ترور فخری زاده؛ نمونه دیگری از بحران سازمان یافته

آشوب طلبان با آخرین برگه های خود بازی می کنند

۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۷۸۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد قدرت های خواستار آشوب در منطقه آخرین ورق های خود را بازی می کنند. دموکرات های امریکا و نهادهای اروپایی از ایران خواسته اند خویشتندار باشد.
آشوب طلبان با آخرین برگه های خود بازی می کنند

نویسنده: عثمان محی الدین

دیپلماسی ایرانی: نظام کنونی بین المللی در بحران عمیق به سر می برد زیرا بازیگران اصلی آن از جمله ایالات متحده امریکا و شمار زیادی از کشورهای غربی به اصول آن و مهمتر از همه، لیبرال دموکراسی و اقتصاد آزاد احترام نمی گذارند.

ترویج دموکراسی دیگر بخشی از گفتمان سیاسی غرب نیست و بیشتر کشورهای غربی حمایت از برخی رژیم ها و بازیگران خودکامه و دیکتاتور جهان مانند امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی را در برابر جنبش های مردمی و مدنی ترجیح می دهند.

سیاست کنونی غرب کناره گیری از جنبه های سیاسی عمل گرایانه و منطقی و عطف توجه بر ایدئولوژی، فرهنگ و احساسات است. کشورهای غربی چون نظام جهانی سازی را مطابق منافع خود نمی بینند، شروع به تضعیف نقش سازمان های بین المللی کرده اند . 

در نتیجه این سیاست های نابخردانه، بسیاری از کشورها به ویژه امریکا ومتحدان خاص آن به طور غیرقانونی مقامات دیگر کشورها مانند ژنرال قاسم سلیمانی، جمال خاشقجی و ابومهدی مهندس را هدف قرار می دهند.

در این میان ترور محسن فخری زاده نشانه دیگری از اقدامات غیرقانونی این گروه از کشورهاست که قطعاً اقدامی سیاسی به وسیله یک گروه فوق حرفه ای بوده است که تعداد کمی از کشورها توان اجرای آن را دارند.

ادعا می شود که دولت دونالد ترامپ و متحدان بین المللی آن در تلاش برای ایجاد آشوب در خاورمیانه هستند. ترامپ آشکارا رضایت خود را از قتل فخری زاده اعلام کرده است.

ایران در این رابطه با دو گزینه مواجه است: نخست آن که، خویشتن داری راهبردی نشان دهد و تا زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید صبر کند و شاید در این مسیر به علت ناتوانی از پاسخ قدرتمند، اعتبار خود را نزد مردمش از دست بدهد. گزینه دوم حمله به اسرائیل یا سفارتخانه های آن در کشورهای دیگر است که در این صورت اسرائیل وارد جنگ تمام عیار خواهد شد. ایران نمی تواند همزمان با امریکا و اسرائیل درگیر شود. در نتیجه، اتخاذ این گزینه بعید است.

شاید گروه بایدن که به شدت منتقد این قتل و ترور بوده، با ایران تماس گرفته و آن را از انجام گزینه دوم منصرف کرده است.

به نظر می رسد قدرت های خواستار آشوب در منطقه آخرین ورق های خود را بازی می کنند. دموکرات های امریکا و نهادهای اروپایی از ایران خواسته اند خویشتندار باشد. این گونه ترورها صلح و ثبات را در منطقه و جهان مختل می کند. دولت ها و سیاسمتداران مسئولیت پذیر جهان دیگر اجازه چنین رخدادهایی را نخواهند داد.

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترور شهید فخری زاده ایران و امریکا ایران و اسرائیل مصر امارات متحده عربی عربستان سعودی خاورمیانه لیبرال دموکراسی آشوب


( ۴ )

نظر شما :

مهدی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۶
بایدن به شدت منتقد این قتل و ترور بوده؟! پس چرا لااقل یک انتقاد و ژست خشک و خالی هم از طرف بایدن شاهد نبودیم؟ کمی واقع نگر باشیم.
محمد ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳
وقتی طرف مقابل می داند که نمی توانیم انتقام این ترور را بگیریم برای چه به خودشان زحمت بدهند تا بخواهند ما را آرام کنند؟ ترور سردار سلیمانی دهها برابر مهم تر بود ولی دیدیم که امکان نداشت بتوانیم حتی یک نظامی امریکایی را بکشیم ، اگر یک تابوت هم به امریکا برمی گشت ، دولت این کشور چاره ای جز جنگ نداشت ، کشتن نظامیان امریکایی و اسرائیلی خط قرمزی است که متاسفانه توان رد شدن از آن را نداریم