استولتنبرگ: ناتو درباره آماده‌باش کلاهک‌های هسته‌ای در حال رایزنی است

۲۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷ کد : ۲۰۲۶۶۵۹ سرخط اخبار

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت، کشورهای عضو ناتو در مورد امکان استقرار کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر و قرار دادن آنها در حالت آمادگی رزمی به‌عنوان «یک عامل بازدارنده» بحث می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس ناتو روز یکشنبه به روزنامه دیلی‌تلگراف گفت: «وارد جزئیات عملیاتی در مورد اینکه چه تعداد کلاهک هسته‌ای باید عملیاتی باشد و کدام یک باید ذخیره شود، نمی‌پردازم، اما ما باید در مورد این مسائل مشورت کنیم. این دقیقا همان کاری است که ما انجام می‌دهیم.»

ینس استولتنبرگ گفت: «کشورهای عضو ناتو رایزنی‌ها را در مورد لزوم آماده‌سازی سلاح‌های هسته‌ای آغاز کرده‌اند. شفافیت در مورد این موضوع به انتقال پیامی مستقیم مبنی بر اینکه ناتو یک "اتحاد هسته‌ای" است، کمک می‌کند.»

استولتنبرگ تاکید کرد: «البته هدف ناتو، جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای است، اما تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشند، ما یک اتحاد هسته‌ای باقی می‌مانیم، زیرا جهانی که روسیه، چین و کره‌شمالی در آن سلاح‌های هسته‌ای دارند و ناتو ندارد، یک دنیای خطرناک‌تر است.»

او گفت که به‌ویژه نگران چین است که سرمایه‌گذاری زیادی روی سلاح‌های پیشرفته انجام می‌دهد و تا سال ۲۰۳۰ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۱۰۰۰ خواهد رساند. رئیس ناتو افزود: «و این بدان معناست که در آینده‌ای نه چندان دور، ناتو ممکن است با چیزی روبرو شود که قبلا هرگز با آن مواجه نشده است، و آن دو دشمن بالقوه هسته‌ای - چین و روسیه- هستند. البته این عواقبی دارد.»

نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای

استولتنبرگ افزود که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در حال حاضر در حال مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند. او گفت: «آمریکا بمب‌های گرانشی خود را برای کلاهک‌های هسته‌ای که در اروپا دارد، مدرن می‌کند و متحدان اروپایی در حال مدرن‌سازی هواپیماهایی هستند که قرار است به مأموریت هسته‌ای ناتو اختصاص داده شوند.»

بر اساس گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، بریتانیا حدود ۴۰ کلاهک از ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای خود را مستقر کرده است، در حالی که ایالات متحده دارای ۱۷۰۰ کلاهک و ۳۷۰۰ کلاهک دیگر در حالت ذخیره است. در همین زمان، این روزنامه انگلیسی تاکید کرد که فرانسه «زرادخانه اتمی خود را به دلیل تصمیم طولانی مدت برای حفظ استقلال بر روی بازدارندگی خود در دسترس ائتلاف قرار نمی‌دهد.»

استولتنبرگ در مورد وضعیت اوکراین از کشورهای غربی خواست به حمایت از کی‌یف ادامه دهند. او خاطرنشان کرد: «من قویا معتقدم که اگر ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) در اوکراین پیروز شود، ما آسیب‌پذیرتر خواهیم شد و پس از آن باید حتی بیشتر برای دفاع خود سرمایه‌گذاری کنیم.»


( ۲ )

نظر شما :