ابعاد قرآن سوزی در مقابل سفارت ترکیه

دعوای ناتو که به هتک حرمت قران منجر شد

۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۱۷ اخبار اصلی اروپا
تجمعات روز شبه جریان اسلام ستیز سوئد در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم به آتش زدن قران منجر شد. این اقدام در پی تظاهرات هفته گذشته در استکهلم بوده است که در آن، هواداران پ ک ک، عروسک شبیه‌سازی شده اردوغان را به دار آوریخته بودند و آنکارا نیز در واکنش به این اقدام، سوئد را «مرکز تبلیغات» برای تروریسم خواند و این کشور را به حمایت از این گروه متهم کرد. اختلاف بین ترکیه و سوئد در پی اهانت به قرآن کریم در شرایطی است که سوئد و فنلاند هر دو به دنبال دریافت مجوز ترکیه برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، زیرا این دو کشور برای پیوستن به ناتو به موافقت تمامی اعضای این سازمان نیاز دارند.
دعوای ناتو که به هتک حرمت قران منجر شد

حسین فاطمی، روزنامه ئگار

دیپلماسی ایرانی: تجمعات روز شبه جریان اسلام ستیز سوئد در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم به آتش زدن قران منجر شد. این اقدام در پی تظاهرات هفته گذشته در استکهلم بوده است که در آن، هواداران پ ک ک، عروسک شبیه‌سازی شده اردوغان را به دار آوریخته بودند و آنکارا نیز در واکنش به این اقدام، سوئد را «مرکز تبلیغات» برای تروریسم خواند و این کشور را به حمایت از این گروه متهم کرد. اختلاف بین ترکیه و سوئد در پی اهانت به قرآن کریم در شرایطی است که سوئد و فنلاند هر دو به دنبال دریافت مجوز ترکیه برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، زیرا این دو کشور برای پیوستن به ناتو به موافقت تمامی اعضای این سازمان نیاز دارند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از سوئد در دادن مجوز برای آتش زدن قرآن گفت که نمی‌توان نژاد پرستی و نفرت پراکنی را آزادی عقیده دانست. آنکارا در ادامه اعتراض خود به این رفتار استکهلم، سفر 27 ژانویه (هفتم بهمن ماه) وزیر دفاع سوئد به ترکیه درباره موضوع پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را لغو کرده است. پیش از این، سفیر سوئد در آنکارا هم به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده بود و مقام‌های ترکیه‌ اقدام سوئد در صدور مجوز سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را به شدت محکوم کرده بودند.

هم چنین منابع خبری ترکیه، شامگاه شنبه، گزارش دادند که شماری از تظاهرات‌کنندگان خشمگین این کشور پرچم سوئد را مقابل کنسولگری استکهلم در استانبول به آتش کشیده‌اند. رسانه‌های ترکیه همچنین تصاویری از تظاهرات‌کنندگانی منتشر کردند که شامگاه شنبه، قصد داشتند به کنسولگری سوئد در استانبول حمله کنند. با این حال، نیروهای امنیتی ترکیه از این اقدام ممانعت به عمل آورند.

ازسکوت و فرافکنی تا اعتراف

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد شنبه در پیامی در توییتر به انتقاد کشورهای متعدد درباره اهانت به قرآن کریم در استکهلم واکنش نشان داد. وی در این پیام توییتری نوشت: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.»
در کنار این توئیت زنی سکاندار سیاست خارجی سوئد که نوعی فرافکنی بود، سو اولا استرلینگ، سخنگوی پلیس این کشور هم اعتراف کرده است که چراغ سبز اهانت به قرآن کریم در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم را به یک گروه افراطی نشان داده است. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، راسموس پالودان، رهبر اسلام ستیز حزب راست افراطی «استرام کورس» دانمارک از سوی پلیس سوئد مجوز دریافت کرده است تا در جریان تظاهرات برنامه‌ریزی شده 21 ژانویه (اول بهمن‌ ماه) مقابل سفارتخانه ترکیه در «استکهلم»، قرآن کریم را در اقدامی اهانت‌آمیز بسوزاند.

بر اساس این گزارش، استرلینگ به بهانه حمایت از آزادی بیان در توجیه این اقدام اهانت‌آمیز گفته است که «قانون اساسی سوئد از حمایت قوی برخوردار است و باید بدانید که ارزش توان اعتراض و آزادی بیان بسیار مهم است.» خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرده است که در پی اقدام اهانت‌آمیز در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم، وزارت خارجه آنکارا، «استفان هرستروم» سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «رویکرد سوئد غیرقابل قبول است. ما انتظار داریم که مجوز چنین اقداماتی صادر نشود و چنین اهانتی به ارزش‌های مقدس تحت پوشش "حقوق دموکراتیک" قابل دفاع نیست.»

پالودان در گذشته نیز در اقدامی اسلام ستیزانه، چنین اهانت‌های مشابهی را انجام داده بود و این بار قبل از اهانت به قرآن کریم گفته است: «امیدوار است که گام کوچکی برای آزادی بیان علیه ترکیه» در جریان راهپیمایی مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم بردارد.

واکنش ها

اهانت به قرآن کریم در سوئد با واکنش تند ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (شنبه شب) اول بهمن ماه تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی که این بار در سوئد رخ داد، را قویا محکوم کرد و گفت: «متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و علی‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.»

جنبش‌ حزب‌الله لبنان هم دیروز (یکشنبه)، در بیانیه‌ای به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد واکنش نشان داد. بنابر گزارش وبگاه «العهد»، در این بیانیه آمده است: «حزب‌الله به‌شدت سوزاندن قرآن کریم در سوئد  را محکوم و این اقدام جنایتکارانه شنیع علیه دین اسلام و نمادهای مقدس اسلامی را تقبیح می‌کند.» وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن در استکهلم پایتخت سوئد را محکوم کرد. 

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز اقدام مسئولان سوئد در اعطای اجازه به یک «راسموس پالودان» افراطی برای اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد. همچنین وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، بر مخالفت این کشور با هر گونه اقدامی که هدف از آن بر هم زدن امنیت و ثبات بوده و بر خلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد. در عین حال «نایف الحجرف»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اقدام مسئولان سوئدی در اعطای اجازه برای سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف این رفتارهای مردود عمل کند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش اقدام اخیر در آتش زدن قرآن در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را به شدت مورد انتقاد قرار داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «این اقدام نوعی بربریت است و این کارها به اختلافات میان ادیان دامن می‌زند.»

تاریخچه قران سوزی و چرایی آن

سوئد که تاکنون به بهانه احترام به آزادی بیان واکنشی به اقدام موهن قرآن سوزی در این کشور نشان نمی‌داد، این بار در میانه دعواهای سیاسی با ترکیه مجوز این اقدام موهن را برای شخصیت جنجالی ضد اسلام، در برابر سفارت ترکیه در استکهلم صادر کرد.

بر اساس گزارش دیلی میل، به موازات رشد و تقویت راست گرایی افراطی در سوئد، دولت این کشور از اسلام هراسی به عنوان ابزاری سیاسی سوءاستفاده می‌کند. دولت سوئد به راسموس پالودان، فرد افراط گرای دارای تابعیت دانمارکی – سوئدی مجوز اقدام موهن قرآن سوزی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را داد. پالودان، رئیس یک حزب افراط گراست که تاکنون بارها اقدام موهن قرآن سوزی را در سوئد انجام داده است؛ او در سال ۲۰۲۰ به دلیل انتشار ویدئوهای ضد اسلامی در رسانه‌های اجتماعی رسمی حزبش به جرم نژادپرستی به زندان محکوم شد. 

اواخر فروردین سال جاری نیز قرآن مجید توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارک و به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد آتش زده شد که در همان زمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این اقدام هتاکانه را به شدت محکوم کرد. 

البته این اقدام هتاکانه کاردار سوئد در تهران را در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران کشاند و در احضار کاردار سوئد بر اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان دادن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده تأکید شد. 

مضافا مرداد ماه سال جاری نیز تعداد اندکی از معاندان اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعی حسینی کردند که با واکنش تند ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روبرو شد و او این اقدام هتاکانه را شدیدا محکوم کرد. اقدام دولت سوئد مبنی بر سوزاندن قرآن که به گفته کارشناسان و فعالان حقوق بشری به جنایات نفرت محور و نژادپرستی علیه مسلمانان در سوئد دامن می‌زند، در حالی صورت می‌گیرد که دعواهای سیاسی سوئد با ترکیه به سطح بی سابقه ای رسیده است.

کلید واژه ها: ترکیه سوئد قرآن سوزی عربستان امارات متحده عربی حزب الله لبنان ناصر کنعانی مولود چاووش اوغلو ناتو


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۵
سوئد کشوری است که به بهانه آزادی بیان -- اجازه می‌دهد قرآن سوزانده شود به بهانه حمایت از آزادی لانه تجزیه طلبان پ ک ک و پژاک که هدفشان تجزیه ایران است شده‌است در شنیع ترین وضعیت از همجنس بازی حمایت می‌کند در هر چالش غربی صهیونیستی در مورد مذاکرات هسته ای ایران-- خصمانه ترین مواضع را دارد ولی هنوز هیچ کشور اسلامی و بخصوص ایران ، جواب در خور را نداده است مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی ساکن در سوئد چرا به قرآن سوزی اعتراض نمی کنند ؟ اعتراضات چند ماه اخیر نشان داد که در مهد آزادی بیان (اورپا) فقط در صورت مجوز دادن دولت‌ها امکان اعتراض وجود دارد چون آنها مخالف حکومت ایران هستند ولی باز مسلمان که هستند
ناشناس ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۸
به خسرو . تحت هر شرایطی پانترک بازی در می آورید حتی با موضوع قرآن . تو می دانی در رسانه های سوئد و بسیار از کشورها به مخاطبانشان چه می گویند ؟ کشوری دم از قرآن می زند که در برخی سواحلش زنان لخت جولان می دهند . تو هر جور بخواهی می توانی ماست مالی کنی اما اصل مطلب تغییر ناپذیر است . دشمن واقعی اسلام امثال ترکیه ای هستند که به اسم خودی ریشه ی اسلام را می زنند نه جهان مسیحیت که دشمنیش عیان است و بر خلاف ترکیه ، رو بازی می کند . لطفا از تمامیت ارضی ایران هم نگویید که همه می دانیم پشت پرده چه خبر است . همه می دانیم آن کدام کشور است که با گرگ دنبه می خورد و با چوپان گریه می کند . لااقل دم غرب گرم که دشمنیش با اسلام و حتی ایران آشکار است نه مانند برخی ...
آبتین ۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۹
دعوای پانترکی ترکیه با اروپا ربطی به ایران ندارد. شما پانترکها هم نگران ایران نیستید چون تجزیه طلبتر از پانترکیسم جریانی نداریم، فقط میخواهید با ربط دادن موضوع به ایران آب را گل آلود کنید و ماهی بگیرید.