اسد: اگر دیدار با اردوغان نتایجی داشته باشد این کار را خواهم کرد

۲۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۹ کد : ۲۰۲۷۱۶۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درباره ازسرگیری روابط سوریه و ترکیه گفت که اگر دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نتایجی داشته باشد و یا آشتی یا قهر، منفعتی برای کشور داشته باشد، این کار را خواهم کرد.

به گزارش المیادین، وی در سخنانی پس از رای دادن در انتخابات پارلمانی سوریه گفت که مشکل در دیدار با اردوغان نیست بلکه در مضمون دیدار و هدف از آن است.

اسد افزود که نخستین پرسش این است که این روابط چرا از 13 سال گذشته از مسیر عادی خود خارج شد؟ نشنیدیم هیچ مسئول ترکیه ای درباره این مساله به صورت صریح سخن بگوید.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که ما نسبت به هر ابتکاری برای بهبود روابط نظر مثبت داریم و این مساله ای طبیعی است چرا که هیچ کس به ایجاد مشکل با همسایگانش فکر نمی کند اما این بدان معنا نیست که ما بدون قواعد و اصول به مذاکره می رویم.

وی گفت که سوریه اصرار داشته که دیدار با ترک ها بدون در نظر گرفتن سطح آن ضروری است و من اینجا از دیدار میان رؤسا به صورت کلی سخن نمی گویم.

اسد افزود که دیدارها با ترکیه ادامه دارد و دیداری در سطح امنیتی از سوی برخی میانجیگران ترتیب داده شده و نظر ما نیز مثبت بود.

رئیس جمهور سوریه گفت که اگر دیدار با ترکیه انجام شود، آن را اعلام خواهیم کرد هیچ مساله محرمانه ای وجود ندارد.

وی بیان کرد که می پرسیم که مرجعیت این دیدار چیست؟ آیا برای پایان مشکلات و حمایت از تروریسم و خروج ترکیه از اراضی سوریه است؟

اسد گفت که اگر بر اصول و نیازها تاکید می کنیم این به دلیل اهتمام ما برای موفقیت آمیز بودن فرآیند است و نه سخت گیری یا تردید چرا که ما تردید یا غروری نداریم و در وهله نخست به دنبال منافع خود براساس اصول واضح هستیم.


نظر شما :