دو کشور از اختلافات عبور می کنند

آذربایجان و ایران: از درگیری تا همکاری اقتصادی

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۰۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اخیرا، باکو و تهران برای تسریع در اجرای پروژه های حمل و نقل مشترک توافق کردند و در اوایل ماه جاری، حسین امیرعبداللهیان با جیحون بایراموف و الهام علی اف دیدار کرد.
آذربایجان و ایران: از درگیری تا همکاری اقتصادی

دیپلماسی ایرانی: ماه ژوئیه، باعث ایجاد خوش بینی در کسانی می شود که به بهبود سریع روابط میان آذربایجان و ایران معتقد هستند. تماس های چهره به چهره اخیرا میان آذربایجان و ایران افزایش یافته است، طرفین در حال گفت و گو درباره مسائل سیاسی و اقتصادی هستند. اخیرا، باکو و تهران برای تسریع در اجرای پروژه های حمل و نقل مشترک توافق کردند و در اوایل ماه جاری، حسین امیرعبداللهیان با جیحون بایراموف و الهام علی اف دیدار کرد.

هفته پیش نیز نشست ادارات مسئول ارتباطات حمل و نقل دو کشور در آستارا برگزار شد. مهرداد بذر پاش، وزیر راه و ترابری و مسکن ایران در سخنانی حال و هوای کار را رقم زد. وی ضمن اشاره کوتاهی به درگیری ایران و آذربایجان، با بیان این که این مشکل برطرف شده است، تصریح کرد: پس از وقفه در فعالیت های ارتباطی ایران و آذربایجان به دلیل وقوع یک حادثه ناگوار در سفارت آذربایجان، با تشکیل جلسه روسای کمیسیون های اقتصادی و همکاری های ایران و آذربایجان با حضور هیئت عالی رتبه این کشور، این مشکل برطرف شد. تاکید دولت ایران و شخص رئیس جمهوری بر تقویت و توسعه روابط با آذربایجان بود و بخشی از این برنامه در این دیدار محقق شد.

شاهین مصطفی اف و مهرداد بذرپاش چندین تصمیم مهم را به طور همزمان اتخاذ کردند. آذربایجان و ایران این پروژه ها را تکمیل خواهند کرد: ساخت پایانه بار آستارا تا پایان سال 2024 و ایجاد زیرساخت های مرزی و گمرکی بر پل جاده ای رودخانه آستارا.

هاب بار راه آهن آستارا در حداقل فاصله از آذربایجان قرار دارد. از پایانه تا مرز کمتر از یک و نیم کیلومتر است. بارگیری و حمل و نقل کالا از 5 سال پیش در اینجا آغاز شد. حجم ماهانه بیش از 40 هزار تن است که جریان اصلی بار (بیش از 80 درصد) از طریق آستارا از روسیه و برگشت به ایران می رود. دسته های اصلی محموله: چوب، مصالح و مواد ساختمانی، ذرت، میوه ها و سبزیجات. بدین ترتیب، پایانه آستارا مهمترین نقطه در کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال – جنوب» است.

نه فقط حمل و نقل، بلکه پل های تفاهم متقابل میان ایران و آذربایجان تقویت می شود. سردار سرلشکر محمد باقری در بازدید از مرز ایران و آذربایجان، بیانیه مهمی را ایراد کرد. وی اعلام کرد: خوشبختانه روابط ما با آذربایجان در حال توسعه است و هیچ مشکلی در مسائل مرزی و امنیتی نداریم. خدا را شکر روابط اقتصادی دو کشور هر روز در حال توسعه و تعمیق است.

چنین اظهاراتی زمینه مساعدی را برای افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان ایجاد می کند. حسین سلاح ورزی این هفته به باکو سفر کرد. سلاح ورزی با محمد موسیف دیدار کرد. مسایل تعامل میان محافل تجاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این مقام ایرانی بر تمرکز تهران بر افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان تاکید و به مشکلات اشاره و مواردی را که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد.

برای رفع موانع تجاری از جمله، مشکلات حمل و نقل و موانع در مرزها باید همکاری بیشتری میان بخش خصوصی دو کشور وجود داشته باشد. هنگام ارائه پیشنهادها و راهکارها، موارد لازم از طریق دولت ها پیگیری شود. اگرچه، شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان هستیم، اما همچنان با انتظارات و فرصت های همکاری فاصله داریم. بدیهی است که مهم ترین گام ها در جهت عادی سازی روابط ایران و آذربایجان برداشته شده است.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان روابط ایران و جمهوری آذربایجان تهران و باکو آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران جمهوری اسلامی ایران مبادلات بازرگانی


( ۹ )

نظر شما :

علی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۴
در آینده نزدیک روابط این دو کشور مسلمان و ترک زبان بیشتر از بیش تقویت خواهد شد انشالله
ناشناس ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۶
بعیده این همکاریها به سرانجام برسه . اگر هم باشه نیم بند خواهد بود . به نظر می رسه خاندان علیف تمام تخم مرغهایش را در سبد زنگزور گذاشته و برایش فرقی هم نمی کند دو همسایه شمالی و جنوبیش چه تفکراتی داشته باشند . بعد از پایان احتمالی جنگ روسیه و اوکراین و مشخص شدن موقع قطعی روسها در مورد دالان ادعایی ، شاید تا حدودی بتوان آینده قفقاز را پیش بینی کرد و الا تا آن زمان در بر پاشنه ی درگیری های نظامی بین باکو و ایروان ولو محدود و درگیری لفظی بین باکو و تهران ، خواهد چرخید .
خراسانی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰
1درصد من به مسخ شدگان عثمانی و اسراییلی اعتماد ندارم منافع سیال انها نشان از عدم اعتماد به انها است تاریخ دیروز و امروز نشان داده که کاملا حقیقت داشته است.لابی انها عملا ایران و مردمان و حاکمان ایران را عمله و هوادار ترکیه و باکو کرده از جعل تحریف و انکار تاریخ باب میل خود و وطن فروشی ابایی ندارد
کوروش ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۲
ایران ترک زبان نیست‌. هر وقت مثلا به ترکیه گفتید کردزبان، به ایران هم میشود گفت ترک زبان. جالب است همان پانترکهایی که شعار یک ملت یک زبان را درباره ترکیه می‌دهند به ایران که می‌رسد نظرشان عوض می‌شود! ضمنا زیاد هم‌ به همکاری با پانترکها و نژادپرستهای باکو دل خوش نکنید. اینها هنوز صبح ک شب از لزوم قطع مرز ایران و ارمنستان توسط دالان تورانی زنگه زور صحبت می‌کنند.
خسرو ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۲
ماجراجویی در سیاست خارجی ، بازی با منافع ملی ایران است هنوز معلوم نیست چرا بعضی از مسئولین بر طبل اختلافات میکوبند در حالی که رسما از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کردیم ، چرا باید فرماندهان شورشیان قره باغ بتوانند در ایران آزادانه رفت وآمد کنند ؟ آیا از آلبانی بخاطر پناه دادن به مجاهدین خلق شاکی نیستیم ؟ بهتر نبود برای حضور درقفقاز ، در شوشا آذربایجان کنسولگری می داشتیم درست مثل قاپان -- کاش با درک شرایط حقیقی و واقعی روابط با دو کشور آذربایجان و ارمنستان تنظیم گردد
قویطاس ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۹
در آینده نزدیک مردم اذربایجان فارسیشون خوب میشه میتونن بیان شازده حسین قزوین برای زیارت
محمد ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۲
اختلافی وجود نداره ، محور ترکی به رهبری ترکیه و اردوغان بالاخره به آرزوی خود رسیده و به عنوان دروازه اروپا و آسیا ، در حال پس گرفتن مسیرهای تجاری جاده ابریشم از ایران هستند ، همه راهها ، خط لوله ها و حتی سیاستمدار ها در حال دور زدن اقلیم ایران هستند و قراره که با ایجاد تنگه زنگزور ، ترکیه دسترسی مستقیمی به آسیا داشته باشد ، ایران هم طبیعتا هیچ کاری از دستش بر نمی اید چون جلوگیری از دلان زنگزور یعنی جنگ با ترکیه ای که تحت حمایت ناتو قرار داره و غربی ها لحظه شماری می کنند تا یک اوکراین دیگر اینبار برای ایران درست بکنند. و متاسفانه دقیقا در بدترین شرایط خارجی ، سیاست داخلی مان هم در موقعیت بدی قرار داره و سیاستمداران ما بدون توجه به خطراتی که کشور رو تهدید می کنه فقط به فکر خالص سازی هستند.
به محمد و خسرو ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۹
چقدر ترس ؟؟؟؟؟محور ترکی و ترکیه اگر به ارزویش میرسید که اینقدر لفاضی هارت و پورت نمی کرد(درسوریه هم همنقدر هارت و پورت داشت ) پس بدان که به هدفش نرسیده و ترکیه بیشتر میترسد بدان ناتو پشت ترکیه و اردوغان نخواهند بود همانطور در زدن جنگنده روسی در سوریه فقط ابزار نگرانی کردند و حتی حمایت زبانی نکردند از ترکیه که باعث شد اردوغان و ترکیهتسلیم و به اشتباه خود پی برد و به دادن خسارت و غلط کردن به روسیه و پوتین شود .هیچ کشور همسایه ترکیه دل خوشی از ترکیه ندارد بالخص یونان و ارمنستان وکردها .ترکیه غرق در بدهی و بحران اقتصادی و معیشتی به فکر جنگ نخواهد افتاد ناتو و اتحادیه اروپا هم درگیر مشکلات بی شمار .سنگ بزرگ نشانه نزدن است .اما خسرو باکو علنا شمشیر دشمنی با ایران کشیده است با چه زبانی بگوید دشمن شماست تا شما ساده لوحان باور کنید نمی دانم ربطی به درک و شرایط حقیقی امروز و دیروز ندارد
روزبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۹
ایرنشهری های بدبخت ، اگر تست DNA بدهید مشخص میشود که کلا" فرزندان تورک میباشید و افتخار خواهید کرد که از نسل بنیان گذاران کشوری به نام ایران که این همه به آن افتخار می کنید هستید تمامی سلسله های غزنوی و سلجوقی و صفوی و افشار و... پدران شما هستند.
یه بابایی ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۷
باید یه فکر بحال این پانترکا کرد و مردم و حکومت ایران باید حواسشون به اینا باشه ! کامنتاشون رو که میخونی(تنها گوشه ای از افکار و هدفهاشونه !) به این نتیجه میرسی که "در بزنگاه " در باز کردن دروازه به روی دشمن و خیانت به کشور و سرزمینی که ساکن اون هستند یه "آن" هم درنگ نمیکنن اینها !!!
ایراندوست ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۱
شما هم اگر تست دی ان ای بدهید بالاخره مثل ترکهای ترکیه میتوانید پدر و مادرتان را بشناسید!