آرشیو اخبار

توهم دل بستن غرب به دوره پس از پوتین
دیگر زمان جنگ سرد نیست

توهم دل بستن غرب به دوره پس از پوتین

جهان کنونی دیگر مانند جهان در زمان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد شوروی نیست. اکنون آمریکا در موضع دفاع از نفوذ خود در جهان قرار دارد و چین در موضع تهاجمی با استفاده از «قدرت نرم» برای گسترش نفوذ خود به کشورهای متعدد در همه قاره ها به سر می برد. روسیه نیز از «قدرت سخت» یا همان نیروی نظامی در اوکراین پس از گرجستان و سوریه استفاده کرده است تا بخشی از نفوذی را که در زمان اتحاد شوری داشت، بازپس بگیرد. 

ادامه مطلب
اشتیاق کشورهای امریکای جنوبی به پهپادهای ایرانی
در حالی که اسرائیل نیز پهپاد می فروشد

اشتیاق کشورهای امریکای جنوبی به پهپادهای ایرانی

ر حالی که به نظر می رسد ایران و اسرائیل آماده صادرات هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری به آمریکای جنوبی هستند، بازار وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در آن منطقه نسبتاً کوچک است. ترکیه در سال های اخیر بارها به دلیل صادرات پهپاد Bayraktar TB۲  خود به ۳۰ کشور جهان خبرساز شده است. با این وجود، هیچ یک از آن کشورها در آمریکای جنوبی نبودند. همچنین افزایش قابل توجهی در تعداد پهپادهای وارداتی توسط کشورهای آفریقایی مشاهده شده است. به عنوان مثال، اتیوپی هواپیماهای بدون سرنشین را از چین، ایران و ترکیه خریداری کرد.

ادامه مطلب
تهران خواستار بیدارباش مسکو در قره باغ کوهستانی است
همکاری روسیه با ترکیه علیه منافع ایران

تهران خواستار بیدارباش مسکو در قره باغ کوهستانی است

بسیاری حتی علناً از رهبری روسیه انتقاد کردند که با همکاری نزدیک با ترکیه علیه منافع ایران در منطقه کار می کند. این مقاله به برخی از نگرانی‌های ایران نسبت به مسکو در مورد تحولات اخیر در قفقاز جنوبی اشاره می‌کند.

ادامه مطلب
روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان
مذاکرات اصولی راهکار توسعه مناسبات منطقه ای، نگرش دینامیک به عرصه

روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان

پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همه دنیا از فشارهای نظم آنگلوساکسونی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک نگرش و رفتاری آن بر ملت ها به تنگ آمده اند. اما چون شناخت شان از یکدیگر کم است و تصویر ساخته شده از دیگر ملت ها را از دریچه نگاه امپراطوری های رسانه ای نظام سلطه می بینند، نسبت به نیات یکدیگر تردید دارند و طبق خصلت همه انسان ها در مقابل ابهامات ، حاضر به ریسک نیستند. مذاکرات اصولی باید با هدف رفع این ابهامات با همه کشورهای همسایه و قدرت های نوظهور شکل گیرد. مذاکراتی مبتنی بر منافع مشترک و روش های خلق ارزش در همکاری ها.

ادامه مطلب