنه فقط فرا فکنی و فرار از واقعیت تاریخ است حملات عثمانیان در تاریخ قابل قیاس نیست و همان اشکار که اجداد عثمانیان مغولان چه حملاتی به ایران و منطقه داشته اند و همان کافی که عثمانیان بعنوان " قوم باروت " در تاریخ شناخته شده حملات و کشور گشایی تا به اروپا و ایران و قفقاز گسترش داشته و با نگاهی به همدان " تاریخ غیرت " از لشکر کشی عثمانی به ایران تا ایستادگی مردم خطه الوند نوشته اقاشیخ موسی دستجردی گرفته تا قتل عام مردم تبریز توسط عثمانی به جرم خلق باطل شش قرن پیش در تاریخ پر است از جنایات عثمانی علیه ایران لذا با بحث کشیدن حمله ارامنه به ایران که از دوران مادها از اقوام همیشه هم سو و هم گرا با ایران از باستان تا امروز بوده نمیتوان خدشه ای به آن وارد نمود
مونا ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵
طبق منابع روسی ایرانی و عثمانی خود ایروان هم تا قبل از فروپاشی شوروی اکثریت مسلمان و ترک بود مردمش حالا قره باغ که جای خود دارد. با مهاجرت ارامنه از ایران روسیه و خاورمیانه به قره باغ ترکیب جمعیتی انجارو تغییر دادن منطقه زنگه زور حدفاصل نخجوان و زنگیلان نیز جز خاک آذربایجان بوده که به ارمنستان واگذار شد . طبق سیاست تفرقه اندازی و حکومت کردن در قفقاز شوروی اقوام رو با هم درگیر کرده . مثل ابخازیای گرجستان . همین قره باغ و زنگه زور آذربایجان . کریمه اوکراین.... خود ارمنستان از لحاظ فرهنگی وسیاسی و اقتصادی هییییییچ ارزشی برای اروپا و روسیه ندارد و پا فشاری آنها بر ادعای کذب نسل کشی توسط ترکیه و موضوع قره باغ صرفاااا به دلیل فشار اوردن به ترکیه هست تصاویری که از شهرهای آزاد شده آذربایجان منتشر میشه بسیار شباهت دارند به تصاویر هیروشیما و ناکازاکی بعد از حمله هسته ای! با این تفاوت ک ان ویرانی توسط بمب اتمی ایجاد شده ولی اینها توسط انسانهایی عقده ای و غارتگر ! راه دادن مقامات تجزیه طلب قره باغ در مذاکرات یعنی به رسمیت شناختن تحزیه آذربایجان و طبیعی است که نباید چنین اتفاقی بیوفتد ! طبق تصاویر و ویدیو های منتشر شده حملات موشکی ارامنه به منازل مسکونی ، قبرستان ها هنگام مراسم تشییع شهدا و مغازه ها..... انجام شده و جانباختگان غیر نظامی هستن بسیاری از حملات تیز از خاک ارمنستان انجام شده به منظور تحریک آذربایجان به پاسخ گویی و وارد کردن روسیه به طور مستقیم به جنگ علیه آذربایجان در ضمن برخلاف ادعای مقاله ایران و روسیه کاملا طرفدار ارمنستان هستن ! حتی تلویزیون ایران طوری جنگ را گزارش میکرد که گویا بازوی رسانه ای ارمنستانه! ولی با قطعی شدن پیروزی آذربایجان و واکنش ترکهای ایران تا حدودی تغییر کرد این موضو در اخر تا حدودی حق به حقدار رسید اگه دخالت روسیه نبود خود خان کندی (مرکز قره باغ) هم از وجود اشغالگران پاکسازی میشد. کودکانی که ۳۰ سال پیش در پابرهنه یا در اغوش پدرمادرشان مجبور به ترک خانه هایشان شده بودند با لباس نظامی برگشتن و سرزمینشونو پس گرفتن :)
انسان ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۳
همین بس که شما یک ارمنی هستید. یجوری نوشتید که انگار نه انگار ارمنستان یک اشغالگر هست. اشغالگر بودن ارمنستان رو خود ارمنی ها هم قبول دارن. اونوقت تو میایی از حق ارمنی ها حرفمیزنین؟؟؟؟ارمنستان در قره باغ حقی نداره و در مجالس بین المللی هم برای همین جایی نمیرسه. البته بجز در کشور نژادپرست فرانسه
به مونا ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۴
چه جالب !!! منابع حتما عثمانی بوده که در تغییر تاریخ استاد هستن و چه جالب ازربایجان ۳۰ سال کشور شده حتما ۳۰۰۰ سال مناطق در یاده شده قلمرو کشورش بوده !؟ چه جالب کشوری که خود نطفه ساخته دست استالین بوده قلمرو چندین هزار ساله حتما داره !!؟ چه جالب اقوام ترک که خود جدا شده از قوم مغول بودن و پیدایش ترک در قرن ششم بوده صاحب ایروان مرکز ارمنستان که بعنوان اولین کشور در ۲۰۰ سال پس از مسیح دین رسمی مسیحیت را به استناد مدارک تاریخی پذیرفته ترک و مسلمان بودن !!؟؟چه جالب و چه جالب !؟؟ اگر ترکان بحث تاریخی کنید توکیو هم قبلا تورکیو بوده و باید ضمیمه شود نخندید جدی هست !!!!
ايراني ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰
خدا جای نشسته که زود پرده ها کنار میره هنوز کار در قره باغ نیمه مونده که جناب اردوغان عثمانی ته سلسله عثمانیان در مورد سهند و سبلان و شعرخوانی تجزیه طلبانه صحبت کرده این همان عثمانیان هستند که پدران شما تعریف کرده بودند ببینید وقاحت و چشمداشت به خاک دیگران را !! البته تاریخ گورستان افکار اینچنین و عثمانیان آدم کش و نسل کش بوده و خواهد بود
به مونا ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
حتما" یکی از منابع عثمانی جناب امپراطور آردوغان خان شعر خوان هستند !! این عثمانی وقیع و عجبا ج باکو نیز در این خصوص عکس العملی نسبت به رد شعرخوانی نکرده این همانها هستند که برایشان سینه سپر کردید ؟ تا خاک وطن را به ناپاکی نگاه کنند ؟ واقعا خجالت
علی ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۲
روشنفکران ارمنی فکر می کنند چون ایرانیها و اروپایی ها از ترکها خوششان نمی آید، مجبورند دروغ های آنها را باور کنند! اما در مورد جنگ قره باغ و حقوق آذربایجانیها: به فرض که ارمنستان هیچ مداخله ای ندارد و در دنیایی زندگی می کنیم که یک گروه شبه نظامی 5 هزار نفره دارای موشکهای اسمرچ اسکاد و اسکندر و پیشرفته ترین سامانه های دفاعی و پهپادی و هواپیمای جنگی سوخو است؛ کجای دنیا به 50 هزار نفر اقلیت (کمتر از یکصدم درصد جمعیت) اجازه می دهند کشور مستقل داشته باشد و 20 درصد کشور را اشغال کند؟ آیا ارامنه می توانند در ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، فرانسه و ... که ثدها هزار نفر جمعیت دارند 20 درصد خاک آنها را اشغال و ادعای استقلال کنند؟ گروهی که در قره باغ قتل عام شده اند آذربایجانی ها بودند یا ارامنه؟ چند نفر ارمنی از قره باغ آواره شده است؟ چند نفر آذربایجانی از ارمنستان؟ چند نفر آذربایجانی از قره باغ و مناطق اطراف؟ آیا منطقی است به خاطر اینکه 50 هزار نفر ارمنی استقلال می خواهند، یک میلیون نفر را آواره، بیش از هزار منطقه مسکونی را به ویرانه تبدیل کنید؟ شما که اینهمه دیگران را به پاکسازی متهم می کنید، پس خودتان چرا همه گروه های غیرارمنی را از بین بردید و تنها کشور مونواتنیک در اروپا، قفقاز و خاورمیانه هستید؟ مگر شما قوم برگزیده خدا هستید که همه باید در خدمت شما باشند و دارو ندارشان و همه حق و حقوقشان را به شما بدهند؟
به علی ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۲
پاسخ سئوالات متعدد در تاریخ موجود است کافیست تاریخ منطقه را بررسی نه از زمان بوجود امدن ج اذربایجان که عمری ۱۰۰ ساله دارد و مدافعین اذربایجاناز این زمان اغاز به تحلیل میکنند برگردید به قبل برگردید به قبل از بوجود امدن ج اذربایجان و خانات قرباغ را بررسی کنید سپس مهر مالکیت اذربایجانی بزنید حتی در همین دوره بوجود امدن ج اذربایجان نیز قرباغ خودمختار بوده است دوست عزیز خودمختار بوده و خودمختاری مردم منطقه توسط ج اذربایجان نادیده گرفته شده است