باقری: آمریکا به یک مانع جدی برای پایان‌دادن به جنایت صهیونیست‌ها در غزه تبدیل شده است

۲۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۰۲۷۱۵۵ سرخط اخبار

سرپرست وزارت خارجه ایران می‌گوید «رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا باعث شده در حل موضوعات مهم بین‌المللی بن‌بست ایجاد شود که نمونه بارز آن مسئله جنایت صهیونیست‌ها در غزه است». 

به گزارش ایسنا، «علی باقری» دوشنبه شب در هنگام ورود نیویورک و در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در مورد اهداف سفرش به آمریکا گفت: در  روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری ۲ نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. در روز سه‌شنبه نشستی درباره چندجانبه‌گرایی و روز چهارشنبه نیز نشستی درباره فلسطین در سازمان ملل برگزار خواهد شد. 

او با بیان این که هر ۲ موضوع از جهات مختلف برای جهان، مناسبات بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، گفت : در مورد فلسطین، یک جنایت و نسل‌کشی عینی و آشکار از  ۹ ماه گذشته در غزه در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی، موضوع فلسطین در کنار دیگر تحرکات و فعالیت‌هایش، به صورت جدی نقش آفرین و فعال بوده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: چند ماه گذشته، شهید امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین شرکت کردند و  نقش‌آفرینی فعالی را برای تبیین واقعیت‌هایی که در صحنه فلسطین و غزه می‌گذرد، داشتند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران افزود: در این مقطع هم جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق، مواضع و کیان ملت فلسطین و همین‌طور برای تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

باقری تصریح کرد: در این ارتباط از سازوکارهایی که در عرصه بین‌المللی از جمله شورای امنیت وجود دارد، چه در قالب نشستی که روز چهارشنبه خواهد بود و چه در قالب سازوکارهای چندجانبه و ملاقات‌های دوجانبه‌ای که با مسوولان و مقامات شرکت‌کننده در این نشست خواهیم داشت، استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه دولت آمریکا در واقع مجبور شوند جنایت و نسل‌کشی در غزه پایان دهند و مردم غزه و مردم مظلوم فلسطین نیز به شرایط عادی بازگردند.

باقری در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با اشاره به موضوع چند جانبه‌گرایی و اهمیت آن اظهار کرد: در صحنه بین‌المللی سال‌هاست که این موضوع مطرح شده که یکجانبه‌گرایی آمریکا نه تنها نمی‌تواند صلح، ثبات و امنیت را در دنیا به دنبال داشته باشد، بلکه رویکرد زیاده‌خواهانه و برتری‌جویانه آمریکا در عرصه بین‌المللی باعث شده است در موضوعات مهم بین‌المللی بن‌بست ایجاد شود که نمونه بارز آن همین جنایتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند و درحال حاضر آمریکایی‌ها به یک مانع جدی برای پایان دادن به جنایت صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند.

او تاکید کرد: با توجه به این شرایط چندجانبه‌گرایی به عنوان یک جایگزین واقعی و گزینه‌ای که می‌تواند برای مسائل، مشکلات و معضلات بین‌المللی راه‌حل ارائه دهد، مطرح است.

باقری در این ارتباط خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت در سازوکارهای بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای در طول چند سال گذشته نشان داده است که می‌تواند در این حوزه به صورت جدی نقش‌آفرینی کند. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برجسته‌کردن نقش و جایگاه چند جانبه‌گرایی جهت حل‌وفصل مسائل و معضلات بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در در بخش پایانی صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کنار این ۲ نشست، با تعدادی از همتایان از کشورهای دیگر که در این ۲ نشست حضور دارند، دیدار خواهیم داشت و هم از ظرفیت‌های دیگری که در حاشیه این نشست و حضورمان در نیویورک خواهد بود، چه در عرصه سیاسی و چه دیپلماسی عمومی برای تبیین مواضع و رویکردها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهیم کرد.


نظر شما :