خطای بزرگ در پیشنهاد «قاهره» به عنوان میزبان مذاکرات هسته‌ای

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۹۱۲۰۹۹ سرخط اخبار

فرارو- مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه با اشاره به تعویق مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که قرار بود در اواخر ژانویه برگزار شود اما در پی تازه ترین تماس معاونان مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به ماه آینده یعنی فوریه موکول شد گفت: این تاخیر و تعویق در حالی ایجاد شده است که پیش از این جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده بود که آماده مذاکره در اواخر ژانویه است و حتی دو طرف در تماس های که با یکدیگر داشتند بر سر زمان مذاکرات در همین حدود زمانی با یکدیگر به توافق رسیدند.


جاوید قربان اوغلی، با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: در همین حال چندی پیش هم سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز خبر داده بود که در پی تماس هلگا اشمید با علی باقری دو طرف بر سر زمان مذاکرات به توافق رسیده اند.


وی افزود: بر این اساس با توجه به اینکه دو طرف از یک سو مخالفتی با برگزاری این مذاکرات نداشته اند و از سوی دیگر بر سر زمان آن هم به توافق رسیدند به نظر می رسد که تنها مانع پیش روی برگزاری این مذاکرات عدم توافق بر سر مکان مذاکرات باشد که از یک سو گروه ۱+۵ تاکید داشت که این مذاکرات در استانبول برگزار شود و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران خواهان برگزاری این مذاکرات در قاهره شده بود.


سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در قاهره درباره این انتخاب گفت: معتقدم که انتخاب قاهره به عنوان میزبان دور تازه از مذاکرات هسته ای از سوی جمهوری اسلامی ایران یک خطای بزرگ بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی در حالی روی گزینه استانبول خط کشید و انگشت روی قاهره گذاشته است و حتی درخواست خود برای برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای در این شهر را علنی کرد که قاهره واکنش منطقی و مثبتی به انتخاب ایران نشان نداد و حتی مقامات این کشور پس از علنی شدن درخواست جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی این شهر تاکید کردند که مصر هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.


قربان اوغلی تصریح کرد: بنابراین جدا از اینکه گزینه «قاهره» گزینه اشتباه و غلطی بود که دلایل آن را هم عرض خواهم کرد بهتر بود جمهوری اسلامی ایران پیش از آنکه تصمیم و درخواست خود را علنی کند با مقامات مصری به توافق و تفاهم اصولی برای میزبانی «قاهره» دست پیدا می کرد تا شاهد چنین استقبال سردی از سوی این کشور نباشیم.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه منطق انتخاب «قاهره» به عنوان میزبان دور تازه مذاکرات هسته ای به هیچ وجه قابل هضم نیست گفت: به هر حال میزبانی مذاکرات هسته ای ایران با حضور نمایندگان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، شش قدرت بزرگ جهانی و اتحادیه اروپا یک امتیاز سیاسی ویژه ای دارد که بهتر است این امتیاز به کشوری اعطا شود که شایستگی آن را داشته باشد.


مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در حالی خواستار میزبانی مصری ها است که مقامات این کشور به خصوص در طی دو سال اخیر که با کنار گذاشته شدن حکومت حسنی مبارک سر کار آمده اند با وجود اصرار و درخواست های مکرر جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع علاقه ای به از سرگیری روابط دو کشور ایران و مصر که نزدیک به سی وسی سال است در کما به سر می برد از خود نشان نداده اند.


وی ادامه داد: جدا از آن در سفر اخیر آقای صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی به مصر که با هدف باز کردن باب تازه روابط میان دو کشور هم بوده است نه تنها مصری ها از این سفر استقبال نکردند و به تحقق اهداف آن نکردند بلکه شاهد برخورد حتی می توان گفت خصمانه آن ها از این سفر بودیم.


قربان اوغلی تصریح کرد: در جریان این سفر مقامات مصری به هیچ وجه حاضر نشدند که در راستای عادی سازی روابط میان دو کشور با فرستاده جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند مضافا که مقامات مصری از وزیر خارجه این کشور گرفته تا محمد مرسی رییس جمهوری مصر، همگی بر این نکته تاکید کردند که محور گفتگوهای دو طرف نه عادی سازی روابط تهران – قاهره بلکه بررسی بحران سوریه و یادآوری این نکته که ایران باید نقش سازنده ای در این راستا داشته باشد.


سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: جدا از آن همزمان با سفر صالحی به مصر شاهد یک اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم به طوری که نشستی موسوم به «حمایت ازخلق اهواز» با حضور تجزیه طلبان ایران به میزبانی دانشگاه الازهر در قاهره برگزار می شود که هدف آن حمایت از قومیت گرایی و دامن زدن به بحث عرب و عجم و همچنین پرداختن به اختلافات شیعه و سنی در ایران است.


وی ادامه داد: گفته می شود که در این نشست مشاور و معاون محمد مرسی رییس جمهوری مصر نیز به سخنرانی کرده است که این خود نشان می دهد که برگزاری این نشست بودن چراغ سبز حکومت مصر امکان پذیر نبوده است.


مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه تاکید کرد: بنابراین در چنین شرایطی و با وجود چنین فضایی که بر مناسبات دو کشور ایران و مصر حاکم است درک اینکه چطور جمهوری اسلامی ایران به گزینه «قاهره» برای میزبانی مذاکرات هسته ای رسیده است کمی سخت و غیر قابل هضم است.


قربان اوغلی همچنین همانطور که اشاره شد اگر باور داشته باشیم که میزبانی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ برای کشور میزبان یک امتیاز سیاسی است و می تواند جایگاه کشور میزبان را در عرصه بین المللی ترقی دهد، بنابراین این امتیاز باید به کشوری داده شود که شایسته دریافت آن است و یا اینکه باید از کشور میزبان امتیاز لازم گرفته شود که در ازای آن امتیازی دریافت کند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه منطق انتخاب قاهره از جانب جمهوری اسلامی ایران قابل درک نیست گفت: براساس اوصافی که مطرح شد مصر نه شایسته دریافت امتیاز سیاسی میزبانی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ است و نه حاضر است امتیازی در ازای دریافت امتیاز میزبانی به جمهوری اسلامی دهد که حداقل امتیازی مد نظر تهران هم نشان دادن چراغ سبز برای عادی سازی روابط میان دو کشور است.


سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی در ادامه با بیان اینکه اصرار بر اینکه استانبول نباید میزبان مذاکرات هسته ای باشد هم غیر منطقی است گفت: تاکنون جدا از چند پایتخت اروپایی بیشترین مذاکرات هسته ای ایران در استانبول برگزار شده است و ترک ها هم سعی کرده اند که با حفظ مواضع اصولی خود میزبان شایسته ای باشند و رفع سوء تفاهمات میان دو طرف کمک کنند.

وی افزود: همچنین در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ میزبان عمدتا نقش تعیین کننده ای ندارد چرا که اساسا میزبان حق دخالت در محتوای این مذاکرات ندارد بر این اساس هیچ اشکالی نداشت با وجود اختلافاتی که ایران و ترکیه به خصوص بر سر تحولات سوریه دارند میزبانی دور تازه مذاکرات هسته ای بار دیگر به ترک ها واگذار شود.

قربان اوغلی با بیان اینکه شاید اگر توجه چندانی به اختلاف دو طرف بر سر مکان مذاکرات نمی شد و ایران و ۱+۵ با برگزاری این مذاکرات در استانبول موافقت می کردند احتمالا دور تازه مذاکرات در همان اواخر ژانویه برگزار می شد گفت: مسوولان امر بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که تاخیر در برگزاری مذاکرات هسته ای بر خلاف گذشته به سود جمهوری اسلامی ایران نیست.


وی افزود: منطق حکم می کند که باب مذاکرات هسته ای هر چه زود تر باز شود و دو طرف سر میز مذاکره بنشینند تا راهی برای برون رفت از فضایی کنونی پیدا شود که سایه تهدید و خطرهای موجود از فراز ایران دور شود و این خطر ها هم الزاما حمله نظامی نیست چرا که گاهی اوقات تحریم ها تاثیر مخرب تر از حمله نظامی دارد.

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه در پایان با اشاره به سخنرانی اخیر اوباما در مراسم تحلیف و همچنین مواضع اخیر جان کری نامزد پست وزارت خارجه آمریکا در دولت جدید اوباما گفت: به نظر می رسد که در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، فضایی مثبتی به منظور فراهم کردن زمینه گفتگوی های سازنده برای رفع سوء تفاهمات با ایران ایجاد شده است که بهتر است جمهوری اسلامی ایران با درک این فضا و موقعیت با حفظ اصول گام های بردارد.


 

کلید واژه ها: مذاکرات جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات هسته ای میزبانی مصر میزبان قاهره ۱+۵ گروه 1+5 آفریقای این مذاکرات وزارت خارجه شود که دور تازه اوغلی مذاکرات در ایران و گروه و گروه مذاکرات هسته ای ایران دور تازه مذاکرات ایران و گروه 1+5 توافق تازه مذاکرات و گروه ۱+۵ گزینه تازه مذاکرات هسته هسته ای ایران و ای ایران و گروه پیشین آفریقای وزارت خارجه جدا از «قاهره» برگزاری این مذاکرات ای ایران و آفریقای وزارت آفریقای وزارت خارجه پیشین آفریقای وزارت دور تازه مذاکرات هسته تازه مذاکرات هسته ای پیشین آفریقای


نظر شما :