سفر اردوغان به منطقه و نقطه عطف همکاری های نظامی آنکارا

علاقه کشورهای عربی به سلاح های ترکیه

۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
توجه گسترده به صنایع نظامی ترکیه ناشی از علل متعددی است که مهم ترین آنها خوش نام بودن این صنایع در سطح بین المللی و سرعت بالای پیشرفت ترکیه در این زمینه در سال های اخیر و کم هزینه و کارآمد بودن تسلیحات ساخت ترکیه است.
علاقه کشورهای عربی به سلاح های ترکیه

نویسنده: علی حسین باقر

دیپلماسی ایرانی: سفر دوره ای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عربستان، قطر و امارات از این نظر اهمیت دارد. این نخستین سفر خارجی اردوغان بعد از پیروزی او و حزبش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اخیر در ترکیه بود. باقی ماندن اردوغان در سمت خود به مدت پنج سال دیگر همزمان با تلاش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای متنوع کردن شرکای اقتصادی و سیاسی و امنیتی خود، اهمیت این سفر را دوچندان کرد و سقف انتظارات از آن را بالاتر برد.

سفر اردوغان به منطقه خلیج فارس نشان داد ترکیه پس از عادی سازی روابط خود با کشورهای این منطقه به خصوص عربستان و امارات، وارد مرحله تحکیم رابط و شراکت راهبردی شده است. اقتصاد و سرمایه گذاری محور اصلی این سفر بود و به عنوان مثال فقط با امارات 13 توافقنامه به ارزش حدود 50 میلیارد دلار امضا شد.

اهمیت صنایع نظامی ترکیه کمتر از بخش اقتصاد و سرمایه گذاری نیست و کشورهای خلیج فارس در سفر اردوغان و قبل از آن، توجه زیادی به این صنایع داشتند. در  این سفر، توافقنامه های همکاری دفاعی بین ترکیه و عربستان امضا شد که شامل فروش پهپادهای اکینجی به ریاض و توافق برای انتقال فناوری آن می شود که بزرگترین قرارداد صادرات تسلیحات ترکیه تاکنون به شمار می رود.

توجه گسترده به صنایع نظامی ترکیه ناشی از علل متعددی است که مهم ترین آنها خوش نام بودن این صنایع در سطح بین المللی و سرعت بالای پیشرفت ترکیه در این زمینه در سال های اخیر و کم هزینه و کارآمد بودن تسلیحات ساخت ترکیه است. علاوه بر این، موفقیت ترکیه در بومی سازی صنایع دفاعی خود، مشوقی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که با جدیت به دنبال متنوع کردن شراکت امنیتی و واردات تسلیحات خود به عنوان مقدمه ای برای بومی کردن صنایع نظامی در آینده هستند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بزرگترین وارد کنندگان سلاح در جهان هستند ولی بخش عمده سلاح هایشان را از آمریکا و اتحادیه اروپا تامین می کنند. افزایش تمایل این کشورها به متنوع کردن منابع تامین سلاح مورد نیاز خود و انتقال فناوری بدون تن دادن به شروط سیاسی، اهمیت همکاری این کشورها با ترکیه را دوچندان کرده است. به خصوص که ترکیه با انتقال فناوری به کشورهای اسلامی مشکلی ندارد و محدودیت هایش در این زمینه کمتر از کشورهای غربی است.

طی یک دهه اخیر، تجربیات متعددی در زمینه همکاری دفاعی بین ترکیه و کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی به ثبت رسیده ولی این تجربیات، چندان موفقیت آمیز نبوده است. این مسئله علل زیادی دارد که شاید مهم ترین آنها، فقدان تعهد واقعی و جدی از سوی کشورهای خلیج فارس و ارتباط دادن سیاست به مسائل امنیتی و دفاعی است به طوری که نوسانات سیاسی بر همکاری های دفاعی تاثیر منفی می گذاشت یا آن را متوقف می کرد. اکنون کشورهای خلیج فارس فرصتی برای جبران اشتباهات گذشته و توسعه شراکت دفاعی و امنیتی با ترکیه به دست آورده اند.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه امارات ترکیه و امارات روابط ترکیه و امارات عربستان سعودی ترکیه و عربستان تسلیحات ترکیه ای پهپاد ترکیه رجب طیب اردوغان سفر منطقه ای اردوغان


( ۱۸ )

نظر شما :

دلسوز ایران ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۷
نویسنده خوش خیال عرب کم بود که آمد ،تسلیحات ترکیه فقط در لیبی و ارمنستان فاقد سیستم دفاعی قدرت داشت نه کشورهای که ارتش مکانیزه و پیشرفته و آموزش دیده دارند در مقاله قبلی از ضعف اعراب و نیروهای آماده و ذخیره ارتشهای عربی در مقابل ایران گفتید اما قرارداد تسلیحاتی اعراب با ترکیه به زعم خود توازنه قوا و اهداف سیاسی برای همراهی اردوغان با خود است وگرنه چین و روسها تسلیحات بهتری برای عرضه به کشورهای عربی دارند و البته پهباد ترکیه در وضعیت فعلی جنگ اوکراین تبل توخالی است
اردبیلی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۵
ترکیه سازنده و طراح جنگ افزار نیست. فقط مونتاژ و بازاریابی منطقه ای را از شرکت های بزرگ اسلحه ساز می گیرد. چند نمونه را مثال میزنم. هلیکوپتر آتاک مونتاژ هلیکوپتر آگوستا 129 ایتالیا است. هواپیمای جنگنده kaan در واقع مونتاژ جنگنده kf-21 کره جنوبی است. تانک آلتای در واقع مونتاژ تانک بلک پنتر کره جنوبی است. ناو جنگی میلگم در واقع مونتاژ ناو avante-2000 اسپانیا است. ناو هلیکوپتر بر آنادولو در واقع مونتاژ ناو هلیکوپتر بر خوان کارلوس اسپانیا است. جت آموزشی هور جت در واقع مونتاژ T_50 گلدن ایگل کره جنوبی است. موشک تایفون در واقع مونتاژ موشک ktssm کره جنوبی است. توپ هویتزر فیرتینا در واقع مونتاژ هویتزر K-9 کره جنوبی است. پهپاد بیرقدار بدنه BAE انگلیس موتور روتاکس اتریش ، اویونیک نورث روپ گرومن آمریکا و سامانه اوپتیک ساخت کانادا است. به طور کلی ترکیه فاقد صنایع نظامی به معنای واقعی است و فقط از مونتاژ و بازاریابی منطقه ای برای شرکت های بزرگ درآمد کسب می کند.
ایراندوست ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۴
ترکها عاشق کشتار و خونریزی هستند.
پناه علی خان جوانشیر ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۹
جناب ادبیلی! اتومبیل برقی TOOG را فراموش کردی که از روی سمند ایرانی کپی کرده!. صنایع دفاعی ترکیه ۸۰ در صدش مختص تکنولوژی داخلی کشور و ۲۰ درصد باقیمانده هم تا سال ۲۰۳۰ داخلی سازی خواهد شد، اتفاقا چیزی که باعث ترقی صنایع ترکیه شده همین عدم فروش صنایع پیشرفته به ترکیه از طرف دول غربی بود که به نوعی در تحریم دول غربی است. زمانیکه غرب از فروش F35 که قسمتی ازقطعاتش هم در ترکیه تولید میشود، ممانعت میکند و ۱/۵ میلیار دلار ترکیه را بلوکه کرده وحتی قطعات یدکی F16 را هم به ترکیه نمیدهد به بهانه خرید S400 از روسها ، یعنی به این راحتی دست ترکیه را در کپی و مونتاژ تسلیحات نظامی باز گذاشته؟ دولت کاناداهم بعد از تحریم دوربینهای پهباد بایراکتار ، ترکیه ساخت داخلی همان دوربینها را جایگزین کرد. دلیل این همه بخل وحسادت چیست ؟
اردبیلی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۰
جناب جوانشیر خودرو Togs طراحی شرکت پینین فارینا ایتالیا است با کنسول و سامانه های الکتریکی شرکت پورشه و همچنین موتور برقی آن هم ساخت یک شرکت آلمانی است. در مورد جنگ افزارها هم ترکیه تحریم نشده است . تنها در بعضی موارد تنبیه می شود. برای مثال قرارداد فروش هلیکوپترهای آگوستا 129 مونتاژ ترکیه به پاکستان لغو شد چون آمریکایی ها از فروش موتورهای جنرال الکتریک خودداری کردند و یا اینکه مونتاژ تانک های بلک پنتر کره جنوبی در ترکیه با نام آلتای ، سالها است که به تاخیر افتاده چون آلمان از فروش موتور فریدریش هافن و توپ 120 میلیمتری راین متال خودداری می کند . کلا یک بخش ار مونتاژ کاری های ترکیه مختل شده است چون اردوغان سعی می کند ژست دولت مستقل و قوی را بگیرد بعضی وقتها با اقدامات تنبیهی مواجه می شود.ضمنا ترکیه چیزی هم ندارد که من بخواهم حسادت کنم و در برابر صنایع تظامی ایران اصلا به حساب نمی آیند. در شرایطی که ابر قدرت هایی مثل روسیه و چین مشتری پهپادهای ایرانی هستند اصولا ترکیه عددی به حساب نمیاد.
ناشناس ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۷
به جوانشیر یا همون علی پانترکه . تا ده ، پانزده سال پیش ، گاری های ترکیه ای که کالا حمل می کردند در گردنه ی شبلی تبریز به روغن سوزی می افتادند طوری که مردم مسخره شان می کردند و راننده ای فقیر آنها پشت دیزل آباد تبریز دور هم جمع می شدند و با ولع نون بربری داخل نوشابه تیرید می کردند و می خوردند . ما خواب بودیم و فکر کردیم اسلام گراها که در ترکیه حاکم شدند مثلا به نفع ایران است در حالیکه اسلام قلابی آنها چنان به مذاق غرب خوش آمد که تصمیم گرفتند توسعه ی ظاهری را به ترکیه فقیر آن زمان هدیه کنند که شروعش سیل وامهای دلاری به حکومت رجب و دار و دسته اش بود . تقصیر توی بیگانه پرست نیست تقصیر ما است که از سر بی خردی ایران را لابلای چرخ دنده ی دعوای با غرب قرار دادیم و الا ترکیه عقب افتاده کجا که بخواهد به جایی برسد که اینجا قرار باشد سر خوب یا بد بودنش بحث شود . کشوری که همین الان با تحریمهای وحشتناک غرب نسبت به ایران و ترحمهای دست و دلبازانه غرب نسبت به ترکیه ، باز هم ، هم قد ایران است . تفو بر روزگاری که زبان پانترک جماعت را باز کرده است .
به پناه علی خان جوانشیری ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۶
خودروی ترکیه طراحش ایتالیا بوده و باتری الکتریکی ان چین تامین کرده و گیربکس المان و هنوز خط تولیدش منتظر مهندسان المانی هستند تا طراحی و ساخته شود(ارشیو خبرگذاری تسنیم ) اما پوزش ترکیه میدهد .کجا ترکیه 80درصد صنایع دفاعیش بومی است حتی خود نظامیان ترکیه چنین اعتقادی ندارند .موتور بالگرد اتاک ترکیه (اگوستیا وستلندایتالیایی انگلیسی) برای صادرات به پاکستان نداد امریکا و باعث فسق قرارداد ترکیه و پاکستان شد اما همان سفارش فلیپین خریداری کرد .دوربین پهباد بیمقدار هم سامسونگ کره به ترکیه فروخت مانند دوربین ماهواره ترکیه .کمی چشمانت باز کن اینقدر حرص و جوش نخور؟؟؟ ترکیه ارزش بخل و حسادت نداره نه تاریخی نه فرهنگی و نه صنعت مستقل و بومی فقط تبلیغات و قمپوز برای ساده دلان مثل شما
علی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۷
پان فارسها کجایید که در این مقاله داره از ترکیه تعریف میشه ؟
به خود آریا پندارها ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۴
بعضی از حسودان هستند که تا اسم ترکیه و کلا ترک میاد از شدت بخل کهیر می زنند. بالفرض صنعت ترکیه مونتاژ، به تو چرا فشار میاد؟ که البته همون قطعات مونتاژ رو هم آماده به ایران بدهند نمی تواند یک گاری بسازد. شما که پژو و پراید 60 سال پیش رو مونتاژ می کنید حداقل از صنعت ترکیه بد گویی نکنید. بله ترکیه بخشی از تکنولوژی ها رو البته در موتور وارد می کرد که به تحریم غرب برخورد و امروز موتور تانک و موتور جنگنده ملی رو ساختند و در مرحله تست است. این نوک قله است، بیست سال دیگه ترکیه غول صنعتی خواهد بود. همین حالا کلا در کل دنیا ۴ کشور توان ساخت موتور تانک دارند که پنجمی ترکیه است. ما تورک هستیم و خود را از برادران خود در ترکیه و آذربایجان جدا نمی دانیم. تاریخ و ادبیات و فرهنگ ایران هم هیچ ربطی به تورکها ندارد
خسرو ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۲
عده ای پانکرد هستند که در مورد هر نوشته ای که در مورد ترکیه باشد نظر انتقادی و حسادتی و خصمانه دارند ( به علت مبارزه بی امان ترکیه با تجزیه طلبی کردی ) ولیکن به این عده ارامنه و خیلی کم پانفارسها هم اضافه می‌شوند که اصلا در مورد نوشته نظری ندارند و احتمالا نمی خوانند فقط با جملات تکراری همیشگی ترکیه را تقبیح می‌کنند به‌جهت ترتیبات امنیتی منطقه آرزومندیم که ایران تسلیحات بهتری تولید کرده و تجهیز شود ولی اگر اعراب از ترکیه سلاح بخرند بهتراز آن است که از فرانسه یا آلمان و چین بخرند توجه فرمایید که چین و روسیه به عنوان دوستان ایران از ادعاهای امارات در مورد جزایر ایرانی خلیج فارس حمایت کرده اند ولی ترکیه یا پاکستان چنین کاری نکرده اند ودیگر اینکه انشالله تسلیحات ایرانی با ارتقا بیشتر کیفیت به کشورهای بیشتری صادر شود می بینید که فقط یک قلم پهپاد شاهد که به روسیه فروخته می‌شود چه سروصدایی کرده است و قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داده است
.... ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۹
میبینم که پانترکا تو شب نشینی های" بشینم باهم خالی ببنیدم" چه ذوقی واسه ترکیه ها میکنن !!! میدونید به پهپاد بیرقدار چه لقبی دادن "فیل سفید" یعنی چیزی که خرجش به داشتنش نمی ارزه ، حالا بگذریم تو ارمنستان و لیبی شهر بی کلانتر جولان میداد ولی تو اوکراین همینکه روسها سیستمهای دفاعی شون رو جمع و جور کردن اوکراینی ها همون چند تا بیرقداری که موتورش رو خودشون واسه ترکا می ساختن و زمینگیر کردن پهپادی که نامش هم دزدیه !!!
حامد ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۹
شما پانترکها به کردها چه کار دارید؟ هر مطلبی در نورد ایران و ترکیه باشد را به کردها ربط می‌دهید. معلوم است نیوعثمانیها خیلی از کردها ضربه دیده اند. حرمت میزبانان منطقه را حفظ کنید.