مالکی: روابط ما با دوحه رضایت‌بخش نیست

۱۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۱۴۶۹۲ سرخط اخبار

 

«نوری المالکی» نخست وزیر عراق در گفت وگوی تفصیلی با روزنامه الاهرام، درباره روابط بغداد و قاهره گفت: روابط به طور کلی در میزان گام های برداشته شده خلاصه نمی شود. من به این روابط از دیدگاه راهبردی می نگرم. ما به مصر از این منظر که یک وزنه تاریخ به شمار می رود، می نگیرم..ما به این کشور از منظر عراقی که می خواهد کامل شود و با مصر که یک وزنه در امت عربی به شمار می رود، همکاری داشته باشد، نگاه می کنیم.

روی بد سکه بهار عربی برای منطقه

وی افزود: بحرانی که به منطقه عربی ضربه وارد کرد و به «بهار عربی» موسوم شد، از یک دیدگاه بسیار خوب بوده و ما را از دیکتاتوری و حکام متکبر در برخی کشورها رها کرد. اما از سوی دیگر موجب ایجاد اوضاعی متشنج شد و ما متاسفیم که تندروها این عرصه را زمینه حاصلخیزی برای توسعه و رشد تفکر و دیدگاهشان یافتند و همه چیز به ضرر ثبات در منطقه تمام شد.

ناتوانی آمریکا و اتحادیه عرب در مهار بحران منطقه

مالکی در ادامه افزود: به نظر می رسد که دولت آمریکا، آن گونه که ما توقع داشتیم نیست. آمریکا پیش از این برای حل وفصل بحران ها به عنوان یک طرف ظاهر می شد اما اکنون می بینیم که هیچ راهی برای بحران ها اندیشیده نمی شود و تنها این بحران ها مدیریت می شود. البته به نظر می رسد که حتی اداره بحرانهای موجود برای آمریکا یا جامعه بین الملل و اتحادیه عرب دشوار است...عرب ها، شورای امنیت و آمریکا در مهار این بحران ها ناتوانند و این خطرناک است.

رویکرد دوگانه آمریکا و جامعه بین المللی در قبال تروریسم

نخست وزیر عراق تاکید کرد: این امر ما را نگران می کند که [این طرف ها] از تروریسم در برخی کشورها حمایت می کنند و در برخی کشورها با آن مقابله می کنند...این امر نگران کننده است که با تروریسم در مالی مقابله می شود اما در کشورهای منطقه از آن، حمایت می شود تا اسرائیل یا برخی کشورهای همپیمان منطقه ای آن راضی شوند.

تکرار موضع بغداد در قبال سوریه

وی به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت که این تحولات بر عراق، لبنان و ترکیه تاثیر می گذارد لذا تلاش می کنیم تا راهکاری برای مشکلاتمان به طور مستقیم بیابیم. ما درحال حاضر با ترکیه در گفت وگو هستیم زیرا روابط ما مدتی است که دچار تنش و تیرگی شده است.

مالکی تصریح کرد: تحولات سوریه می تواند به جنگ داخلی در عراق منجر شود و مسئله درگیری سوریه به درگیری داخلی در عراق منتهی شود و این چیزی است که برخی به دنبال آن هستند.

وی در ادامه گفت که عراق از تغییر متکی به میانه روی در سوریه، تحقق مشارکت ملی و تشکیل دولتی سوری حمایت می کند و مخالف تروریسم و تندروی است. به ویژه که آنچه در سوریه در جریان است، وحشتناک است و کورسوی امیدی برای حل آن نیست زیرا رژیم حاکم نمی تواند بر معارضان چیره شود و معارضان نیز نمی توانند نظام حاکم را سرنگون کنند.

نارضایتی بغداد از دادن کرسی به معارضان در اتحادیه عرب

نخست وزیر عراق درباره اقدام اتحادیه عرب در دادن کرسی به معارضان در نشست اخیر دوحه گفت: این اقدام اتحادیه عرب تاسف بار بود. ما با دادن کرسی به معارضانی که نمی دانیم چه کسانی هستند، مخالف بودیم. این اقدام بسیار خطرناک بود زیرا کرسی ها در این اتحادیه به دولت ها داده می شود نه هیئت ها یا نهادها. همچنین با دادن سفارت به معارضان سوری مخالفیم. زیرا این امر می تواند برای عراق، مصر یا هر کشور دیگری محقق شود.

ابراز نگرانی از تداوم درگیری های فرسایشی در سوریه

نخست وزیر عراق گفت: من از طرف آمریکایی می شنیدم که می گفت، رژیم سوریه طی دو ماه دیگر سقوط می کند اما من با آن موافق نبودم. من در سوریه زندگی کرده ام و از مشکل طائفه ای آن (سنی ها، علوی ها، میانه روها، دروزی ها) آگاهم. در این میان، ارتش و نیروهای امنیتی نیز هستند که برای هر نوع مقابله آمده اند. لذا سقوط نظام حاکم امر ساده ای نیست. من همان موقع گفتم که تا دو سال دیگر نیز این نظام سقوط نخواهد کرد. این اظهار نظر بیانگر تمایل من نبود بلکه تنها واقعیت را بررسی کردم و دیدم. اکنون دو سال گذشته و درگیری ها تشدید شده است و نظام سوریه نیز سقوط نکرده است.

وی در ادامه درباره پیامدهای بحران سوریه بر عراق و حتی تجزیه این کشور هشدار داد.

کلید جادویی برای بهبود روابط بغداد و آنکارا عدم دخالت ترکیه است

مالکی درباره مشکلات موجود در روند روابط عراق و ترکیه گفت: باید توضیح دهم که تنها یک مسئله در این روند وجود دارد که اگر حل شود، کلیدی جادویی در این روابط خواهد بود و دستاوردهای مثبتی را به همراه خواهد داشت. ما نمی خواهیم که در امور ترکیه دخالت کنیم و ترکیه نیز نباید در امور ما دخالت کند و همه چیز باید بر اساس رابطه دوستانه میان دو کشور باشد. ما می خواهیم با ترکیه به عنوان یک دولت و کشور تعامل کنیم و همین را از ترکیه می خواهیم. این تنها چیزی است که می خواهیم.

دلیل سکوت در قبال سلاح هسته ای اسرائیل چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته ای ایران، عراق را آزار می دهد، گفت: اگر فضای حاکم بر آن جنگ باشد، طبیعی است که این امر ما را آزار دهد و زمانی که سخن از سلاح هسته ای باشد، باز ما آزرده می شویم زیرا ما بخشی از منطقه هستیم و موضع بین المللی در قبال مسئله سلاح هسته ای در منطقه عربی ما را نگران می کند. ما متاسفیم که می بینیم جامعه بین الملل بی توجه به استانداردهای مربوط به سلاح هسته ای عمل می کند.

وی در ادامه این سوال را طرح کرد که چرا جامعه بین الملل در قبال سلاح هسته ای اسرائیل سکوت می کند؟ امری که وجدان ما، جامعه و تمامی ملاحظات و معیارهایمان را در تنگنا و فشار قرار می دهد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما از جامعه بین الملل می خواهیم که ما را از سلاح هسته ای اسرائیل برهاند تا کس دیگری به طرف تولید سلاح هسته ای نرود. زیرا وجود چنین سلاحی در این منطقه ملتهب، خطری برای تمام جهان به شمار می رود.

ایران در برابر حمله نظامی ساکت نمی ماند

مالکی در پاسخ به این سوال که موضع عراق در صورت حمله آمریکا به ایران چیست؟ گفت: ما با تاکید این امر را رد می کنیم و جهان می داند که حمله به ایران به چه معناست!..تمام دولت های منطقه نیز واکنش ایران به این حمله را می دانند. واکنش ایران به چه سویی خواهد بود، کشورهای حوزه خلیج [فارس] یا اسرائیل؟ پیامدهای آن بر منطقه چیست؟

آمریکایی ها هم تمایلی برای حمله نظامی به ایران ندارند

وی گفت: در صورت آغاز چنین جنگی، ما در عراق بیشترین ضرر را خواهیم کرد. زیرا تمامی صادرات نفتی ما از طریق بنادر است و اگر تنگه هرمز بسته شود، عراق چگونه به درآمدهای نفتی اش دست خواهد یافت؟ علاوه بر این، فتنه ای در منطقه به وجود خواهد آمد. فتنه در عراق، لبنان و خلیج [فارس]. من همواره با طرف آمریکایی و طرف های دیگر صحبت می کنم و می دانم که آنها تمایلی به حمله نظامی به ایران ندارند زیرا از پیامدها و واکنش های آن به خوبی آگاهند.

روابط دوحه و بغداد رضایت بخش نیست

خبرنگار الاهرام، در بخش دیگری از سوالاتش درباره روابط عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، پرسید. مالکی نیز گفت که روابط ما دولت های حوزه خلیج [فارس] به استثنای قطر همچنان برقرار است و این رویکرد در دولت ما است که برخی از این روابط بازبینی شود.

خبرنگار در ادامه پرسید، آیا این به آن معناست که روابط قطر و عراق متوقف شده است؟

نخست وزیر عراق نیز گفت که روابط قطع نشده است اما رضایت بخش نیز نیست. ما امیدواریم که این روابط بهتر شود و برای آن تلاش می کنیم. اما روابط با سایر کشورها خلیج [فارس] مثبت، جدی و طبیعی است. روابط با کویت نیز بسیار پیشرفت کرده است.

روابط بغداد با ریاض و کویت رو به بهبود و پیشرفت است

وی درباره روابط بغداد با ریاض نیز گفت که این روابط پیشرفت داشته است و دیدارهای دوجانبه ای در جریان است.

خبرنگار در ادامه پرسید که دولت بحرین به عراق اتهام می زند که در امور داخلی این کشور دخالت می کند و از شیعیان حمایت می کند. موضع بغداد در این باره چیست؟

بغداد در امور بحرین دخالت نمی کند

نخست وزیر عراق نیز گفت: ما تاکنون چنین چیزی از بحرین نشنیده ایم که به ما اتهام بزند. روابط ما با بحرین خوب است و عراق در امور داخلی بحرین دخالت نمی کنم. اگر پیش از این نیز می خواستیم در این مسئله وارد شویم با تمایل برادران بحرینی و برای حل مشکلاتشان بوده است.

حتی یک نظامی آمریکایی در عراق نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره دخالت های آمریکا در امور عراق گفت: هیچ دخالتی صورت نمی گیرد و ما به عنوان یک دولت با دولت آمریکا تعامل داریم.

حتی یک سرباز عراقی، یک تانک، کامیون یا کشتی آمریکایی در عراق نیست. ما با آمریکایی ها یک توافقنامه در چارچوب همکاری های راهبردی داریم که همکاری امنیتی در سطوح تسلیحاتی و اطلاعاتی از بندهای آن است و چنین امری میان ما و اتحادیه اروپا نیز وجود دارد و ما همکاری امنیتی داریم.

کلید واژه ها: عراق سوریه آمریکا بغداد ترکیه سلاح سلاح هسته ای اتحادیه وزیر عراق بحران جامعه این روابط معارضان خلیج ما را بحرین عرب اسرائیل حمایت می که می بحران ها حاکم جامعه بین الملل سقوط اتحادیه عرب کرسی ما با بین الملل عربی موضع


نظر شما :