روسیه استقبال می کند

علاقه بسیار ترکیه برای عضویت در بریکس با هدف تقابل با غرب

۰۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۱۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رئیس بخش همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «تا آنجا که ما می دانیم، ترکیه با علاقه فراوان بریکس را نظاره و رصد می کند.»
علاقه بسیار ترکیه برای عضویت در بریکس با هدف تقابل با غرب

نویسنده: ارکان پهلوان

دیپلماسی ایرانی: به گفته دیمیتری بیریچفسکی، مقام ارشد اقتصادی در وزارت امور خارجه روسیه، ترکیه می خواهد به اتحاد بریکس بپیوندد. اندونزی نیز علاقه زیادی به عضویت نشان می دهد، اگرچه هنوز به آن ملحق نشده است. رئیس بخش همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «تا آنجا که ما می دانیم، ترکیه با علاقه فراوان بریکس را نظاره و رصد می کند.»

به اعتقاد بیریچفسکی گسترش کشورهای بریکس موفقیتی است که «صدای جمعی گروه را بسیار بلندتر می کند.» این دیپلمات گفت: عضویت در بریکس به این معنا نیست که همه اعضا باید دیدگاه ها و نظرات یکسانی داشته باشند. اعضا از حقوق مساوی کامل برخوردارند و باید منافع و نگرش های یکدیگر را در نظر بگیرند. من مطمئن هستم که نسخه توسعه یافته بریکس این رویکرد را حفظ خواهد کرد.»

سایر کشورهای بریکس نیز تمایل خود را برای پذیرش آنکارا ابراز می کنند. جیم اونیل، کارشناس روابط بین‌الملل و رئیس سابق اندیشکده «چاتام هاوس» می‌گوید: «ترکیه تنها کشوری است که به نظر می‌رسد به ایفای نوعی نقش میانجی قادر بوده است که هم اوکراین و هم روسیه آن را معتبر می‌دانند». 

با این حال، عضویت ترکیه، این کشور را به رژیم های خودکامه مانند چین و روسیه نزدیک می کند. در هر صورت ترکیه با غرب مشکل دارد. در گذشته نه چندان دور، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها یونان را به حملات موشکی و تهاجم نظامی تهدید کرده است.

با وجود هشدارها، همچنین نیز سامانه پدافند هوایی اس-400 روسیه را خریداری کرد و مجبور شد هزینه زیادی برای آن بپردازد، به دنبال آن ترکیه از برنامه F-35 ایالات متحده امیکا اخراج شد. بنابراین دستیابی به هواپیماهای جنگنده مدرن برای ترکیه تنها یک رویا باقی می ماند. به همین دلیل، ترکیه سال هاست که تلاش می کند حداقل جنگنده های اف-16 مدرن را از آمریکا خریداری کند. تلاشی که امریکا چندان با آن همراه نبوده است.

در داخل ترکیه، نزدیکی بیشتر با کشورهایی مانند روسیه و چین باعث خوشحالی حزب فاشیست وطن و رهبر آن، دوگو پرینچک، خواهد شد. پرینچک از حامیان دولت به شمار می رود و از پاکسازی ارتش ترکیه پس از کودتای 2016 حمایت کرده بود. پرینچک مرتبا علیه غرب تبلیغ می کند و خواستار همکاری نزدیک با روسیه، چین و به ویژه با ایران است.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریکس اعضای بریکس ترکیه ایران و ترکیه عضویت ترکیه ترکیه و بریکس رجب طیب اردوغان ترکیه و روسیه ترکیه و غرب عضویت در بریکس


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳
عضود ناتو در بریکس ؟ چه تصور دور از ذهنی . ورود ترکیه به بریکس یعنی ورود نفوذی غرب . ترکیه به واسطۀ حضور در ناتو و به واسطۀ بافت و جنس حکومت آن که غربی است ، عملا بریکس را دچار یک ناهمگونی ذاتی و ماهیتی خواهد کرد . هر گونه تصمیم در بریکس که بر خلاف منافع غرب باشد ، نیاز به تایید عضو جدید یعنی ترکیه خواهد داشته و موافقت ترکیه هم نیاز به اجازۀ غرب . بر خلاف روسیه ، این غرب است که از حضور ترکیه در بریکس خوشحال خواهد شد . حضور ترکیه در بریکس همانقدر اهداف آن را به حاشیه خواهد برد که حضور انگلیس یا فرانسه و یا یونان .
ابراهیم قدیمی ۰۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۵
ایران با توجه به انچه در ارمنستان و باکو ودالان علیف ساخته زنگزور ومواضع ترکیه میرود باید در موافقت با ان صبر پیشه کند۔جنگ افروزان بین المللی در حال ایجاد تنشی خطرناک بدون توجه به عواقب ان در منطقه هستند۔منظور بیشتر ایران است۔ترکیه وباکو نیروی عمل کننده انها است۔ایا ترکیه وباکو چنین خطری را برای هیچ وپوچ برای خود میپذیرند۔