رای پزشکیان رای به وفاق و عقلانیت

لزوم هوشیاری  پزشکیان نسبت به پان ها و مرتجعین

۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۸۲ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پزشکیان به عنوان یک ایرانی تبار و آذربایجانی ترک زبان، برای ایران آمده و برای ایران همه وجودش را در طبق اخلاص گذاشته است. متاسفانه جناح‌هایی از مرتجعین بازنده در انتخابات در پیوندی نانوشته با سلطنت طلبان بیرونی درصدد هستند در جامعه ای که می رود شادابی را پس از سال ها باز یابد، ترس القا کنند.
لزوم هوشیاری  پزشکیان نسبت به پان ها و مرتجعین

دیپلماسی ایرانی: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مردی را روانه پاستور کرد که در قیاس با روسای جمهوری قبل از خود از منظر آرای کسب شده و بسیاری زوایای شخصیتی، دانش و علم و.... یک استثناست. آرای پزشکیان نه آرای  از روی تعبد، تعلق خطی و حزبی‌، بلکه رای به عقلانیت و وفاق ملی بود که برخواسته از دغدغه مندی برای کیان ایران بود.

پزشکیان رئیس جمهوری است که توانسته در فضای قهر و تحریم‌ مردم از صندوق، آگاهانه ترین رای را اتخاذ کند. پزشکیان با آرای مردم به جایگاهی رسیده که دلداده آن نیست ولی مسئولیت حاصله از آن را فقط به هدف خدمت به ایران و ایرانیان قبول کرده است.

در انبوه سبد آرای اتخاذ شده توسط پزشکیان برخی تحلیلگران کسب بیشترین آرا در مناطق آذری نشین ایران‌ را از حمایت قومیتی ناشی دانسته‌اند و سعی می کنند از آن پاشنه آشیلی برای تخریب و بحران علیه پزشکیان در حال و آینده بسازند.

پزشکیان به عنوان یک ایرانی تبار و آذربایجانی ترک زبان، برای ایران آمده و برای ایران همه وجودش را در طبق اخلاص گذاشته است. متاسفانه جناح‌هایی از مرتجعین بازنده در انتخابات در پیوندی نانوشته با سلطنت طلبان بیرونی درصدد هستند در جامعه ای که می رود شادابی را پس از سال ها باز یابد، ترس القا کنند.

پزشکیان اگر بیشتر از اجاره نشینان قبلی پاستور دغدغه ایران را نداشته باشد، کمتر از آنان دغدغه ایران را ندارد. پزشکیان چون تشنه قدرت نیست می تواند بیش از آنان در خدمت ایران و ایرانیان باشد.

موقعیت جغرافیایی آذربایجان به عنوان معبر آشنایی ایرانیان با مظاهر دنیای جدید و مدرن همواره بستری فراهم کرده که این خطه مساعد تحولات اصلاح طلبانه باشد. در همین راستاست که تبریز همواره شهر اولین ها در بسیاری از جلوه های تمدن در تاریخ معاصر بوده و لذا تعلق آرای این مناطق به اصلاح طلبان قابل انتظار بوده است.

فارغ  از آن کسب بیشترین آرا توسط پزشکیان در استان های آذری نشین، به واسطه همزبانی، هم ذات پنداری و علایق بومی امری کاملا طبیعی است و نباید روی آن به گونه ای مانور داد که خود محل آسیب شود‌.

می دانیم که آذربایجان به عنوان خاستگاه صفویه عامل ظهور ایران نوین بوده است. صفویان در حالی که با عثمانی نزدیکی زبانی و ... داشتند در دوره تکوین پس از عبور از مرحله طریقت به دوره سلطنت و در تعریف و تثبیت هویتی خویش، به جای اولویت دادن به زبان به عنوان کانون هویتی، مولفه مذهبی و ایرانیت را انتخاب کردند و مروج اصلی فرهنگ تشیع و عامل ظهور ایرانی با هویت غالب شیعی و زبان فارسی شدند. این انتخاب به گونه ای نهادینه شد که  مهمترین چالش آنان با دو دولت ازبک و به ویژه عثمانی شد و در واقع آذربایجان و آذربایجانیان در نقش سدی ظاهر شدند که عملا مانع پیوندی شدند که در پی اضمحلال ایران و ایرانیت بوده است.

پر واضح است که نقش آذربایجان در حوادث و وقایع تاریخ معاصر ایران چون مشروطیت، انقلاب اسلامی و... نیز همواره نقشی پیشرو و در جهت اعتلای نام ایران و ایرانیان بوده است.

به نظر می رسد در کنار بازندگان انتخابات دو جریان پان ایرانیست و پان ترکیسم در اتحادی نامقدس در حال پمپاژ نگرانی هستند که مبنای چندان جدی ندارد. با این وجود عوامل و کانون های قدرت می توانند در پروژه بحران سازی احتمالی علیه دولت پزشکیان با تهییج و سربازگیری از این عناصر و تفکرات مسموم استفاده ابزاری کنند و با بحران سازی، شرایط کشور را در جهت اهداف خود مدیریت کنند. همان کسانی که در جریان وقایع سال ۸۸ برای دور کردن آذربایجان از کنش های سیاسی سعی کردند با دمیدن به پان ترکیسم به جای توجه به امر سیاسی جامعه را به سوی علایق قومی سوق دهند، همچنان بر مصدر کارند و اگر مردم و سران دلسوز آگاه نباشند آنان می توانند نقشه های سلبی و مخرب خود را در زمان مقتضی پیاده کنند.

جریانات منتسب به پان ها و مرتجعین مترصد فرصت هستند و تنها از آنکارا، باکو، لندن و واشنگتن دستور نمی گیرند بلکه بخش هایی از آنان در داخل و مراکز رسانه ای و قدرت حضور دارند. این طیف ها در فرداهایی که مطلوب منافع خویش و یا اربابان آنان نیست می توانند محرک مطالبات و تحریکات تصنعی شوند که هدف آن به بن بست کشاندن دولت پزشکیان باشد.

باید پزشکیان و تمامی آنانی که دغدغه ایران و ایرانیان را دارند این خطر را جدی فرض کنند و آگاهانه و با هوشیاری به وجوه و پیچیدگی های این توطئه های احتمالی و در عین حال بسیار خطرناک آگاهی یابند و فرصت ظهور و بروز بدان را ندهند.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات انتخابات ریاست جمهوری ایران جمهوری اسلامی ایران صادق ملکی مسعود پزشکیان انتخاب مسعود پزشکیان پان پان ترکیسم پان ایرانیسم ایران شهری


( ۸ )

نظر شما :

ایرانی ۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۰
اطلاعات تاریخی باید درست باشند. خواستگاه صفویان در اصل اورامانات بوده است. ضمن اینکه صفویان ممکن است باعث ظهور ایران شیعی باشند ولی ایران نوین بسیار پس از آن شکل گرفته است.
عبدالرضا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۱
عبارت قلمبه سلمبه ایرانی تبار ازربایجانی تورک زبان غلط است ما ایرانی تبار نداریم بلکه کورد تبار تورک تبار فارس تبار ایرانی داریم پس صحیح ان تورک ایرانی است
مجتبی ۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۷
شما از کسی ضرورت هوشیاری میطلبید که خود با امید و رای مرتجعین و افراد با عقاید پان و قومی سرکار می آید ،کسی که به بهانه عدالت و احقاق حق و حقوق قومیتها سعی در بهره گیری از ظرفیت و قدرت آنهاست
ناشناس ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۲
عبدالرضا ترک تبار یعنی نژاد ترک باشد یا فارس تبار یعنی نژاد فارس باشد آیا نژاد خودتان یا نژاد سایرین را دقیقا اطمینان دارید ترک و فارس است ؟؟؟؟ کمتر نژادی در جهان دست نخورده مانده است مانند قوم اینو ژاپن بعلت جزیره بودن و خارج از جنگهای تمدنی اما ایران یا ترک در بطن این حوادث تاریخی و جنگهای قرار داشتند بعلت همجواری با کانون داغ تاریخی ،حال اگر شما بعلت فقط زبان خود را ترک بنامد نهایت سفاهت است آنهم بعلت حکومت ۲۰۰ ساله اقوام ترکمن‌های آق قیلیوها و قلیقیلوها زبان ترکی در آذربایجان گسترش یافت نه اصالت نژادی
ساسان ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۱
وقتی سیاست های نظام چه در عرصه داخلی و چه خارجی تو.سط مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها مانند مجلس، شورای امنیت ملی و .... و در نهایت با نظر رهبری با همراه داشتن طیف وسیعی از مشاورین باتجربه تعریف می شود و آقای پزشکیان گفته اولویت من سیاستهای ابلاغی رهبری و قوانین و برنامه های قبلی است از چه ترس دارید؟ برچسب پان ترکیسم و پان کردیسم و پان عربیسم و .... بهانه ای است تا امثال شما ها به نیت های کینه توزانه خودتان برسید!
خسرو ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۳
ایران محل پیوند و اتحاد تمامی مردمی که تبعه ایران هستند می باشد -- هر پان با هر پسوندی مخل پیشرفت ایران خواهد بود ارتجاع با هر درجه از تقدس مانع پیشرفت ایران خواهد بود مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را با رفراندوم قبول کرده اند و سلطنت را لغو کردند سلطنت طلبی( پانفارسیسم زیر لوای سلطنت طلبی پنهان است) برای ایران خطرناک‌تر از داعش و افراطیون مذهبی است انتخابات اخیر نشان داد که نظام جمهوری اسلامی به حدی از بلوغ رسیده است که به انتخاب مردم احترام می‌گذارد و راه ایران از مسیر دمکراسی و انتخاب هموار خواهد شد
علی ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۷
باز تاکید می کنم هیچ پانی به غیر از پان فارس در این سرزمین نه بوجود آمده و نه رشد کرده است از صد سال پیش که حاکمیت دست پان فارس ها و ایرانشهریان افتاده است با تمامی امکانات دولتی مشغول حذف مابقی انتیک های موجود هستند مثلاٌ بااینکه در هزار سال گذشته این سرزمین زیر فرمانروایی تورکها بوده است سعی می کنند این واقعیت را کتمان کنند و ایرانی 2500 ساله بسازند که مبدا تاریخش بوده است بنابراین اگر پزشکیان باید هوشیار باشد باید نسبت به خطرات پان فارسیسم وشوونیسم فارس هوشیار بوده ومانع از گسترش این تفکر فاشیستی بیشتر از این باشد.
معلم ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۱
هیچ یک از شهرهای فارس زبان هم به پزشکیان رای اکثریت ندادند ! پس باید اونها رو هم تجزیه طلب بدانیم !؟
خطاب به ایرانی ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۷
اطلاعات تاریخی ارائه شده کاملا صحیح است. آنچه ناصحیح است اطلاعات شماست که مبتنی بر تحریف ها و هجمه های باب شده در ۳ یا ۴ سال اخیر است.
علی ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۲
خطرناکترین پان، پانفارسیسم است که خود را معادل ایران قلمداد میکند. ناسیونالیسم فارس هر کاری انجام دهد میشود ایران دوستی ولی دیگر انجام دهند میشوند «پان». ایران معادل فارس نیست!
ایرانی ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۴
هجمه های دو سه سال اخیر که هیاهوی پانترکها بوده است.
اطلس ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۷
فقط در ۳۰۰ سال گذشته بیشترین مساحت ایران در زمان حکومت همین خود ترک پندارها به یغما رفت یا خرج خوشگذرانی فرنگ و حرمسرا شد قبل از آن هم در زمان خلیفه سوم نوکر و دست نشانده خلیفه و تامین کننده خراج نیرو و امکانات برای تجاوز گری‌های عملا نقش پادو داشتند تا آخرین زمان حکومت عباسیان اما عده ای نمی خواهد ببیند و دشمنی خود با ایران در زیر لوای پهلوی و زبان فارسی پنهان میکند ،تفکرات پانترکی در گذشته در ایران وجود داشته است نمونه آن تنها حکومت قره قیلوها و آق قیلوها در آذربایجان همه همت خود را به یاد گیری و گسترش زبان ترکی در آذربایجان گذاشتند و مردم و رعیت زیر دست خود مجبور بودند به زبان ترکی تکلم کند ،یا امثال پیشه وری در تبریز ،سیخ خز عل در خوزستان ،قاضی محمد در مهاباد دلیل رای پزشکیان در ۱۵ استان بعلت نداشتن برنامه و سیاست اجرایی و محول کردن سوالات و سیاستهای به کارشناسان و استخدام براساس شایسته سالاری بر خلاف دلیل آذریها و کردها و حنفی ها بلوچستان که گذاره قومیتی و عدالت منطقه ای و ترساندن از ورود تندروها و....بوده ،ایران دوستی بدون ملاحظات قومیتی و نژادی و عدم نفرت به سایر اقوام غیر ترک میسر میشوند نه با ترساندن و اشاعه نفرت و تحریف تاریخ ،فرهنگ ایران