سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار دیپلماسی ایرانی:

ایران از پیشنهاد میانجیگری و کاهش تنش با امارات و عربستان استقبال می کند/نخست وزیر ژاپن به زودی به تهران می آید/تناقضی در مواضع ترکیه نیست

۰۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۳ کد : ۱۹۸۳۷۳۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
موسوی سپس به پاسخ سوالات خبرنگاران پرداخت و درباره اظهارات اخیر ترامپ گفت: «جمهوری اسلامی ایران چندان به حرف ها توجه نمی کند و آن چه برای ما مهم است اقدامات عملی است. دولت امریکا تناقضات بسیاری داشته است برای همین برای ما بیشتر به تغییر رفتارها و راهبرد کشورها اهمیت می دهیم و به حرف های متناقض توجهی نداریم.»
ایران از پیشنهاد میانجیگری و کاهش تنش با امارات و عربستان استقبال می کند/نخست وزیر ژاپن به زودی به تهران می آید/تناقضی در مواضع ترکیه نیست

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین جلسه خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود مروری از شرایط اخیر سیاست خارجی کشور داشت و گفت با خروج یکجانبه و غیراصولی ایالات متحده از برجام و سیاست های این کشور بعد از این اقدام که یک تروریسم اقتصادی را علیه ایران دنبال کرد، مشکلاتی بسیاری را برای ما به وجود آورد. در همین چارچوب محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تحرکات دیپلماتیک تازه ای را آغاز کرده که شامل ترکمنستان، پاکستان، هند، چین، ژاپن و اخیرا عراق شده است. وی قرار است به زودی فعالیت های دیپلماتیک تازه ای را نیز در میان همسایگان شمالی کشور و حوزه قفقاز آغاز کند که در برخی از این سفرها رئیس جمهوری را نیز همراهی همراهی خواهد کرد.

موسوی سپس به پاسخ سوالات خبرنگاران پرداخت و درباره اظهارات اخیر ترامپ گفت: «جمهوری اسلامی ایران چندان به حرف ها توجه نمی کند و آن چه برای ما مهم است اقدامات عملی است. دولت امریکا تناقضات بسیاری داشته است برای همین برای ما بیشتر به تغییر رفتارها و راهبرد کشورها اهمیت می دهیم و به حرف های متناقض توجهی نداریم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست های دولت ترکیه و این که این کشور در حالی که گفته بود با تحریم های امریکا همراهی نمی کند اما اخیرا اعلام کرد واردات نفت خود را از ایران قطع کرد، گفت: «درباره این که کشورها چقدر از ایران نفت وارد می کنند، باید از وزارت نفت پرسید. من تناقضی در رفتارها و گفتارهای دولت ترکیه نمی بینم. ملاک برای ما مواضع رسمی کشورهاست.»

وی درباره پیشنهاد ظریف مبنی بر امضای توافقنامه ای با کشورهای جنوب خلیج فارس برای عدم تجاوز گفت: «این ایده دکتر ظریف ایده جدیدی نیست. ایشان به بندهای قطعنامه 598 استناد کرده اند و بر اساس آن چنین پیشنهادی ارائه داده اند. چندی پیش نیز وی مجمع گفت وگوی کشورهای اسلامی را مطرح کردند. این ایده هم در همین راستاست. جمهوری اسلامی ایران تمایل به تنش با کشورها ندارد و در همین راستا این پیشنهاد ارائه شده است. این پیشنهاد با حسن نیت کامل ارائه شده و امیدواریم که گوش شنوایی برای این پیشنهاد وجود داشته باشد.»

موسوی درباره شرایط ایران برای آغاز مذاکره با امریکا گفت: «مذاکره ای در حال حاضر با دولت ایالات متحده امریکا نداریم. مبنای ما برای مذاکره با کشورها همواره بر این بوده که احترام به توافقات بین المللی می تواند راهکاری برای مذاکره باشد. ایران در مذاکره بوده است اما این امریکا بوده که میز مذاکره را ترک کرده است. برای همین بازگشت به این توافقات می تواند مبنایی برای مذاکرات باشد. برجام هنوز زنده است و می تواند معیاری برای گفت وگو باشد. در حال حاضر ما احساس نمی کنیم موضوعی برای مذاکره با امریکا وجود داشته باشته باشد. ما آماده همه نوع سناریویی هستیم. آنها خودشان باید تصمیم بگیرند که چه می خواهند بکنند و آیا واقعا دنبال مذاکره هستند یا خیر.»

سخنگو درباره سیاست اروپایی ها درباره برجام گفت: «اروپایی ها آن طور که باید و شاید به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران بر اساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی و بر اساس سابقه خود که همواره کشور اهل تعامل است، به دیپلماسی نیز فرصت داده است. این به معنای اعتماد به طرف اروپایی نیست اما منتظر عمل به تعهدات آنها هستیم.»

وی درباره دیدار دکتر ظریف با سناتور امریکایی گفت: «صرف دیدار و گفت وگو به معنای مذاکره به ما هو مذاکره نیست. ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی کنیم و آنها مجوزی برای مذاکره که منتج به نتیجه ای بشود ندارند. جمهوری اسلامی ایران نیز بنا ندارد با هیچ کدام از مقامات ایالات متحده گفت وگو داشته باشد. اما گفت وگو با مقامات سابق و کسانی که دستی بر آتش دارند، مانعی ندارد و ایران می تواند نظرات آنها را جویا شود.»

موسوی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نیز گفت: «درباره تاریخ این سفر طرفین در حال رایزنی هستند و به زودی این سفر انجام خواهد شد. بعد از سال های متمادی نخست وزیر ژاپن به ایران می آید که می تواند نقطه عطفی در روابط ایران با ژاپن باشد.»

وی درباره استرداد مهندس ایرانی از فرانسه به امریکا گفت: «متاسفانه به دلیل تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران مشکلاتی برای برخی شهروندان ما در جهان که به زعم آنها تحریم ها را دور زده اند، ایجاد شده است و برخی از آنها دستگیر شده اند. ما از همان اول اعتراض خود را به این اقدامات ابراز داشته ایم. مبنای آنها مبنای غلط و غیرقانونی بوده که جمهوری اسلامی ایران تلاش های خود را برای آزادی آنها آغاز کرده است. کارگروهی در وزارت امور خارجه در این رابطه ایجاد شده و ما تلاش داریم با پیگیری هایمان و کمک خانواده هایشان اقدامات مثبتی در این زمینه انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم به زودی جزئیات این اقدامات را به اطلاعاتتان برسانیم.» 

وی درباره محورهای پیام عراقچی به مقامات کویتی گفت: «وی در این سفر دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را با دوستان سه کشور قطر، عمان و کویت منتقل کرده است. پیام او پیام دوستی و هم افزایی در منطقه است. این سفر در چارچوب تعمیق روابط ایران با کشورهای منطقه و توسعه روابط دو جانبه انجام شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر دکتر ظریف به پاکستان و مساله آزاد شدن مرزبانان ما گفت: «سفر دکتر ظریف یکی از پربارترین سفرهای ایشان به پاکستان بوده است. این موضوع در راس موضوعات گفت وگوهای او با مقامات پاکستانی از جمله با فرمانده ارتش این کشور بود. رایزنی در این زمینه ادامه دارد و امیدوار هستیم که اتفاقات خوبی به زودی در این زمینه اتفاق بیفتد.»

وی درباره اینستکش نیز گفت: «قرار است به زودی هیئتی از اینستکس از اروپا به ایران بیاید و امیدواریم مذاکرات در این زمینه با سرعت بیشتری انجام شود. به ویژه که زمان اندک است و سرعت عمل لازم است.»

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر پیشنهادی از سوی ایران به کشورهای عربی دوست نظیر عراق، قطر، عمان و کویت برای میانجی گری میان ایران و عربستان و امارات گفت: «ایران پیشنهاد میانجی گری ارائه نداده است اما از هر گونه پیشنهادی برای کاهش تنش استقبال می کند. کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای چنین پیشنهادهایی را داده اند و گمان می کنند منطقه بیشتر از این کشش تنش ندارد، جمهوری اسلامی ایران نیز چنین دیدگاهی را تایید می کند و به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست.»


 

کلید واژه ها: سید عباس موسوی نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی امارات متحده عربی ایران و امریکا ایران و اروپا محمد جواد ظریف


( ۲ )

نظر شما :