آرشیو اخبار

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است
ماندن در فکر استعماری

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است

متاسفانه رویدادهای ژئوپلیتیک اخیر، رهبری سیاسی فرانسه را وادار نکرد تا با واقعیت آشتی کند، دیدگاه برتری جویانه استعماری را کنار بگذارد و سیاست خارجی فرانسه را به گونه‌ای سازماندهی کند که بیش از حد بر آفریقا متمرکز نباشد.

ادامه مطلب
تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران
اهمیت فوق العاده پروژه هند-خاورمیانه‌-اروپا و تغییر معادلات استراتژیک

تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: بایدن در حاشیه نشست اخیر گروه ۲۰ در دهلی از طرح آمریکا برای کمک به احداث کریدور جدیدی با نام کریدور هند-خاورمیانه-اروپا سخن گفت. این کریدور جدید قرار است حمل‌ونقل کالا از طریق دریا و راه‌آهن، انرژی از طریق لوله و داده‌های دیجیتالی از طریق فیبر نوری بین مبدأ، یعنی بنادر غربی هند و مقصد، یعنی اروپا و نیز کشورهای مسیر شامل امارات، عربستان، اردن و اسرائیل را ممکن کند و همچنین شامل ایجاد مناطق اقتصادی در طول مسیر باشد.

ادامه مطلب
نقش دیپلماسی فرهنگی در عصر انقلاب تکنولوژی
عصر جهانی شدن؛

نقش دیپلماسی فرهنگی در عصر انقلاب تکنولوژی

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فرهنگ را به جرات می‌توان گفت که برای موجودات بشر مهم است اما استفاده از آن به عنوان یک ابزارتحلیلی می‌تواند مشکل ساز شود. فرهنگ مفهومی چند وجهی است که بیشتر از آن در شیوه‌هایی مبهم و شهودی استفاده می‌کنند. چالش اصلی در این میان تصمیم‌گیری درباره‌ی، این است که فرهنگ چیست و محدود کردن نفوذ آن چگونه خواهد بود. فرهنگ را هیچ‌گاه نمی‌توان به طور جامع و کامل تعریف نمود. این امر تا حدودی به این علت است که فرهنگ بسیار پیچیده و پویا است.

ادامه مطلب