مساله سپاه بهانه است

امریکا نگران از همکاری ایران و روسیه در دور زدن تحریم ها

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۷۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
براساس گزارش های موثق، واشنگتن می خواهد، ضمانت هایی را از ایران دریافت کند تا تهران در دور زدن تحریم های امریکا علیه مسکو، به روسیه کمک نکند. آن چه قابل توجه است، این است که ایران این مساله را قاطعانه، رد نکرده و برعکس، فعالانه، در حالی چانه زنی است.
امریکا نگران از همکاری ایران و روسیه در دور زدن تحریم ها

نویسنده: اکرام نور

دیپلماسی ایرانی: امتناع دولت ایالات متحده امریکا از تحقق مطالبه تهران در خصوص حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی، به بن بست رسیدن مذاکرات پیرامون احیای برجام منجر شده است. تا چند روز پیش، همه چیز خوشبینانه به نظر می رسید و تقریبا توافق به صورت کامل، حاصل شده بود. اما، در حال حاضر، واشنگتن خودش باعث شده تا در چنین بن بستی گرفتار شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تقریبا بیشتر از تهران به توافق هسته ای نیاز دارد. واشنگتن به شدت، خواهان واردات حجم عظیمی از نفت ایران به بازارهای جهانی است – این تنها راه برای خاموش کردن بحران نفتی و کاهش یافتن نرخ ها در بازارهای جهانی و در داخل امریکاست. اما، دموکرات ها که دولت امریکا را اداره می کنند، نمی توانند بر مسیر اصلی تمرکز کنند. توافق با تهران می تواند، کمک چشمگیری به اقتصاد امریکا کند. اما، برای این منظور لازم است که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست گروه های تروریستی خارج کنند. اما، واقعیت های حاکم اجازه چنین اقدامی را به دموکرات ها نمی دهد.

در خصوص سهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد ایران، به دلیل نبود اطلاعات موثق، بحث های بسیاری مطرح است. برخی از 30 درصد و برخی از 60 درصد سخن می گویند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که هلدینگ بسیار بزرگی است و در آن، به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، بیش از میلیون ها نفر فعالیت دارند، دارای پروژه هایی است که ده ها میلیارد دلار ارزش دارند.

از این رو، برای ایران، توافق با امریکا بدون حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریست ها، به معنای آن است که سودهای حاصل از آن بسیار کمتر از زمان تصویب برجام در سال 2015 میلادی خواهد بود. شرکت ها و بانک های خارجی به خاطر احساس خطر از تحریم های ثانویه امریکا، از معامله با شرکت ها و بانک های ایرانی در هراس خواهند بود، زیرا تمامی آنها به نحوی، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط هستند.

مذاکره کنندگان اروپایی برای رایزنی ها با واشنگتن و تهران در جستجوی بیهوده ای گرفتار شده اند. هیچ نشست جدیدی در وین برنامه ریزی نشده و فضای بسیار اندکی برای سازش باقی مانده است.

اما، گزینه دیگری در رابطه با این بن بست مطرح است. دولت امریکا به شدت، نگران تمایل تهران برای توسعه روابط اقتصادی اش با مسکو است. در نتیجه، پیامدهای تحریم های غرب علیه اقتصاد روسیه به طور چشمگیری، کاهش خواهد یافت.

براساس گزارش های موثق، واشنگتن می خواهد، ضمانت هایی را از ایران دریافت کند تا تهران در دور زدن تحریم های امریکا علیه مسکو، به روسیه کمک نکند. آن چه قابل توجه است، این است که ایران این مساله را قاطعانه، رد نکرده و برعکس، فعالانه، در حالی چانه زنی است. در صورتی که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی حذف شود، در آن صورت مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد و این یعنی، خبرهای خوشی از پایتخت اتریش در انتظار روسیه نخواهد بود.

منبع: حاکین / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و روسیه حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۳
روسیه تحریم پذیر نیست لااقل در حد ایران . خودتان را گول نزنید .