تهران باید نهایت هوشمندی را داشته باشد

بحران ادلب و هنر دیپلماسی ایران در کشاکش مناسبات ترکیه – روسیه

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۹۹۴۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
علی موسوی خلخالی می نویسد: تماس های مکرر رئیس جمهوری ایران با همتایان روسیه و ترکیه و تلاش های وزارت امور خارجه برای برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای حل بحران ادلب در سریعترین زمان ممکن، آن طور که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ویدئو کنفرانس مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران بر آن تاکید کرد، می تواند به ایران کمک کند که از یک سو هم وزن سیاسی خود را در سطح منطقه ای و بین المللی ارتقا دهد و هم از سوی دیگر در صورت مدیریت صحیح بحران، تهران را از گروکشی ها و یارگیری های سیاسی قدرت های منطقه ای و بین المللی دور نگه دارد.
بحران ادلب و هنر دیپلماسی ایران در کشاکش مناسبات ترکیه – روسیه

نویسنده: سید علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: بحران ادلب یکی از حساسترین بحران های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برهه فعلی محسوب می شود که مدیریت صحیح آن در برهه فعلی بیش از هر زمانی لازم و قابل توجه است. کشورهای سوریه، ترکیه و روسیه هر سه کشورهای دوست ما هستند که در عین حفظ آنها باید به گونه ای رفتار کنیم که اگر مشکلاتی در روابط هر کدام از آنها با یکدیگر به وجود آمد کمترین آسیب از جانب آنها متوجه ما شود. این مساله ظرافت و دقت به خصوصی را می طلبد که می توان آن را در هنر دیپلماسی تعبیر کرد. 

پرواضح است که ترکیه کشور دوست و همسایه ایران است و به طور خاص در این مقطع زمانی به آن نیازمندیم. ترکیه کشوری است که در طول سالیان گذشته با وجود پستی و بلندی هایی که در روابط دو کشور در برهه های مختلف وجود داشته تلاش کرده است به گونه ای روابط خود را با ایران مدیریت کند که هیچ گاه تحت تاثیر تحولات بین المللی و فشار کشورهای ثالث قرار نگیرد یا حداقل، کمترین تاثیر را از جانب آنها متحمل شود. در وضعیت کنونی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با تمامی ویژگی ها و توصیفاتی که از شخصیت و سیاست او می شود، در نهایت فردی مقتدر در ترکیه است که به خوبی بر مناسبات بین المللی تسلط دارد و به دقت تلاش می کند منافع کشور خود را مطابق با استراتژی از پیش تعریف شده آنکارا دنبال کند. برای همین به روشنی شاهدیم هم مناسبات خود با ایالات متحده و ثقل آن را در مناسبات بین المللی به خوبی درک می کند، هم نفوذ و سیاست گردانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که بی اغراق می توان گفت در زمانه فعلی، قطب دوم و مقابل مناسبات بین المللی در سطح جهانی محسوب می شود. همان طور که ترکیه دوست و همسایه ماست، روسیه نیز همسایه و شریک اصلی ما در منطقه و مناسبات بین المللی است. روسیه هم در مناسبات بین المللی ما جایگاه محوری دارد هم در مناسبات اقتصادی ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

بحران کنونی به وجود آمده در ادلب که به رویارویی غیرعلنی روسیه و ترکیه منتهی شده و تا کنون تلفات انسانی و لجستیکی قابل توجهی را موجب شده در صورتی که به درستی مدیریت نشود می تواند بحران های سخت دیگری را به وجود آورد که حداقل در وضعیت فعلی، نه به سود ایران و نه به سود هیچ کدام از کشورهای منطقه، حتی سوریه بحران زده درگیر بیش از 7 سال جنگ، نیست.

در حالی که با بحران های متعدد داخلی – بارزترین آنها بحران شیوع بیماری کشنده کرونا – و بین المللی – فشارهای حداکثری ایالات متحده علیه ایران و کارزار گسترده تحریم علیه کشورمان – مواجهیم باید نهایت هوشمندی را به کار گیریم که وارد بحران تازه ای در روابط بین المللی خود نشویم.

ترکیه و روسیه هر دو همسایه های ما هستند و به هر دوی آنها در مناسبت ها و مقاطع مختلف نیازمندیم. از یک سو نباید به گونه ای رفتار کنیم که باعث دوری روابط ما با این دو همسایه مهم منطقه ای و بین المللی مان شود و از سوی دیگر قربانی منافع دیگران حتی این دو کشور شویم.

به ویژه که باید این نکته مهم را نیز در نظر گرفت که در پرونده ادلب، روسیه و ترکیه با یکدیگر گفت وگوهای سیاسی می کردند و در بسیاری از مذاکرات حتی ایران را دعوت نمی کردند – مذاکرات پی در پی مقامات ارشد دو کشور در پایتخت ها و شهرهای بزرگ یکدیگر درحالی که اثری از حضور ایران نبود، شاهدی بر این ادعاست – و حالا که پرونده ادلب وارد مرحله نظامی شده است ایران نباید به گونه ای وارد موضوع شود که قربانی سیاست های یکی علیه دیگری شود. 

تماس های مکرر رئیس جمهوری ایران با همتایان روسیه و ترکیه و تلاش های وزارت امور خارجه برای برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای حل بحران ادلب در سریعترین زمان ممکن، آن طور که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ویدئو کنفرانس مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران بر آن تاکید کرد، می تواند به ایران کمک کند که از یک سو هم وزن سیاسی خود را در سطح منطقه ای و بین المللی ارتقا دهد و هم از سوی دیگر در صورت مدیریت صحیح بحران، تهران را از گروکشی ها و یارگیری های سیاسی قدرت های منطقه ای و بین المللی دور نگه دارد. همان طور که تهران بارها تاکید کرده، روند آستانه در وضعیت کنونی بهترین و در دسترسترین گزینه برای رویارویی با بحران ادلب است. 

کلید واژه ها: ادلب سوریه سوریه ترکیه روسیه روند آستانه ایران و روسیه و ترکیه نشست ایران و روسیه و ترکیه ایران و ترکیه ترکیه و روسیه روسیه و سوریه ترکیه و سوریه رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین


( ۱۰ )

نظر شما :

ارش ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۱
این همه شهدای حرمی که میارن در همین حلب و ادلب به دست تروریست های اردوغان به شهادت رسیدند در مقابل چنین رقبا و دشمنانی صحبت از صرف دیپلماسی باعث گستاخ تر شدن اونها خواهد شد ، ایران در کنار دیپلماسی باید کمک ها و هماهنگی ها رو در سوریه بالاتر ببره تا مثل چند روز پیش تلفات دشمن رو بالاتر ببره ،و با پشتوانه قدرت میدانی و بالا بردن هزینه طرف مقابل دیپلماسی جواب میده در غیر این صورت جز خسارت بیشتر چیزی نخواهد بود
کوروش ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۵
دوست عزیز اگه ما بخوایم در مقابل کشته شدن نیروهامون هیچ اقدامی انجام ندیم، این به یک روال معمول تبدیل میشه. همونطوری که در مقابل اسرائیل کاری انجام نشد و هرکاری میخواد توی آسمان سوریه میکنه تزکیه هم گستاخ میشه. باید تقاص حمله مستقیم به نیروهای ایرانی رو بدن وذپاسخ باید سریع و کوبنده باشه.
امیر ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۷:۳۲
قراردادهای آستانه و سوچی ، باعث شد که ترکیه در کنار ایران و روسیه قرار گیرد. آمریکا همواره ناراحت همکاری این سه کشور می باشد امید است دیپلماسی ما با رویکرد حل مساله ،درگیری را پایان دهد و از ظرفیت این سه کشور در حل مساله بهره مند گردد.
خسرو ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۶
آقای موسوی چهارچوب درستی ترسیم کرده است ما باید از بحران ادلب دور بمانیم و نیروهایمان را هم از مناطق توافق شده سوچی بیرون نگهداریم ، پوتین دیروز صریح گفت که من با کسی جنگ ندارم ومنظورش ترکیه بود ، به نظر من شخص بشار اسد نیز موافق درگیر شدن با ترکیه نیست ولی دربین بعثی ها محصور شده است ، آنها امیدوارند با درگیری وجنگ با ترکیه با شکست یا پیروزی فرقی نمی کند اسد را مقصر جلوه داده و حذف کنند ، باید باحفظ نیروهایمان ، در فردای تشکیل دولت فراگیر در سوریه صاحب قدرت باشیم تا پشتیبانی از حزبالله تداوم یابد، به نظر من کسانی که محیلانه تلاش میکنند نیروهای طرفدار ایران را به کشتن دهند ، هدفشان سقوط دولت سوریه و تجزیه آن و تشکیل دولت pkk برای همراهی با اسراییل هستند
فرهاد ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱
اصلا اینجا دعوای روسیه و ترکیه نیست عزیز من. شما یا خبر ندارید یا نمیخواید بگید که بیشتر بیست نیروی ایرانی در اثر حملات ترکیه شهید شدن. روسیه یک نفر هم تلفات نداده. اینجا دعوای سوریه، حزب الله و ایران در یک طرف و ترکها و تکفیریها در طرف دیگست.
حسین ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۰
جناب موسوی کار دیپلماسی با ترکیه فایده ندارد. به جای کار با ترکیه بهتر است روابط را با مصر، یونان، و ایتالیا تقویت کنید و همراه با این کشورها (به اضافه سوریه، لبنان و البته ارمنستان) یک ائتلاف جهانی علیه ترکیه تشکیل دهیم. این تنها راه کشیدن افسار اردوغان است.
آیهان ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۹
چندین ساله که مطالب سایت دیپلماسی ایرانی رو میخوانم خواستم تبریک بگم بخاطر پیشرفت بزرگتان از اولین روزهایی که مطالب و مقالات نویسندگان عقده ای و پان پارسی رو منتشر میکردید و الان هم مطالب وزین از نویسندگان و صاحبنظرانی که به منافع ایران می اندیشند . زنده باد ایران و ایرانی.
ایرانی ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵
آقا ما هنوز نفهمیدیم که پانفارسیسم و پانکردیسم و... چی هستن که حتی یک مقاله هم در موردشون وجود نداره :))) پانترکیسم خودش رو به حیوانات و گرگ پیوند میزنه و نه برای ملیت و قومیت بقیه احترام قائله و نه دین بقیه. این رفتار ها در گروه دیگه ای وجود داره؟ کدوم گروه دیگه چندین قوم رو مثل ارمنی‌ها و یونانیها و علویها و کردها و... رو نسل کشی و کشتار کرده و سرزمین اونها رو برای خودشون گرفته؟
كامران ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۷
مسئله ادلب را با دفاع از حرم گره نزنید ، ادلب بحث حضور و چانه زنی در اینده سیاسی سوریه میباشد ، قطعا ترکیه در میان اکثریت سنی مذهب ترکیه داری نفوذ هست و سهم خود را میخواهد ما هم باید با درایت و بلند نگری سهم خود و شیعیان سوریه و لبنان را در اینده سیاسی سوریه تامیین کنیم ،البته نه با شرط بندی روی شخص اسد که با این مسئله تمامی هزینه ها و خون هایی که ریخته شده پایمال خواهد شد ، زمان حاکمیت اقلیت بر اکثریت پایان یافته است همانگونه که شیعیان در عراق به حق حاکمیتی خود دست یافتن سنی ها هم در سوریه به این حق دست خواهند یافت ، پس بهتره به فکر تعامل بود
خسرو ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۹
گفته که نفهمیدیم پان فارسیسم وپانکردیسم چیه ؟ تو خودت پانفارسی هستی که با نوشته هات میخوایی پانکردها را فریب بدی ، کلا نژاد پرستی چیز منفوری هست از هر پانی که باشه ، ولی فریبکاری بدتر از نژاد پرستی هست ، ودر ضمن کسی که هم نژاد پرست باشه وهم فریبکار بدترین موجود هست ،حیوانات بهتر از اینجور آدما هست شب وروزت شده ترک ستیزی ، یعنی تو اینترنت بزنی پان فرس و پان کرد و مقاله ها نوشته هاش میاد ، بخون که جهالت چیز بدیه
ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۹
پان فارس رو تعریف نکردید ولی تعریف پان ترکیسم کاملا مشخصه. پان ترکیسم جریانی هست که با پیوند نسل خودش به گرگ و با علامت دست گرگ و صدای این حیوان این تفکر مسخره رو دنبال میکنه که از بقیه نژادها برترن. اصولا پان دیگه ای توی دنیا نداریم چون همچین استدلالاتی به طور رسمی به جز در ترکیه پذیرفته نمیشه. همین که داغ کردید معلومه حرفی برای گفتن ندارید که البته امثال شما رو به صورت رو در رو هم دیدم که وقتی منطقی برای ارائه ندارن کارشون به هذیان گویی میکشه و مجبورن به شخص مقابل حمله کنن چون توی اون بحث دیگه حرفشون چیزی جز توهمات پوچ نیست.
علی ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰
پانفارسیسم یعنی چیزی که از سنگ توالت گرفته تا کارخانه و ماشین و .. را به نام خودش ثبت میکنه اما تاب دیدن یک محصول به نام غیر قوم خود را ندارد پانفارسیسم یعنی کسی که به حقوق عرب ها و کردها و ترک ها و رکمن ها و بلوچها احترام نمیزاره و اجازه تاسیس حتی یک کانال تلویزیونی به زبان خودشان را هم به آنها نمیدهد چه برسد به روزنامه که با حروف و الفبای عربی نوشته شود که حتی به این الفبا هم رحم نمیکنند و سعی در تحریف و چسباندن به خودشان را دارند و با داستان های علمی و تخیلی و نقاشی ها و فنوشاپ ها قصد دارند تاریخ 80 میلیون را به نام خودشان ثبت کنند در حالی که توان پاسخگویی به سوالات را در مورد کار دستی های رضا پالان ها را ندارند یا حق
دوستدار ایران ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸
اصولا پانفارسیسم در ایران وجود ندارد . چون معنای این واژه " اتحاد و یگانگی سرزمینهای فارس " می باشد . پس با این تعریف کدام ایرانی وطن پرستی حاضر میشه که برای اتحاد و الحاق با افغانستان و تاجیکستان ( که البته این دو کشور نیز کاملا فارسی زبان نیستند ) از بخشهایی از خاک و سرزمینمان ایران که فارس نیستند صرف نظر و چشم پوشی کند و از ایران جدا شود . اصطلاح جعلی " پانفارسیسم " ساخته و پرداخته ذهن متوهم پانترکیستها و لقلقه و ورد زبان کثیف آنهاست برای کوبیدن و تاختن به تفکر و اندیشه ایرانشهری و ایران فرهنگی . مصداق جمله " کافر همه را به کیش خود پندارد " پانترکها هم فارسها را همچون خود پنداشته !!! و برای توصیف آنها از پیشوند " پان " استفاده می کنند !!! حال آنکه خود فارسها چنین اصطلاحی را قبول نداشته و برخلاف پانترکها آنرا توهین به خود می دانند. ما در ایران یک پان بیشتر نداشته و آنهم " پان ایرانیسم " است . به معنای یگانگی و نیرومندی ایرانیان و ایران بزرگ و ایران فرهنگی است و برخلاف پانترکیسم که گفتمانی کاملا " اتنیک محور و قومیت محور " است و محتوایی بشدت غیر دموکراتیک و شوونیستی و نژادپرستانه دارد گفتمان " پان ایرانیست " کاملا دموکراتیک و جغرافیا محور بوده و به دنبال بازپس گیری سرزمینهای ایرانی جداشده از مام میهن و الحاق به ایران است بدون در نظر گرفتن اتنیک و قومیت فقط به سرفرازی و نیرومندی ایرانیان می اندیشد . گقتمانی که مخالف سرسخت تجزیه طلبی بوده و به دنبال آگاهی و هوشیاری ایرانیان از نقشه ها و توطئه های شوم پانترکیستها و تجزیه طلبان و خنثی سازی چنین برنامه هایی بوده و در مرحله بعد احیای " ایران بزرگ " و " ایران فرهنگی " . چرا که جغرافیای فرهنگی ایران بسیار بزرگتر از جغرافیای سیاسی آن بوده ( درست بر خلاف کشورهای همسایه که جغرافیای سیاسیشان بزرگتر از جغرافیای فرهنگیشان است !) و ایران دوستان و وطن پرستان به دنبال انطباق جغرافیای سیاسی و فرهنگی در خاورمیانه هستند تا حق به حقدار برسد. پاینده باد ایران . زنده و جاوید باد ایرانی . جانم فدای خاک پاک و مقدس ایران .