مروری بر عملکرد دیپلماسی دولت سیزدهم

دیپلماسی ایران پس از عروج رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه

۰۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۲۱۲ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید احمد حسینی
سید احمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مجموع دولت آقای رئیسی در دوره قریب به سه سال زمامداری خود توانست سیاست خارجی متوازن، احترام آمیز و برخورد صمیمانه با کشورها خصوصا همسایگان را طراحی و عملیاتی کند.
دیپلماسی ایران پس از عروج رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه

دیپلماسی ایرانی: عروج شهادت گونه رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حادثه سقوط بالگرد پس از مراسم افتتاح سد مشترک با جمهوری آذربایجان غم و اندوه در سراسر کشور را موجب شد. 

علاوه بر این مقامات کشورهای مختلف، روسای سازمان های بین المللی همراه با بخش بزرگی از ملت های اسلامی، همسایگان و آزادگان جهان، مراتب تسلیت و همدردی خود را با مسئولین و ملت ایران ابراز داشتند. 

این میزان از همدلی با کشورمان در شرایط دشوار کنونی، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و با مدیریت درست و بهینه از آن به عنوان سرمایه ای در جهت تداوم سیاست خارجی برادرانه و اطمینان بخش با کشورهای مختلف بهره گرفت.

طبعا شناخت علل این همسوئی به بررسی و تحلیل عمیق تری نیاز دارد اما در یک نگاه کلی می توان عناصر زیر را در برداشت و قضاوت کشورها و ملت ها در خصوص عملکرد جمهوری اسلامی و بخصوص رئیس جمهوری فقید و وزیر امور خارجه تلاشگر آن موثر دانست:

اولا به رغم تبلیغات گسترده مغرضانه و یک سویه، وجدان عمومی جهانی متوجه رویکرد اصولی و مسالمت آمیز جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی و مسائل منطقه ای و بین المللی است که با تمام توان ایجاد منطقه ای امن با مشارکت کشورها و بدون دخالت بیگانگان را طلب می کند.

ثانیا توجه دولت سیزدهم به همسایگان و احترام به جایگاه و نقش آنان زمینه ساز ارتقاء اعتماد متقابل شد. علاوه بر این هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه، اخلاق مداری و فضای دوستی را وارد مناسبات سیاسی کردند که زمینه سازی حرکت آنان برای ارتقاء مناسبات و احیانا رفع برخی سوء تفاهمات گذشته را موجب شد. در مواردی چون جمهوری آذربایجان برخورد دوستانه رئیس جمهوری و ملاقات های صمیمانه آقای امیرعبداللهیان موجب شد که تنش به وجود آمده بین دو کشور در چارچوب روابط دوجانبه و بدون دخالت دیگران مدیریت شود. بدین ترتیب مقامات باکو به تدریج از فضای تردید و سوء تفاهم خارج شده و در مسیر عادی کردن مناسبات گام بردارند و از تلاش های آنها به نیکی یاد می کنند. 

ثالثا در حوزه جهان اسلام بر حمایت از مظلوم و تاکید بر استیفای حقوق واقعی ملت ها خصوصا در موضوع فلسطین پافشاری و هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه همواره بر این مسائل تاکید ویژه کردند. این رویکرد هر چند دشواری های زیادی دارد اما شان و جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران در توجه به مصالح واقعی کشورهای منطقه و  جهان اسلامی را نشان می دهد که بازتاب آن را در ابراز همدردی با حادثه شهادت رئیس جمهوری و مسئولین کشور را شاهد هستیم.

رابعا فعال بودن و پویائی سیاست خارجی ایران و پیشبرد امور برغم تحریم ها و فشارهای غرب، کشورمان را به ابزارهای قابل اتکا و بازدارنده برای تامین منافع ملی و چانه زنی از موقعیت بهتر مسلح کرده است. 

در مجموع دولت آقای رئیسی در دوره قریب به سه سال زمامداری خود توانست سیاست خارجی متوازن، احترام آمیز و برخورد صمیمانه با کشورها خصوصا همسایگان را طراحی و عملیاتی کند. علاوه بر این تقویت عناصر قدرت بازدارندگی ایران و استفاده به موقع آن در مواردی چند از جمله در تنبیه رژیم آتش افروز صهیونیستی نیز از ابعاد نمایش اقتدار ایران بود که هم در داخل و هم در صحنه منطقه ای و بین المللی بازتاب گسترده و اثربخشی داشت و جدیت ایران در صیانت از امنیت و منافع خود را به نمایش گذاشت.

با توضیحاتی که اشاره رفت می توان همدلی و انسجام ملی بوجود در اثر حادثه تلخ از دست دادن رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر همراهان را به فرصتی برای تقویت روحیه ملی در داخل و همراهی و تعامل جدی تر با همسایگان و کشورهای مختلف تبدیل کرد.

در این راستا دستگاه دیپلماسی کشور باید ضمن رصد فضای کنونی برنامه ریزی لازم برای پیشبرد امور در محیطی دوستانه و بر پایه ایجاد فضای همکاری و مشارکت را فراهم کند و روند توسعه مناسبات با کشورهای مختلف را تداوم بخشد.

سید احمد حسینی

نویسنده خبر

کلید واژه ها: سقوط بالگرد سقوط بالگرد رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی سید احمد حسینی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی رئیس رئیس جمهور وزیر امور خارجه دولت سیزدهم دیپلماسی دولت سیزدهم سیاست خارجی دولت سیزدهم


( ۴ )

نظر شما :