تاکید وزیران خارجه ناتو بر حل سیاسی بحران سوریه

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۱۵۳۶۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای از وزیران کشورهای عضو ناتو خواست ضمن پررنگ تر کردن نقش شان در خصوص سوریه به ویژه مساله سلاح های شیمیایی کمک های خود را به مخالفان سوری افزایش دهند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه نشستی را در خصوص سوریه تشکیل دادند.

 

در این نشست جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای از اعضای ناتو خواست نقش خود را در خصوص بحران سوریه به ویژه برای رویارویی با استفاده از سلاح هایی شیمیایی در سوریه پررنگ تر کنند.

 

وی در این بیانیه اعلام کرد: ما نیازمند ادامه تلاش برای افزایش نقش ناتو در خصوص بحران سوریه هستیم.

 

کری با تاکید بر اینکه طرح های ناتو در عمل مناسب ترند از ناتو خواست کمک های خود را به مخالفان سوری افزایش دهد.

 

وی افزود: باید به شکل دقیق و گروهی نحوه آماده شدن ناتو برای اقدام جدی را در حمایت از اعضای خود از در برابر هر گونه خطر سوریه به ویژه خطر استفاده از سلاح های شیمیایی مورد بررسی قرار داد.

 

کری خطاب به اعضای ناتو اعلام کرد: دوست دارم از کشورهای تان بخواهم که کمک نظامی و سیاسی شان را به ائتلاف ملی مخالفان سوریه و رهبران ارتش آزاد که با هم در ساختن آینده سوریه تلاش می کنند، افزایش دهند.

وزیر خارجه استونی نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت: موضع ناتو کاملا مشخص است ما قصد دخالت در سوریه را نداریم و ایجاد راه حل برای درگیری های سوریه باید از طریق راه حل سیاسی باشد، ما باید به عنوان کشورهای اروپایی به حمایت های خود از آوارگان سوری ادامه دهیم.

دمیتریس اوراموپولوس، وزیر خارجه یونان نیز در این خصوص گفت: اوضاع سوریه اخیرا بسیار ناآرام شده به ویژه اینکه دو تن از رهبران مسیحی از سوی گروه های ناشناس در حلب ربوده شدند لذا جامعه جهانی باید اقدامی مشترک برای پایان دادن به فاجعه کنونی در سوریه اتخاذ کند.

 

همچنین در نشست ناتو که با حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برگزار شد گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان از کشور روسیه خواست کمک برای رسیدن به راهکار سیاسی در خصوص سوریه را افزایش دهد.

وی در حاشیه این نشست با تاکید بر اینکه روسیه نقشی بزرگ در خصوص حل بحران سوریه ایفا می کند بر لزوم ایجاد راهکارهایی جهت آغاز مذاکرات در سوریه تاکید کرد.

 

شبکه خبری روسیه الیوم به نقل از وی اعلام کرد: بدون شک روسیه نقش زیادی در خصوص سوریه دارد اما اعلام می کنم راهکار سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و در صورتی که تمایل به رسیدن به چنین راهکاری وجود داشته باشد ارائه پیشنهادات برای آغاز مذاکرات ضروری است.

 

دولت آلمان مکررا اعلام کرده است که با راهکار سیاسی در سوریه موافق بوده و کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را نادرست می داند و معتقد است که این مساله نتیجه ای جز افزایش تعداد کشته ها به دنبال ندارد.

همچنین آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو مخالفت ناتو را با دخالت در درگیری های سوریه اعلام کرد و گفت: به رغم افزایش ناآرامی ها در سوریه ناتو با هر گونه دخالت در امور داخلی سوریه مخالفم.

 

وی افزود: اوضاع سوریه در حال حاضر از بد به بدتر می رود اما باید تاکید کنم ناتو هیچ قصدی برای دخالت در این کشور ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: همه می دانیم اوضاع سوریه بد است اما امکان ندارد که نسبت به خطرات ادامه بحران سوریه در منطقه و پیامدهای احتمالی آن برای امنیت هم پیمانان مان غافل باشیم.

 

دبیرکل ناتو ادامه داد: شکی نیست که ارسال پیامی قوی و متحد از سوی جامعه جهانی نیازی ضروری است به نحوی که نظام سوریه از آن برداشت بد نداشته و دچار کج فهمی نشود آنچه در سوریه شاهد آنیم شرم آور است اما برای رسیدن به این هدف جامعه جهانی باید پیامی متحد و مشخص به نظام سوریه بدهد.

 

راسموسن ادامه داد: نشست وزیران خارجه ناتو به بررسی وضعیت سوریه، شمال آفریقا، افغانستان، کره شمالی و نیز مساله همکاری میان روسیه و ناتو می پردازد.

 

راسموسن اعلام کرد: ناتو باید نسبت به وضعیت منطقه حتی پس از ارسال سامانه های دفاع موشکی پاتریوت به ترکیه هوشیار باشد. ما بدون شک نیاز داریم پیامی آشکار به دولت دمشق بدهیم.

 

راسموسن همچنین نسبت به احتمال استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه ابراز نگرانی کرده و اظهارات اخیر مقام ها ی اسرائیلی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی دولت علیه مخالفان سوری را رد کرد.

وی در میان جمعی از خبرنگاران در بروکسل گفت: به ناتو درخواستی برای ایفای نقش ارائه نشده اما اگر با این چالش ها تعاملی نشود ممکن است تاثیر مستقیم بر امنیت ناتو بگذارد لذا ما همواره نسبت به این مساله هشدار می دهیم.

 

راسموسن همچنین به طرح هایی که احتمال دارد ناتو در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه از آنها استفاده کند، اشاره ای نکرد و گفت: ناتو طرح های زیادی برای تضمین دفاع و حمایت گسترده از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در اختیار دارد.

 

از سوی دیگر، ایتی بارون، رئیس بخش مطالعات در سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل مدعی شد، نظام سوریه در درگیری با شورشیان از سلاح های شیمیایی "سارین" استفاده کرده است.

 

وی همچنین عنوان داشت: چیزی که الان بسیار نگران کننده است سکوت جامعه جهانی و کشورهای منطقه درباره استفاده از این سلاح هاست که این خود به معنای مشروعیت دادن به استفاده از سلاح های شیمیایی است.

 

بارون همچنین با اشاره به اینکه بیش از 1000 تن سلاح شیمیایی و هزاران تجهیزات هوایی و کلاهک های جنگی در اختیار نظام سوریه است، عنوان داشت: این وضعت اسرائیل را بسیار نگران می کند.

 

این مسئول صهیونیستی در پایان نسبت به خطر انتقال سلاح های سوری به حزب الله لبنان یا گروه های تندرو و استفاده از آن علیه اسرائیل هشدار داد.

 

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی تواند تاکید کند که سلا ح های شیمیایی حتما در سوریه استفاده شده اند. چنانکه سازمان اطلاعات نظامی تاکید می کند.

 

کری ادامه داد: می خواهم از اینجا به نتانیاهو بگویم که نمی تواند این مساله را به صورت موکد اعلام کند چراکه من تا این لحظه واقعیت استفاده از این سلاح ها را نمی دانم و هیچ کس دیگر نیز نمی داند. بدون شک اگر اتهاماتی هم باشد باید مورد تحقیقات دقیق صورت گیرد.

 

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در گفت وگو با روزنامه النهار لبنان اعلام کرد: بحران سوریه جنگ سرد را به یاد ما آورد.

 

العربی خاطرنشان کرد: از زمان جنگ جهانی دوم در همه درگیری های جهان زمانی که درگیری ها شدت می گرفت شورای امنیت برای توقف آن وارد عمل می شد اما در سوریه حتی شورای امنیت برای صدور قطعنامه ای در خصوص آتش بس نیز صادر نمی کند.

 

وی گفت: اعضای شورای امنیت باید درگیری های مسلحانه در سوریه را متوقف کنند تا به این وسیله اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب بتواند دو طرف را برای رسیدن به راهکاری در خصوص سوریه قانع کند اما شورای امنیت کاملا از اتخاذ این موضع شانه خالی می کند و باید بگویم ما بار دیگر به جنگ سرد باز گشته ایم.

 

العربی در ادامه برخی از اخبار مبنی بر اینکه اتحادیه عرب با به رسمیت شناختن ائتلاف ملی مخالفان سوریه به عنوان تنها نماینده مردم این کشور و اتخاذ تصمیم برای کمک تسلیحاتی به آنها اوضاع سوریه را پیچیده تر می کند، گفت: مشکل سوریه آغاز شد به این دلیل که نظام به مردم حمله می کند اما اتحادیه عرب به عنوان یک موسسه هیچ رابطه ای با مسلح کردن مخالفان ندارد و برخی از کشورها که می خواهند میان دو طرف درگیر توازن قدرت ایجاد کنند به دنبال مسلح کردن مخالفانند.

 

ناآرامی ها در سوریه در حالی وارد سومین سال خود شده که درگیر ی ها و عملیات نظامی میان ارتش گروه های مسلح همچنان ادامه دارد.

کلید واژه ها: سوریه ناتو سلاح شیمیایی سلاح های شیمیایی از سلاح از سلاح های بحران روسیه امنیت از سلاح های شیمیایی استفاده از سلاح وزیر استفاده از سلاح های وزیر خارجه سیاسی وزیر خارجه در خصوص سوریه سوری خصوص سوریه دخالت در عرب رسیدن به اتحادیه شورای امنیت اتحادیه عرب جامعه اوضاع سوریه جامعه جهانی


نظر شما :