آیا با استعفای عادل عبدالمهدی وضعیت عراق بهبود خواهد یافت؟!

تلاش مقتدی صدر و حیدر العبادی، مکمل بازی بعثی ها در تخریب روابط تهران - بغداد

۰۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۸۲۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اصغر زارعی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی عنوان کرد که با استعفای عادل عبدالمهدی، نه تنها وضعیت عراق بهبود نخواهد یافت که شرایط به سمت پیچیده تر شدن پیش خواهد رفت؛ این کارشناس در ادامه پیرامون دلایل و اهداف بازیگران حمله به کنسولگری ایران در نجف بر این نکته تاکید داشت که طیفی از جریانات سیاسی عراق شامل شخصیت ها، احزاب و ائتلاف هایی مانند مقتدی صدر و جریان صدر و همچنین حیدر العبادی و ائتلاف نصر اگر چه در برهه هایی ادعای نزدیکی و همسویی با محور مقاومت در عراق را داشتند، اما در این دو ماه گذشته رفتار متفاوتی از خود را نشان دادند. به گونه‌ای که عدنان الزرفی که از طیف حیدر العبادی است، برنامه حمله و تعرض به کنسولگری ایران در استان نجف را طرح می کند. لذا این طیف فرصت‌طلب هم‌پوشانی جدی با برخی جریانات مانند الصرخی ها، شیرازی ها و بعثی ها دارد و هر دو به دنبال تخریب روابط تهران - بغداد و تضعیف جدی نیروهای همسو با جمهوری اسلامی ایران با محوریت حشدالشعبی هستند.
تلاش مقتدی صدر و حیدر العبادی، مکمل بازی بعثی ها در تخریب روابط تهران - بغداد

گفت وگو از عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی 

دیپلماسی ایرانی – بعد از مواضع مراجع عراق پیرامون تجدید نظر پارلمان در انتصاب مسئولین که در خطبه‌های دیروز نماز جمعه مطرح شد، عادل عبدالمهدی در بیانیه رسمی عنوان کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند. اما سوال مهم اینجا است که آیا در صورت پذیرفته شدن استعفای عادل عبدالمهدی، شرایط عراق به سمت بهبود و تعدیل تنش ها پیش خواهد رفت و یا با نبود دولت این کشور وارد دور جدید بحران خواهد شد؟ این در شرایطی است که ما دو روز قبل از این اقدام نخست وزیری در شامگاه چهارشنبه هفته گذشته شاهد حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف بودیم که به موازات برخی تحرکات دیپلماتیک آمریکایی ها در عراق با محوریت سفر شنبه گذشته معاون اول دونالد ترامپ به عراق و حضور مارک میلی، رئیس جدید ستاد ارتش ایالات متحده در این کشور، آن هم به فاصله سه روز بعد از سفر مایک پنس صورت گرفت؟ حال این سوال در ذهن شکل می گیرد که هدف یا اهداف این تحرکات با پوسته دیپلماتیک مقامات واشنگتن به عراق چیست؟ آیا ارتباطی میان حوادث چند هفته و روزهای گذشته با این تحرکات کاخ سفید وجود دارد؟ دیپلماسی ایرانی پاسخ به این سوالات مهم را در گفت وگویی با اصغر زارعی، استاد دانشگاه و کارشناس و پژوهشگر مسائل خاورمیانه پی گرفته است که در ادامه از نظر می گذرانید:

سرانجام پس از نزدیک به دو ماه از آغاز اعتراضات مردمی در عراق، دیروز جمعه و بعد از ایراد خطبه های نماز جمعه و مطرح شدن برخی نکات از جانب مرجعیت در این کشور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طی بیانیه رسمی از تقدیم استعفای خود به پارلمان این کشور در اولین فرصت خبر داد. آیا در صورت پذیرفته شدن استعفای عادل عبدالمهدی شرایط عراق به سمت بهبود و تعدیل تنش ها پیش خواهد رفت و یا با نبود دولت این کشور وارد دور جدید بحران خواهد شد؟

با توجه به چگونگی شکل گیری ساختار سیاسی در عراق، بعد از انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی این کشور وارد مرحله و دوران جدیدی از تنش و رقابت سیاسی شخصیت ها، احزاب و جریان های عراقی برای کسب قدرت شد. هر چند که قبل از برگزاری انتخابات سال 2018 نیز با حمایت های گسترده کشورهای عربی منطقه و همچنین ایالات متحده آمریکا، تلاش های جدی و گسترده ای برای قدرت گیری برخی جریان ها و احزاب مخالف با حضور نیروهای محور مقاومت و به اصطلاح نیورهای اصلاح طلب متمابل به غرب در ساختار سیاسی عراق بودیم. البته این نیروها و بازیگران نهایتا با تحرکات خود از همان روزهای پایان رای گیری تا به امروز، هم در پروسه تشکیل دولت، تعیین مهره های کابینه، ناکارآمدی نخست وزیری در رسیدگی به امور و تحقق برنامه های عادل عبدالمهدی و حتی تداوم و تشدید اعتراضات مردمی و مهمتر از آن انحراف این اعتراضات به سمت آشوب و اغتشاش به منظور برکناری دولت نقش مخرب خود را ایفا کردند.
به هر حال علی رغم تمام وعده‌های دولت عادل عبدالمهدی برای مبارزه با فساد، حل مشکلات معیشتی، رفع معضل بیکاری، بهبود زیرساخت ها و همچنین انجام برخی اقدامات و اصلاحات در هفته های اخیر برای تعدیل در تنش ها و اعتراضات مردمی متاسفانه برخی از عناصر، شخصیت ها و احزاب و جریان های سیاسی که در مجلس و حتی کابینه عادل عبدالمهدی حضور داشتند در نهایت موجب شدند که نخست وزیری موفق به کنترل امور و شرایط نشود. 
این مسئله نشان از این دارد که با حمایت های جدی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای از برخی عوامل داخلی، تلاش های پررنگی برای موج سواری روی جریان اعتراضات در دستور کار بوده است. لذا هیچ کدام از مواضع برخی از جریان ها و احزاب سیاسی عراقی برای اصلاح امور و تحقق مطالبات مردمی نبوده است، بلکه این تلاش ها در راستای برکناری دولت و به تبع آن ایجاد تنش بیشتر و تشتت در جامعه عراق صورت گرفته است. پس این ظن و احتمال، ولو آندک وجود دارد که با استعفای عبدالمهدی از سمت خود و آغاز رایزنی‌ها برای تعیین نخست وزیر بعدی، شاهد دور جدیدی از تنش ها و رقابت های احزاب و جریان های عراقی برای کسب قدرت باشیم.  از این رو می توان گفت که با برکناری دولت عادل عبدالمهدی، نه تنها وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد، بلکه این مسئله، زمینه و فضا را برای موج سواری بیشتر برخی جریان های درونی عراق که با حمایت های گسترده عربستان سعودی و آمریکا مواجه هستند و در این مدت نقش مخرب را در عراق ایفا کرده‌اند، به وجود خواهد آورد.

48 ساعت قبل از اقدام عادل عبدالمهدی در خصوص تقدیم استعفایش، شاهد بودیم که با اوج گرفتن موج سوم اعتراضات مردمی عراق با محوریت اعتراضات مردم نجف، نیروهای احمد شربه از دار و دسته عدنان الزرفی، استاندار اسبق نجف که در حال حاضر نماینده مجلس عراق و عضو فراکسیون نصر به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق است، تعرض و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر را سامان دادند. این در حالی است که حدود یک ماه پیش با محوریت محمود الصرخی، کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیده شد و یک سال قبل از این نیز کنسولگری ایران در بصره را آتش زدند. از نگاه شما نقش دوگانه و حتی چندگانه برخی جریانات و شخصیت های سیاسی عراقی مانند مقتدی صدر، حیدر العبادی، جریان صدر، ائتلاف نصر و ائتلاف سائرون که از یک سو داعیه نزدیکی با ایران را دارند و از سوی دیگر نقش متفاوت و حتی مخربی را در جهت نابودی روابط تهران – بغداد در جریان اعتراضات دو ماهه عراق ایفا کرده اند را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

برای بررسی دقیق تر و رسیدن به پاسخ روشن تری برای سوال مهم شما باید عنوان کرد که جریانات سیاسی داخلی عراق در بستر اعتراضات مردمی موج سواری خود را داشتند در دو دسته کلی جای می گیرند؛ یک دسته شامل جریان بعثی‌ها، نیروهای تکفیری - تروریستی داعش و جریانات منتسب به اهل تشیع مانند الصرخی ها و شیرازی ها بودند که با صراحت و جدیت خواهان تخریب روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق بودند و در این راستا سعی کردند جریان اعتراضات مردمی را به سمت تضعیف برخی نیروهای همسو با ایران مانند حشدالشعبی منحرف کنند. در این راستا ما شاهد حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان کربلا با محوریت همین طیف بودیم. 
طیف دوم شامل شخصیت ها و جریاناتی مانند مقتدی صدر و جریان صدر و همچنین حیدر العبادی و ائتلاف نصر می شود که اگر چه در برهه هایی ادعای نزدیکی و همسویی با محور مقاومت در عراق را داشتند، اما ما شاهد بودیم در این دو ماه گذشته رفتار متفاوتی از خود را نشان دادند. به گونه‌ای که در راستای نکته شما عدنان الزرفی که از طیف حیدر العبادی است، برنامه حمله و تعرض به کنسولگری ایران در استان نجف را طرح می کند. این نشان می دهد که طیف دوم جریانات داخلی عراق که خود را متمایل به محور مقاومت نشان می دهند با یک بازی دوگانه سعی دارند یک فرصت طلبی سیاسی را پیشه کنند و در عین نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران، طرح ها، اهداف و برنامه های عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا را در عراق پیاده کنند. لذا طیف دوم جریانات سیاسی فرصت‌طلب با محوریت جریان صدر و ائتلاف نصر نیز هم‌پوشانی جدی با برخی جریانات مانند الصرخی ها، شیرازی ها و بعثی ها دارد و هر دو به دنبال تخریب روابط تهران - بغداد و تضعیف جدی نیروهای همسو با جمهوری اسلامی ایران با محوریت حشدالشعبی هستند.

با سفر معاون اول دونالد ترامپ به عراق در ابتدای هفته جاری و حضور مارک میلی، رئیس جدید ستاد ارتش ایالات متحده در این کشور، آن هم به فاصله سه روز بعد از سفر مایک پنس و همزمانی این تحرکات دیپلماتک امریکایی ها با تحولات و اعتراضات عراق، به خصوص نجف اشرف و تعرض به کنسولگری ایران در این شهر و هم چنین تلاش برای شعله ور شدن آتش اعتراضات و وادار کردن عادل عبدالمهدی به استعفا این سوال را در ذهن متبادر می کند که هدف یا اهداف این تحرکات با پوسته دیپلماتیک مقامات واشنگتن به عراق چیست؟ آیا ارتباطی میان حوادث چند هفته و روزهای گذشته با این تحرکات کاخ سفید وجود دارد؟ 

یقیناً ایالات متحده آمریکا از هر فرصتی برای زنده نگاه داشتن آتش اعتراضات مردمی عراق و در ادامه منحرف کردن آن به سمت اغتشاش، آشوب و درگیری نهایت استفاده را می برد. در این راستا وجود سفارتخانه های ایالات متحده آمریکا و کنسولگری های این کشور در شهرها و استان های مختلف عراق و نیز حمایت های گسترده مالی، تسلیحاتی و آموزشی که توسط سفارتخانه‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در عراق به موازات نقش مخرب آمریکا صورت گرفته، شرایط را به اینجا کشانده است. از این رو سفر مقامات کاخ سفید به عراق صرفاً تلاشی برای تداوم و تشدید تنش ها در عراق است. در این رابطه پنج شنبه گذشته یکی از مقامات رژیم غاصب صهیونیستی به صراحت عنوان کرد که به هر میزان تنش و آشوب در لبنان، عراق و ایران تداوم و گسترش پیدا کند امنیت برای صهیونیست ها در اراضی اشغالی بیشتر خواهد بود. بنابراین واشنگتن در قالب برنامه‌های گوناگون خود در صدد تداوم این اعتراضات و آشوب ها در عراق و لبنان است. در کنار آن با معتقدم علاوه بر برنامه و طرح های آمریکا و عربستان برای تداوم و تشدید اعتراضات و نیز به انحراف کشاندن مطالبات مردمی در عراق اکنون برخی اخبار حکایت از آن دارد که آمریکا در سایه این آشوب ها به دنبال احیاء و بازگرداندن داعش در عراق است. پروژه‌ای که از ماه‌ها قبل در دستور کار کاخ سفید بوده است که اکنون با حمایت های مالی کشورهای عربی منطقه به طور جدی تری پیگیری می‌شود.

کلید واژه ها: اصغر زارعی عادل عبدالمهدی عراق ایران آمریکا عربستان سعودی


( ۸ )

نظر شما :

مسعود ۰۹ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۶
من از هیئت تحریریه ی دیپلماسی ایران یک سوال اساسی و مهم دارم و مطمئن هستم که تحقیق و تفحص علمی و دقیق دراین زمینه زوایای تاریک و مبهم بسیاری از سوالات مهمی را روشن میکندا ینکه که چرا جمهوری اسلامی ایران درعراق دچار مشکل شده است ! من خیلی خوب یادم هست روزهای آخرین جنگ ایران و عراق بعد قبول قطعنامه که ماشاهد پیشرویهای ارتش عراق و آن وضعیت اسفبار بعضی جبهه ها بودیم ! یکی از خبرگذاریهای مطرح غربی عنوان کرد که عراق باید خیلی سریع حمله به ایران را متوقف نماید چون اگر احساسات وعرق ملی ایرانیها و شخصیت ملی آنها جریحه دار شود ممکن است ایرانیها دست به مقاومت شدید زده و وضعیت برای عراق دشوار شود !! عاقلان را اشارتی بس است !! شما به این سوال اساسی من پاسخ علمی و آسیب شناسانه بدهید ؛ چه هدف سیاسی و مذهبی پشت پرده ی لشکر کشی چهار میلیونی به عراق به بهانه ی مراسم " اربعین حسینی " نهفته بود !؟ اصراربر شرکت حداکثری ایرانیان درآن مراسم به چه هدفی بود ؟ آیا تصمیم گیرندگان ایرانی جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی اهالی رافدین وعرب عراقی را از بر نبودند؟ ووووو وای برما که "ندانیم که ندانیم " " ازماست که بر ماست"!!
افخمی ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۰۴
آقایان مفسران سیاسی در امور بین الملل !یکی از شما لطف کرده برای من ایرانی روشن کند که این همه خوش رقصی آقای صدر که برای عربستان و به تبع آن آمریکا و اسرائیل چیست؟ چرا او از ما ایرانیان که از ناموس وجان بی وجودش در مقابل داعش خونهای عزیزانی ارجمند را اهدا کرده ایم اینقدر نفرت دارد؟ یا من اشتباه می کنم؟ چرا دمش را قیچی نمی کنیم؟ یک خباثت خاصی در چهره اش نمایان است.مثل حضرت روح الله صریح باشید،اینقدر مصلحت اندیشی نکنید،این همه مصلحت اندیشی تلاش چهل ساله ما را از بین می برد.در ضمن الان بهترین مو قعیت برای سرکوب آمریکایی ها در بغداد است.با توجه به ضرب المثلی که می گوید بعضی مواقع سگ صاحبش را نمی شناسد می توان از اراذل و اوباش عراقی بهترین استفاده را کرد،کاری که دشمنان ما بیش از چهار دهه علیه ما می کنند.باور کنید که وجود اراذل در عراق می تواند موهبتی باشد فقط راه استفاده از آن را باید بلد بود،در اروپا هم از این اشخاص در استادیوم های فوتبال استفاده می شود.همه چیز را نمی شود نوشت.در پایان نمی خواهم بدانم در پاراگوئه چه می گذرد بلکه این مردک ملعون و خبیث صدر چه بازی با ما راه انداخته؟ ممنون،اگر جواب بدهید و گرنه برای همیشه ای صفحه را ترک خواهم کرد.
افخمی ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۰
عمه من که بیشتر از این از اوضاع عراق اطلاع دارد.آدم وقتی مطبوعات و رسانه ها غرب پدر سوخته را بررسی میکند متوجه پایین بودن و عدم آشنایی مفسرین ما در بازی افکار عمومی میشود.می گوید موج راه انداختند و فلان و بهمان وبحرین که کوچکتر از یک شهرسنانی مثل کرمانشاه است موج سواری می کنند.حالا حرف این مفسر درست ولی من ایرانی با نود میلیون جمعیت وملیونها سینه چاک در همین کشورهای عربی چرا نتوانم موج سواری کنم ؟ موج که راه انداخته شد..آقا فیض بردیم دست شما درد نکند.
پارسی ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۹
بدون تعارف و با صراحت باید بپذیریم که ماه عسل حضور در به اصطلاح حیات خلوتمان(بخوانید عراق) به پایان رسیده و مردم و جوانان عراقی به نتیجه حضور ایران پی برده و علنا علیه ایران شعار می دهند پس لطفا بگذارید مردم عراق خود سرنوشت خود را رقم بزنند.
من ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۵
خوب در اینکه صدر شخصیتی کوفی دارد شکی نیست مشکل این است که رهبران ایران و مقاومت بهتر است آبروی خود را به منافع کوتاه مدتی که برخی شخصیت ها در عراق برای ایران فراهم می کنند فدا نکند امثال صدر شخصیت های سطحی و اهداف اسرائیلی و سعودی دارند