بازیگران بهره مند از توافقنامه آبراهام

باید جلوی خیانت‌ها را گرفت

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۲۸۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
علی عبدالهی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نتایج ابتکار عمل امارات علاوه بر ضربه به آرمان فلسطین، عواقب خسارت باری را بر مردم منطقه خلیج فارس، کشورهای عربی و جهان اسلام خواهد داشت و مردم مسلمان جهان لازم است که بصورت جدی در جهت جلوگیری از این خسارات، به وحدت رویه رسیده و مانع از گسترش این گونه خیانت ها شوند. 
باید جلوی خیانت‌ها را گرفت

نویسنده: علی عبدالهی، کارشناس امور منطقه

دیپلماسی ایرانی: هنوز زمان زیادی از بیانیه توئیتری ترامپ با اعلام اینکه، امارات عربی متحده به عنوان سومین کشور عربی پس از مصر و اردن، رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخته، نگذشته است. هرچند روند عادی سازی روبط امارات با تل آویو از سال ها قبل آغاز و در سال های اخیر علنی‌تر هم شده است، اما اعلام به رسمیت شناختن رسمی این رژیم به عنوان یک عضو حقوقی مسئله کوچک و کم اهمیتی نیست. تحولات منطقه بیانگر تحرکات اسرائیل جهت خروج از انزوا از طریق برقراری مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. ابعاد جدیدی از همکاری های عربستان، امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بویژه در سال های اخیر بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته و توجهات را به روابط رو به گسترش سران سازشکار عرب با دشمن صهیونیستی با وساطت آمریکا، جلب کرده است. این روابط در دوران دونالد ترامپ در قالب طرح های توطئه آمیز وی نظیر معامله قرن که هدفش قبولاندن سیطره جویی اسرائیل در منطقه بویژه در قدس به کشورهای عربی است، رو به گسترش بوده است. 

دونالد ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که در حال حاضر مطابق با نظر سنجی ها از رقیب دموکرات خود عقب افتاده، به هر بهانه‌ای متوسل شده است و ادعای پیروزی می‌کند. او به رغم هیاهویی که در جریان مذاکرات صلح کره شمالی و افغانستان به راه انداخت، هیچ دستاوردی در حوزه سیاست خارجی ثبت نکرده است. توافق به اصطلاح قرن او در خصوص مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز به سرانجام نرسید و اینک توافق جدید امارات و رژیم صهیونیستی را به عنوان دستاورد بزرگ سیاست خارجی جار می‌زند. از طرفی بنیامین نتانیاهو نیز کم و بیش وضع مشابه رئیس جمهوری آمریکا را دارد. او در داخل با چالش‌های سیاسی زیادی مواجه است و امکان دارد به سرنگونی اش منجر شوند؛ از این رو، با اعلام عادی سازی روابط با امارات، دنبال جلب حمایت افکار عمومی در سرزمین های اشغالی است. 

مقامات امارات نیز با ارتباط دادن مساله توافق عادی سازی با مسئله فلسطین، سعی در توجیه اقدامات خود در پوشش صیانت از حقوق ملت فلسطین دارند. محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی که در واقع معمار توافق با رژیم صهیونیستی است، درباره این توافق در صفحه توئیتری خود نوشت: «در تماسی تلفنی با ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر سر توقف الحاق زمین‌های فلسطینی به اسرائیل توافق حاصل شد. همچنین، امارات و اسرائیل درباره تهیه نقشه راهی برای راه اندازی همکاری مشترک و رسیدن به روابط دوجانبه به توافق رسیدند». در واقع ولیعهد ابوظبی از این طریق تلاش می‌کند جامعه بین‌المللی رهبری او را بر خاورمیانه به رسمیت بشناسد. او امیدوار است توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در این راه به وی کمک کند. وی که به طورهمزمان وظیفه نیابت سلطنت و مسئولیت ریاست شورای اجرائی ابوظبی و همچنین سمت جانشینی وزارت دفاع کشور را برعهده دارد، در واقع همه امور داخلی و خارجی کشور را در ید قدرت گرفته است و همین مساله باعث شده تا شیوخ دیگر امارت ها نیز از پیامدهای این تصمیم نابخردانه ولیعهد، نگران شوند. در نهایت باید گفت که نتایج ابتکار عمل امارات علاوه بر ضربه به آرمان فلسطین، عواقب خسارت باری را بر مردم منطقه خلیج فارس، کشورهای عربی و جهان اسلام خواهد داشت و مردم مسلمان جهان لازم است که بصورت جدی در جهت جلوگیری از این خسارات، به وحدت رویه رسیده و مانع از گسترش این گونه خیانت ها شوند. 

کلید واژه ها: اسرائیل امارات متحده عربی عادی سازی روابط با اسرائیل جهان عرب دونالد ترامپ امریکا و اسرائیل معامله قرن بنیامین نتانیاهو فلسطین بیت المقدس


( ۸ )

نظر شما :

فاطمه کیانی ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۶
عاااالی بود ممنون
اسکندر ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۵
شیوخ دیگر امارت ها نیز از پیامدهای این تصمیم نابخردانه ولیعهد، نگران شوند...؟؟؟؟ خب یکی دو تاش رو نام میبردید..ماکه جایی ندیدیم مخالفت کرده باشند.