سی و امین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

اردوغان ندانست چگونه رفتار کند!

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۳۷۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اردوغان مردمی است، بر امور کاملا مسلط است و رویای عثمانی گری دارد، ندانست بعد از آن که دنیا روی او قمار کرد و از این قمار جواب گرفت، چه کند.
اردوغان ندانست چگونه رفتار کند!

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی سی و امین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در گفت وگویم با یکی از افراد رسانه ای معروف امریکایی که جهان عرب را خیلی خوب می شناسد و در آنجا کار کرده است و همچنان به آن اهمیت می دهد، به «رهبری از پشت صحنه» که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق در دور دوم ریاست جمهوری اش و شاید در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش درباره آن صحبت کرد، اشاره کردم و گفتم که این گونه نشان می داد که کشورش رهبر دنیاست اما به شرطی که کشور بزرگش با کشورهای دیگر در رهبری دنیا مشارکت کند، گفتم نظرت در این باره چیست؟ جواب داد: «ترامپ این رهبری را رها کرد.»

بعد صحبتمان به ترکیه و رئیس جمهوری اش، رجب طیب اردوغان، رسید، گفتم: «اردوغان مردمی است، بر امور کاملا مسلط است و رویای عثمانی گری دارد، ندانست بعد از آن که دنیا روی او قمار کرد و از این قمار جواب گرفت، چه کند. سوری ها را در روزهای ناآرامی هایشان خجالت زده کرد، و به جای این که اعراب "اخوان المسلمین" را که به مصری ها در اولین سفرش به آنها گفته بود: «ما دولتی اسلامی در کشوری لائیک هستیم»، "سر عقل" بیاورد، مثل خودشان شد که ادعای ایجاد کشور اسلامی سراسری می کردند. شاید اگر اینها را سر عقل می آورد، امریکایی هایی که روی او قمار کرده بودند هم تصور می کردند که "اخوان المسلمین" در منطقه عربی و خارج از آن مثل خود او هستند.»

نظری نداد و حرفی نزد، فقط گوش کرد، چیزی نگفت. 

در آخر درباره عرب ها و رسانه هایشان صحبت کردیم و هم نظر بودیم که رهبران و سازمان های آنها به شکل بسیار جدی با رسانه های خارجی کار می کنند و امور بسیاری را با آنها در میان می گذارند و اطلاع می دهند در حالی که از اهالی رسانه ای جهان عرب هیچ چیز جز مدح و ثنا و تجلیل نمی پذیرند. بخش بزرگی از آنها مانع این کار نمی شوند تا زمانی که مقابل این کار پول بگیرند. 

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم رجب طیب اردوغان ترکیه ایالات متحده امریکا اخوان المسلمین


( ۱۰ )

نظر شما :

خسرو ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۸
سرکیس باز مثل همیشه ، تفاسیر اشتباه خودش را جای واقعیت قالب میکند
گروهبان گارسیا ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۸
برو کشکت رو بساب مسیحی لبنانی! از کرد و فارس و مارونی و ارمنی و شیخک اماراتی و آدمکش سعودی و کودتاچی مصری و ....هر کی از خواب پا میشه اول یه حمله ای به اردوغان میکنه!
علی ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۴
اشتباه اردوغان بوده که میبایست آقای سرکیس نعوم را به مشاوره دعوت میکرد واز عقل وشعور واسلام خواهیش استفاده میکرد، بد بختی مسلمانان به کجا رسیده که یک ارمنی دوستدار اسلام شده،ونعوم دلش بحال اسلام میسوزد،ودر راه پیشبرد اسلام چه جانفشانیها میکند،هر سال چندین نوبت به آمریکا وایران سفر میکند ،تا اسلام رانجات دهد، وسایت دیپلوماسی ایرانی را ارشاد وبه صراط مستقیم هدایت کند،، این ارمنیها که در ارمنستان وقره باغ بیش از ۳۰۰۰ هزار مسجد را تخریب وباقیمانده را به طویله خوکداری تبدیل کرده اند، همه اش از اسلام خواهی وایراندوستیشان است، وعهدنامه ترکمانچای وگلستان که در سایه جاسوسی وشیطنتشان بر ایران تحمیل شد هم در اثر ایراندوستی شان است،واینکه در سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ طبق نوشته احمد کسروی بیش از ۳۰۰ هزار شیعه آذربایجانی را در اورمیه وخوی وسلماس،کشته اند توسط پطروس وآندرانیک قاتل،در سایه اسلامدوستی وایراندوستی است، واینک باعث شدند بخاطر دو زن ارمنی که به ذوجییت رجال ایران آمده بودند وارامنه غیرتی شده وبه روسها شکایت کردند ولیاخوف سفیر روس هم مجلس ایران را به توپ بست ومنجر کشته شدن هزاران ایرانی وبسته شدن مجلس بمدت هفت سال گردید،،،،،ودر انقلاب مشروطه که قشون ستارخان وارد تهران شد ومحمد علی شاه را از سلطنت خلع کردند روز بعدش توسط یپریم خان ارمنی ستار خان سردار ملی ترور شد،،،،اینها همه اش ناشی از ایراندوستی ارامنه است،،،،،وحالاهم در پی توطعه از طریق ادعای سرزمینی بر ایران تا قزوین را دارند ،طبق نقشه ارمنستان بزرگ،یعنی میخواهند با تهرانیها همسایه وخانه یکی شوند ،واین هم نشان میدهد که چقدر در فکر ایران هستند،،،،،،،،،،ارمنیها چون ترکیبی از کولیان خانه بدوش هستند هر گز یک سرزمین مشخصی نداشته ودر ممالک مختلف مثل کولیها به زندگی به چشم بیگانه بر خانه وسرزمینی که در آن زندگی میکنند مینگرند،بطوریکه ۹۰ در صد ارامنه در سایر ممالک بصورت مهمان ناخوانده زندگی میکنند،یعنی در طول تاریخ بی وطن بوده اند ووطن برایشان کلمه ای نامانوس است،،،بطوریکه کومونیستهای روس با هزار حیله وترفند تونستند برایشان در داخل خاک آذربایجان کشور تاسیس کنند ،۱۹۲۱» وچون لیاقت کشور داشتن را ندارند هر روز کوچ میکنند وجمعیت ارمنستان در حال حاضر نزدیک ۲ میلیون است که آنها هم توسط روسها مجبورا نگهداری میشوند ،یعنی آزاد نیستند ،چون اگر آزاد باشند فورا به یک مملکت دیگر کوچ میکنند،چون به خاکی که غصب کرده اند به چشم مال دیگری وحرام در چشمشان نمودار میشود واین هم قصاص مظلومان آذریست که خداوند به این صورت ازشان تقاص میگیرد. وتنها هنرشان شرابسازی وسوسیس وکالباس سازیست، ویکی هم ننه من غریبم بازی کنند وهر سال شبیه سازی قتل عام دروغکی را علم شنگه کنند وانتظار دارند مردم دنیا بدروغهای اینها اشک بریزد، آنقدر ملت بد یمن وبد شگونی هستند،چطورکه عامل اصلی اکثر جنگها مخصوصا جنگ جهانی اول هستند ،ومنتظر جنگ جهانی سومی هستند تا بلکه از خرابی کعبه لنگه کفشی هم به اینها برسد، یعنی چشم دیدن همسایه وکشور پیشرفته ومترقی را ندارند ،میخواهند همه دنیا ویرانه شود واینها هم مثل بوف کور در آن خرابه ها دنبال موش مرده ای بگردند،.
مصطفی ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۴
اتفاقا این مار خوش خط و خال خوب میداند چکار کند فقط سرعت عمل و آشکارا اقدام میکند چون میداند بهترین فرصت است غرب درگیر کرونا و تبعات اقتصادی آن ترامپ درگیر کرونا و متینگ انتخاباتی در داخل و بین الملل بازگشایی آیا صوفیه خوب همه را بازی داده و حواسها پرت کرده
ایران دوست ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
باز پانترکها ریختن کاسه اردوغان رو بلیسن!
علی ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸
در ترکی مثلی است که می گوید هر کسی دهان دارد صحبت می کند . صحبتهای این آقای لبنانی مثل همه کسانی که قلم به دست دارند و جایی برای نوشتن ، برای دلخوش کردن عده ای است در حالی که می گوید من قلم خود را نمی فروشم . تعریف وتمجید یک سیستم یا نظام راحت ترین کاری است که یک نفر می تواند انجام دهد مهم راست گویی است که ایشان به یقین این مشخصه را ندارند . در تاریخ است که چنگیزخان به سبب هوش وذکاوت وجنگاوری خود معروف بوده است ولی کسانی هم که در مقابل او شکست خورده اند او را خونخوار و ..... معرفی کرده اند که دقیقاٌ قصه ی پرزیدنت اردوغان است .
مسلم ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۲
بر ما مسلمانان چه شده است که ارمنی برای ما راه حل می دهد همانهایی که باعث جنگ های ایران وروس وهزاران جنایت دیگر شدند وهنوز خون ریزی هایشان در قره باغ ادامه دارد.
جواب علی ترک ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
این علی اینجا را با چاله میدان اشتباه گرفته بد جوری حالت بده