آمادگی روسیه برای تداوم مذاکرات ایران و 1+5

۱۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۱۴۶۹۴ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه یادآوری شده است: در نشست آلماتی 2، دور دیگری از مذاکرات هیات ایران به ریاست ˈسعید جلیلیˈ دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور و ˈکاترین اشتونˈ نماینده سیاسی اتحادیه اروپا با شرکت مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

در این بیانیه که عصر یکشنبه منتشر شد، آمده است: طرف های مذاکره کننده پیرامون برنامه هسته ای ایران بر اساس پیشنهادات تجدید شده گروه 1+5 در اجلاس قبلی آلماتی در ماه فوریه گذشته گفت وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است: روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آینده نزدیک بر اساس اصول گام به گام و همکاری متقابل تداوم بیابد.

در این بیانیه همچنین به دیدارهای دوجانبه سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه حاضر در این مذاکرات با ˈعلی باقریˈ معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ˈماجیائوسونگˈ معاون وزیر خارجه چین، ˈو.شرمنˈ دستیار وزیر خارجه آمریکا ، ˈو.گاسˈ مدیر سیاسی وزارت خارجه انگلیس و ˈا.ادریسوفˈ وزیر خارجه قزاقستان اشاره شده است.

ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان روزهای جمعه و شنبه سه دور مذاکره برگزار کردند و طرف ایرانی دیدگاههای خود را درباره بسته پیشنهادی گروه 1+5 ارائه کرد.

ریابکوف در باره این نشست گفت: طرف های ایرانی و گروه 1+5 در نشست آلماتی توجه خود را بر مسایل اصلی متمرکز کردند و مذاکرات دو طرف سازنده بود و نسبت به دور قبلی مشروح تر بود.

وی با بیان اینکه مذاکرات بسیار فشرده انجام شد، اظهار داشت: طرف های ایرانی و 5+1 در مذاکرات وارد جزییات شدند و توانستند توجه خود را به مسائل اصلی متمرکز کنند که نتیجه ای جدی است.

ریابکوف گفت: دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باید جهش لازم در گفت وگوهای دو طرف را تأمین کند.

به گفته این مقام روس، پیشنهادات گروه 1+5 برای حل مسایل هسته ای ایران شامل مجموعه ای از گام های هدفمند مبتنی بر پیشنهادهای ارائه شده در نشست بغداد است.

وی اضافه کرد: این واقعیت را درک می کنیم که هر قدر به هدف نزدیک تر می شویم، تصمیم گیری دشوارتر می شود، تمایلی نداریم که نیافتن راهکار در نشست را بزرگنمایی کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه هدف ما برداشتن چنین گامی است، اظهار داشت: برای این منظور باید تلاش کنیم.

کلید واژه ها: گروه 1+5 مذاکرات گروه 1+5 در آلماتی بیانیه وزیر خارجه روسیه و گروه وزارت خارجه و گروه ۱+۵


نظر شما :