پایان دوران گاز ارزان

ایران پاسخی برای بحران انرژی اروپا نیست

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۴۶۴۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
ناامیدی برای منابع جدید نفت و گاز، اشتیاق اخیر برخی اروپایی ها و دولت بایدن برای رسیدن به توافق تازه با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را توضیح می دهد. وزیر نفت ایران از تمایل کشورش به کمک به بحران انرژی اروپا صحبت می کند.
ایران پاسخی برای بحران انرژی اروپا نیست

نویسنده: لوک کافی

دیپلماسی ایرانی: هزینه هر مگاوات برق در آلمان و فرانسه در هفته گذشته ده برابر بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته بود. در سطح جهانی، قیمت نفت خام بالاتر از چند سال گذشته است. قیمت گاز اروپا نیز سال به سال افزایش می یابد.

برنامه هایی برای کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه وجود دارد. اتحادیه اروپا در پایان سال جاری تحریم نفت روسیه را اجرا خواهد کرد. اخیرا اتحادیه اروپا قراردادی را برای واردات بیشتر گاز طبیعی از منطقه خزر با آذربایجان امضا کرده است. ایتالیا و فرانسه به دنبال گزینه هایی برای واردات بیشتر گاز از شمال آفریقا هستند. با این حال، سرعت جدا شدن از گاز روسیه حلزونی است. 

اروپا همچنان هر هفته میلیاردها یورو برای گاز طبیعی به روسیه می پردازد. این مقدار کل کمک‌های نظامی و بشردوستانه اتحادیه اروپا به اوکراین را کاهش می دهد. در واقع اروپا انگار دارد به تلاش‌های جنگی کرملین کمک مالی می‌کند.

ناامیدی برای منابع جدید نفت و گاز، اشتیاق اخیر برخی اروپایی ها و دولت بایدن برای رسیدن به توافق تازه با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را توضیح می دهد. وزیر نفت ایران از تمایل کشورش به کمک به بحران انرژی اروپا صحبت می کند. با این حال، اروپایی ها ساده لوحانه باور دارند که می توانند روی ایران حساب کنند.

ایران گاز طبیعی زیادی تولید می کند، اما بیشتر آن برای مصرف داخلی است. همان گاز کمی که ممکن است برای اتحادیه اروپا در دسترس باشد نیز فاقد خط لوله مورد نیاز و زیرساخت های دیگر برای صادرات به اروپاست. از نظر نفت، ایران در موقعیت بهتری برای کمک قرار دارد هر چند صادرات نفت نیز بدون چالش نیست. حتی اگر فردا توافق تازه ای بین جامعه بین‌الملل و ایران امضا شود، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا رژیم تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای که در حال حاضر وجود دارد، کنار گذاشته شود. در این مدت هیچ نفتی به اروپا صادر نخواهد شد.

به علاوه، ایران به دلیل نبود سال‌ها سرمایه‌گذاری، فاقد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات مقادیر قابل توجهی نفت به اروپاست. بنابراین در مورد صادرات نفت و گاز ایران به اروپا، هر آنچه بتوان صادر کرد احتمالاً برای زمستان امسال بسیار کم و دیر خواهد بود.

گذشته از اینها یک سوال اخلاقی در اینجا مطرح است. قرارداد با دوت هایی مانند روسیه و ایران مملو از خطرات ژئوپلیتیکی است. ایران پهپادهای مسلحی را برای استفاده در اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. آیا خرید انرژی از کشوری که جنگ روسیه علیه اوکراین را تدارک می کند، عاقلانه است؟

اروپا باید از رفتار روسیه درس بگیرد. حقیقت ناخوشایند این است که اعتیاد به گاز ارزان روسیه، عزم متعصبانه برای اجرای برنامه سبز به هر قیمتی، و نپذیرفتن انرژی هسته ای بر اساس احساسات و نه علم، این بحران را ایجاد کرد. 

توافق اخیر بین اتحادیه اروپا و آذربایجان برای افزایش صادرات گاز طبیعی از دریای خزر اولین گام عالی است، اما اروپا می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا می تواند با ترکمنستان برای تشویق ساخت خط لوله فرامرزی خزر برای انتقال گاز طبیعی از آسیای مرکزی به اروپا و در عین حال دور زدن روسیه و ایران همکاری کند. اروپا همچنین می تواند کارهای بیشتری برای کشف امکانات انرژی در شرق مدیترانه و شمال آفریقا انجام دهد.

دولت بایدن نیز باید از خط قرمزهایی که مانع از رسیدن بخش انرژی ایالات متحده به پتانسیل واقعی خود می شود بگذرد. هرچه انرژی بیشتری از آمریکا به اروپا برسد بهتر است.

منبع: موسسه هادسون / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید آن توسط دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر شده است.

کلید واژه ها: گاز ایران صادرات نفت صادرات گاز ایران و اروپا ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا صادرات گاز ایران به اروپا روسیه و اروپا روسیه و اروپا و امریکا جنگ اوکراین صادرات گاز روسیه


( ۱۰ )

نظر شما :