مشارکت نظامی با اهداف امنیتی

ترکیه برای عربستان پهپاد می سازد

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش های عربستان در صنعت نظامی اش، بر سامانه های پهپادی برای تحقق خودکفایی در این حوزه و کاهش تکیه بر تسلیحات خارجی متمرکز است.
ترکیه برای عربستان پهپاد می سازد

دیپلماسی ایرانی: عربستان به طرح های خود با هدف توسعه پروژه صنعت داخلی ساخت پهپاد با هدف تقویت استقلال استراتژیک و افزایش سطح آمادگی نظامی سیستم دفاعی کشور ادامه می دهد.

عربستان در سال 2022 اعلام کرد که برای سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد دلار در صنعت نظامی خود طی دهه آتی در چارچوب چشم اندازش با هدف توسعه صنعت نظامی، برنامه ریزی می کند.

تلاش های عربستان در صنعت نظامی اش، بر سامانه های پهپادی برای تحقق خودکفایی در این حوزه و کاهش تکیه بر تسلیحات خارجی متمرکز است.

خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان دوشنبه از امضای طرح اجرایی همکاری دفاعی با یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه با حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خبر داد.

وی در توئیتی نوشت که این توافقنامه به عنوان نقطه اوج همکاری بین دو کشور در حوزه نظامی و دفاعی است.

بن سلمان تاکید کرد که دو قرارداد میان وزارت دفاع عربستان و شرکت بایکار ترکیه برای صنایع دفاعی امضا شده است که به موجب آن وزارت دفاع عربستان، با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح و تقویت توان دفاعی و تولیدی کشور، پهپاد دریافت می کند.

هدف از طرح اجرایی بین وزارت دفاع دو کشور، تقویت توان و صنعت دفاعی، پژوهش و توسعه، تولید و توسعه صنایع نظامی دفاعی، تبادل تجربه، انتقال و بومی سازی فناوری های ویژه تولیدات دفاعی و نظامی است.

قرارداد میان وزارت دفاع عربستان و شرکت بایکار نیز شامل بومی سازی صنعت پهپاد و سامانه های آن در عربستان با مشارکت شرکت های ملی متخصص در زمینه صنایع نظامی و دفاعی است.

در اواخر دسامبر 2022، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه سابق ترکیه گفته بود که ترکیه پیشنهادی از عربستان برای تولید پهپاد به صورت مشترک دریافت کرده است.

وی افزوده بود که همکاری با عربستان در شماری از زمینه ها به ویژه صنایع دفاعی رشد می کند و عادی سازی روابط با این کشور به سرعت انجام شده است.

چاوش اوغلو تصریح کرده بود که درست نیست همکاری در صنایع دفاعی را به یک محصول نسبت دهیم و حتی در این صدد پیشنهاد تولید مشترک پهپاد از سوی عربستان بوده است.

وزیر خارجه سابق ترکیه گفته بود که در دوره اخیر، عربستان تصمیم بیشتری نسبت به همکاری مستحکم با ترکیه دارد و ما از این مساله استقبال می کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که طلال العتیبی، معاون وزیر دفاع عربستان به ترکیه رفته و با خلوصی آکار، وزیر دفاع سابق ترکیه دیدار و درباره همکاری بین دو کشور در حوزه دفاعی رایزنی کرده بود.

در 25 دسامبر 2022 نیز معاون وزیر دفاع عربستان از مقر صنایع دفاعی ترکیه بازدید و با اسماعیل دمیر، رئیس آن گفت وگو کرده بود. در این دیدار راه های تقویت همکاری در حوزه صنایع دفاعی و توسعه پژوهش علمی بررسی شده بود.

عربستان به دنبال تشدید تلاش ها برای تسریع در توسعه محصولات نظامی و سامانه های فنی نوین خود است، در همین رابطه ولید ابو خالد، مدیرعامل شرکت صنایع نظامی عربستان گفت که عربستان برای ساخت پهپاد در داخل کشور تلاش می کند.

وی افزود که سامانه های بدون سرنشین آینده صنایع نظامی از جمله جنگنده ها و پهپادها هستند.

ابو خالد تاکید کرد که عربستان بر توسعه سامانه های راداری و همراهی با تازه ترین فناوری هوش مصنوعی و امنیت سایبری متمرکز است.

در همین راستا، هشام خریسات، کارشناس مسائل نظامی گفت که ریاض، بومی سازی صنایع نظامی را دنبال می کند و می خواهد این حوزه یک بخش مهم برای اقتصاد باشد.

وی با اشاره به امضای توافقنامه استراتژیک شرکت ارتباطات پیشرفته و سیستم های الکترونیکی با یک شرکت جهانی برای انتقال دانش ساخت سامانه های حمل پهپاد در کشور، گفت که این توافقنامه و استراتژی با اهداف چشم انداز 2030 عربستان همراه است.

خریسان تصریح کرد که عربستان توافقنامه جدیدی با مجموعه فناوری الکترونیکی چین امضا کرده که به ایجاد مرکز پژوهش و توسعه انواع مختلف سامانه های حمل پهپاد از جمله واحدهای ارتباطات، کنترل، سامانه های نظارت و سیستم های رادار و تشخیص بی سیم کمک می کند.

عربستان در نوامبر 2021، پروژه توسعه پهپادی تحت عنوان «حارس الأجواء» (محافظ حریم هوایی) را برای افزایش سطح آمادگی سیستم نظامی کشور آغاز کرد.

سازمان کل صنایع نظامی عربستان با همکاری با شرکت عربستانی صنایع نظامی، همکاری برای توسعه توانایی پهپادها را آغاز کردند.

پهپاد جدیدی دارای ویژگی های پیشرفته است و مجهز به سیستم های ناوبری و کنترل خودکار است و دوربین هایی با دقت بالا و سیستم فرود و برخاستن خودکار در آن تعبیه شده و سیستم های ارتباطی و انتقال اطلاعات آن نیز به روز خواهد شد.

براساس اعلام شرکت عربستانی صنایع نظامی، این پهپاد، جزء پهپادهای تاکتیکی با حجم متوسط و ماموریت های متعدد است.

علوان حسون العبوسی، سرتیپ خلبان در این باره توضیح داد که با توجه به نقش مهم پهپادها، عربستان براساس اصل همکاری با ترکیه، اقداماتی برای مشارکت با این کشور برای تولید پهپاد انجام داده است.

وی در گفت وگویی با الخلیج آنلاین گفت که عربستان نسخه قدیمی پهپاد با اهداف شناسایی را دارد اما اخیرا تولید نسخه های جدید با همکاری با شرکت ترکیه هابوب را آغاز کرده است.

العبوسی اشاره کرد که تولید مشترک پهپاد با ترکیه از سال جاری آغاز شده و نزدیک به 40 پهپاد طی 5 سال آینده تولید خواهد شد.

وی افزود که عربستان و ترکیه بر سر تجهیز پهپادها به راکت های هدایت شونده پیشرفته از نوع MAM-L که توسط شرکت روکیتسان تولید می شود و در پهپادهای بیرقدار به کار می رود، توافق کردند.

پهپادهای بیرقدار از قوی ترین پهپادها در جهان است و با استقبال بسیاری از سوی برخی کشورها مواجه شده است، این پهپادها توسط شرکت بایکار تولید می شود و نتایج موثری در مناطق جنگی در اوکراین و آذربایجان داشته است.

پهپاد بیرقدار 6.4 متر طول دارد و طول بال های آن به 12.03 متر می رسد، از این رو از پهپاد معروف ارتش امریکا کوچک تر است.

برد عملیاتی پهپادهای TB2 کمتر از پهپادهای امریکایی است که به 150 کیلومتر می رسد اما پهپادهای ترکیه ای می توانند بیش از 24 ساعت در هوا پرواز کنند.

این پهپاد مجهز به یک موتور ملخی 105 اسب بخاری توربوشارژر در عقب است که به آن سرعت 129.64 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 222.22 کیلومتر در ساعت می دهد.

حداکثر ارتفاع این پهپاد به 5.486 کیلومتر و حداکثر ظرفیت حمل بار آن به 136.077 کیلوگرم می رسد.

یک مسئول ترکیه ای که نخواست نامش فاش شود 21 سپتامبر 2022 گفته بود که ترکیه پهپادهایی را به امارات تحویل داده و عربستان نیز تمایل به خرید این پهپادها و ایجاد کارخانه تولید آن دارد.

وی بیان کرده بود که بایکار درخواست عربستان برای ایجاد کارخانه را بررسی خواهد کرد اما تصمیم استراتژیک در این خصوص به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بستگی دارد و موافقت ترکیه نیز به مسائل دیگری از جمله تسریع سرمایه گذاری عربستان در ترکیه بستکی خواهد داشت.

یک منبع نظامی غربی به رویترز گفت که دلیل تلاش عربستان و امارات برای استفاده از تجارب ترکیه در زمینه پهپادی، عملکرد بهتر پهپادهای ترکیه ای در مقایسه با پهپادهای چینی یا ایرانی است.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه عربستان عربستان سعودی ترکیه و عربستان سفر اردوغان به عربستان محمد بن سلمان پهپاد بیرقدار بیرقدار


( ۲۰ )

نظر شما :

ناشناس ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۶
اون منبع نظامی غربی احتمالا از اثرات پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ، ناراحت نیست ؟ و یا احیانا سهامدار بودن شرکت های غربی در ساخت این پهپادهای مونتاژی ، موثر نیست ؟ ... خودتونید .
داریوش ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۶
افرین به تورکیه تنها کشور اسلامی که تونسته خود نمایی بکنه و ۳.۵ میلیارد اسلحه بفروشه گفته اند در این سال فروش را به ۷ میلیارد دلار برسونند چهار تا از شرکت های صنایع دفاعی تورکیه جز ۱۰۰ تای اول۲۰۲۳ جهان شد
ایرانی ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۹
ترکیه در مسلح کردن تروریست‌ها پیش قدم است.
ناشناس ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۸
بازم علی پانترکه برای تحویل گرفته شدن یک اسم اصیل فارسی را سرقت کرد و شروع کرد اراجیف بافتن . راستی از جنگنده ی نسل شش ترکیه چه خبر ؟ یارو ملتمسانه خواهان جنگنده نسل چهار اف 16 است اونوقت از نسل شش می گوید . مگر اعراب مولتی میلیاردر عقلشان کم است که پهپاهدهای مونتاژی که در اوکراین آبروریزی به بار آوردند را بخرند ؟ خب مستقیم می روند دست اول از متخصص اصلی پهپادسازی یعنی خود آمریکا می خرند . علی پانترکه هیچ اما ما که خبر داریم یکی از راه های قالب کردن جنس بنجل به خلق الله بی خبر از همه جا ، هدیه دادن تعدادی از آن به ثروتمندان است . در ضمن کل شرکتهای مطرح اسلحه سازی در دنیا ، بیست تا نمی شوند اونوقت جزو صدتا هست !!! . این یعنی پشمک سازی به جای اسلحه سازی . تو نمی گی با این سوتی ها ، شاید جیره ی غذاییت رو قطع کنند ؟