در تحلیل سفر اردوغان

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه چگونه می‌توانند خاورمیانه را تغییر دهند؟

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
علاوه بر فواید اقتصادی متقابل و قطعی که دو طرف از این روابط جدید کسب خواهند کرد، توسعه و رساندن آن به سطح همکاری در زمینه‌های امنیتی و دفاعی و هماهنگی در سیاست‌های منطقه‌ای ابعاد راهبردی به این روابط اعطا می‌کند.
کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه چگونه می‌توانند خاورمیانه را تغییر دهند؟

نویسنده: محمود علوش

دیپلماسی ایرانی: سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به منطقه خلیج فارس، چشم اندازی را برای توسعه روابط ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رساندن آن به سطوح مشارکت راهبردی همه جانبه باز کرد. با وجود این‌که ابعاد اقتصادی در این دور از سفرهای او بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ اما با توجه به ماهیت قراردادهای امضا شده و نیاز ترکیه به جذب سرمایه گذاری‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت از اقتصاد خود که در حال حاضر با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است، این دور از سفرهای او تصویری ارائه داد از این‌که چگونه می‌تواند این روابط جدید میان آنکارا و کشورهای خلیج فارس به تغییر خاورمیانه بینجامد.

علاوه بر فواید اقتصادی متقابل و قطعی که دو طرف از این روابط جدید کسب خواهند کرد، توسعه و رساندن آن به سطح همکاری در زمینه‌های امنیتی و دفاعی و هماهنگی در سیاست‌های منطقه‌ای ابعاد راهبردی به این روابط اعطا می‌کند.

با امضای قرارداد فروش پهپاد از سوی ترکیه به عربستان و توجه روزافزون امارات به سرمایه گذاری در صنایع تسلیحاتی ترکیه و خرید پهپادهای ترکیه از سوی کویت به علاوه همکاری تنگاتنگ دفاعی ترکیه و قطر، آنکارا امروز خود را به منطقه خلیج فارس به عنوان یک شریک جدید قابل اتکا در زمینه امنیتی و دفاعی نیز ارائه می‌دهد.

باتوجه به این‌که بی‌ثباتی در روابط میان ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های گذشته فضای حاشیه‌ای برای برخی قدرت‌های دیگر مانند ایران برای تقویت حضور منطقه‌ای ایجاد کرد؛ بنابراین هماهنگ کردن سیاست‌های منطقه‌ای میان ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از قدرت تهران برای ادامه توسعه نفوذ منطقه‌ای کم می‌کند و به محقق ساختن توازن منطقه‌ای که نیاز اصلی برای ثبات در منطقه است کمک می‌کند. با این وجود نباید به شراکت جدید میان ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به این عنوان نگاه شود که علیه طرف سوم است بلکه نیازی برای دستیابی به توازن و ثبات منطقه‌ای است قبل از این‌که به نفع دو طرف باشد.

در زمانی که آنکارا در تلاش است تا از درگیری روسیه و غرب در راستای تقویت جایگاه ژئوپلیتیکی خود به عنوان یک نیروی توازن بخش میان شرق و غرب استفاده کند، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در تلاش هستند تا هویت ژئوپلیتیک جدیدی را اتخاذ کنند که میان ائتلاف سنتی آنها با آمریکا و برپایی شراکت‌ با دیگر قدرت‌ها مانند روسیه، چین و ترکیه تعادل برقرار می‌کند. شراکت جدید میان ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دو طرف در راستای تقویت جایگاه آنها در رابطه با قدرت‌های بزرگ کمک خواهد کرد همچنین خلاء ناشی از خروج آمریکا در منطقه را پر کرده و ایران را از بهره‌برداری از آن محروم کنند.

بزرگترین ذینفع از شراکت جدید ترکیه و خلیج فارس، مشخصا ثبات منطقه خلیج فارس خواهد بود. حمایت ترکیه از قطر در بحران خلیج فارس در سال 2017 و تلاش‌های زیادی که پس از آن برای پایان دادن به این بحران و اتحاد مجدد کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام داد، اهمیت نقش این کشور به عنوان برقرارکننده ثبات در خلیج فارس را نشان داد و با روابط مستحکمی که امروز با کشورهای مختلف این منطقه برقرار می‌کند، نقش این کشور در حفظ ثبات خلیج فارس مهم‌تر و تأثیرگذارتر خواهد شد. در این برهه مهم از تاریخ خاورمیانه شراکت ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نقش تاثیرگذاری در روند تشکیل دوباره نظام منطقه‌ای خواهد داشت.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه اردوغان رجب طیب اردوغان سفر اردوغان به عربستان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امارات متحده عربی قطر عربستان ترکیه و امارات پهپاد ترکیه پهپاد بیرقدار ترکیه و عربستان ترکیه و قطر


( ۱۳ )

نظر شما :

مجتبی ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۹
تفسیر واقعیت به نفع ترکیه :در زمان تحریم قطر توسط شورای همکاری خلیج فارس تنها معبر تنفس قطر ایران بود و امیر قطر علنا از حمایتهای ایران تشکر کردحتی همان چند صد سرباز ترک در پایگاه قطر از اسمان ایران عبور کردند وگرنه نه عربستان و نه ...نمی توانستند عبور کند .مقاله نویس الجزیره چنان در توهم قدرت ترکیه خوابیده که ترکیه را ستون ثبات خلیج فارس مینامد که حقارت و زبونی اعراب را نشان میدهد(اعراب دنبال دایه میگردند ) که برای حفظ سلطنت و قدرت حاضر هستند به ترکیه التماس کند .نه ترکیه با چند پهباد بی مقدار حریف ایران است نه امریکا و انگلیس و فرانسه .ترکیه بهتره فارسی یاد بگیره در خلیج فارس مانند اربابش امریکا و انگلیس
آرمین ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۴
کوری عصا کش کوری دگر شود. ترکیه ورشکسته خودش نیازمند کمک است چطور می تواند کمکی به منطقه بکند. ترکیه ورشکسته کارش به جایی رسیده که بعد از آن همه لاف زنی به خاطر مرگ خاشقچی در برابر عربستان ، حالا به خاطر افلاس دست گدایی جلو اعراب دراز کرده است تا همان اعرابی که قبلا برایشان خط و نشان می کشید ، پولی به او قرض بدهند .
دلسوز ایران ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۶
ترکیه اینقدر وزنه نبوده و نخواهد بود آنهم در خلیج فارس که امارات عربستان و ایران بازیگر اصلی آن هستند اما ترکیه فقط فروش تسلیحات و عکس یادگاری و قرارداد تجاری و پرستیژ در داخل ترکیه هدف اردوغان است
ناشناس ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۹
به سه کامنت نویس اول . یه نگاهی به قطر بیاندازید . جمعیتش چقدر است ؟ از دل این جمعیت مگر چقدر خبرنگار ، سردبیر و ... در می آید . واضح است که این رسانه مانند سایر رسانه های عربی ، همان رسانه های آمریکایی هستند منتها با روکش و پول خاورمیانه . شاید بگویید مانند فوتبال ، سردبیر و خبرنگار و مجری و ... از غرب وارد می کنند که این هم باز می شود تایید این سخن که این رسانه ها نسخه ی دیگر سی ان ان ، بی بی سی و ... هستند . استعمار هنوز در خاورمیانه هست منتها با پول و مردم خود خاورمیانه کارشان را پیش می برند . اینگونه جز اقلیتی کوچک ، اکثریت مطلق ردی از استعمار غرب در بیچارگیهای خاورمیانه نخواهند دید . نکته بعد . بارها گفته ام . ترکیه که اساسا جنسش خاورمیانه ای نیست . زبانش ، خطش ، موسیقیش و مرزهایش همگی ساختی هستند ، بهترین کیس برای غرب است که به کمک آن در خاورمیانه و جهان اسلام موش بدواند . متن این مقاله هم مصداق نوشابه باز کردن دوستان برای هم است .