آرشیو اخبار

تاثیر دیدار محمد خاتمی و پاپ بر صلح جهانی چه خواهد بود؟

محمد خاتمى رئيس مرکز گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن ها به دعوت رئيس دانشگاه پاپى «گريگوريان» در راس يک هيات مذهبى و فرهنگى به منظور شرکت در همايش «صلح از نظر اسلام و مسيحيت» 13 اردیبهشت ماه امسال به ايتاليا سفر مى‌کند. آقای خاتمى در جريان اين سفر همچنين با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبرمذهبى کاتوليک‌هاى جهان و کاردينال «تارچيزيو برتونه» نخست وزير واتيکان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ادامه مطلب

موانع برقرارى روابط ايران و آمريکا

در دولت موقت سعى ما بر اين بود که روابط ايران با آمريکا را براساس اولويت‌هاى جديد تنظيم نماييم. اما دولتمردان آمريکا به روش‌ها يا نگاه‌هاى قيم‌مابانه دوران شاه آنچنان خوگرفته بود که نتوانستند خود را با شرايط جديد ايران وفق دهند.

ادامه مطلب

در دو سفر محمد خاتمی به ایتالیا چه گذشت؟

محمد خاتمى عازم فرانسه و اتريش بود اما سفر به ايتاليا در دستور کار نبود تا آنکه رهبر کاتوليک هاى جهان چشم از جهان فرو بست و محمد خاتمی دوباره عازم واتیکان شد. اين ديدار اين بار نه با ژان پل دوم در کليساى سن پيترو که با پيکر بى جان او بر قالى ايرانى در آستانه پلکان کليسا «سن پيترو» بود.

ادامه مطلب

بندیکت شانزدهم پاپ محافظه کار

جوزف راتزينگر در تاريخ شانزدهم آوريل سال ۱۹۲۷ در استان باوارياى آلمان که منطقه اى کاتوليک نشين محسوب مى شود، به دنيا آمد. خانواده اش به صورت سنتى مزرعه دار بودند، او در سن ۱۶ سالگى در هنگام تحصيل در مدرسه علوم دينى به عنوان خدمه پدافند هوايى آلمان در زمان جنگ دوم جهانى به خدمت فراخوانده شد. حاميان او مى گويند که تجربه هاى او در دوران حکومت نازى ها او را قانع کرد که کليسا بايد به دفاع از حقيقت و آزادى برخيزد.

ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران احتمال دیدارش با رایس را رد کرد

منوچهر متکی وزير امور خارجه ایران درباره احتمال ديدار و گفتگو با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در حاشيه اجلاسی درباره عراق که قرار استدر شرم الشیخ مصر برگزار خواهد شد گفته که فعلا برنامه‌اى براى اين ملاقات در دستور کار ندارد. درعين حال عراق براى ميانجيگرى ميان تهران و واشنگتن ابراز آمادگى کرده است.

ادامه مطلب

آغاز رقابت های انتخاباتی در فرانسه

فرانسويان صاحب کدام رويکرد را انتخاب خواهند کرد؟ سگولن رويال سوسياليستى که خواهان ايفاى نقشى مستقل از آمريکا است، نيکلا‌ سارکوزى است‌گرايى که به هماهنگى با انگليس و آمريکا مى‌انديشد و يا ژان مارى‌ لوپن افراطى که ترجيح مى‌دهد فرانسه را به جزيره‌اى منفرد و دور از دسترس ديگران تبديل کند؟

ادامه مطلب

چین تهدید نظامی علیه آمریکا نیست

نوام چامسکی معتقد است که چین تهدیدی علیه آمریکا به حساب می آید. بر اساس این نظریه این تهدید نظامی نیست، بلکه بر اساس ناکامی واشنگتن در مرعوب ساختن پکن است. وی چین را با ایران مقایسه کرده و تاکید می کند که سرمایه گذران اقتصادی از این جهت متمایل به خروج از ایران شده اند که از هشدارهای آمریکا علیه ایران ترسیده اند.

ادامه مطلب

ورود القاعده به منطقه سبز بغداد

پس از انفجارهاى الجزاير، مراکش و موريتانى که در همه آنها ردپاى القاعده پيدا بود اينک ورود القاعده به درون منطقه سبز و ساختمان مجلس عراق را بايد تهديدى جدى و نشانى از قدرت يابى اين شبکه تروريستى از خاورميانه تا شمال آفريقا تلقى کرد.

ادامه مطلب

پیشنهادهای محمد خاتمی برای صلح جهانی در کنفرانس هند امروز

محمد خاتمی رییس موسسه گفتگوی تمدن ها درایران و رییس جمهور سابق این کشور نوروز 1386 با سفر به هند در کنفرانس هند امروز شرکت و سخنرانی کرد. محور سخنرانی آقای خاتمی را فرهنگ مشترک ایران و هند و همچنین ضرورت دستیابی به صلح پایدار و دفاع از ایده بشر دوستانه گفتگوی تمدن ها تشکیل داد.

ادامه مطلب

سفر نانسی پلوسی به دمشق و تاثیر آن بر دیپلماسی نومحافظه کاران

نومحافظه‌کارها و مشاوران دولت بوش لبه تيز انتقادات خود را متوجه سفر نانسى پلوسى رییس کنگره آمریکا به خاورمیانه به ويژه ديدار او با بشار اسد رییس جمهور سوریه کرده‌اند.سخنگوى شوراى امنيت ملى آمريکا مى‌گويد که اين گونه ملاقات‌ها باعث مى‌شود تا سوريه تصور کند حمايت‌هايش از تروريسم هيچ پيامدى براى اين کشور در پى ندارد.

ادامه مطلب