دیوان عالی آمریکا رأی ایالت‌های دموکرات را شکست

مسیر هموار ترامپ

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۸۷ اخبار اصلی آمریکا
رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک روز قبل از پیروزی تعیین‌کننده در سه‌شنبه بزرگ، یک پیروزی مهم دیگر کسب کرد و با حکم دیوان عالی آمریکا به انتخابات دو ایالت ایلینوی و کلرادو بازگشت. اما تأثیر این رأی فقط به این دو ایالت محدود نمی‌شود و تمام ایالت‌ها را در بر می‌گیرد. براساس این حکم، هیچ‌کدام از ایالت‌های آمریکا حق حذف یک نامزد ریاست‌جمهوری از صندوق‌های رأی‌شان را ندارند و فقط کنگره آمریکا صلاحیت اجرای اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی را در برابر مقامات دولت فدرال و نامزدهای انتخاباتی دارد. این حکم یک روز قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی بیش از ۱۲ ایالت آمریکا صادر شد.
مسیر هموار ترامپ

دیپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک روز قبل از پیروزی تعیین‌کننده در سه‌شنبه بزرگ، یک پیروزی مهم دیگر کسب کرد و با حکم دیوان عالی آمریکا به انتخابات دو ایالت ایلینوی و کلرادو بازگشت. اما تأثیر این رأی فقط به این دو ایالت محدود نمی‌شود و تمام ایالت‌ها را در بر می‌گیرد. براساس این حکم، هیچ‌کدام از ایالت‌های آمریکا حق حذف یک نامزد ریاست‌جمهوری از صندوق‌های رأی‌شان را ندارند و فقط کنگره آمریکا صلاحیت اجرای اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی را در برابر مقامات دولت فدرال و نامزدهای انتخاباتی دارد. این حکم یک روز قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی بیش از 12 ایالت آمریکا صادر شد.

به گزارش شرق، دونالد ترامپ در واکنش به این حکم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «پیروزی بزرگ برای آمریکا». دادگاه عالی کلرادو در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا واجد شرایط حضور در انتخابات مقدماتی این ایالت نیست. این حکم با چهار رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف صادر شد و کلرادو اولین ایالتی بود که ترامپ را از حضور در انتخابات مقدماتی ایالت منع کرد. این تصمیم حول تفسیر متمم چهاردهم بود که افراد خاصی را در صورت دست‌داشتن در «شورش» از مشاغل دولتی منع می‌کند. این اصلاحیه پس از جنگ داخلی ۱۸۶۱ آمریکا، زمانی که ایالت‌های جنوبی که برده‌داری را جایز می‌دانستند و قصد داشتند علیه دولت فدرال ایالات متحده شورش کنند، تصویب شد. دادگاه عالی کلرادو ۱۹ دسامبر گذشته با استناد به این اصلاحیه، دونالد ترامپ را به دلیل «ممانعت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در جریان شورش ۲۰۲۱» مجرم شناخت.

کارزار انتخاباتی ترامپ در واکنش به این تصمیم با صدور بیانیه‌ای اظهار کرد: «جای تعجب نیست که دادگاه عالی کلرادو که همه توسط دموکرات‌ها منصوب شده‌اند، علیه ترامپ حکم داده است و با حذف نام ترامپ از برگه رأی، از طرح یک گروه چپ با حمایت مالی سوروس برای مداخله در انتخابات به نمایندگی از جو بایدن حمایت می‌کند و حقوق رأی‌دهندگان کلرادو برای رأی‌دادن به کاندیدای موردنظر خود را از بین می‌برد».

هفته گذشته نیز قاضی دادگاه ایالتی ایلینوی حکم داد که ترامپ صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارد. بلافاصله پس از حکم دادگاه عالی کلرادو، دونالد ترامپ به دیوان عالی ایالات‌ متحده شکایت ‌کرد و خواستار فرجام شد. اینک، درحالی‌‌که کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ محبوب‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان در جریان است، دیوان عالی ایالات متحده با لغو این حکم، پیروزی بزرگی به او تقدیم ‌کرده است. قضات دیوان عالی ایالات‌ متحده به اتفاق آرا حکم دادگاه عالی کلرادو را لغو کردند. جز کلرادو، دونالد ترامپ در ایالت‌های مین و ایلینوی هم از شرکت در انتخابات منع ‌شده ‌بود. اما با حکم جدید دیوان عالی ایالات ‌متحده، نامزد جمهوری‌خواهان مانعی برای شرکت در انتخابات در این ایالت‌ها ندارد. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ است که تمام رقبای او در حزب جمهوری‌خواه، به‌جز نیکی هیلی به نفع ترامپ از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرده‌اند. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی در سوم مارس اولین پیروزی خود را در مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه کسب کرد و ۶۲.۸ درصد از آرا را در واشنگتن دی‌سی به‌دست آورد.

پیش از این، ترامپ در تمام رقابت‌های انتخاباتی با اختلاف چشمگیر بالاترین رأی را به‌دست آورده بود. واشنگتن، ایالتی با اکثریت هواداران دموکرات شناخته می‌شود و در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری، جو بایدن توانست ۹۲ درصد آرای رأی‌دهندگان در واشنگتن را به دست آورد. تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس‌نیوز گفت که دموکرات‌‌‌‌ها از نیکی هیلی، نامزد حزب جمهوری‌‌‌‌خواه برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌‌‌‌کنند؛ زیرا هیلی در نقش «عروسک خیمه‌‌‌‌شب‌‌‌‌بازی» حزب دموکرات  خدمت می‌‌‌‌کند.

با این تصمیم دیوان عالی، به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ مانع بزرگی برای به چالش کشیدن جو‌ بایدن در نوامبر آینده نخواهد داشت. تنها رقیب باقی‌مانده ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان، نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی است. خیال حامیان و نزدیکان دونالد ترامپ تقریبا از بابت حکم دیوان عالی ایالات ‌متحده راحت بود؛ چراکه درحال‌حاضر اکثریت قضات این دیوان، یعنی شش قاضی از ۹ قاضی را قضات محافظه‌کار و حامی جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند. سه نفر از آنها در دوران ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ و با پیشنهاد او به این مقام منصوب شده‌اند.

دیوان عالی ایالات متحده هشتم فوریه گذشته جلسه‌ای برای استماع استدلال‌های طرفین برگزار کرد. وکیل ترامپ استدلال کرد که او مشمول اصلاحیه چهاردهم نمی‌شود، زیرا رئیس‌جمهوری «کارگزار (Officer) ایالات متحده» نیست و این بند نمی‌تواند بدون رعایت قوانین کنگره، در دادگاه‌ها اجرا شود. وکیل ترامپ همچنین تأکید کرد که «آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، شرم‌آور، مجرمانه و خشونت‌آمیز بود، اما شورش نبود». این رأی سرنوشت‌ساز در حالی صادر شد که روز گذشته رأی‌دهندگان انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ۱۵ ایالت و یک قلمرو آمریکا به نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دادند. این مناطق عبارت‌اند از آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اُکلاهما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمانت و ویرجینیا و قلمرو ساموآی آمریکا.

درحال‌حاضر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، متعاقب پیروزی‌های با اختلاف دورقمی در انتخاباتی که تاکنون برگزار شده، به‌عنوان نامزد احتمالی اکثریت در نظر گرفته می‌شود و رقیب او، نیکی هیلی، در این زمینه توفیقی نداشته است. با توجه به اینکه هیلی قول داده بود تا پنج مارس به رقابت ادامه دهد، همه نگاه‌ها به این خواهد بود که آیا او بعد از انتخابات امروز از عرصه رقابت کنار می‌رود یا خیر. با توجه به رأی ۹۰۰ نماینده از هزارو ۲۱۵ رأی لازم برای کسب نامزدی انتخابات، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ برای کسب نامزدی حزب خود در موقعیت خوبی قرار دارد. اما این انتخابات پیامدهای ملی دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس به یک مو بند است، ده‌ها رقابت مهم در سال جاری در کنگره خواهد بود که می‌توانند توازن قدرت را در واشنگتن برهم بزنند که بخشی از آنها در قالب انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ انجام خواهد شد.

کلید واژه ها: آمریکا دونالد ترامپ جو بایدن دموکرات ها حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۶ )

نظر شما :