مصالحه مخفیانه بایدن چه بوده است؟

غافلگیری چرخش آنکارا

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۴۰ اخبار اصلی اروپا
رئیس جمهوری ترکیه، پس از آنکه اعلام کرد که با ورود سوئد به ناتو موافقت خواهد کرد تنها در صورتی که بار دیگر مذاکرات در خصوص الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام شود، به طور ریشه ای موضع خود را تغییر داده است. تحولی جنجالی که احتمالا قابل اطلاق به مصالحه ای است که مخفیانه با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا حاصل شده است.
غافلگیری چرخش آنکارا

نام نویسنده: روبرتو فابری

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پس از آنکه اعلام کرد که با ورود سوئد به ناتو موافقت خواهد کرد تنها در صورتی که بار دیگر مذاکرات در خصوص الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام شود، به طور ریشه ای موضع خود را تغییر داده است. تحولی جنجالی که احتمالا قابل اطلاق به مصالحه ای است که مخفیانه با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا حاصل شده است. بایدن این روزها در خصوص سوئد فشارهایی وارد آورده است: کسب مجوز فروش شکاری های اف –16 به ترکیه به ارزش 20 میلیارد دلار از کنگره. مسأله ای که بایدن آن را به موافقت اردوغان به ورود سوئد به ناتو منوط کرده بود.

بدین ترتیب اردوغان موافقت با ورود کشوری را که سال ها میزبانی فعالان کردی که آنکارا آنها را تروریست خوانده بود، بر عهده داشت به ناتو را اعلام کرد. این خبر بدی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شمار می آید که پیوستن احتمالی استکهلم به ناتو را خطری جدی برای معادلات جهانی خوانده بود.

موضوع داغ دیگر در اجلاس سران ناتو پیوستن اوکراین است. موضوعی چه بسا پیچیده تر. بایدن بیم آن دارد که در صورت ورود اوکراین به ناتو خطر وقوع جنگی با مسکو جدی تر شود. برای همین فکر می کند که بهتر است این الحاق را به تعویق افتد و همچنان به کی یف در خصوص ارسال یک بسته تسلیحاتی و تضمین های سیاسی و حمایت اقتصادی در رابطه با آینده بازسازی این کشور ویران شده اطمینان داده شود.

بدیهی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بیش از اینها انتظار داشت و امروز و فردا صدای خود را به گوش همه خواهد رساند تا تلاشی مشخص هرچند موقتی کسب کند. 

در این میان کشورهای شمال شرق ناتو که نگران نقش بلاروس هستند به دستاوردهای واقعی دست می یابند. یک پیمان جدید دفاع منطقه ای که تسلیحات کشورهای بالتیک و لهستان و شاید فنلاند را تقویت می کند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه ناتو نشست ناتو سوئد عضویت سوئد در ناتو امریکا ایالات متحده امریکا اوکراین روسیه روسیه و اوکراین روسیه و ترکیه ترکیه و سوئد ترکیه و امریکا رجب طیب اردوغان جو بایدن


( ۱۱ )

نظر شما :

سراج الدین حقانی ۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۳
احتمالا این اردوغان تا پیوستن سوئد به ناتو خون به جگرشان خواهد کرد و ترک ‌ها بسیار شل کن سفت کن کنند تا به بهانه های مختلف امتیاز بیشتر بگیرند و دیدید که برای خود شیرینی و از بابت اینکه خیالش راحت است که این اوکراین صدسال سیاه عضو ناتو نخواهد شد می‌آید و از عضویت اوکراین حمایت می کند. من نمی دانم این روس‌ها چرا اینقدر جا خوردند! یعنی اینقدر عجیب بود اینکار، آنهم از سمت اردوغانی که ید طولایی در این مدل کارها دارد. برای من که مثل روز روشن بود. اما گفته شده بود که قضیه نه فقط قرارداد F 16 بلکه نوسازی کل ارتش هست. البته می تواند همان F 16 ها باشد و شاید من خوب متوجه نشدم.